Постанова
від 20.02.2013 по справі 805/241/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2013 р. Справа № 805/241/13-а

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

12 год. 50 хв.

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Чекменьова Г.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя, Маріупольського міського Управління - філії Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області про зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 звернулися до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя - ОСОБА_8 про зобов'язання виконати рішення суду.

Протягом розгляду справи позивачі уточнили позовні вимоги, просили зобов'язати Головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя здійснити перевірку фактів викладених в заяві ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 від 03.05.2012 року про порушення санітарних норм відповідно до повноважень головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя з прийняттям за наслідками перевірки відповідних заходів щодо запобігання шкідливому впливу на стан здоров'я і життя позивачів факторів середовища життєдіяльності.

В обґрунтування заявлених вимог позивачі зазначили, що постановою Донецького апеляційного адміністративного суду по справі № 2а/0570/6915/2012 від 07 вересня 2012 року були задоволені аналогічні позовні вимоги, заявлені до головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя - ОСОБА_8. Проте, вказане судове рішення не виконано через відсутність у виконавчому листі необхідних реквізитів. Крім того, вказали, що головний лікар ОСОБА_8 з цієї посади звільнений, на посаду призначений ОСОБА_7 Тому просили задовольнити позов з урахуванням зміни сторін у справі.

Ухвалою суду від 11.02.2013 р. за клопотанням позивачів до участі у справі в якості другого відповідача залучене Маріупольське міське Управління - філія Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області.

У судовому засіданні позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 заявлені вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, послалися на надані докази невиконання постанови суду по справі 2а/0570/6915/2012. просили позов задовольнити. Позивачі ОСОБА_3 та ОСОБА_4 до суду не з'явилися, були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, направляли до суду заяву про розгляд справи за їх відсутністю. До судового засідання 20.02.2013 р. позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 подали заяву про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Відповідачі представників до судового засідання не направили, були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, до суду надійшли заперечення проти позову, в якому відповідач просив про розгляд справи за його відсутністю.

За таких обставин, на підставі ч. 6 ст. 128 КАС України, справа розглянута судом у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що постановою від 07 вересня 2012 року по справі № 2а/0570/6915/2012 Донецький апеляційний адміністративний суд задовольнив аналогічні позовні вимоги, заявлені до головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя - ОСОБА_8, зобов'язав Головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя ОСОБА_8 здійснити перевірку фактів викладених в заяві ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 від 03.05.2012 року про порушення санітарних норм відповідно до повноважень головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя з прийняттям за наслідками перевірки відповідних заходів щодо запобігання шкідливому впливу на стан здоров'я і життя позивачів факторів середовища життєдіяльності.

При цьому суд враховує, що згідно з п. 4. ч. 1 ст. 157 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суду з того самого спору і між тими самими сторонами. Але по цій справі судом встановлено, що посадова особа, на яку постановою по справі № 2а/0570/6915/2012 покладено особистий обов'язок, з посади звільнена. Крім того, до участі у справі залучений другий відповідач. Тому, через зміну складу відповідачів, підстави для закриття провадження у справі відсутні, а позов розглянутий за суттю заявлених вимог.

Водночас суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. Тому, не потребують доказуванню обставини, встановлені при розгляді справи № 2а/0570/6915/2012.

Зокрема, постановою Донецького апеляційного адміністративного суду по справі № 2а/0570/6915/2012 від 07 вересня 2012 року (а.с.24-27) встановлено, що позивачі зареєстровані та мешкають за адресою: АДРЕСА_1 яка належить до санітарно - захисної зони ПАТ «ММК імені Ілліча».

Рішеннями Виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 13.04.1983 року № 219 «Про затвердження меж санітарно - захисної зони металургійного заводу ім. Ілліча», від 31.03.1989 року № 95 «Про затвердження результатів перепису проживаючих в сан зоні комбінату ім. Ілліча», від 21.02.1990 року № 57 «Про знесення жилих будинків і відведення земельної ділянки під облаштування санітарно - захисної зони металургійного комбінату ім. Ілліча» визначені межі санітарно - захисної зони, для улаштування якої ПАТ «ММК ім. Ілліча» виділена земельна ділянка та покладений обов'язок, зокрема, щодо подання обласній комісії матеріалів техніко - економічного обґрунтування зносу жилих будинків на відведеній ділянці, надання особам, що підлягають відселенню, квартир і відшкодування вартості будинків і земельних насаджень.

03.05.2012 року позивачі звернулись до відповідача Головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя ОСОБА_8 з заявою про порушення державних санітарних правил.

На зазначену заяву 11.05.2012 року Головним державним санітарним лікарем м. Маріуполя Гусаковим Георгієм Миколайовичем надана відповідь, згідно якої: інформації щодо будівництва по пр. Карпова підприємства з ремонту залізничних цистерн, що перевозіть отруйні речовини він не володіє. В частині розгляду цього питання заява направлена до Головного управління містобудівництва та архітектури Маріупольської міської ради за належністю; ПАТ «Азовелектросталь» згідно з вимогами ДСП 379/1404-96 «Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів» віднесене до 2-го класу з нормативною санітарно - захисною зоною розміром 500 м. Санітарна зона підприємства витримана. Підприємством організований відомчий лабораторний контроль якості атмосферного повітря на межі санітарно - захисної зони. Згідно діючого на підприємстві дозволу на викиди, яке видане Держаним управлінням охорони навколишнього середовища в Донецькій області, в 2012 році передбачене обладнання електросталеплавильних печей газопилоочисним обладнанням; щорічно санітарно - епідеміологічною службою надсилається інформація міському голові, відділу екології виконкому Маріупольської міської ради та до прокуратури з пропозиціями щодо організації санітарно - захисної зони промпідприємств. Щорічно планом соціального та економічного розвитку м. Маріуполя передбачаються заходи по благоустрою санітарно - захисної зони ПАТ «ММК ім. Ілліча» (без відселення). Врегулювання питання в частині відселення мешканців можливе лише на законодавчому рівні.

Відносини, які виникають у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя, відповідні права і обов'язки державних органів, підприємств, установ, організацій та громадян, порядок організації державної санітарно-епідеміологічної служби і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні регулює Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» №4004-ХІІ 22.04.1994 року (надалі - Закон №4004).

Мету, основні завдання та порядок здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду в Україні визначає «Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.1999 року № 1109 (надалі Положення №1109)

Відповідно до абз. 11 ст. 32 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» державну санітарно-епідеміологічну службу в районі, місті, районі в місті очолює головний державний санітарний лікар відповідної адміністративної території.

Пунктом 3 Положення №1109, визначено, що метою державного санітарно-епідеміологічного нагляду є запобігання, виявлення та припинення порушень санітарного законодавства.

Відповідно до п. 5 зазначеного положення, державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється головними державними санітарними лікарями, їх заступниками, іншими посадовими особами, а також установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби у порядку запобіжного та поточного нагляду.

Частиною 1 ст.39 Закону №4004 визначене поняття державного санітарно-епідеміологічний нагляд, а саме це діяльність органів, установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби по контролю за дотриманням юридичними та фізичними особами санітарного законодавства з метою попередження, виявлення, зменшення або усунення шкідливого впливу небезпечних факторів на здоров'я людей та по застосуванню заходів правового характеру щодо порушників.

Відповідно до ч.1 п. 9 Положення №1109, поточний державний санітарно-епідеміологічний нагляд як діяльність головних державних санітарних лікарів, їх заступників, інших посадових осіб установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби з контролю за дотриманням юридичними і фізичними особами санітарного законодавства, санітарних та протиепідемічних (профілактичних) заходів, приписів, постанов та висновків здійснюється шляхом обстеження та перевірки об'єктів нагляду щодо дотримання і реалізації вимог безпеки для здоров'я і життя людини.

Відповідно до ч. 3 та ч.4 ст.39 Закону №4004, державний санітарно-епідеміологічний нагляд здійснюється відповідно до Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд в Україні вибірковими перевірками дотримання санітарного законодавства за планами органів, установ та закладів державної санітарно-епідеміологічної служби, а також позапланово залежно від санітарної, епідемічної ситуації та за заявами громадян. Результати перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються головним державним санітарним лікарем України.

Згідно ч.2, 5, 6 п 9 Положення №1109, обстеження та перевірка об'єктів нагляду проводиться вибірково за планами, що розробляються органами, установами і закладами державної санітарно-епідеміологічної служби, позапланово - залежно від санітарної та епідемічної ситуації, а також за повідомленнями підприємств, установ і організацій та за заявами громадян. Обстеження та перевірка об'єктів проводиться посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби за направленням головного державного санітарного лікаря або його заступників. Результати обстеження та перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються головним державним санітарним лікарем України.

Повноваження та права головних державних санітарних лікарів визначені ст. 41 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» та п. 10 «Положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд».

З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що у разі надходження заяви громадян про порушення санітарного законодавства, головним державним санітарним лікарем в межах своїх повноважень, здійсняється позапланова перевірка дотримання санітарного законодавства та з метою дотримання і реалізації вимог безпеки для здоров'я і життя людини, яка проводиться шляхом направлення посадових особі державної санітарно-епідеміологічної служби для встановлення обставин викладених в заяві громадян. Результати перевірки оформлюються актом, форма і порядок складання якого визначаються головним державним санітарним лікарем України. Проте, зазначена перевірка відповідно до заяви позивачів від 03.05.2012 року фактично не була здійснена.

Крім того перелік повноважень та прав головних державних санітарних лікарів міст, а також заходів, які вони можуть застосовувати у разі виявлення порушення санітарних норм і правил передбачає прийняття відповідних рішень по відношенню до об'єктів перевірки та вжиття заходів для усунення порушень.

З наведених підстав постановою від 07 вересня 2012 року по справі № 2а/0570/6915/2012 Донецький апеляційний адміністративний суд зобов'язав Головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя здійснити перевірку фактів викладених в заяві позивачів від 03.05.2012 року про порушення санітарних норм відповідно до повноважень головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя з прийняттям за наслідками перевірки відповідних заходів щодо запобігання шкідливому впливу на стан здоров'я і життя позивачів факторів середовища життєдіяльності.

За приписами ст. 255 КАС України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.

З урахуванням викладеного, на підставі досліджених матеріалів справи суд не приймає заперечення відповідача про те, що вимоги постанови по справі № 2а/0570/6915/2012 виконані належним чином. Зокрема, зазначені відповідачем додатки до письмових заперечень на 11 арк. на адресу суду не надіслані, оскільки заперечення отримані лише факсом та електронною поштою.

Крім того, з тексту заперечень вбачається, що відповідач посилається на заходи, які вжиті ним до прийняття судом постанови від 07 вересня 2012 року по справі № 2а/0570/6915/2012, а саме, проведені перевірки з травня по липень 2012 р. не можуть свідчити про належне виконання вищезазначеного рішення суду, оскільки не прийняті до уваги Донецьким апеляційним адміністративним судом при вирішенні справи. Водночас, в порядку примусового виконання постанова по справі № 2а/0570/6915/2012 не виконувалася через повернення державним виконавцем виконавчого листа, оригінал якого позивачами долучений до матеріалів справи (а.с.5-6, 14).

З аналогічних підстав суд не приймає до уваги надану позивачу відповідь від 28.09.2012 р. (а.с.31), оскільки з цієї відповіді не вбачається належний розгляд та вирішення питань, викладених у заяві позивачів від 03.05.2012 року про порушення санітарних норм (а.с.28-29).

Посилання відповідача на відсутність правонаступництва після реорганізації закладів держсанепідслужби суд також вважає необґрунтованими, оскільки предметом позову є немайнові відносини, які визначаються спеціальною компетенцією суб'єктів владних повноважень, в тому числі, встановлених на час розгляду цієї справи.

Також суд зазначає, що згідно ст. 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.

За приписами ст. 31 Закону № 4004-XII систему державної санітарно-епідеміологічної служби України, в тому числі, становлять: центральний орган виконавчої влади в галузі охорони здоров'я; установи і заклади державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу в галузі охорони здоров'я;

Посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби України є головні державні санітарні лікарі та їх заступники, інші працівники державної санітарно-епідеміологічної служби України, уповноважені здійснювати державний санітарно-епідеміологічний нагляд згідно з цим Законом.

На установи і заклади державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу виконавчої влади в галузі охорони здоров'я покладаються функції відповідних адміністративно-територіальних, транспортних та об'єктових органів державного санітарно-епідеміологічного нагляду.

Згідно ч. 14 ст. 32 Закону № 4004-XII головні державні санітарні лікарі Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районів, міст, районів у містах, на водному, залізничному, повітряному транспорті, лінійних підрозділах та об'єктах транспорту, на об'єктах з особливим режимом роботи є керівниками відповідних установ державної санітарно-епідеміологічної служби центрального органу виконавчої влади в галузі охорони здоров'я.

Отже, судом встановлено, що відповідачі - як заклад державної санітарно-епідеміологічної служби, так і посадова особа - головний державний санітарний лікар м. Маріуполя є належними відповідачами, суб'єктом владних повноважень, до компетенції яких належить вирішення питань забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя і здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду.

Відповідно до ст. 4 Закону № 4004-XII громадяни мають право на:

безпечні для здоров'я і життя харчові продукти, питну воду, умови праці, навчання, виховання, побуту, відпочинку та навколишнє природне середовище;

участь у розробці, обговоренні та громадській експертизі проектів програм і планів забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, внесення пропозицій з цих питань до відповідних органів;

відшкодування шкоди, завданої їх здоров'ю внаслідок порушення підприємствами, установами, організаціями, громадянами санітарного законодавства;

достовірну і своєчасну інформацію про стан свого здоров'я, здоров'я населення, а також про наявні та можливі фактори ризику для здоров'я та їх ступінь.

Статтею 33 Закону № 4004-XII визначені основні напрями діяльності державної санітарно-епідеміологічної служби, до яких, в тому числі, відноситься:

здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду;

визначення пріоритетних заходів у профілактиці захворювань, а також у охороні здоров'я населення від шкідливого впливу на нього факторів навколишнього середовища;

вивчення, оцінка і прогнозування показників здоров'я населення залежно від стану середовища життєдіяльності людини, встановлення факторів навколишнього середовища, що шкідливо впливають на здоров'я населення;

підготовка пропозицій щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, запобігання занесенню та поширенню особливо небезпечних (у тому числі карантинних) та небезпечних інфекційних хвороб.

Згідно ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

За таких обставин, оскільки відповідачами не доведено належне здійснення перевірки фактів, викладених в заяві позивачів від 03.05.2012 року про порушення санітарних норм відповідно до повноважень головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя з прийняттям за наслідками перевірки відповідних заходів щодо запобігання шкідливому впливу на стан здоров'я і життя позивачів факторів середовища життєдіяльності, заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення, зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

За приписами ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати (а.с.11) з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 11, 17, 69-72, 86, 87, 94, 158-163, 167, 254 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Позов ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 до головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя, Маріупольського міського Управління - філії Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області про зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов'язати Головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя та Маріупольське міське Управління - філію Головного управління Держсанепідслужби у Донецькій області (87534, м. Маріуполь, вул. Бахчіванджи, 57, код ЄДРПОУ 38532965) здійснити перевірку фактів викладених в заяві ОСОБА_1 (ід.НОМЕР_1), ОСОБА_2 (ід.НОМЕР_2), ОСОБА_3 (ід.НОМЕР_3), ОСОБА_4 (ід.НОМЕР_4) від 03.05.2012 року про порушення санітарних норм, відповідно до повноважень головного державного санітарного лікаря м. Маріуполя з прийняттям за наслідками перевірки відповідних заходів щодо запобігання шкідливому впливу на стан здоров'я і життя позивачів факторів середовища життєдіяльності.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 (ід.НОМЕР_1) витрати зі сплати судового збору у розмірі 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого КАС України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову може бути подана до адміністративного суду апеляційної інстанції через Донецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Чекменьов Г.А.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2013
Оприлюднено28.02.2013
Номер документу29603978
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/241/13-а

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 24.10.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Постанова від 20.02.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 01.02.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 14.01.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

Ухвала від 11.02.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чекменьов Г.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні