ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
30 січня 2013 р. Справа №2а-16223.1/11/0170/20
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:
головуючого судді- Кисельової О.М., при секретарі -Беловій І.С.,
за участю: позивача - ОСОБА_1, третьої особи - ОСОБА_2,
представників: прокуратури - Іслямової М.В.,
третіх осіб - ОСОБА_4, ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Прокуратури Первомайського району АР Крим в інтересах ОСОБА_1
до Первомайської селищної ради, Відділу Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим, Державне підприємство радгосп - завод ім. 1 Мая, ОСОБА_2,
про визнання дій незаконними та спонукання до виконання певних дій,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду АР Крим надійшов адміністративний позов Прокуратури Первомайського району АР Крим в інтересах ОСОБА_1 до Первомайської селищної ради, Відділу Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим про визнання дій незаконними та спонукання до виконання певних дій.
У позовній заяві прокурор просить визнати дії Первомайської селищної ради щодо узгодження технічної документації про передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, незаконними та зобов'язати Відділ Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим скасувати запис №010501300012 щодо реєстрації державного акту серії в КМ №038911 від 01.06.2005 року на право власності на земельну ділянку площею 0,1003 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, посилаючись на те, що рішенням Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2." затверджено технічний звіт по встановленню меж земельної ділянки для передачі у приватну власність ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею - 0,1003 га, із земель селищної ради та визначено про видачу державного акту на право приватної власності на землю ОСОБА_2 на земельну ділянку в АДРЕСА_1.
В ході проведення прокуратурою перевірки по зверненню громадянки ОСОБА_1 встановлено, що державний акт ОСОБА_2 видано з порушенням вимог діючого законодавства.
Так, при погодженні технічної документації Первомайською селищною радою не враховано, що будинок для обслуговування якого ОСОБА_2 надано земельну ділянку, знаходиться в сумісній приватній власності двох громадян: ОСОБА_1 та ОСОБА_2, а в порушення статей 88 та 89 Земельного кодексу України державний акт видано тільки на ім'я ОСОБА_2, чим порушено право ОСОБА_1
В технічному звіті є розбіжності у висновках узгоджених органів щодо місця розташування земельної ділянки, і в акті опису, встановлення та узгодження меж земельної ділянки відсутня згода суміжного землекористувача - ОСОБА_1, також у технічному звіті відсутній план зон обмежень та акт перенесення в натуру (на місцевості) меж охоронних зон.
Ухвалою суду від 30.03.2012 року позов залишено без розгляду в зв'язку з пропуском позивачем строку звернення до суду.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 11.09.2012 року зазначену ухвалу скасовано та направлено справу для продовження розгляду.
В судовому засіданні представник прокуратури підтримав позовні вимоги з підстав, які викладено у позові та в минулих судових засіданнях, доповнивши, що про порушення свого права позивач узнала, коли їй стало відомо про отримання ОСОБА_2. державного акту, що було встановлено в ході проведеної прокуратурою перевірки.
Позивач позов підтримала та пояснила, що в січні 2010 року, коли вона хотіла приватизувати земельну ділянку по АДРЕСА_1, їй пояснили, що вона може приватизувати лише частину земельної ділянки, яка залишилася, оскільки ОСОБА_2 вже було надано у власність земельну ділянку в АДРЕСА_1. Лише після звернення до прокуратури, в ході проведеної перевірки їй стало відомо про отримання ОСОБА_2. державного акту від 01.06.2005 року. Оскільки на момент складання технічної документації, в неї, як сміжного землекористувача, а також співвласника будинку, ніхто згоди не з'ясовував, вона не знала про отримання ОСОБА_2. у 2005 році державного акту на право власності на земельну ділянку.
Первомайська селищна рада в судове засідання не з'явилася, повідомлена належним чином, надіслала до суду клопотання, в якому просила розглянути позов без участі її представника, позов підтримала.
Залучена ухвалою суду від 21.02.2012 року в якості третьої особи ОСОБА_2. в судовому засіданні проти позову заперечувала, пояснивши, що позивачкою пропущено строк звернення до суду з позовом, оскільки про порушення свого права ОСОБА_1 узнала ще при проведенні у 2010 році Відділом Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим перевірки дотримання вимог земельного законодавства, про що свідчить її підпис в акті такої перевірки від 02.06.2010 року. Що стосується приватизації нею земельної ділянки, на якій розташований належний їй будинок, то при розробці технічної документації фахівцями землевпорядного підприємства було узгоджено межі земельної ділянки з суміжними землекористувачами, окрім ОСОБА_1, яка без вагомих причин відмовилася підписати акт узгодження меж земельної ділянки та звернулася до суду з позовом до неї та її чоловіка про зміну меж земельної ділянки по АДРЕСА_1, тому видачу їй державного акту на право власності на земельну ділянку було відкладено виконавчими органами до вирішення спору у суді. Рішенням суду, яке було залишено ухвалою Апеляційного суду АР Крим без змін, ОСОБА_1 у задоволенні позову було відмовлено. 01.06.5005 року Відділом Державного комітету земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим їй було видано державний акт на право власності на земельну ділянку. При цьому рішення Первомайської селищної ради від 03.10. 1997 року №138 про передачу земельної ділянки їй у приватну власність не скасоване, не скасоване і рішення щодо узгодження технічної документації, на підставі якого здійснено запис щодо реєстрації державного акту на право власності на земельну ділянку № 038911 від 01.06.5005 року про її право власності на земельну ділянку.
Крім того, на сьогоднішній день в провадженні суду знаходиться справа за її позовом до ОСОБА_1 про поділ домоволодіння по АДРЕСА_1.
Представник третьої особи - Державного підприємства радгосп - завод ім. 1 Мая в судовому засіданні проти позову заперечувала, вважаючи, що видачею державного акту ОСОБА_2 право позивача не порушено.
Відповідач - Відділ Державного комітету земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим та третя особа - Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Крим в судове засідання не з'явилися, повідомлені належним чином і своєчасно, будь-яких клопотань до суду не надходило.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши представника прокуратури, позивача, третю особу та представників третіх осіб, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що позивачем оскаржуються дії Первомайської селищної ради, пов'язані з узгодження технічної документації про передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1. В зв'язку з неправомірністю таких дій та скасуванням рішення, на підставі якого було видано державний акт на право власності на земельну ділянку № 038911 від 01.06.5005 року ОСОБА_2 заявлено також вимогу щодо скасування запису №010501300012 щодо реєстрації вказаного державного акту.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням 5-ї сесії 24-го скликання Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2." за результатами розгляду заяви ОСОБА_2 та технічного звіту по встановленню меж земельної ділянки для передачі їй у приватну власність, затверджено технічний звіт по встановленню меж земельної ділянки для передачі у приватну власність ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею - 0,1003 га, із земель селищної ради та вирішено видати державний акт на право приватної власності на землю ОСОБА_2 на земельну ділянку в АДРЕСА_1(а.с.86).
На підставі вказаного рішення ОСОБА_2 01.06.5005 року видано державний акт на право власності на земельну ділянку на земельну ділянку площею 0,1003 га, розташовану по по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель серії КМ № 038911, який зареєстровано в Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі за № 010501300012 (а.с 48).
Із затвердженого вищенаведеного технічного звіту по встановленню меж земельної ділянки для передачі у приватну власність ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею - 0,1003 га видно, що в числі суміжних землекористувачів значиться ОСОБА_1.(домоволодіння по АДРЕСА_1), згода якої в акті опису, встановлення та узгодження меж земельної ділянки відсутня (а.с.30-47).
З цього приводу, а також в зв'язку з тим, що державний акт на право власності на земельну ділянку на якій знаходиться домоволодіння, що належить ОСОБА_2 та ОСОБА_1, видано лише ОСОБА_2 , головним державним інспектором Відділу Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим на адресу Первомайської селищної ради 07.06.2010 року було направлено клопотання щодо приведення рішення рішенням 5-ї сесії 24-го скликання Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2." у відповідність до діючого законодавства.
За результатами вказаного клопотання рішенням 25-ї сесії 5-го скликання Первомайської селищної ради від 08.06.2010 року №7б скасовано рішення 5-ї сесії 24-го скликання Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2." (а.с. 53).
Зазначене рішення №7б в подальшому було скасовано рішенням 7-ї сесії 6-го скликання Первомайської селищної ради від 07.10.2011 року №7б за результатами розгляду протесту прокурора Первомайського району, в якому підтверджувався факт відсутності погодження ОСОБА_1 встановлення меж земельної ділянки, як суміжним землекористувачем , у зв'язку з чим обмежено її право щодо оформлення права власності на земельну ділянку , тому державний акт, який виданий на ім'я ОСОБА_2." підлягає скасуванню. Проте в протесті ставилося питання щодо того, що виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян (а.с.60-63).
З приводу того, що ОСОБА_2 передавалася земельна ділянка для обслуговування будинку, який знаходився у спільній власності з ОСОБА_1 суд зазначає, що на момент погодження технічного звіту по встановленню меж земельної ділянки для передачі у приватну власність ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею - 0,1003 га, із земель селищної ради ОСОБА_2 належала на праві власності 1/2 частка будинку по АДРЕСА_1. Співвласником вказаного будинку була також ОСОБА_1, якій належала 1/2 його частка, що підтверджується договорами купівлі-продажу від 21.06.1996 року та від 01.09.1992 року (а.с.11,12, 27).
З наявних в матеріалах справи рішення виконавчого комітету Первомайської селищної ради від 07.07.2009 року № 129 та даних з КРП «БРТІ м. Джанкоя» від 05.07.2011 року видно, що було проведено перенумерацію вказаного домоволодіння і відповідно ОСОБА_1 та ОСОБА_2 належало по 1/2 частки домоволодіння по АДРЕСА_1(а.с.22,26).
Відповідно до положень статті 89 Земельного кодексу України (діючий на час виникнення спірних правовідносин) у спільній сумісній власності перебувають земельні ділянки, зокрема, співвласників жилого будинку.
Володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою спільної сумісної власності здійснюються за договором або законом.
Співвласники земельної ділянки, що перебуває у спільній сумісній власності, мають право на її поділ або на виділення з неї окремої частки.
Поділ земельної ділянки, яка є у спільній сумісній власності, з виділенням частки співвласника, може бути здійснено за умови попереднього визначення розміру земельних часток, які є рівними, якщо інше не передбачено законом або не встановлено судом.
Таким чином, у співвласників жилого будинку земельні ділянки перебувають на праві спільної сумісної власності, і співвласники земельної ділянки, що перебуває у спільній сумісній власності, мають право на її поділ або на виділення з неї окремої частки, за умови попереднього визначення розміру земельних часток, які є рівними.
Отже, на момент звернення до суду з позовом прокурора Первомайського району в інтересах ОСОБА_1, як з самого технічного звіту по встановленню меж земельної ділянки для передачі у приватну власність ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею - 0,1003 га, із земель селищної ради, так і з дій фактично самого Відділу Державного комітету з земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим, який затвердив цей звіт, що підтверджено прокуратурою Первомайського району , незважаючи на опротестування відповідного рішення Первомайської селищної ради, вбачаються порушення земельного законодавства, допущені, зокрема, Первомайською селищною радою при погодженні наведеного технічного звіту(а.с.40).
Внаслідок чого, суд, оцінюючи правомірність оскаржуваних дій Первомайської селищної ради, керуючись критеріями, закріпленими у частині 3 статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, визнає їх протиправними.
Суд не бере до уваги доводи третьої особи - ОСОБА_2 щодо погодження технічного звіту після вирішення земельного спору між нею та суміжним землекористувачем ОСОБА_1 судом , оскільки з наявного в ньому акту опису, встановлення та узгодження меж земельної ділянки, в якому відсутні згода ОСОБА_1 відсутні будь-які відмітки щодо вирішення земельного спору між ОСОБА_2. та ОСОБА_1, і, крім того, в цьому акті, погодженому, зокрема Первомайською селищною радою, йдеться посилання на рішення 5-ї сесії 24-го скликання Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року, тоді як рішення суду з приводу земельного спору між зазначеними особами набрало чинності лише 05.02.2003 року (а.с. 127-128).
Крім того, суд, враховуючи, що в позові не ставиться питання про скасування рішення 5-ї сесії 24-го скликання Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2.", яке є наслідком дій Первомайської селищної ради, проте таке рішення на момент розгляду вказаної справи є скасованим, про що свідчить рішення 12-ї сесії 6-го скликання Первомайської селищної ради від 02.03.2012 року № 8б "Про протест прокурора Первомайського району на рішення 5-ї сесії 24-го скликання Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року «Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2."(а.с.144), даних щодо оспорювання або скасування якого суду не надано, вирішуючи заявлену вимогу щодо зобов'язання Відділу Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим вчинити певні дії зазначає наступне.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України (діючий на час виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Як зазначено у п. 10 ст. 118 вказаного кодексу районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.
Право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації (ст.125).
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України (діючий на час виникнення спірних правовідносин) документом, що посвідчує право на земельну ділянку є державний акт.
Отже за змістом наведених норм державна реєстрація права власності на земельну ділянку, яке посвідчується державним актом, здійснюється після набуття особою права власності на земельну ділянку та отримання державного акту.
Таким чином, за умови скасування рішення Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2.", яким було затверджено проект відведення земельної ділянки ОСОБА_2 та вирішено на підставі цього видати державний акт на право приватної власності, і на підставі якого було видано 01.06.2005 року державний акт на право власності на земельну ділянку ОСОБА_2, існують підстави для скасування запису про державну реєстрацію цього державного акту, тому в цій частині позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
При цьому, вирішуючи питання щодо скасування запису про державну реєстрацію наведеного державного акту, суд не бере до уваги довід ОСОБА_2 щодо наявності рішення Первомайської селищної ради від 03.10. 1997 року №138 щодо передачі земельної ділянки їй у приватну власність, оскільки як вбачається з рішення Первомайської селищної ради від 26.12.2002 року "Про видачу державного акту на право приватної власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 ОСОБА_2." його не було прийнято на підставі рішення №138, в якому, крім того, до списку осіб, яким передаються земельні ділянки визначено ОСОБА_2 з адресою передаваємої земельної ділянки по АДРЕСА_1, смт. Первомайське та площею 0,1 га(а.с.24-25).
Те, що в технічному звіті по встановленню меж земельної ділянки для передачі у приватну власність ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею - 0,1003 га, йдеться посилання на рішення Первомайської селищної ради від 03.10. 1997 року №138,не свідчить про набуття ОСОБА_2 права власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку та господарських будівель площею 0,1003 га саме на підставі цього рішення.
Враховуючи, що на момент розгляду справи здійснення функцій щодо реєстрації земельних ділянок законодавством покладено на Держземагентство та його територіальні органи, щодо утворення яких на сьогоднішній день не завершено здійснення відповідних заходів, то відповідно до п.п.1 п.2 Постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 року № 835 «Про деякі питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг», до завершення здійснення заходів з утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів функції з ведення Поземельної книги, передбачені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, покладаються на територіальні органи Державного комітету із земельних ресурсів, а відповідно до п. 60 цього порядку запис у Поземельній книзі , яка ведеться під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки, скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду, обов'язок щодо скасування запису про державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку, виданого 01.06.2005 року ОСОБА_2 покладається судом на відповідача - Відділ Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст.159 -163 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити .
Визнати протиправними дії Первомайської селищної ради щодо узгодження технічної документації про передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки площею 0,1003 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1.
Зобов'язати Відділ Державного комітету із земельних ресурсів в Первомайському районі АР Крим скасувати запис щодо реєстрації державного акту на право власності на земельну ділянку площею 0,1003 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, серії КМ №038911, який видано 01.06.2005 року ОСОБА_2 та зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №010501300012.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кисельова О.М.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2013 |
Оприлюднено | 05.03.2013 |
Номер документу | 29711359 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кисельова О.М.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кисельова О.М.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кисельова О.М.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні