cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 березня 2013 р. Справа № 8/91/2012/5003
Господарський суд Вінницької області в складі
головуючого судді Грабика В.В .,
при секретарі судового засідання Хоменко С.І.,
за участю представників сторін:
прокурор: Формуга І.Ю. прокурор відділу прокуратури міста Вінниці;
від позивача: Богачук С.А. - за довіреністю;
від відповідача: Тихонюк С.Л. - за довіреністю; Голь М.Д. - директор ПМ ВКП фірми "Нормаль"
розглянувши в приміщенні суду справу
за позовом :заступника прокурора міста Вінниці (21100, м. Вінниця, вул. Ватутіна, 10) в інтересах держави в особі Вінницької міської ради (21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 59) до :приватного малого виробничо-комерційного підприємства фірми "Нормаль" (21100, м. Вінниця, вул. Гонти, 39 а) про стягнення збитків,-
ВСТАНОВИВ :
Заступник прокурора м.Вінниці в інтересах держави в особі Вінницької міської ради 20.12.2012р. звернувся до господарського суду Вінницької області з позовом до приватного малого виробничо-комерційного підприємства фірми "Нормаль" про стягнення збитків внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки в розмірі 293 734,80 грн..
Позов обґрунтовано наступним. Департаментом самоврядного контролю Вінницької міської ради у строк з 18.07.2011р. по 25.07.2011р. було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства при використанні земель м. Вінниці приватним малим виробничо-комерційним підприємством фірмою «Нормаль». Перевіркою встановлено, що відповідач використовує земельну ділянку розташовану за адресою м. Вінниця, вул. Гонти, 39а, площею 1,0804 га для виробничих потреб. На даній земельній ділянці розташоване належне відповідачу нерухоме майно, згідно біржового контракту (купівлі-продажу) №72 від 15.04.1999 р.. Документи, які посвідчують право власності, право користування земельною ділянкою у ПМВКП «Нормаль» відсутні. Відповідачем не були вжито заходів щодо подання, погодженого в установленому порядку, проекту землеустрою до Вінницької міської ради для затвердження та прийняття рішення про продаж земельної ділянки або надання її в оренду. За таких обставин Вінницька міська рада була позбавлена можливості використовувати земельну ділянку (надати в користування іншій особі) та на отримання відповідних доходів (орендної плати за землю), які вона могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене. В зв'язку з наведеним відповідачу нараховано до сплати 293734,80 грн. збитків, внаслідок тимчасового використання земельної ділянки без оформлення правовстановлюючих документів, за останні 2 роки. Вищевказані збитки були визначені комісією у розмірі орендної плати за землю відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам земель, землекористувачам, затвердженого постановою КМУ від 19.04.1993р., а також ч.4 ст.21 ЗУ "Про оренду землі", п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України . Акт визначення розміру збитків від 16.05.2012р. затверджено рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 24.05.2012р.. Добровільно відповідач кошти не сплатив. Використання відповідачем земельної ділянки з порушенням положень зазначених вище норм, свідчить про протиправну поведінку відповідача, вказує на збитки спричинені цією поведінкою, вину відповідача та причинно-наслідковий зв'язок між протиправною поведінкою і заподіяними збитками. Зазначені обставини й стали підставою звернення до суду.
Ухвалою суду від 21.12.2012р. порушено провадження у справі №8/91/2012/5003 з призначенням до розгляду в судовому засіданні на 29.01.2013р..
24.01.2013 р. від позивача через канцелярію суду надійшли пояснення наступного змісту. Підставою для подання до суду позовної заяви є те, що відповідач використовує земельну ділянку, площею 1,0804 га, по вул. Гонти, 39а, без правовстановлюючих документів і без сплати відповідних коштів за її використання та не вживає належних заходів спрямованих на оформлення документів на земельну ділянку, що і стало причиною позбавлення власника землі (Вінницької міської ради) можливості використовувати земельну ділянку (надати в користування іншій особі) та на отримання відповідних доходів (орендної плати за землю), які вона могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене. Сама по собі наявність об'єктів права власності відповідача на земельній ділянці не породжує прав відповідача на вказану земельну ділянку без їх оформлення. Аналогічна позиція викладена в постанові пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин, зокрема в абз. 2 п.2.10. зазначено, що правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. При цьому новий власник земельної ділянки не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства». Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати і визначається залежно від грошової оцінки земель. У даному випадку відповідачем допущено бездіяльність у вигляді не оформлення права користування земельною ділянкою, в зв'язку з чим і були нараховані збитки в розмірі 293 734,80 грн., які заподіяні Вінницькій міській раді та підлягають відшкодуванню внаслідок неодержання Вінницькою міською радою доходів за час тимчасового невикористання Вінницькою міською радою земельної ділянки (за період з квітня 2010 по квітень 2012 року) по вул. Гонти 39а. Отже, розмір збитків в сумі 293734,80 грн. був визначений відповідно до розрахунку, здійсненого Департаментом комунальних ресурсів міської ради виходячи з площі земельної ділянки - 1,0804 га та 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (мінімальний розміру орендної плати) за 2 останніх роки до дати визначення комісією розміру збитків ( з квітня 2010 року по квітень 2012 року). Починаючи з 1999р. відповідач не нараховує та не сплачує плату за землю, що є порушенням ст.206 ЗК (а.с.64-69).
Ухвалою суду від 29.01.2013 р. продовжено строк вирішення спору на 15 днів та відкладено розгляд справи на 27.02.2013 р..
21.02.2013 р. від позивача через канцелярію суду надійшли пояснення на виконання вимог ухвали від 29.01.2013 р. (а.с.88-90).
22.02.2013 р. від відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позов в якому, окрім іншого, зазначається наступне. Відповідач є належним користувачем земельної ділянки, що підтверджується наступним. Об'єкт нерухомості, який розташований на вказаній ділянці був придбаний позивачем 15 квітня 1999 року, тобто в період дії Земельного кодексу 1990 року. До відповідача перейшло право користування земельною ділянкою, на якій знаходиться придбана ним згідно біржового контракту споруда, з 15 квітня 1999 року. На сьогоднішній день відсутнє будь-яке рішення органу місцевого самоврядування про вилучення земельної ділянки у відповідача, відсутня відмова від земельної ділянки самого відповідача (як підстави припинення права користування земельною ділянкою відповідно до ст.27 Земельного кодексу від 18.12.1990р.). Відповідачем протягом 2011-2012 року сплачувався земельний податок за користування земельною ділянкою. Вказане підтверджується довідкою №13/1 від 14.01.2013 р.. Сума сплаченого землекористувачем земельного податку за 2011 рік становить 36720,00 грн., за 2012 рік - 44876,48 грн.. Щодо земельної ділянки, яка використовується відповідачем є рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради депутатів трудящих від 1977 року про передачу її в користування Вінницькому заводу тракторних агрегатів. На підставі цього рішення ВЗТА було видано Державний акт на право користування. У відповідача право користування виникло на підставі біржового контракту від 15.04.1999 року з врахуванням положень ст. 30 Земельного кодексу 1990 року, чинного на момент виникнення правових відносин. При цьому слід врахувати, що норму закріплену в п.6 розділу Х Перехідних положень ЗК визнано неконституційною. Земельна ділянка по вул. Гонти 39-А у м. Вінниці з його користування не вилучалася. Відсутні підстави для твердження про упущену вигоду, оскільки спірна земельна ділянка взагалі ніколи не передавалася в оренду або інше платне користування та не приносила будь-який дохід міській раді (а.с.134-135).
Ухвалою суду від 27.02.2013 р. розгляд справи відкладено на 05.03.2013 р..
04.03.2013 р. від позивача через канцелярію суду надійшли пояснення наступного змісту. Зі змісту державного акту на право постійного користування слідує, що він був виданий Вінницькому заводу тракторних агрегатів, виконавчим комітетом Вінницької районної Ради (а не виконавчим комітетом Вінницької міської ради, як стверджує відповідач), тобто земельна ділянка на яку видано вказаний державний акт, була розташована на території Вінницького району. Підсумовуючи, вважаю що ксерокопія державного акта на право постійного користування та посилання відповідача на рішення виконавчого комітету Вінницької міської ради від 1977 року, є неналежними доказами та такими які не підтверджують доводи відповідача. Відповідач, в порушення вимог ст. 206 Земельного кодексу України, Закону України «Про плату за землю» (в ред. до 01.01.2011 - набрання чинності Податкового кодексу України), п. 287.6 ст. 287 Податкового кодексу України, починаючи з 15.04.1999 (дати набуття права власності на нерухоме майно) до 16.12.2011 (дати подання податкової декларації - відповідно до довідки наданої ГТМВКП фірми «Нормаль» від 14.01.2013 № 13/1) не сплачував загальнодержавний податок за використання земельної ділянки по вул. Ґонти, 39а, в м. Вінниця. Зазначене підтверджується листом Державної податкової інспекції у м. Вінниці від 14.07.2011 за вих. № 38410/9/15-3 (копія додається). Тоді як, відповідно до положень ст.ст. 2, 5, 12, 15 Закону України «Про плату за землю» (в редакції, що діяла до 01.01.2011) відсутність правовстановлюючих документів не є підставою для звільнення від сплати земельного податку. І лише після перевірок, які були проведені 19.07.2011 спеціалістами Департаменту самоврядного контролю та Головного управління Держкомзему у Вінницькій області, відповідач почав сплачувати земельний податок за використання земельної ділянки по вул. Гонти, 39 а в м. Вінниця (а.с.148-153).
05.03.2013 р. від відповідача через канцелярію суду надійшли письмові пояснення наступного змісту. Як видно з наданого розрахунку земельного податку та довідки ПВКМП Фірма «Нормаль» від 14.01.2013 року до місцевого бюджету м. Вінниці починаючи з квітня 2011 року сплачувався земельний податок у належній до сплати сумі. Таким чином, позивач не зазнав збитків у вигляді неодержаних доходів за період сплати відповідачем земельного податку. Крім того, необхідність сплати саме земельного податку підтверджується листами державної податкової інспекції у м. Вінниці від 07.10.2011 року № 57109/10/15-3 та листом виконавчого комітету Вінницької міської ради від 30.08.2011 року № 01-00-014-13601. Щодо несплати земельного податку до 2011 року слід зазначити наступне: 1. Відповідачем надсилались запити начальнику міського управління земельних ресурсів Гончару О.В. з проханням надати дані про визначення грошової оцінки земельної ділянки за адресою м. Вінниця, вул. Гонти, 39А (лист від 13.07.2006 року № 25 та лист від 11.12.2007 року № 96 -додатки №№ 3-4). Відповіді на данні листи не отримано. 2. Державною податковою інспекцією у м. Вінниці було проведено перевірку ПВКМП фірми «Нормаль» за період з 01.07.2004 року по 01.07.2007 року. За результатами перевірки донараховано податок на землю, однак в подальшому донарахування були скасовані в зв'язку з неоднозначним трактуванням прав та обов'язків платника. 3. До 01.01.2011 року згідно статті 15 Закону України «Про плату за землю», власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. 4. Відповідачем проведено необхідний комплекс заходів щодо набуття права власності на землю, а саме виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Однак, з незалежних від відповідача причин даний проект виготовлявся біля 2-х років (додаток № 6). При написанні акту перевірки від 19.07.2011 року директором ПВКМП «Нормаль» надавались пояснення щодо ситуації з оформленням документів, однак вони взагалі не були взяті до уваги (а.с. 172 - 174).
В судовому засіданні 05.03.2013 р. прокурор та представник позивача підтримали позовні вимоги в повному обсязі з підстав та за обставин, вказаних в позові. Представник позивача також суду пояснив, що рішення про передачу земельної ділянки, яка використувється позивачем, не приймалося як на час звернення до суду так і на час розгляду справи .
Представники відповідача проти позову заперечили з підстав вказаних у відзиві по позов, а також зазначили, що у відповідача відсутні правовстановлюючі документи на землю, на якій розташоване належне йому за біржовим контрактом нерухоме майно, земельний податок підприємство сплачує, заборгованості по ньому не має.
При розгляді справи встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
15.04.1999 р. учасник торгів нерухомістю, член біржі, ТОВ «ВІРО» в особі брокера Котельного Володимира Марковича, що виступає під номером 233, та діє згідно договору доручення №164 від 23.11.1998 р. від імені ВАТ «Вінницький завод тракторних агрегатів» названої в подальшому "продавець" , з однієї сторони та учасник торгів нерухомістю, член біржі, СУНП ТД «РІК» в особі брокера Перепелиці Анатолія Миколайовича, що виступає під номером 221, та діє згідно договору - доручення 329 від 15.04.1999р., від імені приватного виробничо-комерційного малого підприємства фірми «Нормаль», названої в подальшому "покупець", з другої сторони відповідно до Правил біржових торгів з нерухомістю на торгах ВТУВ уклали біржовий контракт. Згідно контракту продавець продав, а покупець купив цілу будівлю тарно-столярного цеху, позначену на плані літерою «А», розташовану за адресою: м. Вінниця, вул. Гонти,39. Загальна площа будівлі 1 188,3 кв. м.. В постійну власність покупця входить : ціла будівля тарно-столярного цеху. Під'їздні шляхи до тарно-столярного цеху будуть використовуватися спільно продавцем і покупцем згідно додатково укладеної угоди (п.1.).Нерухомість, що продається належить продавцю ВАТ "Вінницький завод тракторних агрегатів" на підставі наказу Фонду державного майна України по Вінницькій області №682/1 від 15.06.1998 з переліком нерухомого майна, зареєстрованого в ВООБТІ 25.01.1999р. та записано в реєстрову книгу №3 за реєстровим №169(п.2).Відповідно до ст.15 ЗУ "Про товарну біржу" контракт реєструється на біржі і подальшому нотаріальному посвідченню не підлягає(п.8).Цей контракт зареєстрований на Вінницькій товарній універсальній біржі 15.04.1999р..Особи сторін встановлено, їх дієздатність, а також належність нерухомості згідно поданих документів, вказаних в цьому контракті, перевірена (а.с.10).
Згідно реєстраційного посвідчення, виданого 16.06.1999р. державним обласним комунальним підприємством "ВООБТІ", право власності на тарно-столярний цех по вул. Гонти, №39 в м. Вінниці, в реальній частині, яка складається з будівлі тарно-столярного цеху літ."А" заг. площею 1188,3 м. кв., зареєстроване (реєстровий номер 169, книга №3) за приватним виробничо-комерційним малим підприємством фірмі "Нормаль" на підставі біржового контракту купівлі-продажу нерухомості №72 від 15.04.1999 р. (а.с.138).
Згідно витягу з технічної документації, затвердженої рішенням Вінницької міської ради №1109 від 19.06.2007 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 10804 м. кв. для виробничих потреб в м. Вінниці по вул.Гонти,39а, яка використовується ПМВКП - фірма "Нормаль" під забудовою, становить 4 895 580,0509 грн. (а.с.26).
Рішенням 24 сесії 5 скликання Вінницької міської ради №1800 від 29.02.2008 р. внесено зміни в додаток №1 до рішення міської ради від 20.02.2001 р. «Про встановлення в м. Вінниці розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній і комунальній власності», викладено додаток «Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній і комунальній власності» в новій редакції (а.с.32).
Згідно "Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній і комунальній власності" (додаток до рішення міської ради №1800 від 29.02.2008р.) розмір орендної плати за земельні ділянки, що передані для некомерційних потреб, незалежно від терміну оренди, встановлюється відповідно до чинного законодавства і не може бути меншим від мінімально встановленого (п.2.3);розмір орендної плати за земельні ділянки, що передані для комерційних потреб, в залежності від терміну оренди не може бути менше: - п'яти відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якщо ділянка надана в довгострокову оренду (до 50 років); - семи відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якщо ділянка надана в короткострокову оренду (до 5 років) (п.2.4) (а.с.33-35).
19.07.2011 р. заступником начальника відділу контролю за використанням територій та сплати місцевих податків департаменту самоврядного контролю міської ради Красіліч В.М., головним спеціалістом-юрисконсультом відділу претензійно-позовної роботи департаменту самоврядного контролю Богачуком С.А., за участю старшого державного інспектора з контролю за використанням та охороною земель у Вінницькій області Бойка Артура Миколайовича, у присутності директора приватного малого виробничо-комерційного підприємства фірма «Нормаль» Голь М.Д. була проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства при використанні земель розташованих за адресою: м. Вінниця, вул. Гонти, 39 та вул. Гонти, 39а. Перевіркою встановлено: приватне мале виробничо-комерційне підприємство фірма «Нормаль» в особі директора Голь М.Д., згідно біржового контракту №72 від 15.04.99 р. (купівлі-продажу) купило цілу будівлю тарно-столярного цеху, розташовану за адресою: м. Вінниця, вул. Гонти, буд. 39, загальна площа будівлі 1188,3 кв.м.. Також встановлено, що підприємство використовує земельну ділянку площею 1,0804 га, для виробничих потреб. Земельна ділянка огороджена бетонним парканом. В ході проведення перевірки керівником надано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПМВКП «Нормаль» для виробничих потреб виготовлений ТОВ «Вінницькою експертною компанією» в 2005 році. Даний проект землеустрою погоджений: Вінницькою регіональною екологічною інспекцією (лист №32-3/376 ПВ від 20.09.05 р.); Вінницькою СЕС (лист №0203/10871 від 21.09.05 р.); Управлінням містобудування і архітектури (лист №21-2538 від 27.07.05 р.) Вінницького міського управління земельних ресурсів Держкомзему (лист №2/10-30 від 24.01.06 р.). На момент проведення перевірки, документи які посвідчують право власності, право користування земельною ділянкою по вул. Гонти 39 (вул. Гонти 39а) в м. Вінниці у ПМВКП фірма «Нормаль» відсутні, що є порушенням ст. 125-126 Земельного кодексу України (акт перевірки дотримання вимог законодавства при використанні земель міста Вінниці №23/9-04-11). Даний акт підписали всі особи, вказані в ньому. До акту додано план-схему земельної ділянки (а.с.8-9).
19.07.2011 р. старшим державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Вінницької області Бойко Артуром Миколайовичем у присутності директора приватно виробничо-комерційного малого підприємства фірма "Нормаль" Голь Миколи Дмитровича проведено перевірку з питання дотримання вимог земельного законодавства ПВКМП фірми «Нормаль» при використанні земельної ділянки по вул. Гонти, 39,а в м. Вінниці відповідно до листа Вінницької міської ради від 06.07.2011 р. №01-00-010-8367. Перевіркою встановлено, що приватне виробничо-комерційне мале підприємство фірма «Нормаль» використовує земельну ділянку площею 1, 0804 га по вул. Гонти, 39 в м. Вінниця, на якій знаходиться виробничо-складські приміщення які належать ПМВКП фірмі «Нормаль» на праві власності відповідно до реєстраційного посвідчення від 16.06.1999 р.. Правовстановлюючі документи, які посвідчують право власності, право користування земельною ділянкою у ПМВКП фірми «Нормаль» відсутні, що являється порушенням ст. 125, 126 Земельного кодексу України. Даний акт підписали всі особи, зазначені в ньому (а.с.11). На усунення виявлених порушень 19.07.2011 р. старшим державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Вінницької області Бойко А.М. винесено припис директору ПВКМП фірми «Нормаль» Голь Миколі Дмитровичу, яким зобов'язано в 30-денний термін усунути виявлені порушення . Про виконання припису повідомити до 19 серпня 2011 за адресою Головне управління Держвомзему у Вінницькій області, м. Вінниця, вул. Келецька, 63 (а.с.12).
Згідно листа головного управління держкомзему у Вінницькій області №01-02-29/4196 від 01.08.2011р., адресованого заступнику Вінницького міського голови Матусяку С.В. приватне виробничо-комерційне мале підприємство фірма "Нормаль", використовує земельну ділянку площею 1,0804 га по вул. Гонти, 39а в м. Вінниці на якій знаходиться виробничо-складські приміщення які належать ПМВКП фірмі «Нормаль» на праві власності відповідно до біржового контракту купівлі-продажу нерухомості від 15.04.1999 р. №72, що підтверджується реєстраційним посвідченням на об'єкт нерухомості від 16.06.1999 року. Правовстановлюючі документи, які посвідчують право власності, право користування земельною ділянкою у ПМВКП фірми «Нормаль» відсутні, що являється порушенням ст. 125, 126 Земельного кодексу України. За результатами проведеної перевірки директору ПВКМП фірми "Нормаль" Голь М.Д. видано припис на усунення виявленого порушення (а.с.13).
В листі головного управління держкомзему у Вінницькій області №01-02-24/6640 від 18.11.2011 р., адресованому директору департаменту самоврядного контролю Вінницької міської ради Кривіцькому В.Б. зазначено наступне. Про результати виконання припису директор ПВКМП фірми «Нормаль» Голь М.Д. повинен був повідомити до 19.08.2011 року. Однак, інформації щодо виконання припису не надходило. Державним інспектором директору ПВКМП фірми «Нормаль» Голь М.Д. було направлено рекомендованим листом повідомлення про виклик для надання пояснень щодо виконання припису, однак дане повідомлення було проігнороване (а.с.14-15).
Рішенням 16 сесії 6 скликання Вінницької міської ради №612 від 27.12.2011 р., окрім іншого, затверджено порядок встановлення розмірів орендної плати (плати за встановлення земельних сервітутів) в м. Вінниці за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності (додаток 1) (п.1.). Згідно цього порядку розмір орендної плати за земельні ділянки, що передані для некомерційних потреб, незалежно від терміну оренди, встановлюється відповідно до чинного законодавства і не може бути меншим від мінімально встановленого розміру - трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.2.3); розмір орендної плати (плати за встановлення сервітуту) за земельні ділянки, що передані для комерційних потреб, в залежності від терміну оренди не може бути менше: - п'яти відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якщо ділянка надана в довгострокову оренду (до 50 років); - семи відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якщо ділянка надана в короткострокову оренду (до 5 років) (п.2.4) (а.с.36-38).
Згідно розрахунку, проведеного Департаментом комунальних ресурсів Вінницької міської ради станом на 17.04.2012р., розмір збитків, заподіяних ПМВКП "Нормаль" тимчасовим зайняттям земельної ділянки в м.Вінниці , вул.Гонти,39а, для виробничих потреб, площею 10804, нормативна грошова оцінка якої становить 4 895 580,05грн., з урахуванням розрахунку розміру орендної плати 3%, становить за два роки 293 734,80грн. (а.с.25).
Актом комісії по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки міста від 16 травня 2012 р., з подальшими змінами, внесеними рішеннями виконкому №1812 від 26.07.2012р. (а.с.24)., встановлено розмір збитків, нарахованих за останні два роки, в сумі - 293 734,80 грн. (на підставі розрахунку департаменту комунальних ресурсів Вінницької міської ради від 17.04.2012 р. - а.с.25), заподіяних ПМВКП «Нормаль» територіальній громаді м. Вінниці в результаті використання без правовстановлюючих документів земельної ділянки для виробничих потреб площею 0,1,0804 га, яка знаходиться в м. Вінниця по вул. Гонти, 39,39-а. (а.с.21).
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 24.05.2012 р. №1287 затверджено акт визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки площею 1,0804га, по вул. Гонти, 39, 39-а, ПМВКП «Нормаль» (додаток 1) (п.1.1.) та зобов'язано останнього відшкодувати визначені збитки в повному обсязі не пізніше 30-ти денного терміну з дня прийняття даного рішення (а.с.19-20).
03.08.2012 р. за вих. №06-00-013-28876 керівника ПМВКП «Нормаль» повідомлено про необхідність протягом 30-ти денного терміну з дати прийняття рішення №1812 від 26.07.2012р. відшкодувати збитки, завдані територіальній громаді міста тимчасовим зайняттям земельної ділянки, в сумі 293 734,80 грн.. Витяг з рішення виконкому міської ради від 24.05.2012 р. №1287 та акт визначення розміру збитків можна отримати в Центрі адміністративних послуг «Прозорий офіс» міської ради (2-3 місце) за пред'явленням документів, що посвідчують особу (а.с.28).
Згідно довідки ПВКМП фірми "Нормаль" №13/1 від 14.01.2013 р. приватним виробничо-комерційним малим підприємством "Фірма "Нормаль" було сплачено до місцевого бюджету м. Вінниці земельний податок у розмірі 36720,00 грн. протягом 2011 року та 44876,48 грн. протягом 2012 р. (а.с.139).
Згідно довідки №601 виданої Вінницькою ОДПІ Вінницької області Державної податкової служби від 05.03.2013р. за вих. №4611/10/19 ПВКМП фірма "Нормаль" станом на 05.03.2013р. не має заборгованості зі сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) (а.с.176).
У своєму листі від 30.08.2011р. вих.№01-00-014-13601 виконавчий комітет Вінницької міської ради в особі секретаря міської ради роз'яснює директору фірми "Нормаль" про необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться належне фірмі на праві власності нерухоме майно, про необхідність проведення нарахування та сплати земельного податку (а.с.178-179).
Із змісту листа ДПІ м. Вінниці від 05.02.2008р. за вих.№3868/10/25-09/56, адресованого директору ПВКМП фірми "Нормаль" на скаргу від 18.12.2007р. №105 вбачається, що підприємством проведені всі дії для оформлення документів на право власності земельної ділянки, але на момент проведення перевірки не оформлені документи на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою площею 1804 га в м. Вінниці по вул. Гонти,39а.Також в листі повідомляється про скасування повідомлення - рішення ДПІ м.Вінниці №00011972310/0 від 11.12.2007р. про сплату 26 288грн. податку на землю і 13 654 грн. застосованої штрафної санкції. Перевірка проводилася за період з 01.07.2004р. по 01.07.2007р. (а.с.182-184).
В поясненні директора фірми "Нормаль" від 25.07.2011р. вих.№11/38 до акта перевірки від 19.07.2011р. , зареєстрованому в головному управлінні держкомзему у Вінницькій області 28.07.2011р. зазначається, окрім іншого, про наступне. Спочатку земельна ділянка на якій знаходиться придбана за біржовим контрактом будівля була підпорядкована Стрижавській селищній раді, потім її передали до м.Вінниці, в зв'язку з чим значно збільшилася її грошова оцінка,що робить її купівлю економічно недоцільною (185-189).
В 2005р. ТОВ "Вінницька експертна компанія" на підставі рішення Вінницької міської ради від 21.06.2004р. та дозволу Вінницької міської ради від 26.10.2004р. №94-3-10-4948 було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПМВКП "Нормаль" для виробничих потреб по вул. Гонти,39а в м.Вінниці.До проекту долучено Державний акт на право постійного користування , виданий в 1977р. Вінницькому заводу тракторних агрегатів виконавчим комітетом Вінницької районної ради на право безстрокового і безплатного користування 36,8га в межах згідно планом землекористування (а.с.190-242).
Порядком визначення та відшкодування збитків власникам земель та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 передбачено наступне: розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад (п.2); відшкодуванню підлягають: інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані (неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян) (п.3); збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (п.5).
Законом України "Про оренду землі" передбачено наступне: оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою , необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1); орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ст.21ч.1); розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). (ст.21ч.2);
ЗК УРСР(від 18.12.1990р.), який був чинним на час придбання відповідачем об'єкту нерухомості (15.04.1999р.) передбачалося наступне: право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів (ст.23ч.1); право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором (ст.24ч.1); при передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підпприємствам, установам і організаціям разом з цими об'єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди(ст.30 ч.3).
ЗК України передбачено наступне: до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст.12);надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ст.123); власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч.2 ст.152); власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п."д " ч.1 ст.156); відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України (ст.157).
Заслухавши пояснення учасників судового розгляду, оглянувши матеріали справи, оцінивши в сукупності докази, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов до переконання в тому, що в задоволенні позову слід відмовити з наступних підстав.
15.04.1999р. ПВКМП фірма «Нормаль» придбало у власність за біржовим контрактом будівлю тарно-столярного цеху та 16.06.1999р. зареєструвало право власності на нього, що підтверджується відповідним свідоцтвом. На час набуття відповідачем права власності на будівлю, земельна ділянка на якій вона знаходилася, перебувала в постійному користуванні Вінницького заводу тракторних агрегатів на підставі державного акта на право користування землею, що підтверджується матеріалами проекту землеустрою. В зв'язку із набуттям права власності на будівлю, до фірми "Нормаль" на підставі ст.30ч.3 ЗК УРСР в редакції чинній на час реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна, перейшло право користування земельною ділянкою на якій знаходилась придбана будівля. Проте, відповідач документально не закріпив за собою право на землю. В 2005р. на замовлення фірми "Нормаль" на підставі рішення Вінницької міської ради від 21.06.2004р. та дозволу Вінницької міської ради від 26.10.2004р. №94-3-10-4948 ТОВ "Вінницька експертна компанія" було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПМВКП "Нормаль" для виробничих потреб по вул. Гонти,39а в м.Вінниці з метою її подальшого продажу . Проте, на час розгляду справи у відповідача відсутні правоустановлюючі документи на землю, що підтвердили представники відповідача в судовому засіданні. Чинним законодавством, а саме ст.206 ЗК України передбачено, що використання землі в Україні є платним, плата за землю справляється відповідно до закону. Оскільки відповідач фактично використовує земельну ділянку на якій знаходиться належна йому на праві власності будівля, то він відповідно до ст.96ч.1п."в" ЗК України повинен своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату. Таким чином діючим законодавством України не передбачено обов'язок землекористувача сплачувати і податок на землю і орендну плату. Відповідно до ст.287 п.287.6 ПК України при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно. В ході розгляду справи судом встановлено, що відповідач не має заборгованості по земельному податку за період, вказаний у позові (ухвала суду від 27.02.2013р., звернення до ОДПІ від 05.03.2013р. та відповідь ОДПІ від 05.03.2013р.). Як зазначив у судовому засіданні представник позивача, Вінницькою міською радою не приймалося рішення про передачу відповідачу земельної ділянки, вказаної в позові, в оренду. За відсутності такого рішення нарахування відповідачу збитків у формі упущеної вигоди з розрахунку мінімального розміру орендної плати, суперечить вищевказаним нормам діючого законодавства, з огляду на що, судом не можуть бути прийняті до уваги як належні та допустимі докази документи, долучені прокурором до позову, в тому рахунку розрахунок збитків, акт визначення розміру збитків, рішення виконкому №1287 від 24.05.2012р. та №1812 від 26.07.2012р., незважаючи на те, що останні є чинними на час розгляду справи. Також суд звертає увагу на ту обставину, що надані в обгрунтування позову прокурором та позивачем постанови Вищого господарського суду України (а.с.50-58, 156-170) стосуються саме тих випадків, коли органом місцевого самоврядування були прийняті рішення про укладення (переукладення) договорів оренди землі з відповідачами. За відсутності рішення органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки в оренду відповідачу, відсутності у відповідача заборгованості по земельному податку, суд приходить до переконання в тому, що відповідач не заподіював позивачеві збитки у вигляді упущеної вигоди з урахуванням змісту ст.22 ЦК України та правових позицій, викладених у постанові пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р., що є підставою для відмови в задоволенні позову з розподілом судових витрат відповідно до ст.49 ГПК України.
Враховуючи наведене, керуючись ст. 4-2 - 4-5, 33-34, 43 ,49, 82-85, 115 ГПК України,-
ВИРІШИВ :
Відмовити в задоволенні позову заступника прокурора м. Вінниці в інтересах держави в особі Вінницької міської ради до приватного малого виробничо-комерційного підприємства фірми "Нормаль" про стягнення збитків завданих територіальній громаді м. Вінниці внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки площею 1,0804 га по вул. Гонти, 39а в м. Вінниці в розмірі 293 734, 80 грн..
Повне рішення складено 11 березня 2013 р.
Суддя Грабик В.В.
віддрук. прим.:1 - до справи
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2013 |
Оприлюднено | 11.03.2013 |
Номер документу | 29813920 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Грабик В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні