ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" березня 2013 р. Справа № 5027/643/2012
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Т. Дроботової - головуючого Н. Волковицької Л. Рогач за участю представників: позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачаСатонін В.І. - довіреність від 11.03.2013 р. розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Малого приватного підприємства "Пріма - Газ" на постановувід 13.12.2012 р. Львівського апеляційного господарського суду у справі№ 5027/643/2012 господарського суду Чернівецької області за позовомЧернівецької міської ради до Малого приватного підприємства "Пріма - Газ" провнесення змін до договору оренди землі
В С Т А Н О В И В :
У вересні 2012 р. Чернівецька міська рада звернулась до господарського суду Чернівецької області з позовом до МПП "Пріма - Газ" про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., укладеного між сторонами, а саме виклавши пункти 4 та 6 договору в наступній редакції:
- пункт 4 договору "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93 грн."
- викласти пункт 6 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним".
Позовні вимоги з посиланням на приписи, зокрема, статей 13, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", а також норми Земельного та Податкового кодексів обґрунтовані необхідністю внесення змін до укладеного між сторонами у 2007 році щодо розміру орендної плати, з огляду на зміну нормативної грошової оцінки землі, що згідно з Положенням про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого відповідним рішенням ради від 23.10.2008 р. № 715 (зі змінами, внесеними рішенням ради від 28.07.2011 р. № 221) є підставою для внесення змін щодо розміру орендної плати у спірний договір.
Рішенням господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012 р. (суддя Байталюк В.Д.), з урахуванням додаткового рішення господарського суду від 05.10.2012 р. позовні вимоги задоволено, внесено зміни до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., який укладено між Чернівецькою міською радою та МПП "Пріма -Газ"та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК", про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900125 від 19.07.2007 р., який стосується земельної ділянки, яка знаходиться в м. Чернівці на вул. П. Целана, 19, загальною площею 0,0406 га, з цільовим призначенням для обслуговування будівлі з кадастровим номером:7310136600:02:002:0013, виклавши пункт 4 договору в такій редакції: "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93грн."; пункт 6 договору в такій редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним".
Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку щодо доведеності та обґрунтованості та доведеності позовних вимог.
За апеляційною скаргою МПП "Пріма - Газ" Львівський апеляційний господарський суд (судді: Кравчук Н.М., Мирутенко О.Л., Якімець Г.Г.) переглянувши рішення господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012 р. в апеляційному порядку, постановою від 13.12.2012 р. залишив його без змін.
МПП "Пріма - Газ" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить судові рішення у даній справі скасувати повністю та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги неправильним застосуванням судами норм матеріального права.
Скаржник зазначає, що в даному випадку ні договором, ні чинним законодавством не встановлено односторонньої зміни строків сплати орендної плати, тобто у судів не було підстав вносити зміни до пункту 6 договору.
Заявник касаційної скарги також вказує на те, що умовами пункту 2 договору сторони передбачили виключні випадки можливого перерахунку нормативної грошової оцінки, як - то зміна функціонального використання земельної ділянки (частини) або після здачі об'єкта в експлуатацію, проте, вказані обставини не відбулися, а відтак підстав для застосування нової нормативної грошової оцінки до земельної ділянки у судів першої та апеляційної інстанції не було, тобто збільшення орендної плати з цих підстав є неприпустимим.
На думку скаржника, оскільки ні договором, ні діючим законодавством не передбачено зміну розміру орендної плати в залежності від зміни нормативної грошової оцінки землі в період дії договору, то вимоги позивача є безпідставними, як і застосування нової грошової оцінки землі.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 18.07.2007 р. між Чернівецькою міською радою (орендодавець) та МПП "Пріма-газ" (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення 18 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.07.2007р. № 351 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0406 га, яка розташована за адресою: м. Чернівці, вул. Целана, 19.
Земельна ділянка надається в оренду терміном до 01.07.2056 р. для обслуговування будівлі (пункт 3 договору).
Згідно з пунктом 4 даного договору річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі і становить 5 986,28грн.
Відповідно до пункту 8 договору оренди землі, розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках передбачених законом.
У пункті 23 договору сторони погодили, що зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових договорів. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір розв`язується у судовому порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є вимога Чернівецької міської ради про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., укладеного між сторонами, а зміни пунктів 4 та 6 договору щодо розміру річної орендної плати та порядку внесення орендної плати, з посиланням на зміну нормативної грошової оцінки землі та прийняття радою відповідних рішень.
За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Орендна плата за землю визначена у частині 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Суди першої та апеляційної інстанції дійшли обґрунтованого висновку щодо визначення чинним законодавством та умовами договору можливості внесення змін до договору в частині зміни орендної плати.
Разом з цим, здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що згідно з пунктом 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами договору оренди землі.
Рішенням Чернівецької міської ради від 12.02.2008 р. № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення", затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель міста Чернівців, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Згідно з пунктом 11 рішення, грошова оцінка земель міста Чернівців вводиться в дію з 01.07.2008 р.
Відповідно до листа Управлінням Держкомзему у місті Чернівці від 11.11.2011р. № 1263, нормативно-грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки комерційного використання, якою користується МПП "Пріма - Газ" по вул. П. Целана, 19 складає 2 267,21 грн. (а.с.28).
Судами також встановлено, що 24.11.2011 р. Чернівецькою міською радою було прийнято рішення № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", пунктом 13.4 якого МПП "Пріма - Газ" зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 18.07.2007 № 3897 на земельну ділянку площею 0,0406 га, яка знаходяться на вул. П. Целана, 19 (а.с. 29-30).
Проте, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що згідно з пунктом 2 договору оренди землі від 18.07.2007 р., укладеного між сторонами, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 300818 грн. згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Чернівецького міського управління земельних ресурсів Держкомзему № 1378 від 05.07.2007 р., економіко - планувальна зона № 2. При зміні функціонального використання земельної ділянки (частини) або після здачі об'єкта в експлуатацію, грошова оцінка та орендна плата підлягають перерахунку.
За приписами статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.
Пари цьому, пунктом 2.1 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях, затвердженого рішенням міської ради від 23.10.2008 р. № 715 (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 28.07.2008 р. № 221), у якому передбачене значення застосування термінів, встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - довідка про вартість земельної ділянки, визначена уповноваженим органом Державного комітету України по земельним ресурсам у м. Чернівці.
Проте, матеріали справи не містять визначеного чинним законодавством та передбаченого Положенням, затвердженим міською радою, документу щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої відповідачу в оренду за спірним договором.
При цьому, лист начальника управління Держкомзему у м. Чернівці від 11.11.2011 р. № 1263 на ім'я Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин у м. Чернівці щодо надання інформації про нормативну грошову оцінку метру квадратного, зокрема, спірної земельної ділянки, не містить посилань на визначений чинним законодавством документ щодо встановлення нормативної грошової оцінки землі (а.с. 28).
Крім того, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на те, що міською радою заявлені вимоги щодо внесення змін договір оренди землі в частині пункту 4 та 6 договору, якими визначена річна орендна плата у відповідному розмірі та порядок внесення орендної плати, в той час, як нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки встановлена сторонами у пункті 2 вказаного договору.
Разом з цим, рішенням Чернівецької ради міської ради від 24.11.2011 р. № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", вирішено орендарям земельних ділянок до 01.03.2012 р. привести у відповідність до вимог рішення міської ради від 12.02.2008 р. № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення", Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях, затвердженого рішенням міської ради від 23.10.2008 р. № 715 (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 28.07.2008 р. № 221) річну орендну плату та укласти з Чернівецькою міською радою додаткові договори до договорів оренди землі.
Проте, зміст вказаного рішення не містить відомостей щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а стосується лише приведення розміру орендної плати відповідно до вимог, зокрема, рішення ради № 510 від 12.02.2008 р. про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців, матеріали якої, зокрема, щодо встановлення нормативної грошової оцінки землі відсутні в матеріалах справи.
При вирішенні питання про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, судам необхідно з'ясовувати питання, зокрема, щодо наявності правових підстав для внесення таких змін та підтверджень наявності цих підстав відповідними доказами.
За приписами статей 32-34 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Статтею 43 вказаного Кодексу передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Проте, здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції вказане було залишено поза увагою.
Оскільки передбачені процесуальним законом межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені судом чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази, судові рішення у справі підлягають скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до господарського суду Чернівецької області.
Керуючись статтями 43, 111 7 , пунктом 3 статті 111 9 , статтями 111 10 , 111 11 , 111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 13.12.2012 р. у справі № 5027/643/2012, рішення господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012 р. та додаткове рішення господарського суду Чернівецької області від 05.10.2012 р. скасувати, справу направити на новий розгляд до господарського суду Чернівецької області.
Касаційну скаргу задовольнити частково.
Головуючий суддя Т. Дроботова
Судді: Н. Волковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2013 |
Оприлюднено | 15.03.2013 |
Номер документу | 29933646 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Дроботова Т.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні