Постанова
від 14.01.2014 по справі 5027/643/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2014 року Справа № 5027/643/2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Дроботової Т.Б.- головуючого Волковицької Н.О. Рогач Л.І. за участю представників: позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) третьої особине з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Чернівецької міської ради на постановувід 13.12.2012 р. Львівського апеляційного господарського суду у справі№ 5027/643/2012 господарського суду Чернівецької області за позовомЧернівецької міської ради доМалого приватного підприємства "Пріма - Газ" третя особа Головне управління Держземагентства у Чернівецькій області провнесення змін до договору оренди землі

В С Т А Н О В И В :

У вересні 2012 р. Чернівецька міська рада звернулась до господарського суду Чернівецької області з позовом до МПП "Пріма - Газ" про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., укладеного між сторонами, виклавши пункти 4 та 6 договору в наступній редакції:

- пункт 4 договору "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93 грн."

- викласти пункт 6 договору в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним".

Позовні вимоги з посиланням на приписи, зокрема, статей 13, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", а також норми Земельного та Податкового кодексів обґрунтовані необхідністю внесення змін до укладеного між сторонами у 2007 році щодо розміру орендної плати, з огляду на зміну нормативної грошової оцінки землі.

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012 р., залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 13.12.2012 р., позовні вимоги задоволені повністю шляхом внесення змін до пунктів 4 та 6 договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., укладеного між Чернівецькою міською радою та МПП "Пріма -Газ".

Постановою Вищого господарського суду України від 12.03.2013 р. рішення та постанова скасовані, а справа направлена на новий розгляд до суду першої інстанції, з посиланням, зокрема, на обґрунтованість висновків судів щодо визначення чинним законодавством та умовами спірного договору можливості внесення змін до договору в частині зміни орендної плати, проте, залишенням судами поза увагою відсутність у матеріалах справи відповідних доказів на підтвердження зміни нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки.

Під час нового розгляду справи ухвалою господарського суду Чернівецької області від 24.04.2013 р. призначено розгляд справи та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору управління Держкомзему у м. Чернівці (правонаступником якого є Головне управління Держземагентства у Чернівецькій області).

Чернівецька міська рада у поясненнях зазначала, що земельна ділянка, якою за спірним договором користується відповідач, входить до земель міста Чернівці, оцінка якої була проведена уповноваженим органом у відповідності до норм чинного законодавства, зокрема, вимог Закону України "Про оцінку земель", затверджена відповідними рішеннями міської ради та підтверджується наданим на виконання ухвали суду витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки від 22.04.2013 р.

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. (суддя Паскарь А.Д.) позовні вимоги задоволені повністю, внесені зміни до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та Малим приватним підприємством "Пріма-Газ" та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК" про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900125 від 19.07.2007, який стосується земельної ділянки, розташованої по вул. П. Целана, 19, м. Чернівці, загальною площею 0,0406 га, з цільовим призначенням для обслуговування будівлі з кадастровим номером 7310136600:02:002:0013, а саме:

пункт 4 договору викладено в наступній редакції: "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93 грн. (сорок одна тисяча чотириста двадцять одна грн. 93 коп.)";

пункт 6 договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним".

Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку щодо доведеності та обґрунтованості позовних вимог.

За апеляційною скаргою МПП "Пріма-Газ" Львівський апеляційний господарський суд (судді: Давид Л.Л., Данко Л.С., Кордюк Г.Т.), переглянувши рішення господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. в апеляційному порядку, постановою від 16.09.2013 р. скасував його та прийняв нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовив.

Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при вирішенні питання про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, суд першої інстанції не врахував, що розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, а тому в даному випадку відсутні правові підстави для внесення таких змін.

Чернівецька міська рада подала до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.09.2013 р. у даній справі скасувати, а рішення господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. залишити в силі, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги порушенням та неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права.

Скаржник вважає помилковим висновок суду апеляційної інстанції щодо неподання позивачем доказів встановлення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, переданої відповідачу за договором оренди землі, оскільки відповідно до приписів статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, який міською радою було подано до суду першої інстанції та залишено поза увагою апеляційним судом із допущенням підміни понять "матеріали щодо встановлення нормативної грошової оцінки землі" та "відомості щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Заявник касаційної скарги також звертав увагу на постанову Вищого господарського суду України від 15.05.2013 р. у справі № 5027/412/2012, прийняту за результатами перегляду судових рішень з аналогічних підстав.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 18.07.2007 р. між Чернівецькою міською радою (орендодавець) та МПП "Пріма-газ" (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення 18 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.07.2007 р. № 351 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0406 га, яка розташована за адресою: м. Чернівці, вул. Целана, 19.

Земельна ділянка надається в оренду терміном до 01.07.2056 р. для обслуговування будівлі (пункт 3 договору).

Згідно з пунктом 4 даного договору річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі і становить 5 986,28грн.

Відповідно до пункту 8 договору оренди землі, розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках передбачених законом.

У пункті 23 договору сторони погодили, що зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових договорів. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір розв`язується у судовому порядку.

Предметом спору у даній справі є вимога Чернівецької міської ради про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., укладеного між сторонами, а саме зміни пунктів 4 та 6 договору щодо розміру річної орендної плати та порядку внесення орендної плати, з посиланням на зміну нормативної грошової оцінки землі.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Орендна плата за землю визначена у частині 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За приписами статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.

Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статей 15, 18 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Статтею 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 2 вказаної норми).

Відповідно до статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

Здійснюючи судовий розгляд справи судом першої інстанції було встановлено, що рішенням 24 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення", затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель міста Чернівців, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Згідно з пунктом 11 рішення, грошова оцінка земель міста Чернівців вводиться в дію з 01.07.2008 р.

Пунктом 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням 33 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами договору оренди землі.

При цьому, пунктом 2.1 вказаного Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях передбачене значення застосування термінів, зокрема встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - довідка про вартість земельної ділянки, визначена уповноваженим органом Державного комітету України по земельним ресурсам у м. Чернівці.

Здійснюючи судовий розгляд справи судом першої інстанції було встановлено, що відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області від 22.04.2013 р. № 234Г/042/9-13, що також підтверджується й листом Управління Держкомзему у місті Чернівці від 11.11.2011 р. № 1263, нормативно грошова оцінка одного квадратного метру земельної ділянки комерційного використання, якою користується МПП "Пріма-Газ" по вул. П. Целана, 19, м. Чернівці, складає 2 267,21 грн. (нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою становить 920 487 грн.) (а.с. 122).

У пункті 8 договору оренди земельної ділянки від 18.07.2007 р. сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством та в інших випадках передбачених законом.

Згідно з пунктом 13.4 рішення Чернівецької міської ради від 24.11.2011 р. № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань" відповідача зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 18.07.2007 р. на земельну ділянку площею 0,0406 га, яка знаходяться на вул. П. Целана, 19, м. Чернівці.

Враховуючи викладене, з урахуванням встановлення нормами чинного законодавства та визначення сторонами в договорі оренди можливості внесення змін до договору та виходячи з того, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, судова колегія вважає правомірним висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, з огляду на встановлення судом обставин щодо зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки у відповідності до вимог законодавства, що підтверджується, зокрема, витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області від 22.04.2013 р. № 234Г/042/9-13.

Відповідно до статті 104 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; недоведеність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

За наслідками розгляду апеляційної скарги апеляційний господарський суд приймає постанову, у якій мають бути зазначені, зокрема, обставини справи, встановлені апеляційною інстанцією, доводи, за якими апеляційна інстанція відхиляє ті чи інші докази, мотиви застосування законів та інших нормативно-правових актів, а у разі скасування або зміни рішення місцевого господарського суду - доводи, за якими апеляційна інстанція не погодилась з висновками суду першої інстанції та висновки за результатами розгляду апеляційної скарги (стаття 105 вказаного Кодексу).

Проте, скасовуючи рішення господарського суду Чернівецької області, судом апеляційної інстанції було залишено поза увагою наявний в матеріалах справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області від 22.04.2013 р. № 234Г/042/9-13, який відповідно до частини 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" є оформленням даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, у зв'язку з чим, колегія суддів вважає, що постанова львівського апеляційного господарського суду у даній справі піддягає скасуванню, а рішення господарського суду Чернівецької області - залишенню в силі з підстав, викладених у цій постанові.

Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.09.2013 р. у справі № 5027/643/2012 скасувати, а рішення господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. залишити в силі.

Касаційну скаргу задовольнити.

Головуючий суддя Т. Дроботова

Судді: Н. Волковицька

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення14.01.2014
Оприлюднено22.01.2014
Номер документу36721792
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5027/643/2012

Рішення від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Постанова від 14.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 16.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 16.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Ухвала від 05.08.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Ухвала від 17.07.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Рішення від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 30.05.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 16.05.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Постанова від 12.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні