Постанова
від 16.09.2013 по справі 5027/643/2012
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" вересня 2013 р. Справа № 5027/643/2012

Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Давид Л.Л.

Суддів Данко Л.С.

Кордюк Г.Т.

при секретарі судового засідання Карнидал Л.Ю.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Малого приватного підприємства "Пріма-Газ", вих. № 28/06-1 від 28.06.2013р.

на рішення господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013р.

у справі № 5027/643/2012 (суддя - А.Д. Паскарь)

за позовом Чернівецької міської ради, м. Чернівці

до Малого приватного підприємства "Пріма-Газ", м. Чернівці

третя особа на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держземагенства у Чернівецький області, м. Чернівці

про внесення змін до договору оренди землі

за участю представників сторін: не з'явились;

ВСТАНОВИВ:

14 вересня 2012 р. Чернівецька міська рада звернулася з позовом до малого приватного підприємства "Пріма-Газ" про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 в частині розміру орендної плати за землю. Позов мотивується тим, що відповідачем не виконано викладене в пункті 13.4 рішення 15 сесії Чернівецької міської ради VI cкликання від 24.11.2011 № 338 щодо зобов'язання приведення у відповідність до вимог рішення 24 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.02.2008 № 510 умов укладеного сторонами договору оренди землі від 18.07.2007 № 3897 на земельну ділянку площею 0,406 га, яка знаходиться в м. Чернівці по вул. П. Целана, 19, в частині розміру орендної плати за землю.

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012 р. у справі № 5027/643/2012, з урахуванням додаткового рішення господарського суду від 05.10.2012 р. позовні вимоги задоволено, внесено зміни до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., який укладено між Чернівецькою міською радою та малим приватним підприємством "Пріма - Газ" та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК", про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900125 від 19.07.2007 р., який стосується земельної ділянки, яка знаходиться в м. Чернівці на вул. П. Целана, 19, загальною площею 0,0406 га, з цільовим призначенням для обслуговування будівлі з кадастровим номером:7310136600:02:002:0013, виклавши пункт 4 договору в такій редакції: "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41421,93грн."; пункт 6 договору в такій редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним".

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 13.12.2012 р. у справі № 5027/643/2012 рішення господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012 р. залишено без змін. Суди обох інстанції зазначили про обгрунтованість внесення змін до укладеного між сторонами у 2007 році щодо розміру орендної плати, оскільки сторонами в договорі обумовлено можливість збільшення такої, а враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної, комунальної власності є регульованою ціною та з огляду на зміну нормативної грошової оцінки землі, що згідно з Положенням про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого відповідним рішенням ради від 23.10.2008 р. № 715 (зі змінами, внесеними рішенням ради від 28.07.2011 р. № 221) і є підставою для внесення змін щодо розміру орендної плати у спірний договір.

Постановою Вищого господарського суду України від 12.03.2013 р. у справі № 5027/643/2012 постанову Львівського апеляційного господарського суду від 13.12.2012 р. та рішення господарського суду Чернівецької області від 05.10.2012 р. скасовано. При цьому, Вищий господарський суд України зазначив, що при вирішенні питання про внесення змін до договору оренди земельної ділянки судами не з'ясовано питання щодо наявності правових підстав для внесення таких змін та підтверджень наявності цих підстав відповідними доказами. Зокрема, підставою для збільшення орендної плати земельної ділянки є затвердження нормативної грошової оцінки міською радою, проте матеріали справи не містять визначеного чинним законодавством документу щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої відповідачу в оренду, а також зміст рішення міської ради від 24.11.2011 р. № 338 «Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань» не містить відомостей щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а стосується лише приведення розміру орендної плати відповідно до вимог, зокрема, рішення ради № 510 від 12.02.2008 р. про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці, матеріали якої, зокрема, щодо встановлення нормативної грошової оцінки землі відсутні у даній справі. Крім того, міською радою заявлені вимоги щодо внесення змін у договір оренди землі в частині пункту 4 та 6 договору, якими визначена річна орендна плата у відповідному розмірі та порядок внесення орендної плати, в той час, як нормативно грошова оцінка спірної земельної ділянки встановлена сторонами у пункті 2 вказаного договору і до нього змін не вносилось.

Справу № 5027/643/2012 направлено на новий розгляд до господарського суду Чернівецької області.

При новому розгляді справи № 5027/643/2012 рішенням господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. позов задоволено, внесено зміни до договору оренди землі № 3897 від 18 липня 2007 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та малим приватним підприємством "Пріма-Газ" та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП "Центр ДЗК", про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900125 від 19.07.2007, який стосується земельної ділянки, розташованої по вул. П. Целана, 19, м. Чернівці, загальною площею 0,0406 га, з цільовим призначенням для обслуговування будівлі з кадастровим номером 7310136600:02:002:0013, а саме: пункт 4 договору викладено в наступній редакції: "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93 грн.", а також пункт 6 договору викладено в наступній редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним". Стягнуто з малого приватного підприємства "Пріма-Газ" на користь Чернівецької міської ради судовий збір в розмірі 1073,00 грн. та в доход Державного бюджету України за ухилення від вчинення дій, покладених на нього судом (неподання відзиву на позов та незабезпечення явки свого представника у судовому засіданні) штраф в розмірі 1500 грн.

Рішення місцевого господарського суду вмотивовано нормами Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку земель" та тим, що договір оренди земельної ділянки, щодо якого виник спір, не відповідає вимогам законодавства України в частині розміру орендної плати. Відповідач не відреагував на звернення ради з пропозицією внести відповідні зміни в договір оренди землі, у зв'язку з чим ці зміни внесенні в судовому порядку.

Відповідач, - мале приватне підприємство «Пріма - Газ», не погодившись з рішенням суду першої інстанції, оскаржив його в апеляційному порядку. Апелянт вказує на те, що грошова оцінка землі передує укладенню договорів оренди, а тому затвердження нормативної грошової оцінки землі породжує правові наслідки стосовно договорів оренди, що укладаються у майбутньому, і яка погоджена сторонами при укладенні спірного договору оренди землі та становить 300818 грн. Суд першої інстанції вносячи зміни у пункти 4 та 6 договору оренди землі в частині збільшення орендної плати та порядку її сплати, з посиланням на зміну нормативної грошової оцінки землі не врахував зауважень Вищого господарського суду України та не змінив пункт 2 договору щодо зміни нормативної грошової оцінки, зміна якої є підставою для збільшення орендної плати. При вирішенні питання про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, суд не з'ясував питання щодо наявності правових підстав для внесення змін, оскільки в матеріалах справи відсутні докази , які б вказували на підстави для застосування нової нормативної грошової оцінки до спірної земельної ділянки, оскільки зміст рішення Чернівецької міської ради не містить відомостей щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а стосується лише проведення розміру орендної плати відповідно до вимог, зокрема, рішення ради № 510 від 12.02.2008 р. про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці. Скаржник вказує, що в даному випадку ні договором, ні законом не встановлено односторонньої зміни строків сплати орендної плати, тобто в суду не було підстав вносити зміни до пункту 6 договору, а також умовами пункту 2 договору сторони передбачили виключні випадки можливого перерахунку нормативної грошової оцінки, як - то зміна функціонального використання земельної ділянки або після здачі об'єкта в експлуатацію, проте, вказані обставини не відбулися, а відтак підстав для застосування нової нормативної грошової оцінки до земельної ділянки відсутні, тобто збільшення орендної плати з цих підстав є неприпустимими.

Дані обставини, на думку скаржника, є безумовною підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

Чернівецька міська рада у відзиві на апеляційну скаргу (вх. № Львівського апеляційного господарського суду 05-04/4818/13) зазначає про наявність усіх правових підстав для внесення змін до договору оренди землі №3897 від 18.07.2007 року в частині розміру орендної плати за землю, оскільки рішенням міської ради від 12.02.2008 р. № 510 «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення», затверджено грошову оцінку земель міста Чернівці, яка ввелась в дію з 01.07.2008 року, доказом чого є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що наявний у матеріалах справи. При цьому зазначає, що відновлення порушеного права міської ради полягає у внесенні змін до договору оренди землі лише в частині отримання коштів за користування землею. Внесення змін до пункту 2 договору оренди землі в частині приведення у відповідність його тексту, не тягне за собою отримання коштів міською радою у відповідності з нормативно грошовою оцінкою, яка ввелася в дію у 2008 році. Разом із цим, якщо приведення у відповідність пункту 2 договору оренди землі буде вимагати орендар, то рада погодиться внести відповідні зміни до нього, шляхом підписання додаткової угоди. Просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, скаргу - без задоволення.

Головне управління Держземагенства у Чернівецькій області у поясненнях (вих. № 9/1-13п від 14.08.2013 р.) зазначає, що існують усі правові підстави внесення змін до договору оренди землі № 3987 від 18.07.2007 року щодо земельної ділянки на вулиці П.Целана, 19, загальною площею 0,406 га, при цьому зазначає про вирішення даного спору на розсуд суду та просить розгляд справи провести без участі його представника.

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 17.07.2013 року апеляційну скаргу малого приватного підприємства "Пріма-Газ", вих. № 28/06-1 від 28.06.2013р. на рішення господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013р. у справі № 5027/643/2012 прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 05.08.2013 року в складі колегії суддів: Давид Л.Л. (головуючий суддя), Данко Л.С., Юрченка Я.О.

5 серпня 2013 р. ухвалою Львівського апеляційного господарського суду розгляд справи №5027/643/2012 відкладено в судове засідання на 16.09.2013 р. у зв'язку з клопотанням сторін про відкладення розгляду справи. Даною ухвалою суд зобов'язав Чернівецьку міську раду подати, визначені чинним законодавством та «Положенням про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в місті Чернівцях», затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 року № 715, докази встановлення нормативної грошової оцінки.

Розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 16.09.2013 р. в зв»язку з відпусткою судді Юрченка Я.О. в склад колегії по розгляду справи № 5027/643/2012 господарського суду Чернівецької області введено суддю Кордюк Г.Т.

16 вересня 2013 р. в судове засідання позивач та відповідач учаті уповноважених представників не забезпечили, причин неявки не повідомили. Поизивач вимог ухвали Львівського апеляційного господарського суду від 05.08.2013 р. не виконав.

Вивчивши матеріали справи в сукупності з апеляційною скаргою, відзивом на неї та поясненнями по справі, оцінивши зібрані докази, судова колегія Львівського апеляційного господарського суду прийшла до висновку про невідповідність рішення господарського суду Чернівецької області нормам чинного законодавства, а тому таке підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

18 липня 2007 р. Чернівецькою міською радою (за договором -Орендодавець) та малим приватним підприємством «Пріма - газ» (за договором -Орендар) укладено договір оренди землі (надалі -договір, а.с. 8-10), що належним чином підписаний та скріплений печатками і зареєстрований в реєстрі за № 2814. Предметом договору є строкове платне користування земельною ділянкою площею 0,0406 га для обслуговування будівлі, кадастровий номер земельної ділянки :7310136600:02:002:0013, яка знаходиться в м. Чернівці, вулиця Целана, номер 19 в строком до 1 липня 2056 р. (підстава - рішення Чернівецької міської ради V скликання від 12 липня 2007 р. № 351).

Відповідно до акту приймання - передачі об'єкта оренди від 18 липня 2007 р. Орендодавець передав, а Орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0406 га, яка розташована на вул. П.Целана, 19.

Згідно з п.2 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 300818 грн. Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і становить 5986,28 грн. (п. 4 договору). Орендна плата, передбачена в п. 4 договору, вноситься орендарем рівними частинами щомісяця, у сумі 498,86 грн. з урахуванням пункту 5 цього договору (розмір орендної плати індексується у відповідності з чинним законодавством України), на рахунок Чернівецької міської ради (ідент. код ЄДРПОУ 232464336) № 33210812700002 в ГУДКУ Чернівецької області, МФО 856135 код 13050200, у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним (п. 6 договору).

Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках передбачених законом (п. 8 договору).

Відповідно до п. 23 спірного договору зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових договорів. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір розв`язується у судовому порядку.

Згідно з пунктом 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами Договору оренди землі.

Рішенням Чернівецької міської ради від 12.02.2008 № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення", затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель міста Чернівців, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Згідно з пунктом 11 рішення, грошова оцінка земель міста Чернівців вводиться в дію з 01.07.2008 (а.с. 26-27).

На виконання ухвали господарського суду Чернівецької області від 24.01.2013 р. міською радою надано оригінал витягу Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки, згідно якого та згідно наявного у матеріалах справи листа Управлінням Держкомзему у місті Чернівці від 11.11.11 № 1263 нормативно-грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки, якою користується відповідач по вул. П. Целана,19 становить 2 267,21 грн. За наслідками проведених розрахунків, річна орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 0,0406 га становить 41 421,93 грн. (а.с.28, 122).

24 листопада 2011р. Чернівецькою міською радою було прийнято Рішення № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", пунктом 13.4 даного рішення відповідача -МПП "Пріма-газ" зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 18.07.2007 № 3897 на земельну ділянку площею 0,0406 га, яка знаходяться на вул. П. Целана, 19 (а.с. 29-30).

Як вбачається з матеріалів справи, Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради звернувся до відповідача з листом від 26.12.11 № 04/5023 про укладення додаткового договору до договору оренди землі, яким на виконання вищезазначеного рішення, відділом оренди землі департаменту підготовлено проект додаткового договору від 26.12.2011р. № 1/3897 щодо проведення перерахунку річної орендної плати та направлено МПП "Пріма-газ" для ознайомлення та підписання чотири примірники додаткового договору, з проханням один з яких повернути в департамент в 20-ти денний термін. Даний лист відповідачем отримано 30.12.2011р. (а.с.31). Однак, МПП "Пріма-газ" не повідомило Чернівецьку міську раду про результати розгляду листа.

Про те, що відповідач не виконує умови вищезазначеного Рішення позивача, свідчить і лист від 02.03.2012 № 04/1068, оскільки відповідач на нього також не відреагував, додаткової угоди до договору оренди землі від 18.07.2007р. не уклав (а.с.32).

Дані обставини стали підставою звернення Чернівецької міської ради з позовом про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007р., виклавши пункт 4 договору в такій редакції: "Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93грн.". Пункт 6 договору викласти в такій редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним".

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. позов задоволено, оскільки проведення нормативної грошової оцінки земель м. Чернівці передбачено пунктом 1 рішення 7 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 28.09.2006 р. № 118, а затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців проведено рішенням 24 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.02.2008 р. № 510.

При перегляді рішення місцевого господарського суду в апеляційному порядку, судова колегія керувалась наступним.

Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору у даній справі є вимога Чернівецької міської ради про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 р., укладеного між сторонами, а зміни пунктів 4 та 6 договору щодо розміру річної орендної плати та порядку внесення орендної плати, пов'язує з посиланням на зміну нормативної грошової оцінки землі та прийняття радою відповідних рішень.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ) .

Згідно статті 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Відповідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу України землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Статтею 288 Кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Таким чином, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).

Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Згідно з п.2 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.

Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Отже, правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з ч.1 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Згідно ч.1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Відповідно до ч.1 статті 73 цього ж Закону акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Як на підставу задоволення позову, суд першої інстанції покликається на те, що проведення нормативної грошової оцінки земель м. Чернівці передбачено пунктом 1 рішення 7 сесії Чернівецької міської ради від 28.09.2006 р. № 118, а затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців проведено рішенням сесії Чернівецької міської ради від 12.02.2008 р. № 510.

Судова колегія з'ясувала, що при новому розгляді справи в суді першої інстанції Чернівецька міська рада долучила до матеріалів справи рішення від 28.09.2006 р. № 118, згідно якого міською радою вирішено провести нормативну грошову оцінку земель міста Чернівці станом на 1 січня 2007 р. та план роботи міської ради на 2007 р., який затверджений рішенням від 29.12.2006 р. № 210, однак вказане питання було перенесено на травень місяць 2007 р.

Також, відповідно до плану роботи міської ради на 2008 рік, який затверджений рішенням від 27.12.2007 р. № 498, вказане питання знову ж було заплановано розглянути в лютому місяці 2008 року.

Рішенням Чернівецької міської ради від 12.02.2008 р. № 510 «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення», затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель міста Чернівці, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково - дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто».

В подальшому рішенням Чернівецької ради міської ради від 24.11.2011 р. № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", вирішено орендарям земельних ділянок до 01.03.2012 р. привести у відповідність до вимог рішення 24 сесії Чернівецької міської ради від 12.02.2008 р. № 510 договори оренди землі, щодо річної орендної плати.

Разом з тим слід зазначити, що рішення Чернівецької ради міської ради від 24.11.2011 р. № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", яким вирішено орендарям земельних ділянок до 01.03.2012 р. привести у відповідність до вимог рішення міської ради від 12.02.2008 р. № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення", Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях, затвердженого рішенням міської ради від 23.10.2008 р. № 715 (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 28.07.2008 р. № 221) річну орендну плату та укласти з Чернівецькою міською радою додаткові договори до договорів оренди землі не містить відомостей щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а стосується лише приведення розміру орендної плати відповідно до вимог, зокрема, рішення ради № 510 від 12.02.2008 р. про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням ради № 118 передбачено лише проведення нормативної грошової оцінки, разом з тим рішенням № 338 "Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань", вирішено орендарям земельних ділянок до 01.03.2012 р. привести у відповідність до вимог рішення міської ради від 12.02.2008 р. № 510 "Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці та визнання таким, що втратили чинність раніше прийняті рішення" річну оренду плату та укласти з Чернівецькою міською радою додаткові договори до договорів оренди землі. Проте, зміст вказаного рішення не містить відомостей щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а стосується лише приведення розміру орендної плати відповідно до вимог, зокрема, рішення №510 про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці, матерали якої, зокрема, щодо встановлення нормативно грошової оцінки землі відсутні в матеріалах справи.

Таким чином, при вирішенні питання про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, суд першої інстанції не врахував, що розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, а тому в даному випадку відсутні правові підстави для внесення таких змін.

Крім того, колегія суддів вказує, що міською радою заявлені вимоги щодо внесення змін договору оренди землі в частині пунктів 4 та 6 договору, яким визначена річна орендна плата у відповідному розмірі та порядок внесення орендної плати, з посиланням на зміну нормативної грошової оцінки землі.

Як зазначено в оскаржуваному рішенні, підставою для перерахунку розміру орендної плати в договорі оренди є затвердження нової нормативної грошової оцінки землі, відповідно до рішення Чернівецької міської ради, листа Управління Держкомзему в місті Чернівці про нормативну грошову оцінку одного квадратного метра та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

З аналізу вищенаведених норм законодавства слідує, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, яка затверджується міською радою.

Пунктом 2 спірного договору оренди землі передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 300818 грн. згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Чернівецького міського управління земельних ресурсів Держкомзему № 1378 від 05.07.2007 р., економіко - планувальна зона №2.

Однак, судова колегія погоджується з доводами апеляційної скарги, що місцевий господарський суд при внесенні змін у договір оренди землі від 18.07.2007 р. № 3897 в частині збільшення орендної плати та порядку її сплати не враховано зауважень Вищого господарського суду України, а саме те, що даним договором оренди землі нормативну грошову оцінку земельної ділянки вже встановлено, однак пункт 2 договору оренди не змінено, а тому законних підстав для перерахування орендної плати немає.

Відповідно до ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Згідно із ст. 4-3 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Відповідно до ст. 33 вказаного Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини справи, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Враховуючи, що зміна нормативної грошової оцінки є підставою для збільшення орендної плати та з огляду на те, що рішення Чернівецької міської ради № 118 передбачено проведення нормативної грошової оцінки, що не було зроблено, в свою чергу рішення № 338 стосується лише розміру орендної плати відповідно до вимог, зокрема, рішення ради № 510 від 12.02.2008 р. про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівці, а матеріали справи щодо встановлення нормативної грошової оцінки землі відстуні, судова колегія прийшла до висновку про відсутність підстав для задоволення позову міської ради щодо внесення змін в договір оренди землі в частині збільшення орендної плати та порядку внесення орендної плати.

У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог; при задоволенні позову в повному обсязі відшкодування витрат позивача, що пов'язанні зі сплатою судового збору, покладається на відповідача; в разі відмови у позові повністю ці витрати покладаються на позивача. Такі правила розподілу судового збору застосовуються у спорах як майнового, так і немайнового характеру (Постанова Пленуму Вищого господарського суду України № 7 «Про деякі питання практики застосування розділу VІ Господарського процесуального кодексу України»). Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору.

Зважаючи на те, що апеляційну скаргу відповідача задоволено, витрати по сплаті судового збору, в порядку ст. 49 Господарського процесуального кодексу України відносяться на позивача.

Враховуючи наведене та керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд , П О С Т А Н О В И В :

1. Апеляційну скаргу Малого приватного підприємства "Пріма-Газ", вих. № 28/06-1 від 28.06.2013р. - задоволити.

2. Рішення господарського суду Чернівецької області від 18.06.2013 р. у справі № 5027/643/2012 скасувати та прийняти нове рішення. Відмовити в задоволененні позовних вимог Чернівецької міської ради до Малого приватного підприємства "Пріма-Газ" за участю третьої особи на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держземагенства у Чернівецький області про внесення змін до договору оренди землі.

3. Судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції покласти на позивача та стягнути з Чернівецької міської ради (м. Чернівці, Центральна площа, 1) на користь Малого приватного підприємства «Пріма - Газ» (м. Чернівці, вул. Садгірська,32/3 м. Чернівці) за розгляд апеляційної скарги 573,50 грн. судового збору.

4. Місцевому господарському суду видати відповідний наказ.

5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

6. Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України в порядку та строки, передбачені статтями 109-110 Господарського процесуального кодексу України.

7. Справу № 5027/643/2012 повернути господарському суду Чернівецької області.

повний текст постанови підписано 19.09.2013 р.

Головуючий суддя Давид Л.Л.

Суддя Данко Л.С.

Суддя Кордюк Г.Т.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.09.2013
Оприлюднено24.09.2013
Номер документу33630659
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5027/643/2012

Рішення від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Постанова від 14.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 16.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 16.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Ухвала від 05.08.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Ухвала від 17.07.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Рішення від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 30.05.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 16.05.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Постанова від 12.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні