Рішення
від 18.06.2013 по справі 5027/643/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" червня 2013 р. Справа № 5027/643/2012.

За позовом Чернівецької міської ради

до малого приватного підприємства "Пріма-Газ"

третя особа на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору - головне управління Держземагенства у Чернівецький області

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Паскарь А. Д.

представники сторін:

від позивача - Баланецький О. Д., довіреність від 02.04.2012 № 01/02-18/451;

від відповідача - не з'явився;

від третьої особи - не з'явився.

СУТЬ СПОРУ : Чернівецька міська рада звернулася з позовом до малого приватного підприємства «Пріма-Газ», м. Чернівці, про внесення змін до договору оренди землі № 3897 від 18.07.2007 в частині розміру орендної плати за землю.

Позов мотивується тим, що відповідачем не виконано викладене в пункті 13.4 рішення 15 сесії Чернівецької міської ради VI cкликання від 24.11.2011 № 338 зобов'язання щодо приведення у відповідність до вимог рішення 24 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.02.2008 № 510 умов укладеного сторонами договору оренди землі від 18.07.2007 № 3897 на земельну ділянку площею 0,406 га, яка знаходиться в м. Чернівці по вул. П. Целана, 19, в частині розміру орендної плати за землю.

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 04.10.2012, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду Чернівецької області від 13.12.2012, позов задоволено.

Постановою Вищого господарського суду Чернівецької області від 12.03.2013 наведені вище рішення місцевого господарського суду та постанова апеляційної інстанції скасовані, а справа направлена до господарського суду Чернівецької області на новий розгляд.

Ухвалою від 16.05.2013 Головне управління Держкомзему у Чернівецькій області залучено третьою особою на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору.

Як і при першому розгляді справи, відповідач, незважаючи на вимогу суду та неодноразове відкладення розгляду справи, в тому числі й за його письмовим клопотанням, відзиву на позов не надав та явку свого представника в судовому засіданні не забезпечив.

Враховуючи, що зазначені обставини не перешкоджають вирішенню спору по суті, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

В судовому засіданні представник позивача, наполягавши на задоволенні позову, зазначив, що його обгрунтованість доведена у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд встановив наступне.

18 липня 2007 року між Чернівецькою міською радою (орендодавець) та МПП «Пріма-Газ» (орендар) було укладено договір оренди землі (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення XVIII сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.07.2007 № 351 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0406 га, яка розташована за адресою: м. Чернівці, вул. П. Целана, 19.

Земельна ділянка надається в оренду терміном до 01.07.2056 для обслуговування будівлі (пункт 3 договору).

Згідно з пунктом 4 даного договору, річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі і становить 5 986,28 грн.

Пунктом 8 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках передбачених законом.

У пункті 23 договору сторони погодили, що зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових договорів. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір розв'язується у судовому порядку.

Предметом спору даної справи є вимога Чернівецької міської ради про внесення змін до укладеного сторонами договору оренди землі від 18.07.2007 щодо розміру річної орендної плати та порядку її внесення з посиланням на зміну нормативної грошової оцінки землі та прийняття радою відповідних рішень.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з частиною 1 статті 628 вказаного Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Орендна плата за землю визначена у частині першій статті 21 Закону України «Про оренду землі» як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Пунктом 6.2 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях, затвердженого рішенням 33 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 № 221), розмір орендної плати переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців та в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку визначеному законодавством, або умовами договору оренди землі.

Рішенням 24 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.02.2008 № 510 «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення», затверджено технічну документацію з грошової оцінки земель міста Чернівців, у складі текстових та графічних матеріалів, розроблену Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто». Згідно з пунктом 11 рішення, грошова оцінка земель міста Чернівців вводиться в дію з 01.07.2008.

Листом Управління Держкомзему у місті Чернівці від 11.11.2011 № 1263 та витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області від 22.04.2013 № 234Г/042/9-13 достеменно підтверджується, що нормативно-грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки комерційного використання, якою користується МПП «Пріма-Газ» по вул. П. Целана, 19, м. Чернівці, складає 2 267,21 грн.

24 листопада 2011 року 14 сесія Чернівецької міської ради VI скликання прийняла рішення № 338 «Про надання юридичним особам та приватним підприємцям земельних ділянок в оренду та внесення змін в рішення міської ради з цих питань», пунктом 13.4 якого відповідача зобов'язано привести у відповідність договір оренди землі від 18.07.2007 на земельну ділянку площею 0,0406 га, яка знаходяться на вул. П. Целана, 19, м. Чернівці.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України «Про оцінку земель» (далі - Закону), відповідно до абзацу 5 статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).

Відповідно до статті 15 Закону, підставою проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 цього Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз у 5-7 років.

Статтею 20 Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 23 Закону, документація з нормативної грошової оцінки населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

У цьому контексті пунктом 2.1 Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівцях, затвердженого рішенням 33 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 23.10.2008 № 715 (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 28.07.2008 № 221), у якому передбачене значення застосування термінів, встановлено, що витяг з технічної документації про грошову оцінку земельної ділянки - довідка про вартість земельної ділянки, визначена уповноваженим органом Державного комітету України по земельних ресурсах у м. Чернівці.

З наведених вище Листа Управління Держкомзему у місті Чернівці від 11.11.2011 № 1263 та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держземагенства у Чернівецькій області від 22.04.2013 № 234Г/042/9-13 видно, що як на момент виникнення спору, так і на день його вирішення технічна документація про нормативну грошову оцінки орендованої МПП «Пріма-Газ» земельної ділянки за договором існувала, існує та складає зазначену в позові суму.

Приймаючи до уваги, що позивач має право обрати на свій розсуд передбачений законом спосіб захисту своїх порушених або оспорюванних прав і охоронюваних законом інтересів, суд зазначає, що вимоги позивача щодо внесення змін в договорі оренди землі в частині пунктів 4 та 6 договору, якими визначена річна орендна плата у відповідному розмірі та порядок її внесення, хоча нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки встановлена сторонами у пункті 2 договору, не суперечить закону, оскільки внесення змін у пункті 2 договору не призводить до отримання позивачем від відповідача належної орендної плати за земельну ділянку, тобто до поновлення порушених прав позивача.

При цьому суд вважає, що визначальним моментом для задоволення позову є проведення у встановленому законом порядку нової нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки за договором та її затвердження позивачем, а також ухилення відповідача від внесення відповідних змін до договору.

Судом встановлено, що проведення нормативної грошової оцінки земель м. Чернівців передбачено пунктом 1 рішення 7 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 28.09.2006 № 118, а затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців проведено рішенням 24 сесії Чернівецької міськради V скликання від 12.02.2008 № 510.

На виконання рішення Чернівецької міської ради від 24.11.2011 № 338 позивач 26.12.2011 рекомендованим листом за № 04/5023 направив відповідачеві для підписання 4 примірника додаткового договору від 26.12.2011 № 1/3897 щодо внесення змін до договору в частині розміру орендної плати. Однак від підписання названого додаткового договору відповідач ухилився.

Статтею 30 названого Закону передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Також враховуючи те, що відповідач вимоги суду щодо надання відзиву на позов та забезпечення явки свого представника у судовому засіданні тричі не виконав без поважних причин, суд вважає за необхідне відповідно до пункту 5 статті 83 Господарського процесуального кодексу України застосувати до нього штраф в розмірі 1500 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 82, 83, 84, 85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до договору оренди землі № 3897 від 18 липня 2007 року, який укладений між Чернівецькою міською радою та Малим приватним підприємством «Пріма-Газ» та зареєстрований у Чернівецькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК» про що у книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок № 4 АА007058 вчинено запис за номером 040780900125 від 19.07.2007, який стосується земельної ділянки, розташованої по вул. П. Целана, 19, м. Чернівці, загальною площею 0,0406 га, з цільовим призначенням для обслуговування будівлі з кадастровим номером 7310136600:02:002:0013, а саме:

Пункт 4 договору викласти в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 41 421,93 грн. (сорок одна тисяча чотириста двадцять одна грн. 93 коп.)».

Пункт 6 договору викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем на рахунок Чернівецької міської ради (23246436) № 33210812700002 в управлінні Державного казначейства Чернівецької області, МФО 856135, код 13050200 у строк до 30-го числа місяця, наступного за звітним».

3. Стягнути з Малого приватного підприємства «Пріма-Газ» (м. Чернівці, вул. Садгірська, 32/3, ідентифікаційний код 33090138) на користь Чернівецької міської ради (м. Чернівці, Центральна площа, 1, ідентифікаційний код 36068147) судовий збір в розмірі 1073,00 грн.

4. Стягнути з Малого приватного підприємства «Пріма-Газ» (м. Чернівці, вул. Садгірська, 32/3, ідентифікаційний код 33090138) в доход Державного бюджету України за ухилення від вчинення дій, покладених на нього судом (неподання відзиву на позов та незабезпечення явки свого представника у судовому засіданні) штраф в розмірі 1500 грн.

Суддя А. Паскарь

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення18.06.2013
Оприлюднено25.06.2013
Номер документу31978736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5027/643/2012

Рішення від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Постанова від 14.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 16.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 16.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Ухвала від 05.08.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Ухвала від 17.07.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Давид Л.Л.

Рішення від 18.06.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 30.05.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Ухвала від 16.05.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Паскарь Авель Дмитрович

Постанова від 12.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні