Рішення
від 12.02.2009 по справі 16/27
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

16/27

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

————————————————————————————————————————

* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "12" лютого 2009 р. Справа № 16/27

Господарський суд Житомирської області у складі:  

                         судді Гансецького В.П.  

за участю представників сторін

від позивача Строгуш М.М., дов. №30 від 09.02.09р.

від відповідача не з'явився  

 

 Розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу за позовом Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Станція Батьово" (смт.Батьово Берегівського району Закарпатської області)   

до Державного підприємства "Володарськ-Волинський лісгосп АПК" (смт.Володарськ-Волинський)

про стягнення 4954,60 грн.

Позивач звернувся з позовом про стягнення на свою користь з відповідача 4954,60 грн. витрат за затримку вагонів з вантажем.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з викладених у позовній заяві та письмових поясненнях від 11.02.09р. підстав.

Відповідач відзиву на  позов не подав, свого представника в судове засідання не направив, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином.

Відповідно до ст.75 ГПК України, справа розглядалась за наявними в ній матеріалами.

Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд,-   

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, 04.04.08р. при передачі станцієюБатьово Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" (далі-ДТГО) на станції Еперешке Угорських залізниць вагонів №№68744416, 65885246, 60685518, які слідували по відправках №№32916104, 32916105, 32916106 із станції Нова Борова Південно-Західної залізниці до станції Захонь Угорських залізниць з вантажем "деревина паливна для технологічних потреб" було виявлено невідповідність назви вантажу коду вказаному відповідачем - вантажовідправником - ДП "Володарськ-Волинський лісгосп АПК" в накладній, що призвело до неможливості подання даного первізного документу у митні органи Угорщини, оскільки в зв'язку з розбіжностями в накладній та супровідних документах неможливо було правильно встановити провізну плату та визначити правильну назву вантажу при складанні митної декларації в дані митні органи.

На цій підставі виникла затримка вагонів на кордоні. Станцією Еперешке Угорських залізниць у зв'язку з цим було складено акт загальної форми від 04.04.08р. №148/2008 про затримку вагонів і неприйом їх від Укрзалізниці для перевезення по Угорських залізницях (а.с.8).

Станція Батьово через станцію відправлення - Нова Борова Південно-Західної залізниці телеграфним повідомленням від 04.04.08р. №59 повідомила вантажовідправника - ДП "Володарськ-Волинський лісгосп АПК" про затримку вагонів (а.с.9).

Слід зазначити, що вагони при цьому було виставлено з поїзда для очікування подальшого розпорядження вантажовідправника.

07.04.08р. вантажовідправником із станції відправлення Нова Борова на станцію Батьово було надіслано телеграфне повідомлення №3 про його дозвіл на внесення необхідних змін у перевізні документи, а саме зазначення фактичного коду ГНГ 44011000 (а.с.10).

Також на станції Батьово було складено акт загальної форми від 07.04.08р. №6130 (а.с.11) про затримку вагонів на 82 години і неприйом їх від Укрзалізниці для перевезення по Угорських залізницях згідно якого було нараховано 4954,60 грн., обчислених відповідно до внутрішніх правил та тарифів, що діють на залізницях, що відображено у розрахунку позивача від 30.12.08р.(а.с.23).  

Позивач звернувся з позовом про стягнення на свою користь з відповідача 4954,60 грн. витрат за затримку вагонів з вантажем, обгрунтовуючи свій позов наступним.

Основні правові, економічні та організаційні засади діяльності залізничного транспорту загального користування визначено Законом України "Про залізничний транспорт".

Питання, пов'язані з укладенням та виконанням договору перевезення, у тому числі залізничним транспортом, регулюються статтями 908 - 928 Цивільного кодексу України (далі -ЦК України), статтями 306-315 Господарського кодексу України (далі - ГК України).

Відповідно до статей 908 ЦК України, 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами та правилами.

Статут залізниць України (далі - Статут) згідно зі статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт", затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.98р. №457, з подальшими змінами та доповненнями, внесеними постановами Кабінету Міністрів України від 11.10.02р. №1510 та від 25.12.02р. №1973.

Статтею 5 Статуту на Міністерство транспорту України (далі - Мінтранс України, Мінтрансзв'язку України) покладено затвердження Правил перевезення вантажів, Технічних умов навантаження і кріплення вантажів, а також інших нормативних документів.

До їх затвердження у повному обсязі у вирішенні спорів мають застосовуватись згідно з Постановою Верховної Ради України від 12.09.91р. "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР" відповідні нормативні акти Союзу РСР у частині, що не суперечить Статуту.

Перевезення вантажів у міжнародному сполученні здійснюється відповідно до угод про залізничні міжнародні сполучення. Такими угодами є, зокрема, Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС), яка діє з 1 листопада 1951 року.

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно зі статтями 914 ЦК України, 307 ГК України, статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" та статтею 17 Статуту перевезення вантажів залізничним транспортом організовуються на договірних засадах.

Відповідно до вимог §1 ст.7 УМВС, договір перевезення оформлюється накладною єдиного зразка...

Одночасно з пред'явленням вантажу до перевезення відправник для кожного відправлення повинний надати станції відправлення правильно заповнену та підписану накладну. Накладна повинна бути заповнена у відповідності з Поясненнями по заповненню накладної УМВС (Додаток 12.5), де вказано які графи заповнює відправник, а які залізниця.

Згідно з §5 ст.7 УМВС, всі відомості до накладної повинні бути внесені відправником або залізницею у відповідні графи...

У виняткових випадках відправник може зробити виправлення в накладній не більше чим в одній графі або в двох, якщо вони взаємно пов'язані. При цьому зроблене виправлення повинно бути обумовлено ним в графі "Особливі заяви відправника" та завірене підписом та штемпелем.

Зміни та доповнення відомостей, внесених до накладної залізницею, виконуються за підписом відповідного працівника залізниці та завіряються станційним штемпелем.

Гармонізована номенклатура вантажів (ГНВ) служить для опису і кодування вантажів. ГНВ створена на основі Гармонізованої системи опису і кодування товарів (ГС) Всесвітньої митної Організації і відповідає NНМ 2003р. Найменування розділів, глав і позицій відповідають текстові ГС. Гармонізована номенклатура вантажів (далі - ГНВ) обов'язкова для кожної залізниці країн - членів ОСЗ, що беруть участь у УМВС або положення, що застосовує УМВС. Для позначення вантажів використовується восьмизначний код.

Позивач зазначає, що 30.03.08р. відповідач - вантажовідправник ДП „Володарськ-Волинський лісгосп АПК", надав працівникам станції Нова Борова Південно-Західної залізниці (далі - перевізник) заповнені ним перевізні документи на вагони №№68744416, 65885246, 60685518, які слідували по відправках №№32916104, 32916105, 32916106 із ст.Нова Борова Південно-Західної залізниці - ст.Захонь Угорських залізниць, з вантажем "деревина паливна для технологічних потреб", вказавши код вантажу - 44077000.

Відповідно з Поясненням до графи 16 Додатку 12.5 УМВС, у графі 16 накладної, вантажовідправник поставив свій підпис та завірив його печаткою, чим підтвердив правильність усіх відомостей, внесених ним до накладної.

Але в порушення вимог  §1 ст.7 УМВС та Пояснення до графи 11 Додатку 12.5 УМВС, вантажовідправник у графі 11 накладної вказавши назву вантажу - "деревина паливна для технологічних потреб", під словами "Найменування вантажу" у спеціально відведеній графі повинен був би вписати код, який відповідає восьмизначному цифровому коду - 44011000, вказаному у Гармонізованій номенклатурі вантажів, оскільки код 44077000 у ГНВ відсутній. Таким чином, відповідач вказав у накладній невірний код вантажу.

Відповідно до §1 ст.12 УМВС, відправник несе відповідальність за правильність відомостей та заяв, зазначених ним в накладній. Він несе відповідальність за всі наслідки від неправильної, неточної або неповної вказівки цих відомостей та заяв, а також від того, що вони внесені в невідповідну графу накладної.

Згідно з §2 ст.12 УМВС, залізниця має право перевірити правильність відомостей та заяв, зазначених відправником у накладній.

Статтею 21 УМВС передбачено дії залізниці на випадок перешкоди до перевезення та видачі вантажу.

Так згідно §1 даної статті визначено, якщо на станції відправлення або на шляху проходження виникають перешкоди до перевезення вантажу, то залізниця вирішує, чи потрібно витребовувати вказівку відправника або доцільніше зробити перевезення вантажу до станції призначення зі зміною шляху проходження...

Відповідно до § 2 ст.12 УМВС,... якщо перевезення неможливе з інших причин, станція, на якій виникла перешкода, негайно по телеграфу через станцію відправлення сповіщає про це відправника і запитує його вказівок.

На підставі отриманої телеграми про перешкоди до перевезення або видачі вантажу станція відправлення негайно сповіщає про це відправника за встановленою формою або порядком, встановленим внутрішніми правилами. Відправник зобов'язаний записати на звороті повідомлення вказівку про те, що робити з вантажем та повернути це повідомлення станції або повідомити свої вказівки порядком, встановленими внутрішніми правилами.

Про вказівки відправника станція відправлення повідомляє станцію, на якій виникли перешкоди. Витрати по повідомленню відправника стягуються з відправника дорогою відправлення відповідно до внутрішніх правил, що діють на цій дорозі.

Станція Батьово, діючи відповідно до вимог ст.21 УМВС, повідомила телеграмою від 04.04.08р. №59 відповідача через станцію відправлення про затримку вагонів, очікуючи його вказівок.

07.03.08р. зі станції відправлення Нова Борова на ст.Батьово поступило телеграфне повідомлення №3 про дозвіл відправника на внесення змін у перевізні документи - фактичного коду ГНВ 44011000.

Згідно з  § 7 ст.21 УМВС, якщо під час перевезення або видачі вантажу з вини відправника або одержувача виникнуть перешкоди до його перевезення або видачі, то залізниці оплачуються усі витрати, понесені нею через затримку перевезення або видачі... Якщо такі перешкоди виникнуть на дорозі відправлення або на дорозі призначення, то платежі по таких витратах обчислюються відповідно до внутрішніх правил та тарифів, що діють на цих залізничних дорогах.

Таким чином, із-за порушення вимог §1 ст.7 УМВС та Пояснення до графи 11 Додатку 12.5 УМВС - внесення відправником в накладні неправильного коду (назви) вантажу, виникла затримка вагонів на кордоні і ВП "Станція Батьово" понесла витрати на суму 4954,60 грн., про що, як зазначалося раніше, було складено акт загальної форми від 07.04.08р. №6130 на ст.Батьово.

Нарахування платежів за затримку вагонів проводились на базі внутрішніх тарифів, що підтверджується обгрунтованим розрахунком позивача від 30.12.08р.(а.с.7,23).

Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України від 16.01.03р. №435-IV, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

Згідно з роз'ясненнями Президії Вищого господарського суду України від 29.09.08р. N04-5/225 "Про внесення змін та доповнень до роз'яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.02р. №04-5/601 "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею" в якому, зокрема, зазначено, що оскільки стаття 908 ЦК України і стаття 307 ГК України визначили, що умови перевезень вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються не лише транспортними кодексами (статутами), а й іншими нормативно-правовими актами, то у господарського суду немає правових підстав не застосовувати норми Правил зберігання вантажів та Тарифного керівництва №1.

Станом на день розгляду справи 4954,60 грн. витрат за затримку вагонів з вантажем відповідачем не сплачено, що підтверджується довідкою позивача №39 від 11.02.09р.(а.с.19).

Відповідач позов не оспорив, доказів сплати вказаних витрат не надав.

Враховуючи викладене, господарський суд вважає позовні вимоги обгрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі - з відповідача стягується на користь позивача 4954,60 грн. витрат за затримку вагонів з вантажем.

Судові витрати по сплаті державного мита та за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Державного підприємства "Володарськ-Волинський лісгосп АПК", смт.Володарськ-Волинський Житомирської області, вул.Ватутіна 20, ідентифікаційний код 30888948:

- на користь Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Станція Батьово", 90212, смт.Батьово Берегівського району Закарпатської області, вул.Вошут 57, ідентифікаційний код 01071284 - 4954,60 грн. витрат за затримку вагонів з вантажем, 102,00 грн. державного мита, 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення господарського суду набирає  законної  сили   після закінчення десятиденного  строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України.  

               Суддя          Гансецький В.П.

         Дата підписання рішення 13.02.09р.  

Друк: 3 прим:

1 - у справу,

2,3 -  сторонам.

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення12.02.2009
Оприлюднено24.02.2009
Номер документу2994753
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —16/27

Судовий наказ від 06.05.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Судовий наказ від 06.05.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 29.03.2010

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 08.02.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Здоровко Л.М.

Ухвала від 27.07.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Довгалюк В.О.

Ухвала від 11.08.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Нешик О.С.

Рішення від 29.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Манжур В.В.

Ухвала від 14.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Манжур В.В.

Ухвала від 26.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Манжур В.В.

Ухвала від 16.05.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Манжур В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні