Рішення
від 21.03.2013 по справі 927/191/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

                                                 УКРАЇНА Господарський суд  Чернігівської області             14000, м. Чернігів, проспект Миру, 20                                                                        тел. 67-28-47 факс  77-44-62 Іменем України РІШЕННЯ                    21.03.2013                                                                              справа № 927/191/13-г            Суддя  А.В. Романенко, розглянувши матеріали справи порушеної за позовом: Ріпкинського районного споживчого товариства «Коопзаготпром»,            вул. Вокзальна, 42, смт. Ріпки, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15000, до відповідача-1: Державного підприємства «Добрянське лісове господарство»,            смт. Добрянка, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15011, та відповідача-2: Ріпкинської районної державної адміністрації,            вул. Святомиколаївська,85, смт. Ріпки, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15000, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Відділ Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області,            вул. Святомиколаївська, 35, смт. Ріпки, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15000,   предмет спору: про визнання недійсним державного акту        Представники сторін в судове засідання не з'явились. СУТЬ СПОРУ:                          Ріпкинським районним споживчим товариством «Коопзаготпром» подано позов до державного підприємства «Добрянське лісове господарство» про визнання недійсним Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою №372769 серії ЯЯ від 14.02.2007. Ухвалою господарського суду від 07.02.2013, у якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено до справи Ріпкинську районну державну адміністрацію та відділ Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області. Ухвалою від 20.02.2013, Ріпкинську районну державну адміністрацію залучено у якості відповідача-2, виключивши її зі складу учасників судового процесу в якості третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. Також, замінено відділ Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області - третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача його правонаступником - відділом Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області. Повноважного представника позивача про час і місце розгляду даної справи повідомлено належним чином, що підтверджується наявною у матеріалах справи розпискою від 28.02.2013  про відкладення розгляду справи, але останній у судове засідання не з`явився, належних та допустимих доказів на підтвердження неможливості з`явлення у судове засідання суду не надав. Відповідача-1 про час і місце судового розгляду повідомлено належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення 05.03.2013 поштового відправлення №00112577 (отримано уповноваженим Кульчейко), проте повноважного представника в судове засідання не направив. До початку судового засідання від відповідача-1 надійшло письмове клопотання від 20.03.2013 за №4/468 про розгляд справи за наявними в матеріалах справи документами без участі його представника у зв'язку з його зайнятістю в іншому судовому засіданні у Вищому господарському суді України. Проте, належних та допустимих доказів на підтвердження зазначеного  відповідачем -1 суду не надано.     Натомість, з наданого суду відзиву на позовну заяву від 20.02.2013 за №11/307, не можна зробити беззаперечних висновків щодо відношення відповідача до заявлених позивачем позовних вимог. Так, посилаючись на розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації №346 від 09.07.2007 “Про внесення змін до розпорядження райдержадміністрації №91 від 12.03.2007 щодо надання у постійне користування земельних ділянок державному підприємству “Добрянське лісове господарство”, відповідач зазначає про наявність у нього права постійного користування земельною ділянкою на підставі акта на право користування земельною ділянкою за №372769 серії ЯЯ від 14.12.2007. Будь-яких інших письмових пояснень по суті спору відповідачем-1 суду не надано.                                              Відповідача -2 та третю особу про час і місце розгляду даної справи повідомлено належним чином, що підтверджується наявними у матеріалах справи розписками від 28.02.2013  про відкладення розгляду справи, але їх повноважні представники в судове засідання не з`явились.  До початку судового засідання, Ріпкинською районною державною адміністрацією подано клопотання від 14.03.2013 за №03-69/82 про розгляд справи без участі повноважного представника. Одночасно, відповідачем-2 зазначено, що позовні вимоги підтримує. Суд, враховуючи положення частини п`ятої ст.22 Господарського процесуального кодексу України (надалі – ГПК України), розцінює дану заяву як визнання позову повністю.    Також, до початку судового засідання від третьої особи надійшло клопотання від 11.03.2013 за №182  про розгляд справи без участі його повноважного представника у зв'язку з службовою завантаженістю спеціаліста. Враховуючи, що присутність повноважних представників сторін та третьої особи обов`язковою судом не визнавалась і їх нез`явлення не перешкоджає розгляду справи по суті, матеріали справи є достатніми для вирішення спору в даному судовому засіданні, а також беручи до уваги положення частини першої ст.69 ГПК України щодо строків розгляду спору,  господарський суд, вважає за можливе розглянути даний позов за наявними у справі документами, на підставі ст.75 ГПК України. Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши надані докази, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, господарський суд, встановив: Відповідно до статуту Ріпкинського районного споживчого товариства "Коопзаготпром", затвердженого постановою Правління райспоживспілки №5 від 17.10.2012 та зареєстрованого 12.11.2012 за №10551050001000128, Ріпкинське районне споживче товариство "Коопзаготпром" створене Ріпкінською районною спілкою споживчих товариств, та зареєстроване як суб'єкт господарювання розпорядженням голови Ріпкинської районної державної адміністрації від 01.11.1994 за № 99. Відповідно до рішення зборів ради засновників спільних підприємств райспоживспілки від 17.05.2004 (протокол №2) та Постанови правління райспоживспілки від 21.05.2004 за №5, підприємство реорганізовано шляхом перетворення на підприємство райспоживспілки Ріпкинський коопзаготпром, яке є правонаступником майна, прав та обов'язків реорганізованого підприємства. Зміни зареєстровані розпорядженням голови Ріпкинської районної державної адміністрації №234 від 30.06.2004. 25.12.1998, рішенням Ріпкинської районної ради Чернігівської області /п'ята сесія двадцять третього скликання/ «Про видачу державних актів на право постійного користування землею», на підставі проведених обмірів в натурі, сесією районної ради зобов'язано Ріпкинський районний відділ земельних ресурсів видати державні акти на право постійного користування землею землекористувачам згідно з додатком та, зокрема, «Коопзаготпром» Ріпкинського районного споживчого товариства - загальним розміром 7,44га, в тому числі, для розміщення основних підсобних та допоміжних будівель і споруд: в смт. Ріпки – 4,27га  та  в смт. Любеч – 3,17га. 12.01.1999, Ріпкинською районною радою народних депутатів, на підставі вищевказаного рішення, Ріпкинському районному споживчому товариству «Коопзаготпром» видано Державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ЧН №000872, яким землекористувачу надано у постійне користування 7,44га землі в межах згідно з планом землекористування для обслуговування основних і допоміжних споруд. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право користування землею за №233. З доданого до Акту від 12.01.1999 плану зовнішніх меж землекористування вбачається, що до загальної площі землі, наданої позивачу у постійне користування включено, зокрема, і спірну земельну ділянку площею 0,25га (ковбасний цех, смт. Ріпки).   В свою чергу, у 2007 році, товариством з обмеженою відповідальністю «Геоінформпроект» виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання державного акту на право постійного користування земельною ділянкою Державному підприємству «Добрянське лісове господарство» на території Ріпкинського району Чернігівської області.           З наявного в матеріалах технічної документації Акту встановлення і погодження зовнішніх меж земельних ділянок ДП «Добрянське лісове господарство» на території Ріпкинської сільської ради Ріпкинського району від 2006 року, підписаного уповноваженими особами: ТОВ «Геоінформпроект», Ріпкинського райвідділу земресурсів та замовника, в присутності представників суміжних власників землі та землекористувачів,  вбачається, зокрема, що вказаними в Акті особами проведено встановлення в натурі зовнішніх меж земельних ділянок ДП «Добрянське лісове господарство», які розташовані на території Ріпкинської сільради Ріпкинського району Чернігівської області. Ніяких претензій при встановленні зовнішніх меж в натурі не заявлено. До Акту додано схему обміру та прив`язки зовнішніх меж земельних ділянок, з описом меж та експлікацію земельних ділянок лісового фонду ДП «Добрянське лісове господарство» на території Ріпкинської селищної ради,  які відповідно погоджено головою Ріпкинської РДА, начальником Ріпкинського райвідділу земельних ресурсів та директором ДП «Добрянське лісове господарство».     З кадастрового плану земельних ділянок ДП «Добрянське лісове господарство» вбачається, що до складу земельних ділянок лісового фонду входить, зокрема, ділянка №100 загальною площею 1019,0га; кадастровий номер 7424455100:04:002:0001. Згідно вказаної вище експлікації, до даної земельної ділянки належать: сільськогосподарські угіддя – 29,8га; ліси та інші лісовкриті площі – 969,8га; забудовані землі – 2,3га;  відкриті заболочені землі – 15,5га  та  води – 1,6га. 09.07.2007, розпорядженням Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області №346 „Про внесення змін до розпорядження райдержадміністрації           № 91 від 12 березня 2007 року щодо надання у постійне користування земельних ділянок ДП „Добрянське лісове господарство”, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання державного акту на право постійного користування ДП „Добрянське лісове господарство” для ведення лісового господарства на зазначеній території та, зокрема, на території Ріпкинської селищної ради;  надано ДП „Добрянське лісове господарство” в постійне користування земельні ділянки загальною площею 40 978,8га, з них 2    171,3га на території Ріпкинської селищної ради. 14.12.2007, на підставі розпорядження Ріпкинської райдержадміністрації №346 від 09.07.2007, ДП „Добрянське лісове господарство” видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №372769, за яким останній є постійним користувачем земельної ділянки площею 1019,0га на території Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області. Цільове призначення земельної ділянки  - для ведення лісового господарства. Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №030783600123. В свою чергу, з наявного в матеріалах даної справи копії листа відділу Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області від 31.10.2012 за №01-14/2997 вбачається, що згідно даних Державного земельного кадастру, в постійному користуванні Ріпкинського споживчого товариства «Коопзаготпром» знаходиться земельна ділянка площею 0,2500га  на якій розташовані худобозабійний пункт та ковбасний цех. Земельна ділянка розташована за межами населених пунктів Ріпкинської селищної ради. В наданих суду письмових поясненнях від 15.02.2013 за №14 та від 25.02.2013 за №90 відділом Держземагентства у Ріпкинському районі зазначено, що при оформленні правовстановлюючих документів на лісові угіддя ДП «Добрянське лісове господарство», спірну земельну ділянку було помилково включено до загального масиву лісу та передано останньому без дотримання передбаченої чинним законодавством України процедури вилучення у попереднього землевласника - позивача у справі. Спірна земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, але з метою реєстрації розташованих на ній об'єктів нерухомості (ковбасний цех та худобозабійний пункт), їй присвоєно адресу: вул. Святомиколаївська, 180, смт. Ріпки. Через брак коштів органи земельних ресурсів користувались застарілими картографічними матеріалами у паперовому вигляді, на які не було нанесено новозбудованих будівель, а деякі об'єкти є засекреченими та позначеними на карті як ліс. З наданих суду Ріпкинською райдержадміністрацією відзивів на позов від 15.02.2013 за №03-69/49 та від 28.02.2013 за №03-69/60 вбачається, що при прийнятті спірного розпорядження від 09.07.2007, з огляду на помилки у картографічних матеріалах, спірну земельну ділянку було позначено як ліс, що і стало підставою для прийняття вищевказаного розпорядження про надання земельної ділянки у постійне користування ДП «Добрянське лісове господарство».    Одночасно, з матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Ріпкинської районної державної адміністрації, треті особи – відділ Держкомзему у Ріпкинському районі та державне підприємство «Добрянське лісове господарство», в якому просив визнати протиправним та скасувати пункт 2 розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 09.07.2007 №346 «Про внесення змін до розпорядження райдержадміністрації №91 від 12.03.2007 щодо надання в постійне користування земельних ділянок ДП «Добрянське лісове господарство»  в частині надання в постійне користування земельної ділянки площею 0,25га на території Ріпкинської селищної ради. 19.12.2012, постановою Чернігівського окружного адміністративного суду, яка набрала законної сили, у справі №2а/2570/3725/2012 за адміністративним позовом Ріпкинського районного споживчого товариства «Коопзаготпром» до Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області, треті особи – відділ Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області, Державне підприємство „Добрянське лісове господарство”, про визнання частково неправомірним та скасування розпорядження, позовні вимоги Ріпкинського районного споживчого товариства «Коопзаготпром» задоволено повністю.   Визнано протиправним та скасовано пункт 2 розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області № 346 від 09.07.2007 «Про внесення змін до розпорядження райдержадміністрації №91 від 12.03.2007 щодо надання в постійне користування земельних ділянок ДП «Добрянське лісове господарство» в частині надання в постійне користування земельної ділянки площею 0,25га на території Ріпкинської селищної ради. При цьому адміністративний суд виходив з того, що розпорядження голови Ріпкинської РДА прийнято з порушенням норм чинного земельного законодавства України, зокрема, на час винесення оскаржуваного розпорядження, Ріпкинське районне споживче товариство «Коопзаготпром» добровільно не відмовлялось від права користування земельною ділянкою, в установленому земельним кодексом України порядку погодження на вилучення цієї землі не надавало, рішення Ріпкинською РДА про її вилучення не приймалося. А отже, право постійного користування земельною ділянкою, набуте Ріпкинським районним споживчим товариством «Коопзаготпром» в установленому законом порядку, не втрачається, а зберігається до його належного переоформлення (аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду України від 26.09.2011 по справі №6-14цс11), та інше. За таких обставин, Чернігівський окружний адміністративний суд, при ухваленні вказаної постанови дійшов висновку, що Ріпкинською РДА було порушено порядок надання спірної земельної ділянки в користування ДП «Добрянське лісове господарство», оскільки не було дотримано процедури її вилучення у попереднього землекористувача, а відтак, розпорядження Ріпкинської райдержадміністрації від 09.07.2007 №346 прийнято без дотримання вимог чинного законодавства України, є протиправним та підлягає скасуванню. Відповідно до норм ст. 35 ГПК України, рішення суду з адміністративної справи, що набрало законної сили, є обов'язковим для господарського суду щодо фактів, які встановлені судом і мають значення для вирішення спору. Факти, які відповідно до закону вважаються встановленими, не доводяться знову при розгляді справи. У позовній заяві позивач вказує на те, що оскільки правові підстави для видачі ДП „Добрянське лісове господарство” Державного акту на право постійного користування спірною земельною ділянкою площею 0,25га на території Ріпкинської селищної ради відсутні в зв'язку зі скасуванням пункту 2 розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 09.07.2007 № 346 в цій частині, то і правовстановлюючий документ, а саме Державний акт на право постійного користування землею, має бути визнано недійсним. Такої ж позиції дотримуються відповідач-2 – Ріпкинська районна державна адміністрація  та третя особа - відділ Держземагентства у Ріпкинському районі Чернігівської області. Згідно ст.ст. 13, 19,  118 та 119 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують, зокрема, виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень. Згідно ст.ст. 21, 43 Закону України „Про місцеві державні адміністрації” (в редакції, чинній на дату прийняття Ріпкинською РДА розпорядження від 09.07.2007 за №346 про передачу ДП „Добрянське лісове господарство” у постійне користування спірної земельної ділянки), місцева державна адміністрація має певні повноваження в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля, зокрема, розпоряджається землями державної власності відповідно до закону. Акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.                                                    Розпорядження голови  державної адміністрації,  що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку. Відповідно до норм ст.ст. 17, 84 Земельного кодексу України (надалі – ЗК України)  (в редакції, чинній на дату прийняття Ріпкинською РДА розпорядження від 09.07.2007 за №346 про передачу ДП „Добрянське лісове господарство” у постійне користування спірної земельної ділянки), до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.                         У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право   державної   власності   на   землю  набувається  і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відповідно до закону. Пунктом 12 Перехідних положень ЗК України (в редакції, чинній на дату прийняття Ріпкинською РДА розпорядження від 09.07.2007 за №346 про передачу ДП „Добрянське лісове господарство” у постійне користування спірної земельної ділянки) було передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. В свою чергу, ст.ст. 116, 123, 125 та 126 ЗК України (в редакції, чинній на дату прийняття Ріпкинською РДА розпорядження від 09.07.2007 за №346 про передачу ДП „Добрянське лісове господарство” у постійне користування спірної земельної ділянки) визначено, зокрема, що громадяни та юридичні особи набувають права  власності  та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та  юридичними  особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу)  її в порядку, передбаченому цим Кодексом. Надання земельних  ділянок  юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Право власності  та  право  постійного  користування  на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право  власності  на  земельну  ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Способи захисту прав на земельні ділянки визначені ст.152 ЗК України. За приписами наведеної норми, держава забезпечує громадянам та юридичним  особам  рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання  недійсними  рішень  органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Частиною першою ст. 21 Цивільного кодексу України (надалі – ЦК України) встановлено, що суд визнає   незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Тобто, підставами для визнання недійсним акта – а саме розпорядження Ріпкинської РДА від 09.07.2007 за №346 про передачу ДП „Добрянське лісове господарство” у постійне користування спірної земельної ділянки, є невідповідність його вимогам законодавства  та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. У п. 2.3. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин” від 17.05.2011 №6 вказується на те, що державні акти на право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій. У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності чи постійного користування. Отже, прийняття Ріпкинською райдержадміністрацією розпорядження про надання в постійне користування земельної ділянки ДП „Добрянське лісове господарство” і виданий на підставі цього розпорядження Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ  №372769 від 14.12.2007, який є предметом  даного спору, є юридично пов'язаними фактами. Оскільки, постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.12.2012, яка набрала законної сили, у справі №2а/2570/3725/2012, підставу надання ДП „Добрянське лісове господарство” у постійне користування земельної ділянки площею 0,25га на території Ріпкинської селищної ради (а саме розпорядження Ріпкинської РДА від 09.07.2007 №346)  визнано протиправною, розпорядження скасовано, то і Державний акт, який посвідчує право на постійне користування такою земельною ділянкою, підлягає визнанню недійсним. Відповідно до частини першої ст. 126 ЗК України (в редакції Закону України від 05.03.2009 № 1066-VI), державний акт є документом, що посвідчує право власності на земельну ділянку. Частиною другою цієї статті також встановлено можливість посвідчення права власності на земельну ділянку іншими документами, а саме, на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується або цивільно-правовою угодою або свідоцтвом про право на спадщину. Тобто, законом встановлено три можливі види документів, які можуть посвідчувати право власності на земельну ділянку. При цьому, таке право посвідчується державним актом, якщо земельна ділянка набувається у власність із земель державної чи комунальної власності, або у разі зміни її меж чи цільового призначення. Отже, державний акт на право власності на земельну ділянку законодавчо прирівняний до інших титулів на право власності, тобто підстав виникнення цього права, а саме, до цивільно-правових угод та заповітів.              Згідно     пункту 3.10 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 № 43, згідно із якими у випадку припинення права власності на земельну ділянку, зокрема, при визнанні недійсним рішення, розпорядження, угоди, тощо, на підставі якої виданий акт, останній підлягає поверненню органу, що його видав, тобто до архіву державного органу земельних ресурсів. Проте, пункт 3.10 зазначеної Інструкції був виключений     згідно з наказом Державного комітету     України із земельних ресурсів від 03.06.2010 № 433, який, у свою чергу, був прийнятий на виконання постанови Вищого адміністративного суду України     від 20.04.2010 № К-8025/09, якою цей же пункт Інструкції скасовано як такий, що не відповідає нормам матеріального права, які регулюють ці правовідносини, й суперечить їм. Відтак, припинення правовідношення власності відповідача на земельну ділянку можливе лише шляхом припинення дії правового титулу, як підстави виникнення такого правовідношення, тобто визнанням недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку. При цьому, припинення правовідношення власності відповідача, як спосіб захисту цивільного права,     можливо лише у разі реалізації позивачем свого права на звернення до суду відповідно до частини першої ст.16 ЦК України. Аналогічна правова позиція викладена Вищим господарським судом України у постанові від 03.03.2011 у справі №18/027-09. З огляду на викладене та враховуючи, що оспорюваний державний акт порушує права та обов'язки позивача як власника земельної ділянки і фактично перешкоджає позивачу у реалізації його права щодо спірної земельної ділянки, позовні вимоги Ріпкинського районного споживчого товариства «Коопзаготпром» є законними та обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.   Відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 №6 «Про судове рішення», рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом. Тобто, з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.    В силу ст.ст. 33-34 та 36 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести  ті  обставини,  на  які  вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Обставини справи, які  відповідно  до  законодавства повинні бути  підтверджені  певними засобами  доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Аналізуючи вищенаведені правові норми чинного законодавства України господарський суд приходить до висновку, що за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, а саме у зв'язку зі скасуванням пункту 2 розпорядження Ріпкинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 09.07.2007 №346 „Про внесення змін до розпорядження райдержадміністрації №91 від 12.03.2007 року щодо надання в постійне користування земельних ділянок ДП «Добрянське лісове господарство»” в частині надання в постійне користування земельної ділянки  площею 0,25га на території Ріпкинської селищної ради,  юридична особа - Державне підприємство «Добрянське лісове господарство» - відповідач-1 у даній господарській справі, не має права використовувати земельну ділянку площею 0,25га на території Ріпкинської селищної ради. Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин  справи в їх сукупності, керуючись законом та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги  підлягають задоволенню повністю. Частиною другою ст.49 ГПК України передбачено, що в разі коли спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Зазначена  норма виступає процесуальною санкцією, яка застосовується господарським судом незалежно від того, чи заявлялося відповідне клопотання заінтересованою стороною. При цьому, оскільки ст.129 Конституції України, як одну із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед  законом і судом, в тому числі й органів державної влади, то самі лише обставини, пов'язані з фінансуванням установи чи організації з державного бюджету України та відсутністю у ньому коштів, призначених для сплати судового збору, не можуть вважатися підставою для звільнення від такої сплати. Враховуючи вищевикладене, відповідно до ст.49 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача-2 - Ріпкинську районну державну адміністрацію, оскільки спір виник внаслідок  її  неправомірних дій. Керуючись ст.ст. 22, 32-36, 43, 49, 82-85, 87 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,                                                                 В И Р І Ш И В:            1.  Позов задовольнити повністю.         2. Визнати недійсним Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №372769 від 14.12.2007, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №030783600123, виданий Державному підприємству «Добрянське лісове господарство» на право постійного користування земельною ділянкою площею 1    091,0га на території Ріпкинської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області для ведення лісового господарства.            3. Стягнути з Ріпкинської районної державної адміністрації, вул. Святомиколаївська, 85, смт. Ріпки, Чернігівська область, код ЄДРПОУ 04061671 (відомості про розрахункові рахунки відсутні) на користь Ріпкинського районного споживчого товариства «Коопзаготпром», вул. Вокзальна, 42, смт. Ріпки, Чернігівська область, 15011, код ЄДРПОУ 01787462 (р/р 26001300800081 в філії ЧОУ ВАТ «Ощадбанк», МФО 353553) 1  147,00грн судового збору.            Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.                            Суддя                                                                                     А.В.Романенко                   

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення21.03.2013
Оприлюднено03.04.2013
Номер документу30341308
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/191/13-г

Ухвала від 28.02.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

Ухвала від 20.02.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

Ухвала від 16.10.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

Рішення від 21.03.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні