cpg1251
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"28" березня 2013 р.Справа № 4/1/921/35/13
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Бурди Н.М.
Розглянув справу
за позовом Тернопільського міжрайонного прокурора з нагляду за додержання законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області , м. Тернопіль, вул. Шашкевича, 3
до Публічного акціонерного товариства "Тернопільавто", м. Тернопіль, вул. Довженка, 6
про cтягнення 18 944 грн. 00 коп. збитків.
Представники сторін:
позивача: прокурор прокуратури міста Тернополя СередзінськийІ.В., посвідчення № 013500 від 03.12.12 р.
позивача: юрисконсульт юридичного сектору Мазур Тетяна Василівна, довіреність № 1-1/1867 від 11.05.11 р. , представник позивача старший державний інспектор Лужецька С.Ф., посвідчення № ТР 039 від 31.01.13р.
відповідача : юрисконсульт Бондаренко Максим Валерійович, довіреність № б/н від 06.02.13 р.
Суть справи:
В розпочатому судовому засіданні представникам сторін та прокурору процесуальні права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 29, 81-1 ГПК України, роз'яснено.
Тернопільський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль звернувся до господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідача - Публічного акціонерного товариства "Тернопільавто" вул. Довженка, 6, м. Тернопіль про стягнення 18 944 грн. 00 коп. збитків, завданих державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря
Обґрунтовуючи позовні вимоги, підтримані в судовому засіданні представником прокуратури та уповноваженим представником позивача, прокурор посилається на порушення відповідачем природоохоронного законодавства, яке виражається у викиді забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу, чим заподіяно державі збитки на загальну суму 18944 грн. 00 коп.
В судовому засіданні, яке відбулося 21.03.2013р., представником позивача подано клопотання № 1-1/1448 від 21.03.2013р. про зменшення розміру позовних вимог у зв'язку з допущеною ним помилкою під час нарахування розміру збитків, у зв'язку з чим просить стягнути з відповідача 16 839 грн. 00 коп. збитків, яке прийняте судом як таке, що подане відповідно до вимог ст. 22 ГПК України, до прийняття рішення у справі, а тому спір вирішується відповідно до зменшених позовних вимог.
Відповідач у відзиві на позов та його представник в судових засіданнях проти позовних вимог заперечили, вважаючи їх безпідставними та необґрунтованими з огляду на такі обставини:
1) відсутні правові підстави для стягнення збитків, оскільки у відповідності до ст. 34 ЗУ "Про охорону атмосферного повітря" та ст. 69 ЗУ "Про охорону навколишнього природного середовища" за порушення законодавства про охорону атмосферного повітря передбачене відшкодування (компенсація) шкоди відповідальної особи за порушення природоохоронного законодавства, прокурором заявлена вимога про стягнення збитків , тоді як зміст визначення "збитків" та "шкоди " не ототожнюються;
2) твердження про відсутність у ПАТ "Тернопільавто" дозволу на викиди не відповідає дійсності, оскільки ВАТ "Тернопільавто", правонаступником якого є ПАТ "Тернопільавто", 21.12.2007р. отримало Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №6110100000-36 (надалі -Дозвіл), термін дії якого - 6років, тобто до 21.12.2013р. Також, посилаючись на лист Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 15.10.2008р. №13908/11/10-08, відповідач стверджує, що юридичній особі не потрібно отримувати новий дозвіл у разі зміни назви, яка не пов'язана зі зміною її організаційно-правової форми.
3) стягнення нарахованої суми збитків суперечить Методиці розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженій наказом Мінохоронприроди за №10.12.2008р. за №639;
4) розрахунок розміру збитків виконаний з порушенням чинного законодавства, а саме Методики розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженій наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища за №10.12.2008р. за №639.
В порядку ст.77 ГПК України оголошувались перерви до 07.03.2013р., 21.03.2013р. та 28.03.2013р.
Технічна фіксація (звукозапис) судового процесу у відповідності до ст. 81-1 ГПК України не здійснювалась за відсутності відповідного клопотання прокурора та представників сторін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши думку прокурора, пояснення представників сторін, господарським судом встановлено наступне:
Відповідно до вимог ст.121 Конституції України, ст.ст.2,29 ГПК України прокуратура забезпечує представництво інтересів громадян або держави в суді із зазначенням органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Підставою представництва інтересів держави в судах, згідно ст.36 1 Закону України "Про прокуратуру" є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються між ними або державою.
Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" в порядку спеціального використання природних ресурсів, до яких належить атмосферне повітря , громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності.
Підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин в порядку передбаченому Законом України "Про охорону атмосферного повітря" (ст. 10 Закону).
Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, відповідно до ст. 11 Закону "Про охорону атмосферного повітря", можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Проведеною 20-21 вересня 2012р. старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Тернопільській області Лужецькою С.Ф. в присутності інженера з транспорту ПАТ "Тернопільавто" Вишковського Р.А. перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено акт від 21.09.2012., підписаний представниками сторін без заперечень, ПАТ "Тернопільавто", в порушення вимог ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", здійснює свою діяльність з порушенням порядку здійснення викидів забруднюючих речовин без відповідного на те Дозволу (дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря).
Окрім зазначеного, даний факт порушення підтверджується також постановою про накладення адміністративного стягнення від 21.09.2012р. №50, протоколом про адміністративне правопорушення №001288 від 21.09.2012р., протоколом про адміністративне правопорушення №001289 від 21.09.2012р., квитанцією №19 від 12.10.2012р. про сплату штрафу в сумі 100 грн.
Згідно звітів ф.2ТП, ПАТ "Тернопільавто" за період з 01.04.2010р. по 30.06.2012р. викинуто в атмосферне повітря: оксидів азоту - 0,096 т., оксидів вуглецю - 0,395т., буталицитату 0,166т., етилбензолу - 0,03 т. етилцелюлозольву - 0,15 т. , ксилолу - 0,434 т.
П 3.6. "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря" затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008 р. № 639 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21 січня 2009 року за № 48/16064, (надалі - Методика № 639) встановлено, що розрахунок маси наднормативного викиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від джерела викиду, який здійснюється без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, здійснюється за параметрами джерела викиду (джерела утворення), зафіксованими у відповідній документації суб'єкта господарювання (матеріали інвентаризації стаціонарних джерел викидів, технологічні регламенти виробництва, режимні карти роботи паливовикористовувального обладнання, питомі викиди (показники емісії), дані державних статистичних спостережень з охорони атмосферного повітря за формою N 2-ТП (повітря)), або згідно з методиками для розрахунків маси викидів забруднюючих речовин за час роботи джерела без дозволу на викиди.
Відповідно до розрахунку, виконаного згідно Методики №639, розмір шкоди заподіяної відповідачем навколишньому природному середовищу в результаті його неправомірних дій складає 16 839 грн. 00 коп. (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог)
Згідно вимог ст.ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 33,34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади, несуть відповідальність згідно з законом та зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними в повному обсязі.
При цьому посилання відповідача на те, що внаслідок припинення юридичної особи ВАТ "Тернопільавто" шляхом його перетворення у ПАТ "Тернопільавто" йому, як правонаступнику, було передано все його майно, права та обов'язки ВАТ "Тернопільавто", у тому числі і усі засоби виробництва, стаціонарні джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та дозвіл на такі викиди від 21.12.2007р. за №6110100000-36, термін дії якого - 6 років, тобто до 21.12.2013р., отже на момент перевірки дозвіл не був анульований, а також на те, що юридичній особі не потрібно отримувати новий дозвіл у разі зміни назви, яка не пов'язана зі зміною її організаційно-правової форми, а відповідач правомірно провадив діяльність у межах строку дії дозволу, судом не можуть бути прийняті до уваги з огляду на вимоги ч. 8 ст.4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", згідно яких однією з підстав для переоформлення документа дозвільного характеру є, зокрема, зміна найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені, по батькові фізичної особи - підприємця. У разі виникнення підстав для переоформлення документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з дня настання таких підстав подати дозвільному органу або державному адміністратору заяву про переоформлення документа дозвільного характеру разом з документом дозвільного характеру, що підлягає переоформленню, і відповідний документ, що підтверджує зазначені зміни (виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців). Не переоформлений в установлений строк документ дозвільного характеру є недійсним.
Норми Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" щодо обов'язкового переоформлення дозволу на викиди в атмосферне повітря у разі припинення юридичної особи або зміни її назви є імперативними нормами та не містять жодних застережень щодо переходу такого дозволу в порядку правонаступництва від однієї юридичної особи до іншої.
Зміна ВАТ "Тернопільавто" на ПАТ "Тернопільавто" свідчить про припинення юридичної особи ВАТ "Тернопільавто", яка мала дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, та зміну нею у зв'язку із цим назви на ПАТ "Тернопільавто", що відповідно до вищевказаних норм є підставою для переоформлення зазначеного Дозволу.
Однак, відповідачем, у встановлений вищезазначеним Законом строк, не було здійснено дій з переоформлення дозволу від 21.12.2007р. за №6110100000-36, який на час здійснення перевірки його діяльності був недійсним відповідно до ч. 8 ст.4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
З приводу заперечень відповідача щодо відсутності правовової підстави для стягнення збитків, оскільки у відповідності до ст. 34 ЗУ "Про охорону атмосферного повітря" та ст. 69 ЗУ "Про охорону навколишнього природного середовища" за порушення законодавства про охорону атмосферного повітря передбачене відшкодування (компенсація) шкоди відповідальної особи за порушення природоохоронного законодавства, слід зазначити, що:
- відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правом фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала;
- для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди, її розмір; причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає;
- протиправною є поведінка (дія або бездіяльність) особи, що порушує правову норму, умови договору тощо та тягне за собою порушення (зменшення, обмеження) майнових прав (благ) і законних інтересів іншої особи;
- відповідно до ст. 40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
- ст. 68 вказаного Закону передбачено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України;
- правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначені Законом України "Про охорону атмосферного повітря".
- відповідно до ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Як встановлено судом, ПАТ "Тернопільавто" , м. Тернопіль протягом періоду з 01.04.2010р. по 30.06.2012р. здійснював викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного на те дозволу. Факт такої протиправної поведінки зафіксовано в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.09.2012р., складеному Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області та підписаний представником відповідача без зауважень і заперечень, а відтак наявною є протиправна поведінка в діях відповідача, яка полягає у порушенні правової норми - ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" та у здійсненні заборонених правовою нормою дій - здійсненні викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного на те дозволу.
Причинний зв'язок між протиправною поведінкою і шкодою полягає в тому, що протиправна поведінка завжди передує в часі шкідливому результату, що настав, а шкідливий результат є наслідком саме цієї протиправної поведінки. У зв'язку з цим судами попередніх інстанцій вірно встановлено, що відповідач, здійснюючи в процесі своєї діяльності викиди в атмосферне повітря в порушення ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" без відповідного на те дозволу, спричинив державі збитки (причинно-наслідковий зв'язок).
Як випливає із матеріалів справи, заявлені позивачем до стягнення з відповідача збитки в сумі 16839 (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог), розраховано на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря", затвердженої наказом Міністерства природи України № 639 від 10.12.2008р., зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.01.2009р. за № 48/16064 (далі - Методика). Здійснення розрахунку розміру збитків на підставі зазначеної Методики є обґрунтованим та правильним, оскільки саме ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб).
Отже, шкідливий результат протиправної поведінки відповідача - це забруднення атмосферного повітря забруднюючими речовинами, викид яких здійснено відповідачем без відповідно на те дозволу, тобто спричинення державі збитків в сумі 16839 грн. 00 коп.
Вина є умовою відповідальності за правопорушення. Відповідно до ч. 2 ст. 1166 ЦК України особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відповідальності, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини, тобто вина боржника у порушенні презюмується та не підлягає доведенню кредитором. Однак, в матеріалах справи відсутні докази та судами попередніх інстанцій не встановлено обставин, які б свідчили про наявність підстав для звільнення відповідача від відповідальності у вигляді відшкодування збитків.
Приймаючи до уваги, що матеріалами справи доведено наявність протиправної поведінки та вини відповідача, шкоди, заподіяної державі, та причинний зв'язок між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою, сума шкоди в розмірі 16839 грн. 00 коп. в добровільному порядку не відшкодована, а тому позов підлягає задоволенню як обґрунтовано заявлений.
Сума шкоди підлягає стягненню з відповідача: 30% в доход спеціального фонду Державного бюджету України, 50% в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської міської ради, 20% в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33118331700002, , код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37977726 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012.
Судовий збір в сумі 1720 грн. 50 коп., у відповідності до ст. 49 ГПК України, покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 34, 43, 49, 82, 84 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Тернопільавто" , вул. Довженка, 6, м. Тернопіль, ідент. код 05441074:
- 16839 (шістнадцять тисяч вісімсот тридцять дев'ять ) грн. 00 коп. збитків, з яких: 5051 (п'ять тисяч п'ятдесят одну) грн. 70 коп. (30%) в доход спеціального фонду Державного бюджету України, 8419 (вісім тисяч чотириста дев'ятнадцять ) грн.50 коп. (50%) в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської міської ради, 3367 (три тисячі триста шістдесят сім) грн. 80 коп. (20%) в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на р/р 33118331700002, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37977726 в ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО 838012;
- в дохід Державного бюджету України - одержувач: УДКСУ у м. Тернополі, 22030001, код одержувача: 37977726, рахунок одержувача: 31217206783002, банк ГУДКСУ у Тернопільській області, МФО: 838012 - 1720 (одну тисячу сімсот двадцять) грн. 50 коп. судового збору.
3. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Повне рішення складено 02.04.2013р.
На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор апеляційне подання протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.
Суддя Н.М. Бурда
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2013 |
Оприлюднено | 03.04.2013 |
Номер документу | 30351223 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Бурда Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні