Рішення
від 08.04.2013 по справі 927/300/13-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

УКРАЇНА

Господарський суд Чернігівської області

м. Чернігів, проспект Миру, 20 тел. 67-28-47

Іменем України

Р І Ш Е Н Н Я

02 квітня 2013р. справа №927/300/13-г

За позовом : Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради,

вул. Київська,281, м. Прилуки, 17500

До відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю «Прилуки Авто-Сервіс»,

пров. Козацький, 3, с.Єгорівка, Прилуцький район, 17534

Третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Виконавчий комітет Прилуцької міської ради, вул.Незалежності,82, м. Прилуки

Третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької районної державної адміністрації, вул.Пушкіна,73, м. Прилуки, 17500

Предмет спору: про стягнення 4068,00 грн.

Суддя Книш Н.Ю.

ПРЕДСТАВНИКИ СТОРІН:

Від позивача : Чумак Я.Ю. провідний спеціаліст-юрисконсульт довіреність №11-05/2369 від 29.03.13р.

Від відповідача : Лебідь М.М. голова ліквідаційної комісії, Умін Т.П., представник довіреність від 18.03.13р.

Від третьої особи-1: не з'явився

Від третьої особи-2: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Позивачем подано позов про стягнення з відповідача безпідставно отриманих коштів з державного бюджету в сумі 4068,00грн., посилаючись на проведення відповідачу у подвійному розмірі відшкодування компенсаційних витрат на пільговий проїзд автомобільним транспортом окремих категорій громадян в порушення п.4 ст.48 Бюджетного кодексу України та договору на фінансування заходів виконання державних програм соціального захисту від 10.01.12р. №14.

Під час розгляду справи від позивача, відповідача та третіх осіб не надходило клопотань про здійснення технічної фіксації судового процесу.

Ухвалою від 07.03.13р. суд відповідно до статті 27 Господарського процесуального кодексу України залучив до участі у справі в якості третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Виконавчий комітет Прилуцької міської ради та третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької районної державної адміністрації.

Представник позивача у судовому засіданні 19.03.13р. надав пояснення №11-05/1943 від 15.03.13р. про нормативно-правове обґрунтування заявлених позовних вимог, в якому з посиланням на ст.177, 1212 Цивільного кодексу України зазначив, що факт безпідставного отримання коштів у розмірі 4068,00грн. був встановлений перевіркою Прилуцькою об'єднаною Держфінінспекцією і як підтвердженням цього є інформація, що викладена у листі від 29.10.12р. №09-20/3263 управління праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА. У поясненні №11-05/1942 від 15.03.13р. позивач просив суд при розгляді справи №927/300/13-г та винесенні рішення по даній справі керуватися уточненим предметом позовних вимог, а саме просив стягнути з відповідача на користь позивача 5788,50грн., у тому числі 4068,00грн. безпідставно отриманих коштів з державного бюджету та 1720,50грн. судових витрат, понесених управлінням по сплаті судового збору. Наведене позивачем уточнення позовних вимог є тотожним за змістом з вимогами викладеними у позовній заяві, фактично не змінює ні предмету позову, ні його підстав та приймається судом до розгляду, про що вказано в ухвалі від 19.03.13р.

Від третьої особи-2 надійшло пояснення №04-12/1050 від 15.03.13р., в якому зазначено, що відповідно до Порядку здійснення компенсаційних виплат за перевезення приватним автотранспортом пільгових категорій населення пільгове перевезення громадян в Прилуцькому районі здійснюється на підставі іменних талонів, виданих сільськими, селищними радами за місцем проживання пільговиків, управління праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА проводить відшкодування збитків відповідно до отриманих від перевізників звітів разом з талонами, які засвідчують наявність витрат. У поясненні третя особа-2 зазначила, що Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА укладає з приватними перевізниками договір на підставі договору, укладеного між перевізником та обласною державною адміністрацією або Прилуцькою міською радою (якщо цей маршрут зв'язує місто і приміські села) на здійснення перевезень на визначеному в договорі маршруті, що село Манжосівка належить до Дідовецької сільської ради Прилуцького району, тому пільговики, що зареєстровані за місцем проживання в с.Манжосівка отримують талони на пільговий проїзд у Дідовецькій сільській раді, що передбачено Порядком. Також у поясненні зазначено, що з лютого 2012р. по липень 2012р. включно маршрут №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)» обслуговувався ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» відповідно до договору №1 від 10.01.12р., укладеного між приватним перевізником та виконавчим комітетом Прилуцької міської ради, що Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА відшкодувало витрати за пільгове перевезення пільговиків, які проживають в с.Манжосівка відповідно до договору №6 від 16.01.12р., укладеного на підставі договору №1, що спеціалісти управління праці та соціального захисту населення постійно проводять контрольні перевірки щодо якості перевезень та дотримання чинного законодавства в частині забезпечення перевезення пільгових категорій громадян приватними перевізниками, з якими укладеного договори.

19.03.13р. у судовому засіданні представник позивача надав письмові пояснення за №02-16/112 від 15.03.13р. третьої особи-1 (виконавчого комітету Прилуцької міської ради), в якому повідомляється, що виконавчий комітет Прилуцької міської ради рішенням №542 від 25.10.11р. затвердив мережу міських автобусних маршрутів загального користування та оптимальну кількість одиниць транспорту на них, що відповідно до рішення виконавчого комітету Прилуцької міськради №633 від 13.12.11р. визнано переможцем конкурсу ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» по маршруту №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)», а рішенням №2 від 10.01.12р. був затверджений паспорт міського автобусного маршруту загального користування №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)» та укладений договір на перевезення пасажирів між виконавчим комітетом та ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» за вказаним маршрутом. Третя особа-1 у поясненні також зазначає, що компенсація за пільговий проїзд окремих категорій громадян на міських автобусних маршрутах загального користування здійснюється за рахунок субвенцій з державного бюджету, головним розпорядником коштів є управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради, по суті заявленого позову виконавчий комітет не заперечує щодо прийняття рішення по справі у відповідності до чинного законодавства.

Представник відповідача заперечував проти позову з підстав викладених у письмовому відзиві на позов, у якому зазначив, що підприємство здійснювало свою виробничу діяльність по перевезенню пасажирів згідно ліцензії серія АГ №592815 від 14.11.11р., термін дії з 02.11.11 - необмежений та Договору №1 на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування від 10.01.12р., укладеного між Виконкомом Прилуцької міської ради та ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» та паспортів маршрутів, затверджених рішенням Прилуцького міськвиконкому №2 від 10.01.12р. Відповідач повідомляє, що 10.01.12р. був заключний договір №14 з Управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради як «Головним розпорядником коштів місцевого бюджету», згідно якого ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» як виконавець надавав послуги по безоплатному перевезенню пільгових категорій м. Прилуки, та договір №6 від 16.01.12р. з Управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА як «Головним розпорядником коштів районного бюджету», згідно якого ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» як виконавець надавав послуги по безоплатному перевезенню пільгових категорій населення сіл, через які проходить маршрут №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)». У відзиві на позов відповідач посилається на те, що кошти по місту відшкодовувалися згідно «Методики нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету по м. Прилуки», а по району - згідно виданих сільською радою талонів, які пасажири віддавали за проїзд, що ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» свої зобов'язання по даних договорах виконав повністю, кошти згідно актів звіряння отримані в повному обсязі. Крім того, відповідач зазначив, що протоколом №2 загальних зборів засновників від 24.12.12р. прийнято рішення про припинення товариства, початок ліквідаційної процедури та встановлений термін для пред'явлення кредиторами своїх вимог до 01.03.13р., оголошення про рішення щодо припинення ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» опубліковане в Бюлетені державної реєстрації №235 (35) від 28.12.12р., що за час здійснення ліквідаційної процедури заяв від позивача з кредиторськими вимогами не надходило, на сьогоднішній день ліквідпроцедура на стадії завершення, перевірки контролюючих органів проведені, документи здані до архіву, рахунок закритий, в договорах №14 та №6 чітко не оговорено як повинен діяти перевізник при перевезенні міських та сільських пільговиків, адже, як вбачається в результатах перевірки Держфінінспекції, пільговики при перетині міської смуги повинні оплачувати проїзд або перевізник повинен їх висаджувати.

Представником позивача 02.04.13р. до клопотання про залучення документів до матеріалів справи були надані письмові пояснення щодо заперечень проти позову №11-05/2370 від 29.03.13р., в яких управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради не погоджується з підставами, що викладені у відзиві, зазначаючи, що виконавчим комітетом Прилуцької міської ради був укладений тимчасовий договір на перевезення пасажирів по міському автобусному маршруту №1 «Дослідна-Манжосівка (Дачі)», тобто не міський, а приміський маршрут, але Чернігівською облдержадміністрацією виконавчому комітету міської ради було рекомендовано заключити договори на приміські маршрути, тобто і на маршрут №1 «Дослідна-Манжосівка (Дачі)». Крім того, позивач зазначає, що по маршруту №1 «Дослідна-Манжосівка (Дачі)» був укладений договір на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту між відповідачем та управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації (далі - УПСЗН Прилуцької РДА), яким також проводилося відшкодування коштів за пільгове перевезення окремих категорій громадян Прилуцького району за 9 місяців 2012 року у сумі 4068,00грн. про що повідомлялося в листі УПСЗН Прилуцької РДА від 29.10.12р. №09-20/3263, що при співставленні результатів зустрічної перевірки Прилуцькою об'єднаною Держфінінспекцією у ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» було встановлено укладення договорів на відшкодування коштів на пільгове перевезення окремих категорій громадян, як із позивачем, так із УПСЗН Прилуцької РДА на один і той же маршрут. Позивач вважає, що зазначене порушення призвело до зайвого нарахування та виплати компенсаційних виплат за пільговий проїзд громадян на суму 4068,00грн., чим завдано матеріальної шкоди (збитків) державному бюджету. Позивач повідомляє, що відповідальною за визначення розрахункової суми компенсації за перевезення пільгової категорії громадян та розподіл між перевізниками бюджетних коштів є Комісія з питань розрахунків обсягів компенсації витрат за перевезення пільгової категорії громадян автомобільним транспортом загального користування, яка діє в Прилуцькій міській раді. Також позивач повідомив про направлення відповідачу претензії від 08.01.13р. №06-11/160 з вимогою відшкодувати безпідставно отримані кошти у розміру 4068,00грн., у відповіді на яку (№2 від 04.02.13р.), відповідач не відхиляє вимоги претензії, однак посилається на проведення процедури ліквідації товариства та на відсутність коштів.

Представник позивача у судовому засіданні 02.04.13р. надав додаткові письмові пояснення за №02-16/142 від 01.04.13р. третьої особи-1 (виконавчого комітету Прилуцької міської ради), в яких зазначено, що рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради №642 від 29.12.10р. затверджена методика нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету, рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради №412 від 16.08.11р. затверджено Методику нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенції з державного бюджету по м. Прилуки. Відповідно до методики управління праці та соціального захисту населення міської ради щомісяця, на підставі наданих перевізниками звітних документів, протоколу засідання комісії з питань розрахунків обсягів компенсаційних витрат за перевезення пільгової категорії громадян автомобільним транспортом загального користування, проводить відшкодування за надані послуги з перевезення пільгової категорії громадян, відшкодування перевізникам за перевезення громадян, що мають згідно з чинним законодавством пільги при користуванні пасажирським транспортом, здійснюються за умов надходження субвенції з державного бюджету у межах помісячного розпису асигнувань. Окрім того, в поданих письмових поясненнях третя особа-1 просила у зв'язку за неможливістю представника бути присутнім на слуханні справи, розглядати справу без участі представника виконавчого комітету Прилуцької міської ради, та не заперечують щодо прийняття рішення по справі у відповідності до чинного законодавства.

29.03.13р. від управління праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА, за підписом заступника начальника управління праці та соціального захисту населення Прилуцької РДА, надійшло клопотання №04-11/1201 від 27.03.13р., в якому просили розглядати справу в порядку судового провадження без особистої участі у судовому засіданні представника управління праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації. До даного клопотання третьою особою-2 додані письмові пояснення за №04-11/1201 від 27.03.13р., які за змістом ідентичні поясненням, які були вже надані суду за №04-12/1050 від 15.03.13р.

Представники позивача та відповідача не заперечували проти розгляду справи без участі представників третіх осіб. Приймаючи до уваги, що участь у судовому засіданні є процесуальним правом сторони, а явка уповноважених представників третіх осіб судом не визнавалася обов'язковою, суд задовольнив клопотання третіх осіб про розгляд справи без участі їх представників.

Розглянувши подані матеріали, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, вислухавши пояснення повноважних представників позивача, відповідача, з'ясувавши фактичні обставини справи, господарський суд встановив:

Відповідно до частини 1 статті 910 Цивільного кодексу України, за договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов'язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу - також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов'язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу - також за його провезення.

Згідно зі статтею 915 Цивільного кодексу України, перевезення, що здійснюється юридичною особою, є перевезенням транспортом загального користування, якщо із закону, інших нормативно-правових актів або ліцензії, виданої цій організації, випливає, що вона має здійснювати перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти за зверненням будь-якої особи. Договір перевезення транспортом загального користування є публічним договором.

Частиною 2 статті 916 Цивільного кодексу України передбачено, що плата за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти, що здійснюється транспортом загального користування, визначається за домовленістю сторін, якщо вона не встановлена тарифами, затвердженими у встановленому порядку. Пільгові умови перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти транспортом загального користування можуть встановлюватися організацією, підприємством транспорту за їх рахунок або за рахунок відповідного бюджету у випадках, встановлених законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтею 29 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб'єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію відповідно до закону.

Відповідно до частин 1, 4 статті 31 Закону України «Про автомобільний транспорт», відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов'язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під'їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати. У договір можуть бути включені інші питання за згодою сторін.

Відтак, умови здійснення перевезень пільгових категорій пасажирів визначаються на підставі укладеного між автомобільним перевізником та органом виконавчої влади (органом місцевого самоврядування) договору про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Відповідно до частин 1, 2 статті 37 Закону України «Про автомобільний транспорт», пільгові перевезення пасажирів, які відповідно до законодавства користуються такими правами, забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, у якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах загального користування, збитків від цих перевезень.

Частиною 8 статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що автомобільний перевізник-переможець конкурсу повинен самостійно забезпечувати перевезення.

Рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради №542 від 25.10.2011р. «Про затвердження мережі міських автобусних маршрутів загального користування» затверджено мережу міських автобусних маршрутів загального користування, зокрема, маршрут №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)»: Прямий напрямок . Зупинки: «Кінцева», «Дослідна», «вул.Трубарівська», « 1 пров.8 Березня», «Міська лікарня», «Магазин №5», «вул. 1 Козача», «Сквер Вічної Слави», «Стара поліклініка», «Гімназія №1», «Професійний ліцей», «Школа №6», «Школа №10», «Магазин №3», «вул.Польова», «Плискунівка», «Межова», «Манжосівка». Зворотній напрямок . Зупинки: «Манжосівка», «Межова», «Плискунівка», «вул.Польова», «Магазин №3», «Школа №10», «Школа №6», «Професійний ліцей», «Гімназія №1», «Стара поліклініка», «Сквер Вічної Слави», «вул. 1 Козача», «Магазин №5», «Міська лікарня», « 1 пров.8 Березня», «вул.Трубарівська», «Дослідна», «Кінцева».

Відповідачу видана ліцензія Серія АГ №592815 зі строком дії з 02.11.11р. - необмежений на вид господарської діяльності: надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом; дозволений вид робіт: внутрішні перевезення пасажирів автобусами.

Рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради №633 від 13.12.2011р. «Про затвердження протоколу засідання конкурсного комітету Прилуцької міської ради з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування по м. Прилуки» затверджено протокол засідання конкурсного комітету Прилуцької міської ради з визначення автомобільних перевізників на міських автобусних маршрутах загального користування по м. Прилуки від 05.12.2011 року та визнано переможцем конкурсу ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» по маршруту №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)» (4 одиниці).

Рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради №2 від 10.01.2012р. «Про затвердження паспортів міських автобусних маршрутів загального користування та укладення договорів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування» затверджено паспорти міських автобусних маршрутів загального користування №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)» (4 одиниці) - ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» (п.1.1 рішення). А також згідно п.2.1 вказаного рішення вирішено укласти договори на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування терміном на 5 років між виконавчим комітетом Прилуцької міської ради та ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» по маршруту №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)» (4 одиниці).

Як свідчать матеріали справи та підтверджують сторони, 10.01.2012р. виконавчий комітет Прилуцької міської ради, названий надалі «організатор перевезень», з одного боку, та суб'єкт господарської діяльності ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» названий надалі «перевізник», з іншого боку, уклали договір №1 на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування (надалі - договір №1 від 10.01.12р.).

Відповідно до п.1 договору №1 від 10.01.12р. організатор перевезень, відповідно до рішення конкурсного комітету надає перевізнику (відповідачу у справі) право на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування відповідно з додатком 1, а перевізник зобов'язується надавати транспортні послуги населенню згідно з законом України «Про автомобільний транспорт», постанови Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року №176 «Про затвердження правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» та на умовах , передбачених цим договором.

У додатку №1 до договору №1 від 10.01.12р. виконавчий комітет Прилуцької міської ради погоджує перевізнику ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» перевезення пасажирів на маршруті №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)» в звичайному режимі терміном на 5 років з 10.01.12р. до 10.01.17р. автобусами ПАЗ 325054 та ГАЗ 32213, кількість автобусів - 4, дні і часи роботи, або графік руху - щоденно.

У п.5.1 договору №1 від 10.01.12р. сторони визначили, що договір укладений на 5 років з 10.01.12р. до 10.01.17р., діє з дня видачі даного договору на перевезення.

За умовами договору №1 від 10.01.12р., а саме п.1.1.7, організатор перевезень зобов'язався забезпечувати компенсацію втрат від перевезення пасажирів, яким згідно законодавства надано пільги на здійснення оплати поїздки, в рамках фінансування з державного бюджету.

Відповідно до п.1.4.8 договору №1 від 10.01.12р. перевізник має право вимагати від організатора перевезень компенсації збитків від перевезень за регульованими збитковими тарифами та від перевезень пасажирів, яким згідно законодавства надано пільги на здійснення оплати поїздки.

Постановою Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002р. затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (надалі - Порядок). Згідно п.2-1 вказаної постанови головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів визначено управління праці та соціального захисту населення. Відповідно до п.1 Порядку він визначає відповідно до статті 102 Бюджетного кодексу України механізм фінансування компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Згідно п.2 Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення проводиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міста Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі. Забороняється фінансування місцевих програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.

Рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради №412 від 16.08.11р. «Про Методику нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету» затверджено Методику нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету по м. Прилуки, а також затверджено зразок договору між перевізником, виконавчим комітетом та управлінням праці та соціального захисту населення міської ради на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту.

Як вбачається із матеріалів справи, 10.01.12р. виконавчий комітет Прилуцької міської ради як замовник транспортних послуг далі - «Замовник», з однієї сторони, Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради як головний розпорядник коштів міського бюджету на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення далі іменований - «Головний розпорядник коштів місцевого бюджету», з другої сторони, та суб'єкт господарської діяльності, надавач відповідних послуг перевезення пасажирів з третьої сторони ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» названий надалі «Перевізник» уклали договір №14 на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту.

Відповідно до п.1.1 договору №14 від 10.01.12р. «перевізник» (відповідач у справі) зобов'язується належним чином надавати соціальні послуги мешканцям м. Прилук, які згідно з чинним законодавством мають право на безоплатний проїзд, «головний розпорядник коштів місцевого бюджету» (позивач у справі) забезпечує фінансування видатків на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту за рахунок субвенцій з державного бюджету у межах обсягів затверджених у бюджеті м. Прилуки. «Замовник» забезпечує контроль за перевезенням пільгових категорій громадян.

Згідно п.2.1 договору №14 від 10.01.12р. відповідач зобов'язався надавати позивачу розрахунки пасажиромісткості транспортних засобів, що здійснюють перевезення пасажирів пільгової категорії в звичайному режимі на автобусних маршрутах загального користування до 25 числа звітного місяця відповідно до методики нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету.

В свою чергу, відповідно до п.2.2 договору №14 від 10.01.12р. «замовник» перевіряє надані відповідачем розрахунки і визначає розмір збитків від перевезення пасажирів пільгових категорій відповідно до методики нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету.

За умовами п.2.3. договору №14 від 10.01.12р. позивач зобов'язався протягом 5 днів після отримання сум субвенцій державного бюджету здійснювати розрахунки з відповідачем за надані послуги за умови виконання останнім вимог п.2.1. вказаного договору.

Згідно п.3.1 договору №14 від 10.01.12р. «головний розпорядник коштів місцевого бюджету» (позивач у справі) проводить щомісячно розрахунки з перевізником (відповідачем у справі) за надані пільги з урахуванням вимог п.п. 1.1, 2.2, 2.3 договору.

Позивачем в підтвердження проведення з відповідачем на підставі договору №14 від 10.01.12р. розрахунків за надані пільги подано до матеріалів справи розрахунки обсягів компенсації витрат за перевезення пільгових категорій громадян автомобільним транспортом загального користування, які затверджені заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради О.І.Сивенко та підписані членами комісії з питань розрахунків обсягів компенсації витрат за перевезення пільгової категорії громадян автомобільним транспортом загального користування, за січень 2012р. де сума компенсації витрат відповідачу визначена у розмірі 15217,39грн., за лютий 2012р. - у розмірі 21190,95грн., за березень 2012р. - у розмірі 22396,67грн., за квітень 2012р. - у розмірі 33750,56грн., за травень 2012р. - у розмірі 34399,63грн., за червень 2012р. - у розмірі 29793,41грн., за липень 2012р. - у розмірі 18316,28грн., за серпень 2012р. - у розмірі 7681,00грн.

Окрім того, позивачем до матеріалів справи надані підписані та скріплені печатками позивача і відповідача двосторонні акти звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги між ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» та головним розпорядником коштів місцевого бюджету (форма №3-пільга затверджена наказом Мінпраці України від 28.03.03р. №83 за погодженням з Мінфіном та Держкомстатом) станом на 01.03.2012р., станом на 01.04.2012р., станом на 01.05.2012р., станом на 01.06.2012р., станом на 01.07.2012р., станом на 01.08.2012р., станом на 01.09.2012р., станом на 01.10.2012р.

Слід зазначити, що вище наведені документи не містять визначення розміру компенсаційних витрат відповідачу за перевезення пільгової категорії громадян автомобільним транспортом саме по маршруту №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)».

В підтвердження сплати відповідачу сум компенсацій за пільговий проїзд за 9 місяців 2012 року Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради надало до матеріалів справи копії платіжних доручень з відмітками Державної казначейської служби України про проведення платежу: №107 від 29.02.12р. на суму 15 217,39грн., №327 від 11.05.12р. на суму 13 995,07грн., №251 від 27.04.12р. на суму 29 592,55грн., №350 від 06.07.12р. на суму 44 889,17грн., №428 від 10.09.12р. на суму 21 451,08грн., №350 від 27.06.12р. на суму 23 261,02грн., №428 від 28.09.12р. на суму 10 248,86грн., №428 від 10.10.12р. на суму 16 409,75грн., №568 від 17.10.12р. на суму 7 681,00грн.

Отримання вище перелічених коштів від позивача відповідач визнає.

Рішенням Прилуцької районної ради від 26.05.11р. затверджено порядок здійснення компенсаційних виплат за перевезення приватним автотранспортом пільгових категорій населення Прилуцького району. У п.2 вказаного Порядку встановлено, що видатки на покриття збитків перевізників від безкоштовного перевезення пільгових категорій громадян здійснюється за рахунок коштів субвенцій з Державного бюджету місцевим бюджетам. У п.3 Порядку визначено, що безкоштовне перевезення окремих категорій, що мають право на безоплатний проїзд згідно з чинним законодавством та вказаних у п.1 даного порядку, здійснюється приватним пасажирським автотранспортом на умовах визначених договором на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, укладеним між приватним перевізником та Чернігівською облдержадміністрацією, на підставі договорів, укладених між приватними перевізниками та управлінням праці та соціального захисту населення райдержадміністрації, при пред'явленні пільговиком талону на проїзд та відповідно пільгового посвідчення.

Згідно п.4, п.6 Порядку, затвердженого рішенням Прилуцької районної ради від 26.05.11р., за отриманням талонів особи, що мають право на безоплатний проїзд згідно з чинним законодавством та вказаних у п.1 даного порядку звертаються у сільську, селищну раду за місцем реєстрації; видача талонів проводиться сільською, селищною радою з розрахунку 6 талонів на місяць на одну особу з відміткою на талоні прізвища, ім'я, по батькові пільговика та номера посвідчення.

Відповідно до п.8 вказаного вище Порядку перевізники, отримавши талони від перевезених ними безкоштовно осіб, щомісячно до 25 числа звітного місяця, готують розрахунки за встановленою формою (додаток №1) та разом з талонами і актами звіряння розрахунків за надані населенню послуги (додаток №2) подають до управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації для відшкодування суми збитків за пільговий проїзд.

Згідно п.9, п.10 зазначеного Порядку подання розрахунків для відшкодування витрат за надані послуги пільгового перевезення здійснюється безпосередньо перевізником за його особистим підписом та печаткою. Управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації щомісячно, після перевірки розрахунків, поданих перевізниками, здійснює відшкодування суми збитків за надані послуги перевезення пільгових категорій населення за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (при надходженні коштів на рахунок управління).

У своєму поясненні від 27.03.13р. за №04-11/1201 управління праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації повідомляло, що село Манжосівка належить до районної територіальної одиниці, та пільговики, які проживають в с.Манжосівка отримують талони на пільговий проїзд за місцем проживання у Дідовецькій сільській раді.

Як свідчать матеріали справи та підтверджують сторони, 16.01.2012р. Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації як головний розпорядник коштів районного бюджету на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, далі іменований «головний розпорядник коштів районного бюджету», з однієї сторони, та ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс», який діє також на підставі договору з Прилуцькою міською радою «На перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування» далі перевізник, з іншої сторони уклали договір №6 на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту.

У п.1.1 договору №6 від 16.01.12р. сторони встановили, що предметом договору є безкоштовне перевезення пільгових категорій громадян населення на приміських маршрутах: інвалідів війни, учасників бойових дій, учасників війни, особи, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», постраждалих від аварії на ЧАЕС 1-2 категорії, інвалідів загального захворювання, дітей - інвалідів; ветеранів праці; дітей війни, дітей з багатодітної сім'ї та інших пільгових категорій відповідно до чинного законодавства.

Згідно п.1.2 договору №6 від 16.01.12р. перевізник (відповідач у справі) зобов'язався належним чином здійснювати перевезення мешканців територіальної громади, визначених п.1.1 договору, відповідно до виданих сільською, селищною радою талонів та без покриття збитків за перевезення учасників бойових дій, які пред'являють перевізнику посвідчення «учасник бойових дій».

Відповідно до п.1.3 договору №6 від 16.01.12р. головний розпорядник коштів районного бюджету забезпечує фінансування видатків на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту за рахунок субвенції з державного бюджету у межах обсягів, затверджених у бюджеті Прилуцького району.

Згідно п.п. 2.2, 2.3 договору №6 від 16.01.12р. перевізник готує дані про нараховані суми щодо пільг та акти звіряння розрахунків за надані послуги відповідного зразка і направляє їх головному розпоряднику коштів районного бюджету щомісячно до 25 числа звітного місяця. Головний розпорядник коштів районного бюджету протягом 5 днів після отримання коштів субвенції з державного бюджету здійснює розрахунки з перевізником за надані соціальні послуги за умови виконання останнім вимог п.2.2 даного договору.

Відповідно до п.3.1 договору №6 від 16.01.12р. головний розпорядник коштів районного бюджету проводить щомісячно розрахунки з перевізником за надані пільги з урахуванням вимог п.п.1.1, 2.2, 2.3, 2.4 даного договору.

Статтею 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Аналогічна правова норма передбачена частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України.

Як вбачається із матеріалів справи та підтверджує відповідач, управління праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації відшкодувало витрати за пільгове перевезення пільговиків, які проживають в с.Манжосівка, відповідно до договору №6 від 16.01.12р. шляхом перерахування відповідних коштів у сумі 4068,00грн. на рахунок відповідача.

Перерахування коштів відбулося на підставі складених двосторонніх актів звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги між ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» та головним розпорядником коштів УПСЗН Прилуцької РДА (форма №3-пільга затверджена постановою Мінпраці України від 28.03.03р. №83 та погоджено з Мінфінюст та Держкомстатом) станом на 01.03.2012р., станом на 01.04.2012р., станом на 01.05.2012р., станом на 01.06.2012р., станом на 01.07.2012р., станом на 01.08.2012р., станом на 01.09.2012р., та на підставі щомісячних відомостей обліку суми збитків від перевезень пасажирів пільгового контингенту в приміському сполученні ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» по маршруту Дослідна-Манжосівка (Дачі) №1 за липень 2012р. на суму 842,00грн., за червень 2012р. на суму 530,00грн., за травень 2012р. на суму 462,00грн., за квітень 2012р. на суму 564,00грн., за березень 2012р. на суму 152,00грн., за березень 2012р. на суму 548,00грн., за лютий 2012р. на суму 764,00грн., за січень 2012р. на суму 206,00грн., а всього на суму 4068,00грн., в яких також наведено кількість пред'явлених талонів пільговою категорією громадян. Копії вказаних двосторонніх актів звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги між ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» та головним розпорядником коштів УПСЗН Прилуцької РДА (форма №3-пільга), копії вказаних вище щомісячних відомостей до матеріалів справи подано управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 01.04.13р. значить товариство з обмеженою відповідальністю «Прилуки Авто-Сервіс», ідентифікаційний код 37633231, місцезнаходження Чернігівська обл., Прилуцький р-н, с. Єгорівка, провулок Козацький,3, 25.12.12р. в стані припинення підприємницької діяльності за рішенням засновників.

Матеріалами справи підтверджується звернення позивача до відповідача з претензією від 08.01.13р. за №06-11/160 про відшкодування безпідставно перерахованих компенсаційних виплат за пільговий проїзд автомобільним транспортом окремих категорій громадян у сумі 4068,00грн.

У відповіді за №2 від 04.02.13р. на претензію (вих.№06-11/160 від 08.01.13р.) голова ліквідаційної комісії Лебідь М.М. повідомив позивачу, що підприємство не має змоги погасити суму 4068,00грн. у зв'язку з тим, що відбувається процедура ліквідації підприємства, кошти чи майно, за рахунок якого могла б погаситись заборгованість у підприємства відсутнє.

У відзиві на позовну заяву від 15.03.13р., підписаного головою ліквідаційної комісії Лебідь М.М., відповідач заперечує проти позовних вимог позивача, посилаючись зокрема на отримання компенсаційних виплат за пільговий проїзд на підставі укладених договорів №14 від 10.01.12р. та №6 від 16.01.12р, що кошти по місту відшкодовувалися згідно «Методики нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенцій з державного бюджету по м. Прилуки», а по району - згідно виданих сільською радою талонів, які пасажири віддавали за проїзд.

Позивач просить стягнути з відповідача безпідставно отримані грошові кошти з державного бюджету у сумі 4068,00 грн., посилаючись на ст.1212 Цивільного кодексу України, на вимоги Прилуцької об'єднаної Держфінінспекції про усунення виявлених ревізією порушень №2-18/1925 від 30.11.12р., та на лист Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації №09-20/3263 від 29.10.12, в якому повідомляється, що протягом 2011 року та 9 місяців 2012 року Управління праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації проводило відшкодування витрат за безкоштовне перевезення населення Прилуцького району по договору, укладеному облдержадміністрацією з перевізником ТОВ «Прилуки Авто-Сервіс» по маршруту Дослідна-Манжосівка, загальна сума відшкодованої субвенції за 9 місяців 2012 року 4068,00 грн., а також стверджуючи, що позивачем з вини відповідача проведено останньому відшкодування в подвійному розмірі компенсаційних витрат за пільговий проїзд автомобільним транспортом окремих категорій громадян.

Приписами частини 1 та 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно) зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Отже, зазначений вид позадоговірних зобов'язань виникає за умови існування таких юридичних фактів в їх сукупності: (1) набуття особою майна або його збереження за рахунок іншої особи та (2) відсутність правових підстав для збереження майна або правові підстави для його збереження відпали. У випадку встановлення судами обставин набуття майна за виконану роботу за договором, таке майно (грошові кошти) не може бути витребуване відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України як безпідставне збагачення. Такої правової позиції дотримується Верховний Суд України у постанові №13/003 у справі №5006/18/13/2012 від 22.01.2013 року.

Дослідивши матеріали справи, вивчивши зміст договорів №14 на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту від 10.01.12р., №6 від 16.01.2012р. на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту, враховуючи, що дійсність зазначених договорів сторонами не оспорюється, а їх недійсність у судовому порядку на час розгляду справи не встановлена, та аналізуючи норму ст.1212 Цивільного кодексу України, суд доходить висновку, що оскільки управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради відшкодування компенсаційних виплат за пільговий проїзд автомобільним транспортом окремих категорій громадян відповідачу проводилося відповідно до Методики нарахування та здійснення компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян міським автотранспортом за рахунок субвенції з державного бюджету по м. Прилуки, затвердженої рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради від 16.08.2011р. №412 та договору №14 на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту від 10.01.12р., а управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації - відповідно до договору №6 від 16.01.2012р. на фінансування заходів з виконання державних програм соціального захисту і Порядку здійснення компенсаційних виплат за перевезення приватним автотранспортом пільгових категорій населення Прилуцького району, затвердженого рішенням Прилуцької районної ради від 26.05.11р., то такі кошти відповідачем набуто за наявності правової підстави, а тому не може бути витребувано відповідно до положень ст.1212 Цивільного кодексу України як безпідставно отримані.

Суд також погоджується із твердженням відповідача, що при визначенні суми компенсації витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, які підлягали відшкодуванню відповідачу за 9 місяців 2012 року, позивачем управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради та третьою особою - управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької райдержадміністрації застосовані різні методики нарахування компенсаційних виплат відповідачу за пільговий проїзд окремих категорій громадян по маршруту №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)», які не мають будь-яких застережень щодо їх застосування відносно один-одного.

Згідно зі ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

В силу ст. 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Позивач належними та допустимими доказами не довів суду факт відшкодування на підставі договору №14 від 10.01.2012р. відповідачу у подвійному розмірі компенсаційних витрат за пільговий проїзд автомобільним транспортом окремих категорій громадян, а саме у сумі 4068,00грн. по маршруту №1 «Дослідна-Дачі (Манжосівка)», а відповідно і факт безпідставного отримання відповідачем коштів з державного бюджету у сумі 4068,00грн.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог управлінню праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Прилуки Авто-Сервіс», третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Виконавчий комітет Прилуцької міської ради, третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: управління праці та соціального захисту населення Прилуцької районної державної адміністрації про стягнення 4068,00 грн. безпідставно отриманих коштів.

Відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст.525, 526, 627, 629, 910, 915, 916, 1212 Цивільного кодексу України, ст.193 Господарського кодексу України, ст.ст. 29, 31, 37, 44 Закону України «Про автомобільний транспорт», ст.ст. 27, 33, 34, 49, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -

ВИРІШИВ:

У позові відмовити повністю.

Повний текст рішення складено 08.04.2013 року

Суддя Н.Ю.Книш

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення08.04.2013
Оприлюднено10.04.2013
Номер документу30528659
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/300/13-г

Ухвала від 19.03.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Книш Н.Ю.

Постанова від 03.09.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 29.07.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 20.05.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Рішення від 08.04.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Книш Н.Ю.

Ухвала від 07.03.2013

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Книш Н.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні