ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2013 року м. ПолтаваСправа № 816/297/13-а
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Головка А.Б.,
при секретарі - Ковальові Д.О.,
за участю:
представника позивача - Клячко М.Ю.,
представника відповідача - Близнюк В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Укрспецбуд" до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В:
24 січня 2013 року Приватне акціонерне товариство "Укрспецбуд" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень-рішень від 13.07.2011 року № 0007711503/0/2345, від 10.07.2012 року № 0004761503/0/944, від 27.09.2012 року № 0007461503/1485.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем неправомірно нараховано орендну плату на невірний розмір земельної ділянки, яка знаходиться у фактичному користуванні позивача.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на обставини, вказані в письмових запереченнях.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, дійшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог, з огляду на наступні обставини.
Судом встановлено, що у період з 15.06.2011 року по 29.06.2011 року Кременчуцькою ОДПІ проведено документальну невиїзну перевірку податкової декларації з плати за землю (земельний податок та / або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) ЗАТ "Укрспецбуд", поданої за 2011 рік (реєстраційний номер 9000169042 від 28.01.2011 року), по питанню правильності нарахування плати за землю, за результатами якої складено акт від 29.06.2011 року № 4514/15-227/30566405.
Згідно з висновками акту від 29.06.2011 року № 4514/15-227/30566405 в ході проведення документальної невиїзної перевірки податковим інспектором встановлено порушення позивачем пунктів 286.1, 286.2 статті 286 Податкового кодексу України, що полягає у заниженні задекларованої суми орендної плати за землю за січень-квітень 2011 року на 21814,70 грн., в т.ч. за січень 2011 року - 7094,45 грн., за лютий 2011 року - 7094,45 грн., за березень 2011 року - 3812,90 грн., за квітень 2011 року - 3812,90 грн.
На підставі зазначеного акту перевірки Кременчуцькою ОДПІ 13.07.2011 року прийнято податкове повідомлення-рішення № 0007711503/2345 яким позивачу визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем - 21814,70 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 4 грн.
У період з 16.03.2012 року по 22.03.2012 року Кременчуцькою ОДПІ проведено документальну невиїзну перевірку податкової декларації з плати за землю (земельний податок та / або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) ЗАТ "Укрспецбуд", поданої за 2011 рік (реєстраційний номер 9000169042 від 28.01.2011 року), по питанню правильності нарахування плати за землю, за наслідками якої складено акт від 27.03.2012 року № 408/15-227/30566405.
Згідно з висновками акту від 27.03.2012 року № 408/15-227/30566405 в ході проведення документальної невиїзної перевірки податковим інспектором Кременчуцької ОДПІ встановлено порушення позивачем пунктів 286.1, 286.2 статті 286 Податкового кодексу України, що полягає у заниженні задекларованої суми орендної плати за землю за травень-грудень 2011 року на 30503,19 грн., в т.ч.: за травень 2011 року - 3 812,90 грн., за червень 2011 року - 3 812,90 грн., за липень 2011 року - 3 812,90 грн., за серпень 2011 року - 3 812,90 грн., за вересень 2011 року - 3 812,90 грн., за жовтень 2011 року - 3 812,90 грн., за листопад 2011 року - 3 812,90 грн., за грудень 2011 року - 3 812,89 грн.
На підставі акту перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 13.04.2012 року № 0002801503/0/399, яким визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем - 30503,19 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 13346,15 грн.
Рішенням Державної податкової служби у Полтавській області від 20.06.2012 року № 1655/10/10-215 податкове повідомлення-рішення від 13.04.2012 року № 0002801503/0/399 скасоване в частині штрафних санкцій в розмірі 1906,46 грн.
Рішенням Державної податкової служби України про результати розгляду повторної скарги від 23.07.2012 року № 13092/6/10-2215, податкове повідомлення-рішення від 13.04.2012 року № 0002801503/0/399, з урахуванням рішення ДПС у Полтавській області від 20.06.2012 року № 1655/10/10-215, залишено без змін, скарга позивача - без задоволення.
Кременчуцькою ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення від 10.07.2012 року № 0004761503/0/944 про визначення суми податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем - 30503,19 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 11436,69 грн.
14.09.2012 року Кременчуцькою ОДПІ складено акт № 3583 про результати документальної невиїзної перевірки податкової декларації з плати за землю (земельний податок та / або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) ЗАТ "Укрспецбуд", поданої за 2012 рік (реєстраційний номер 9005390861 від 15.02.2012 року), по питанню правильності нарахування плати за землю, у висновках якого зафіксовано порушення позивачем пунктів 286.1, 286.2 статті 286 Податкового кодексу України, що полягає у заниженні задекларованої суми орендної плати за землю за січень-липень 2012 року на 28565,39 грн., в т.ч.: за січень 2012 року - 3812,89 грн., за лютий 2012 року - 3812,89 грн., за березень 2012 року - 3812,89 грн., за квітень 2012 року - 3812,89 грн., за травень 2012 року - 3812,89 грн., за червень 2012 року - 4750,47 грн., за липень 2012 року - 4750,47 грн.
На підставі акту перевірки від 14.09.2012 року № 3583 Кременчуцькою ОДПІ винесено податкове повідомлення-рішення від 27.09.2012 року № 0007461503/1485, яким визначено суму податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем - 28565,39 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 14282,70 грн.
Позивач не погодився із вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, у зв'язку із чим оскаржив їх до суду.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи, в період, який перевірявся Кременчуцькою ОДПІ, січень 2011 року - липень 2012 року ПАТ Укрспецбуд орендувало земельну ділянку, яка розташована в м. Кременчуці, на підставі договору оренди землі від 09.09.2004 року укладеного з Кременчуцькою міською радою із строком дії до 01.08.2009 року, а саме: земельна ділянка по вул. Московській, 6, земля несільськогосподарського призначення для експлуатації та обслуговування виробничої бази з гуртожитком, загальною площею 1,2297 га.
Відповідно до пункту 8.1 статті 8 Податкового кодексу України в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
Згідно із підпунктом 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України до загальнодержавних податків та зборів належить, зокрема, плата за землю.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Платниками податку, згідно із статтею 269 Податкового кодексу України, є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Податкова політика держави головним чином реалізується через систему оподаткування, яка відповідно до пункту 1 частини 2 статті 92 Конституції України встановлюється виключно законами України.
Конституцією України, а саме частиною 1 статті 67, пунктом 1 частини 2 статті 92 встановлений обов'язок кожного сплачувати податки і збори, що встановлюються законами України, у порядку і розмірах, передбачених ними.
Стосовно визначення розміру орендної плати, суд зазначає, що відповідно до положень пунктів 288.1-288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Слід зазначити, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до положень підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Таким чином, застосування при розрахунку ставки плати за землю (орендної плати) розміру, встановленого законом є обов'язковим.
Суд зазначає, що ставки плати за землю, особливості їх встановлення, порядок обчислення та строки сплати плати за землю встановлені розділом ХІІІ Податкового кодексу України.
Так, згідно із пунктом 285.1 статті 285 Податкового кодексу України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.
Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України встановлено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Для визначення розміру податку та орендної плати, відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового Кодексу України, використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше одного разу на 5-7 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, згідно статті 20 Закону України "Про оцінку земель", оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до положень статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Суд зазначає, що зазначені положення законодавства України вказують на можливість використання при визначенні розміру орендної плати за землю даних інших, ніж зазначені в договорі оренди земельної ділянки.
З матеріалів справи вбачається, що Кременчуцька міська рада рішенням від 24 листопада 2009 року 47 сесії V скликання "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" передбачила введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель з 1 січня 2011 року.
Пунктом 3 даного рішення визначено, що фізичним та юридичним особам в 2-х місячний термін необхідно звернутися в Управління Держкомзему у м. Кременчук та замовити витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться в їх користуванні або власності.
Таким чином, рішенням Кременчуцької міської ради зобов'язано власників земель та землекористувачів звернутися до Управління Держкомзему у м. Кременчуці за для отримання даних з нормативної грошової оцінки земель.
Отже, позивач зобов'язаний був вжити всіх заходів для отримання витягу про грошову оцінку земель, що знаходилися в його користуванні і при декларуванні плати за землю (земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2011-2012 роки повинно бути враховано показники грошової оцінки землі, введеної в дію з 01 січня 2011 року.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням IV сесії Кременчуцької міської ради від 22 лютого 2011 року внесено зміни до рішення Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року, яким встановлено, що з 01 березня 2011 року по 30 червня 2011 року нормативна грошова оцінка земель розраховується з коригуючим коефіцієнтом 0.65.
Рішенням VIII сесії Кременчуцької міської ради від 05 липня 2011 року встановлено, що з 01.07.2011 року по 31.12.2011 року нормативна грошова оцінка земель розраховується з коригуючим коефіцієнтом 0,65.
Рішенням XX сесії Кременчуцької міської ради від 29 травня 2012 року "Про розгляд протесту прокурора м.Кременчука від 23.01.2012 року №94-908вих.12 на рішення Кременчуцької міської ради від 24.11.2009 року, яким встановлено, що з 01.01.2012 року до 31.05.2012 року. нормативна грошова оцінка земель розраховується з коригуючим коефіцієнтом 0,65; з 01.06.2012 року нормативна грошова оцінка земель діє у розмірі 75% від затвердженої нормативної грошової оцінки.
Кременчуцькою ОДПІ зроблено запит до управління Держкомзему у місті Кременчуці Полтавської області від 17.06.11 року №22589/10/15-221 та отримано відповідь від 14.07.2011 року №01-27/1246 та довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 13.07.2011 року №01-21/4377, згідно якої нормативна грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки по вул. Московській, 6 становить - 304,98 грн., копії яких наявні в матеріалах справи.
Матеріалами справи підтверджується, що рішенням Кременчуцької міської ради від 26.02.2008 року Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду фізичними та юридичними особами в м. Кременчуці вилучено із землекористування ПАТ Укрспецбуд земельну ділянку площею 50 кв. м., а рішенням від 23.12.2008 року Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду фізичними та юридичними особами в м. Кременчуці зі змінами, внесеними рішенням Кременчуцької міської ради від 24.03.2009 року Про внесення змін до деяких рішень міської ради , вилучено із землекористування ПАТ Укрспецбуд частину земельної ділянки площею 681 кв.м. по вул. Московській, 6.
Таким чином, загальний розмір земельної ділянки по вул. Московській, 6 в м. Кременчуці, що знаходилась в користуванні позивача у період з січня 2011 року по липень 2012 року становила 11 566 кв.м.
Суд вважає, що орендна плата за землю підлягає сплаті позивачем за весь період користування земельною ділянкою, незаважаючи на закінчення 01.08.2009 року строку дії договору оренди землі від 08.09.2004 року, з огляду на вимоги пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України, згідно з положеннями якого у разі припинення права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у користуванні.
З огляду на викладене, орендна плата за землю за 2011 рік по вул. Московській, 6, повинна складати: 11 566 кв.м. х 304,98 грн. х 3% = 105 821,97 грн. річна сума, 8 818,50 грн. в місяць (січень-лютий); з урахуванням коригуючого коефіцієнту 0,65 - 5732,03 грн. в місяць (березень - грудень), за 2012 рік в місяць (січень-травень); з урахуванням коригуючого коефіцієнту 0,75 - 6613,88 грн. в місяць (червень-липень).
Орендна плата за січень - квітень 2011 року повинна складати 29101,06 грн. (січень - 8 818,50 грн. + лютий - 8 818,50 грн. + березень - 5732,03 грн. + квітень - 5732,03 грн.), сума орендної плати задекларована ПАТ Укрспецбуд за січень - квітень 2011 року - 9125,60 грн., отже орендна плата позивачем занижена на 19975,46 грн.
Сума орендної плати донарахована позивачу згідно з податковим повідомленням-рішенням від 13.07.2011 року № 0007711503/0/2345 становить 21814,70 грн., та штрафних санкцій - 4 грн.
Таким чином, Кременчуцькою ОДПІ неправомірно нараховано позивачу суму орендної плати за землю за січень - квітень 2011 року на 1839,24 грн. (21814,70 грн. - 19975,46 грн.).
Орендна плата за травень - грудень 2011 року повинна складати 45 856,24 грн. (травень - 5732,03 грн. + червень - 5732,03 грн. + липень - 5732,03 грн. + серпень - 5732,03 грн. + вересень - 5732,03 грн. + жовтень - 5732,03 грн. + листопад - 5732,03 грн. + грудень - 5732,03 грн.), сума орендної плати задекларована ПАТ Укрспецбуд за травень - грудень 2011 року - 18251,21 грн., отже орендна плата позивачем занижена на 27605,03 грн.
Сума орендної плати донарахована позивачу згідно з податковим повідомленням-рішенням від 10.07.2012 року № 0004761503/944 становить 30503,19 грн., та штрафних санкцій - 11439,69 грн.
Таким чином, Кременчуцькою ОДПІ неправомірно нараховано позивачу суму орендної плати за землю за травень - грудень 2011 року на 2898,20 грн. (30503,19 грн. - 27605,03 грн.) та штрафних санкцій на суму 1086,77 грн.
За січень - липень 2012 року орендна плата повинна складати 41887,91 грн. (січень - 5732,03 грн. + лютий - 5732,03 грн. + березень - 5732,03 грн. + квітень - 5732,03 грн. + травень - 5732,03 грн. + червень - 6613,88 грн. + липень - 6613,88 грн.), сума орендної плати задекларована ПАТ Укрспецбуд за січень - липень 2012 року - 15969,87 грн., отже орендна плата позивачем занижена на 25918,04 грн.
Сума орендної плати донарахована позивачу згідно з податковим повідомленням-рішенням від 27.09.2012 року № 0007461503/1485 становить 28565,39 грн., та штрафних санкцій - 14282,70 грн.
Отже, Кременчуцькою ОДПІ неправомірно нараховано позивачу суму орендної плати за землю за січень - липень 2012 року на 2647,35 грн. (28565,39 грн. - 25918,04 грн.) та штрафних санкцій на суму 1323,62 грн.
Враховуючи викладене, виходячи з положень частини 2 статті 11, пункту 1 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов до висновку про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області Державної податкової служби від 13.07.2011 року № 0007711503/0/2345 в частині основного зобов'язання в розмірі 1839,24 грн., від 10.07.2012 року № 0004761503/0/944 в частині основного зобов'язання - 2898,20, штрафних санкцій - 1086,77 грн., від 27.09.2012 року № 0007461503/1485 в частині основного зобов'язання 2647,35 грн., штрафних санкцій - 1323,62 грн.
Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частини 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-162, 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства "Укрспецбуд" до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Полтавської області Державної податкової служби від 13.07.2011 року № 0007711503/0/2345 в частині основного зобов'язання в розмірі 1839,24 грн., від 10.07.2012 року № 0004761503/0/944 в частині основного зобов'язання - 2898,20, штрафних санкцій - 1086,77 грн., від 27.09.2012 року № 0007461503/1485 в частині основного зобов'язання 2647,35 грн., штрафних санкцій - 1323,62 грн.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства "Укрспецбуд" витрати зі сплати судового збору в розмірі 97,95 грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 16 квітня 2013 року.
Суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2013 |
Оприлюднено | 22.04.2013 |
Номер документу | 30788382 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні