Рішення
від 11.04.2013 по справі 910/4196/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/4196/13 11.04.13

За позовом Заступника прокурора Оболонського району м. Києва в інтересах

держави в особі Київської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю Волюрм

про повернення земельної ділянки

Суддя Станік С.Р.

Представники:

Від прокуратури: Ноздрякова Ю.В. - представник за посвідченням

від позивача: не з'явився

від відповідача: не з'явився

На підставі статті 85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 11.04.2013 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Заступник прокурора Оболонського району м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю Велюрм повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 1 220 кв.м. на проспекті Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва з кадастровим номером 8 000000000:78:094:0017, вартістю 4 070 053,93 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.03.2013 було порушено провадження у справі № 910/4196/13, розгляд справи було призначено на 28.03.2013.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.03.2013, у зв'язку із неявкою в судове засідання представників позивача та відповідача, а також з метою виконання учасниками судового процесу вимоги суду, розгляд справи було відкладено до 11.04.2013.

В судовому засіданні 11.04.2013 прокурор викладені у позові в інтересах держави вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд позов задовольнити. В обгрунтування поданого в інтересах держави позову прокурор наголошує на тому, що на виконання рішення Київської міської ради "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" № 419-5/1829 від 15.07.2004 між ТОВ Велюрм та Київською міською радою 25.08.2005 було укладено договір оренди земельної ділянки - місце розташування - проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017, строком на 1 рік, за умовами договору встановлено, що після припинення дії договору орендар повертає за актом приймання-передавання орендодавцеві земельну ділянку у стані, придатному для її подальшого використання, проте, відповідачем після закінчення строку дії договору оренди земельну ділянку повернуто не було, що на думку прокурора згідно ст. 34 Закону України Про оренду землі є підставами для зобов'язання відповідача повернути наведену вище земельну ділянку в судовому порядку.

Позивач та відповідач своїх представників у судові засідання 28.03.2013 та 11.04.2013 - не направили, вимоги ухвал суду щодо надання витребуваних документів та письмових пояснень по суті спору - не надали. Про проведення судового засідання були повідомлені належним чином за адресою свого місцезнаходження. Через канцелярію Господарського суду міста Києва заяв та клопотань не подавали. Також, суд зазначає про те, що позивач та відповідач не були обмежені у своїх процесуальних правах щодо надання письмових пояснень/відзиву та витребуваних документів через канцелярію суду або шляхом їх направлення на адресу суду поштовим відправленням.

Справа розглядається в порядку ст. 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши надані матеріали справи, заслухавши прокурора, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -

ВСТАНОВИВ:

15.07.2004 Київською міською радою прийнято рішення "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" № 419-5/1829, згідно пункту 36 якого передано Товариству з обмеженою відповідальністю Волюрм , за умови виконання п. 36.1 цього рішення, у короткострокову оренду на 1 рік земельну ділянку загальною площею 0,12 га для будівництва, експлуатації та обслуговування автозаправної станції на проспекті Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва за рахунок частини земель, наданих Оболонській районній у м. Києві державній адміністрації відповідно до п. 31 рішення Київської міської ради від 08.11.2001 № 85/1519.

25.08.2005 між Київською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю Волюрм , як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), про що зроблено запис № 78-6-00308, згідно умов якого Київська міська рада на підставі п. 36 рішення Київської міської ради від 15.07.2004 № 419-5/1829 за актом приймання-передачі передає, а відповідач приймає в оренду земельну ділянку, визначену цим договором, договір укладено на 1 рік (п. 3.1).

Пунктом 2.1 договору оренди від 25.08.2005 сторони визначили, що об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017.

Відповідно до п. 6.1. договору, передача земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі об'єкта оренди в день державної реєстрації до цього договору. Право на оренду земельної ділянки виникає після державної реєстрації цього договору (п. 6.2.).

Відповідно до п. 7.1. договору, умови повернення земельної ділянки: після припинення дії цього договору орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку у стані, негіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Відповідно до п. 11.3. договору, договір оренди припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.

20.09.2005 на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки, Київською міською радою передано, а відповідачем прийнято у володіння і користування земельну ділянку за адресою: проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017.

23.01.2013 посадовою особою Головного управління земельних ресурсів КМДА було складено Акт обстеження земельної ділянки № 23/05, відповідно до якого за результатами обстеження земельної ділянки за адресою: проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017, яка використовувалась відповідачем згідно договору оренди від 25.08.2005 (№ 78-6-00308 від 20.09.2005 - дата реєстрації наведеного договору та внесення відповідного запису), було встановлено, що вказана земельна ділянка вільна від капітальної забудови та відповідачем за цільовим призначенням не використовується.

Як зазначає прокуратура у позовній заяві, відповідач після закінчення строку дії договору оренди від 25.08.2005 в порушенням вимог, встановлених п. 7.1., п. 8.4. та п. 11.8. наведеного договору не повернув земельну ділянку, що є об'єктом оренди договору від 25.08.2005, внаслідок чого Заступник прокурора Оболонського району м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до суду про зобов'язання відповідача повернути Київській міський раді земельну ділянку, яка розташована за адресою проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017.

Пунктом 5 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, встановлених законом.

Частиною 1 ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено способи захисту цивільних прав та інтересів. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Відповідно до ст. 20 Цивільного кодексу України , право на захист особа здійснює на свій розсуд.

З огляду на положення зазначеної норми та принцип диспозитивності у господарському судочинстві, позивач має право вільно обирати способи захисту порушеного права чи інтересу.

Відповідно до ст. 2 ГПК України , господарський суд порушує справи, зокрема, за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обгрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або державою.

Конституційний суд у рішенні від 08.04.1999 у справі №3-рн/99 (далі рішення Конституційного суду) вказав, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за статтею 2 Арбітражного процесуального кодексу України (зараз ГПК ), є підставою для порушення справи в арбітражному суді.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля є об"єктом власності Українського народу, від імені якого права власності здійснюють органи державної влади та органи державної влади і місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України в державній власності перебувають усі землі України, за винятком комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається та реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів АРК, Київської та Севастопольської міської Ради, районних державних адміністрацій у відповідності до закону.

Згідно зі ст. 9 Земельного кодексу України передача земельних ділянок у власність чи користування громадян чи юридичних осіб відноситься до повноважень Ради.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про столицю України місто-герой Київ" , місцеве самоврядування у м. Києві здійснюється територіальною громадою міста, в тому числі, через Київську міську раду.

За вказаних підстав суд вважає, що прокурор вірно визначив Київську міську раду в якості органу, уповноважених державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, які є предметом розгляду.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 9 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування відноситься до повноважень Київської міської ради.

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з статтею 2 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" , серед основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель є забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України , юридична особа, зацікавлена в одержані земельної ділянки у користування із земель державної або комунальної власності звертається із відповідним клопотанням до сільської, селищної, міської ради.

Статтею 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України Право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Згідно зі статтею 126 Земельного кодексу України , вказане право посвідчується державним актом встановленої форми або договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин в їх сукупності.

Згідно статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приписами статті 34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що на підставі рішення Київської міської ради № 419-5/1829 від 15.07.2004, між відповідачем та Київською міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки від 25.08.2005, на виконання вимог якого відповідачу було надано в оренду земельну ділянку строком на 1 рік за адресою: проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017.

У зв'язку із наведеними обставинами, 20.09.2005 Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) було проведено реєстрацію договору оренди від 25.08.2005, про що здійснено відповідний запис № 78-6-00308.

З огляду на викладене, враховуючи те, що реєстрація договору оренди від 25.08.2005 була проведена 20.09.2006, а також те, що строк оренди вищенаведеної земельної ділянки становить 1 рік, суд дійшов висновку, що строк дії договору закінчився - 20.09.2006.

Як вбачається із наявних матеріалів у справі, після закінчення терміну дії договору, відповідачем орендована земельна ділянка повернута у власність громади міста - не була, доказів того, що зазначений договір було продовжено - суду станом на момент вирішення спору - не надано, як не надано доказів того, що орган, уповноважений на розпорядження землями територіальної громади міста Києва - Київська міська рада в порядку ст. ст. 9 , 116 Земельного кодексу України приймала рішення про продовження терміну дії зазначеного договору.

Таким чином, враховуючи те, що відповідач після закінчення строку дії договору оренди від 25.08.2005 не повернув позивачу по акту приймання-передавання земельну ділянку за адресою: проспект Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва, розмір - 1 220 кв.м., цільове призначення - для будівництва, експлуатації і обслуговування автозаправної станції, кадастровий номер - 8 000000000:78:094:0017, обов'язок по її поверненню покладено саме на відповідача згідно п. 7.1 договору, який ним не виконано і належних доказів його виконання суду станом на момент вирішення спору не надано, а тому згідно ст. 34 Закону України Про оренду землі , суд дійшов висновку про те, що вимоги прокуратури про зобов'язання відповідача повернути Київській міській раді земельну ділянку за кадастровим - 8 000000000:78:094:0017, загальною площею 1 220 кв.м., вартістю 4 070 053,93 грн. - є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Судовий збір за вимогу немайнового характеру, відповідно до ч. 3 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України , підлягає стягненню з відповідача в дохід Державного бюджету України.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 33 , 34 , 49 , 82 , 83 , 84 , 85 Господарського процесуального кодексу України , Господарський суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Волюрм (код ЄДРПОУ - 22855156, місцезнаходження: 04211, м. Київ, проспект Героїв Сталінграда, 2) повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 1 220 кв.м. на проспекті Героїв Сталінграда, 2 у Оболонському районі м. Києва з кадастровим номером 8 000000000:78:094:0017, вартістю 4 070 053,93 грн.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Волюрм (код ЄДРПОУ - 22855156, місцезнаходження: 04211, м. Київ, проспект Героїв Сталінграда, 2) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 1 147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп.

4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя С.Р. Станік

Дата складання повного тексту рішення - 15.04.2013

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.04.2013
Оприлюднено22.04.2013
Номер документу30804619
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/4196/13

Ухвала від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Ухвала від 26.03.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Курдельчук І.Д.

Постанова від 17.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д.C.

Ухвала від 25.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д.C.

Постанова від 27.11.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 15.11.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 17.09.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 27.08.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 18.07.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Рішення від 11.04.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Станік С.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні