Постанова
від 22.04.2013 по справі 823/785/13-а
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Черкаси

22 квітня 2013 року Справа № 823/785/13-а

17 год. 20 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Орленко В.І.,

при секретарі - Гоменюк О.Ю.,

за участю представника позивача товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» Лобачова Р.В. - за посадою,

представника позивача товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» Гриценко Л.О. - за договором від 29.03.2013 р. № 29-03/13

представника відповідача державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби Барабаш О.П. - за довіреністю від 27.02.2013р. №7759/10-017,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про визнання незаконними дій,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «Електра», в якому просить визнати незаконними дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби щодо проведення позапланової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» з питань взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» в період з 25.09.2012 по 01.10.2012 та під час її організації.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, обґрунтовуючи їх тим, що наказом начальника державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби від 24.09.2012р. №986 на підставі п.п.78.1.1. п.78.1. ст.78, п.п.79.1, 79.2 ст.79 Податкового кодексу України, у період з 25.09.2012 по 01.10.2012 призначено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» (код ЄДРПОУ 32584174) з питань взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» (код 35554567) за період з 01.04.2011 по 31.08.2011.

Для початку проведення документальної позапланової невиїзної перевірки відповідачем не виконано всіх умов, визначених у ст. 79 Податкового кодексу України, а саме: належним чином не повідомлено позивача про дату початку та місце проведення перевірки - не надіслано платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення / не вручено йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Крім того, перевірка проведена з порушенням строків її проведення, визначених пунктом 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, а саме: у разі втрати документів терміни проведення перевірок переносяться до дати їх відновлення в межах 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення платника податків до органу державної податкової служби про їх втрату, при цьому позивач надав таке повідомлення відповідачу 23.08.2012р., а наказ про призначення перевірки прийнято 24.09.2012р., тобто через 32 дні від дати отримання повідомлення.

Представник відповідача проти заявленого адміністративного позову заперечує, мотивуючи це тим, що 06.08.2012 р. позивачеві направлено запит про надання пояснень та їх документальне підтвердження по взаємовідносинах з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» від 06.08.2012р. за №18118/22-2119. У відповідь на цей запит позивач 23.08.2012р. надав повідомлення про втрату документів. Всупереч пункту 6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. №88, до повідомлення про втрату документів не було додано жодних документів на підтвердження причини та часу втрати документів, тому підстави для продовження термінів перевірки відсутні. З огляду на те, що позивач не надав пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту, відповідно до п.п.78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України відповідачем проведено документальну позапланову невиїзну перевірку.

Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Електра» зареєстроване виконавчим комітетом Черкаської міської ради як юридична особа 11.08.2003р., ідентифікаційний код 32584174 (довідка АА №679236 з Єдиного державного підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) від 04.09.2012 р.).

06.08.2012 р. відповідачем на адресу позивача було направлено запит №18118/22-2119, відповідно до якого відповідач просив протягом десяти робочих днів від дати отримання даного запиту надати пояснення та їх документальне підтвердження (завірені підписом посадової особи та печаткою підприємства копії відповідних документів) щодо взаємовідносин з постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» (код 35554567) з 01.12.2010 по 30.09.2011 та з покупцями щодо подальшої реалізації або використання у господарській діяльності отриманих товарів (робіт, послуг). Судом встановлено, що вказаний запит не направлявся товариству з обмеженою відповідальністю «Електра» рекомендованим листом з повідомленням про вручення, у зв'язку з чим неможливо встановити час його отримання товариством.

Листом від 23.08.2012 р. №69 товариство з обмеженою відповідальністю «Електра» повідомило позивача, що в період з квітня по вересень 2011 року товариство з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» (код 35554567) виконувало роботи по відновленню мереж вуличного освітлення в селах Черкаського району на умовах субпідрядної організації. Роботи виконано повністю. Оплату послуг здійснено в період з травня по вересень 2011 року. Заборгованість по взаємних розрахунках відсутня. До витрат в бухгалтерському та податковому обліку включено в ІІ-ІІІ кварталах 2011 р.

У зв'язку із зміною офісного приміщення частину первинної документації (договори, акти виконаних робіт, податкові накладні) за 2009-2011 р.р. було втрачено, а тому копії первинних документів, що підтверджують господарські відносини з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» на даний час неможливо надати. Товариство зобов'язувалось поновити втрачену первинну документацію у терміни, встановлені п. 44.5 ст. 45 Податкового кодексу України і направити податковому органу.

Наказом начальника державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби від 24.09.2012р. №986 на підставі п.п. 78.1.1. п. 78.1. ст. 78, п.п. 79.1, 79.2 ст. 79 Податкового кодексу України, у період з 25.09.2012 по 01.10.2012 призначено проведення документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» (код ЄДРПОУ 32584174) з питань взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» (код 35554567) за період з 01.04.2011 по 31.08.2011.

За наслідками перевірки відповідачем складено акт від 05.10.2012р. №256/22-11/32584174 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» (код ЄДРПОУ 32584174) з питань господарських взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» (код 35554567) за період з 01.04.2011 по 31.08.2011».

Вирішуючи спір, суд враховує, що відповідно до статті 79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки .

Виконання умов цієї статті надає посадовим особам органу державної податкової служби право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.

Згідно з пунктом 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

З викладеного вбачається, що обов'язковими умовами здійснення документальної невиїзної позапланової перевірки платника податків є:

- наявність обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 Податкового кодексу України;

- надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та, зокрема, письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки;

- наявність на момент перевірки у податкового органу звітних, первинних, інших документів та інформації.

Згідно з підпунктом 78.1.1 пункту 78.1. статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту .

Судом встановлено, що державною податковою інспекцією у м. Черкасах отримано від Ленінської міжрайонної державної податкової інспекції у м. Луганську Луганської області Державної податкової служби акт від 17.05.2012 р. №129/227/35554567 «Про результати невиїзної документальної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж», код за ЄДРПОУ 35554567, з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість за період з 01.12.2010 по 30.09.2011». У вказаному акті встановлено неможливість фактичного здійснення товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» господарських операцій через відсутність у товариства основних фондів, майна, інших матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення господарської діяльності.

Відповідно до підпункту 72.1.5 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України вказані висновки акту є податковою інформацією, що надійшла від підрозділів податкової служби, яка свідчить про можливі порушення позивачем вимог податкового законодавства та є підставою для направлення запиту та проведення документальної позапланової перевірки відповідно до вимог підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України.

Згідно пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов'язаний у п'ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити орган державної податкової служби за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та митний орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. Платник податків зобов'язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до органу державної податкової служби, митного органу. У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.

Суд вважає обґрунтованим посилання відповідача на пункт 6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 05.06.1995р. за № 168/704.

Так, вказаним пунктом передбачено, що у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітів керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення. Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду. Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, а також державній податковій інспекції - підприємствами та місцевому фінансовому органу - установами, в 10-денний строк.

В судовому засіданні представники позивача пояснили, що 23.08.2012 р. товариство разом з повідомленням направило відповідачу акт від 20.08.2012 р. про втрату документів, складений комісією у складі працівників товариства.

З огляду на те, що втрата документів оформлена позивачем з порушенням вимог п.6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, у відповідача не було підстав для перенесення термінів перевірки.

Оскільки позивач у десятиденний строк від дати отримання запиту не надав письмові пояснення та документи на підтвердження господарських операцій з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» за період з 01.12.2010 по 30.09.2011, відповідач набув законних підстав для призначення позапланової документальної перевірки позивача відповідно до вимог статті 78 Податкового кодексу України.

Разом з тим, суд звертає увагу, що під час судового розгляду на вимогу суду відповідач не надав доказів надіслання позивачеві рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки. В судовому засіданні представник відповідача пояснила, що наказ державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби від 24.09.2012р. №986 та письмове повідомлення не направлялися рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Під час судового розгляду представники позивача стверджували, що наказ державної податкової інспекції у м. Черкасах від 24.09.2012р. №986 отримано рекомендованим листом, що надійшов на адресу товариства 15.10.2012 р.

Відповідно до п. 2.4. Методичних рекомендацій щодо порядку організації та проведення перевірок платників податків та внесення змін до наказу ДПА України від 27.05.2008 №355, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 14.04.2011р. №213, підрозділи органу ДПС, які очолюють здійснення документальної позапланової невиїзної перевірки, забезпечують надсилання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення (посадовій особі або законному (уповноваженому) представнику) під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки за формою згідно з додатком 9 до Методичних рекомендацій (додається).

Вказані положення методичних рекомендації кореспондують з нормами п. 79.2 ст.79 Податкового кодексу України.

Як вбачається з типової форми повідомлення про дату початку та місце проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, відповідно до пункту 85.2 статті 85 розділу II Податкового кодексу України слід, починаючи із зазначеного терміну, забезпечити надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), зокрема фінансову, статистичну та іншу звітність, регістри податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, а також первинні та інші документи, які використовувались в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби.

Аналіз вищевикладених правових норм дає підстави зробити висновок про те, що неналежне повідомлення платника податків про початок перевірки позбавляє його можливості надати всі необхідні первинні документи бухгалтерського обліку під час проведення перевірки.

Зважаючи на те, що відповідач не виконав всіх обов'язкових умов для здійснення документальної позапланової невиїзної перевірки, зокрема, належним чином не повідомив позивача про дату початку та місце проведення перевірки, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача права розпочати проведення документальної позапланової невиїзної перевірки.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кодексом адміністративного судочинства України (частина третя статті 2) передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби щодо організації та проведення документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» з питань взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» за період з 01.04.2011 по 31.08.2011 є незаконними, а позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати незаконними дії державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби щодо проведення та організації документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра», в результаті якої складено акт від 05.10.2012р. №256/22-11/32584174 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю «Електра» (код 32584174) з питань господарських взаємовідносин з товариством з обмеженою відповідальністю «Лугпромстройсантехмонтаж» (код 35554567) за період з 01.04.2011 по 31.08.2011».

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя В.І. Орленко

Повний текст постанови виготовлений 25.04.2013 року.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2013
Оприлюднено07.05.2013
Номер документу30993154
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/785/13-а

Ухвала від 17.04.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 01.09.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 08.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 10.10.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Усенко В.Г.

Постанова від 22.04.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 20.03.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні