Постанова
від 21.05.2013 по справі 5010/1160/2012-14/76
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" травня 2013 р. Справа № 5010/1160/2012-14/76

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Зварич О.В.

суддів Хабіб М.І.

Якімець Г.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу «ЦентроДім» б/н і дати (вх. № 05-05/398/13 від 10.04.2013р.)

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2012р.

у справі № 5010/1160/2012-14/76

за позовом: Коломийської міської ради

до відповідача: Обслуговуючого кооперативу «ЦентроДім»

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Управління економіки Коломийської міської ради

про зобов`язання укласти договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м.Коломия,

за участю:

від позивача: Торос В.Я. - представник (довіреність № 1109/0/01-37/24 від 22.11.2010р.);

від відповідача: Павликівська Г.М. - представник (доручення №16/3 від 01.04.2013р.);

від третьої особи: Маруса У.С. - представник (довіреність № 140/01-13 від 08.04.2013р.),

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2012р. у справі № 5010/1160/2012-14/76 (суддя Булка В.І.) позов задоволено. Зобов'язано Обслуговуючий кооператив "ЦентроДім" укласти з Коломийською міською радою договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Коломиї в редакції запропонованій позивачем. Стягнуто з Обслуговуючого кооперативу "ЦентроДім" на користь Коломийської міської ради Івано-Франківської області 1073,00 грн. судового збору.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що Обслуговуючим кооперативом "ЦентроДім" порушено норми діючого на той час законодавства України, оскільки відповідач, укладаючи у 2008 році договір оренди землі з відповідним цільовим призначенням, мав намір здійснити будівництво об'єкта містобудування у м. Коломия, отже, зобов`язаний був звернутися до Коломийської міської ради щодо укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Коломия до видачі дозволу на виконання будівельних робіт. Проте, до Коломийської міської ради звернення Обслуговуючого кооперативу "ЦентроДім" щодо укладення вказаного договору не надходило, такі дії відповідача призвели до недопоступлення відповідних коштів до місцевого бюджету.

Не погоджуючись з даним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій рішення суду першої інстанції вважає прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вказує, що при розгляді даного спору слід прийняти до уваги, зокрема, розпорядження Івано-Франківської обласної держадміністрації від 27.02.2009р. № 77 «Про програмні дії щодо запобіганням негативним наслідкам фінансово - економічної кризи в області», а саме щодо призупинення дій рішень органів місцевого самоврядування по внесенню плати цільових фондів соціально-економічного розвитку для підприємств, які працюють у сфері будівництва до 01.04.2009р. та докази, які підтверджують, що об'єкт будівництва прийнятий в експлуатацію. Просить скасувати рішення господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2012р. у справі №5010/1160/2012-14/76 та ухвалити нове рішення, яким відмовити в позові.

Позивач та третя особа не надали витребуваних судом письмових, документально обґрунтованих відзивів на апеляційну скаргу.

В судовому засіданні представники позивача та третьої особи заперечили проти вимог і доводів апеляційної скарги. Просили залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу та заслухавши пояснення учасників судового процесу, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду прийшла до висновку про наявність підстав для скасування рішення господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2012р. у справі № 5010/1160/2012-14/76, з огляду на наступне:

Як вбачається з матеріалів справи, Рішенням Коломийської міської ради Івано-Франківської області від 27.02.2008 року № 1065-25/2008 "Про припинення права користування та надання земельних ділянок у оренду" надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу "ЦентроДім" на укладення договору оренди земельної ділянки терміном оренди 50 років загальною площею 2880,0 кв.м. по бул. Л. Українки, 32-а для житлово-комерційного використання (а.с. 10-11).

На підставі даного рішення 14.04.2008р. між Коломийською міською радою Івано-Франківської області (орендодавець) та Обслуговуючим кооперативом "ЦентроДім" (орендар) укладено договір оренди землі, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 2880 кв.м або 0,2880 га для житлово-комерційного використання, яка знаходиться в м. Коломия по бул. Л. Українки, 32-а (а.с. 14-15).

Даний договір зареєстрований в Коломийському міському відділі РФДЗК, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №040829700117 від 13.05.2008р.

21.05.2010р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області видано Обслуговуючому кооперативу "ЦентроДім" дозвіл № 503 на виконання будівельних робіт, а саме: на виконання будівельних робіт з реконструкції незавершеного будівництвом складу під житлово-комерційний комплекс по бул. Л.Українки, 32А в місті Коломиї (а.с. 16).

01.03.2012р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області видано Обслуговуючому кооперативу "ЦентроДім" Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, що зареєстрована за № ІФ14312036120 (а.с. 17-20).

20.04.2012р. Коломийська міська рада скерувала на адресу Обслуговуючого кооперативу "ЦентроДім" лист за № 452/0/01-20/16 щодо обов'язковості сплати пайового внеску у розвиток інфраструктури міста Коломиї у відповідності до ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», рішення Коломийської міської ради від 06.04.2011р. № 285-4/2011 «Про нову редакцію Положення про цільовий фонд соціально-економічного розвитку міста Коломиї», зокрема замовник, який має намір здійснювати будівництво об'єкта містобудування у населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту та до моменту прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію укласти відповідний договір (а.с. 21).

Проте, відповідач залишив без відповіді та задоволення вищевказаний лист позивача, в зв'язку з чим 20.06.2012р. Коломийська міська рада повторно надіслала на адресу Обслуговуючого кооперативу "ЦентроДім" лист щодо обов'язковості сплати пайового внеску у розвитку інфраструктури міста Коломиї (а.с. 22).

В листі № 16 від 04.07.2012р., адресованому позивачу, відповідач вказав, що вимога Коломийської міської ради щодо проведення розрахунку та укладення договору про пайову участь є незаконною та безпідставною (а.с. 13).

Вищевказані обставини слугували підставою звернення позивача в суд першої інстанції з даним позовом про зобов'язання Обслуговуючого кооперативу "ЦентроДім" укласти з Коломийською міською радою договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Коломиї. Вказані вимоги мотивовані тим, що відповідач з 2008 року (з моменту укладення договору оренди землі з відповідним цільовим призначенням), мав намір здійснити будівництво об'єкта містобудування у місті Коломия, відтак зобов'язаний був звернутися до Коломийської міської ради щодо укладення договору про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Коломиї до моменту видачі дозволу на виконання будівельних робіт (до 21.05.2010р.). Проте, до Коломийської міської ради звернення відповідача не надходило, в зв'язку з чим відповідач порушив норми діючого на той час законодавства, що призвело до недопоступлення відповідних коштів до місцевого бюджету.

При винесенні постанови, колегія суддів керувалася наступним:

Згідно ч. 2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

В частині 1 статті 626 ЦК України вказано, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до приписів статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦК України).

У відповідності до п. 8.1 Положення про цільовий фонд соціально-економічного розвитку міста Коломиї, в редакції від 29.09.2009р. (Рішення Коломийської міської ради від 29.09.2009р. № 2247-42/2009 "Про внесення змін і доповнень до Положення про цільовий фонд соціально-економічного розвитку міста") договір встановленої форми укладається між Виконавчим комітетом міської ради та замовником будівництва. Договори про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше п'ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про укладення, але до одержання дозволу на виконання будівельних робіт (п. 8.3 Положення про цільовий фонд соціально-економічного розвитку міста Коломиї, в редакції від 29.09.2009р.) (а.с. 24-37).

Згідно з ч.1 ст.187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи держаної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 27-1 Закону України "Про планування і забудову територій" (в редакції чинній на момент видання дозволу) замовник, який має намір здійснити будівництво об'єкта містобудування у населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Договір про пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше п'ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до одержання дозволу на виконання будівельних робіт (ч. 12 ст. 27-1 Закону України "Про планування і забудову територій").

Частиною 2 статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (який діяв на час вирішення спору у даній справі) встановлено, що замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше, ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію (ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 21.05.2010р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області надано Обслуговуючому кооперативу "ЦентроДім" дозвіл на виконання будівельних робіт № 503, а саме на виконання будівельних робіт з реконструкції незавершеного будівництвом складу під житлово-комерційний комплекс по бул.Л.Українки, 32А в місті Коломиї.

01.03.2012р. Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю в Івано-Франківській області видано Обслуговуючому кооперативу "ЦентроДім" Декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, що зареєстрована за № ІФ14312036120.

З аналізу вищезазначених правових норм та матеріалів справи, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду приходить до висновку, що, оскільки позивач до прийняття об'єкта в експлуатацію з вимогою про укладення договору про пайову участь не звертався, а на момент подання позову спірний комплекс був прийнятий в експлуатацію, що підтверджується декларацією від 01.03.2012 р., то в силу положень ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011р. № 3038-VI вимога про зобов'язання Обслуговуючого кооперативу "ЦентроДім" укласти з Коломийською міською радою договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Коломиї є безпідставною, оскільки суперечить наведеним вище законодавчим нормам.

Окрім того, слід зазначити, що у відповідності до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частиною 2 статті 16 Цивільного кодексу України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Статтею 20 Господарського кодексу України визначено, що права та законні інтереси суб'єктів господарювання захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб'єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов'язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин.

Такого способу захисту цивільних прав, як зобов'язання до укладення договору вказаними нормами закону не передбачено.

Враховуючи вищевказане, суд апеляційної інстанції вважає, що висновки, наведені в оскаржуваному рішенні місцевого господарського суду, не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, тому його слід скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги необхідно покласти на позивача згідно вимог ст.49 ГПК України.

Керуючись, ст. ст. 43, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

1. Апеляційну скаргу задоволити.

2. Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2012р. у справі № 5010/1160/2012-14/76 скасувати. Прийняти нове рішення.

В задоволенні позову відмовити.

3. Стягнути з Коломийської міської ради Івано-Франківської області (78203, Івано-Франківська область, м. Коломия, вул. Грушевського, 1, і.к. 04054334) на користь Обслуговуючого кооперативу «ЦентроДім» (юридична адреса: 78203, Івано-Франківська область, м. Коломия, бульвар Л. Українки, 32А; фактична адреса: 78203, Івано-Франківська область, м. Коломия, вул. Чорновола. 21, і.к. 34517896) 573,50 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.

4. Місцевому господарському суду видати відповідний наказ.

5. Справу повернути в господарський суд Івано-Франківської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 ГПК України.

Головуючий суддя Зварич О.В.

судді Хабіб М.І.

Якімець Г.Г.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.05.2013
Оприлюднено28.05.2013
Номер документу31432736
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5010/1160/2012-14/76

Ухвала від 02.10.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Булка В. І.

Ухвала від 20.09.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Булка В. І.

Постанова від 31.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 22.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Постанова від 21.05.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Ухвала від 12.04.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Ухвала від 12.04.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Рішення від 30.10.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Булка В. І.

Ухвала від 10.09.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Булка В. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні