cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.05.2013 року Справа № 904/1267/13-г
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бахмат Р. М. (доповідача),
суддів: Євстигнеєва О.С., Павловського П.П.
секретар судового засідання : Погорелова Ю.А.
за участю представників сторін:
від позивача: ЗімодроА.С (дов. № 273/25 від 21.01.13 р.);
від відповідача: Любченко О.І. (дов. № юр-83/д від 18.02.13 р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.13р. у справі № 904/1267/13-г
за позовом Синельниківської міської ради, м. Синельникове
до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 26.02.2013 р. у справі № 904/1267/13-г, яке підписано 27.02.2013 р. і оформлено відповідно до вимог ст.. 84 ГПК України (суддя Васильєв О.Ю.), частково задоволено позов Синельниківської міської ради, м. Синельникове до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Вказаним рішенням внесено зміни до п.5. договору оренди земельної ділянки від 23.06.2005р., укладеного між Синельниківською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (правонаступник - ПАТ "Укрнафта") (зареєстрованому у Синельниківському структурному підрозділі центру Державного земельного кадастру, про що у Держаному реєстрі земель вчинено запис від 23.06.05 р. під номером 040511500010), викладено його у наступній редакції: "п.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 146 916 гривень 00 копійок (сто сорок шість тисяч дев'ятсот шістнадцять гривень 00 копійок)".
Внесено зміни до п.9. договору оренди земельної ділянки від 23.06.2005 р., укладеного між Синельниківською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (правонаступник - ПАТ "Укрнафта") ( зареєстрованому у Синельниківському структурному підрозділі центру Державного земельного кадастру, про що у Держаному реєстрі земель вчинено запис від 23.06.05р. під номером 040511500010 ), викладено його у наступній редакції: " п.9. Орендна плата складає 11 753 грн. 28 коп. (одинадцять тисяч сімсот п'ятдесят три гривні 28 копійок) за рік, що становить 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішення Синельниківської міської ради від 27.04.2012р. №337-20/VI "Про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради".
Внесено зміни до п.10 договору оренди земельної ділянки від 23.06.2005р., укладеного між Синельниківською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (правонаступник - ПАТ "Укрнафта") ( зареєстрованому у Синельниківському структурному підрозділі центру Державного земельного кадастру, про що у Держаному реєстрі земель вчинено запис від 23.06.05р. під номером 040511500010 ), виклавши його у наступній редакції: " п.10. Орендар вносить орендну плату щомісяця до 30 числа місяця, наступного за місяцем, за який проводилася оплата , у грошовій формі в розмірі 979 грн. 44 коп. (дев'ятсот сімдесят дев'ять гривень 44 копійки) на розрахунковий рахунок №33218812700034, код бюджетної класифікації - 13050200, банк ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області, МФО 805012, код ОКПО 37916468, одержувач - УДКСУ у м. Синельникове, Дніпропетровської області".
Стягнуто з відповідача - Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" м. Київ на користь позивача - Синельниківської міської ради м. Синельникове 573, 50 грн. судового збору.
Відповідач не погодився з вказаним рішення суду, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у частині задоволення позовних вимог, а в інший частині рішення залишити без змін.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 20.03.2013 р., колегією суддів у складі: головуючого судді Лотоцької Л.О. (доповідач), суддів Бахмат Р.М., Євстигнеєва О.С. апеляційну скаргу прийнято та призначено до розгляду на 11.04.13 р. на 11 год. 30 хвилн.
Розпорядженням керівника апарату суду Малої О.В. від 10.04.2013 р., у зв'язку з лікарняним судді Лотоцької Л.О., проведено повторний автоматичний розподіл справи № 904/1267/13-г.
Розпорядженням заступника голови суду від 10.04.2013 р. № 381 справу передано на розгляд колегії суддів у складі головуючого судді Бахмат Р.М., суддів Євстигнеєва О.С., Павловського П.П.
11.03.13 р. на примусове виконання рішення, яке набрало законної сили 11.03.13 р., видано наказ.
Скаржник не погоджується з прийнятим за результатами розгляду справи рішенням і вваж є, що під час його прийняття судом першої інстанції неповно досліджено матеріали справи, не надано правової оцінки доказам та невірно застосовано норми процесуального та матеріального права, неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених в рішенні, обставинам справи, а також недоведеність обставин, які господарський суд визнав встановленими.
Відповідач зазначає, що не сприяння та незабезпечення судом першої інстанції можливості для реалізації прав відповідача, передбачених ст.ст. 4-3, 22, 74 ГПК України призвело до порушення процесуального права.
Скаржник вказує, що згідно з додатковою угодою від 26.08.2008 р. розмір орендної плати за договором вже становив 5 % від НГО земельної ділянки, тобто на дату змін в законодавстві не порушував змінений мінімальний граничний розмір орендної плати.
У відзиві на апеляційну скаргу Синельниківська міська рада просить відмовити позивачу в задоволенні апеляційної скарги і залишити рішення, яке оскаржується, без змін.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач вказує, що не погоджується з доводами скаржника щодо порушення господарським судом процесуальних прав відповідача, в зв'язку з незадоволенням його клопотання про витребування доказів і пояснює наступне.
В своєму клопотанні і в апеляційній скарзі ПАТ "Укрнафта" обґрунтовує своє клопотання статтею 38 Господарсько-процесуального кодексу України, відповідно до якої "Сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів». Згідно пункту 2 зазначеної статті передбачається, що сторона повинна зазначити в клопотанні обставини, що перешкоджають наданню ним зазначених доказів. Але, в порушення цих вимог відповідач не зазначив в клопотанні обставини, що перешкоджають наданню ним доказів, тобто клопотання не відповідало вимогам статті 38 Господарського процесуального кодексу України.
Крім того, про прийняття рішень Синельниківської міської ради від 10.02.2012 № 287-18/УІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Синельникового» та від 27.04.2012 № 337-20/УІ «Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради» відповідачу повідомлялось листами від 12.03.2012 та 18.05.2012 (зазначено в позові). За весь період, з часу прийняття вищезазначених рішень ПАТ «Укрнафта» жодного разу не звернулось до Синельниківської міської ради для надання йому документів, які були зазначені у клопотанні. Тобто, обставини, які б перешкоджали відповідачу надати до суду зазначені ним докази, відсутні.
Щодо стверджень відповідача про «порушення» норм матеріального права" позивач повідомляє наступне.
Стосовно зміни ставки орендної плати :
Відповідно до п. З ст. 16, ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» однією з матеріальних і фінансових основ місцевого самоврядування є земля, що є у комунальній власності територіальних громад. Згідно з п. 5 ст. 16 зазначеного закону, від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, які розглядаються виключно на пленарному засіданні ради - сесії.
01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України. Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України «Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом». В зв'язку з цим, з урахуванням вимог передбачених Податковим кодексом України, Синельниківською міською радою було прийнято рішення від 27.04.2012 № 337-20/УІ «Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради», згідно з підпунктом 2.4.5 якого затверджено ставку орендної плати для земель під будівництво та обслуговування автозаправних станцій в розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Таким чином, Синельниківська міська рада, яка здійснює права власника землі, в межах своїх повноважень прийняла рішення від 27.04.2012 № 337-20/УІ
Відповідно до статті 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, прийняті в межах наданих їй повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Таким чином, рішення від 27.04.2012 № 337-20Л/І «Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради» є обов'язковим для виконання. Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України
Рішення Синельниківської міської ради від 27.04.2012 № 337-20/УІ «Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради» є обов'язковим для виконання, в судовому порядку не чинним визнано не було, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати та свідчить про обґрунтованість заявлених позовних вимог про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України «ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування». Тобто, так як Синельниківська міська рада є органом який уповноважений законом регулювати ставки орендної плати у межах граничних розмірів, в договорах оренди повинні встановлюватися ставки передбачені діючим рішенням міської ради.
Стосовно нової нормативної оцінки земельної ділянки:
Відповідно до пункту 271.1.1 статті 271 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, є базою оподаткування, тобто від неї обраховується орендна плата за землю.
Статтею 18 ЗУ «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше одного разу на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Стаття 20 зазначеного Закону передбачає, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Відповідно до статті 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою. На виконання зазначених вимог, рішенням Синельниківської міської ради від 10.02.2012 № 287-18/УІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Синельникового» було затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Синельникового, з урахуванням І висновку державної експертизи землевпорядної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Синельникового від 13.10.2011 № 152-11, та затверджено базову вартість землі, яка становить 69,77 грн. за 1 м. кв.
Згідно статті 286.2. Податкового кодексу України «Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі». Тобто, Податковим кодексом України передбачений обов'язок платників плати за землю у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі користуватися новою грошовою оцінкою. Оскільки сторонами в договорі оренди землі передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то затвердження міською радою нової нормативної грошової оцінки земель, від якої рахується орендна плата, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила, що між Синельниківською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки від 23.06.2005 р.
Укладений договір був зареєстрований у Синельниківському структурному підрозділі центру ДЗК за № 040511500010 23.06.2005 р.
Згідно з пунктом п.1. договору орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться на вулиці 95-го Погранзагону в м.Синельникове Дніпропетровської обл. для комерційного використання - автотехобслуговування.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Синельниківської міської ради від 20.08.2004 р. № 344-18/ХХІУ.
В оренду передається земельна ділянка кадастровий № 1213000000:01:512:0002, загальною площею 0,1166 га, у тому числі по угіддях : під забудовою - 0,0051 га, під проїздами та площадями - 0, 1115 га. (п.2.)
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору становила 49 181 грн. 88 коп. (п.5)
Договір укладено на 10 років (п.8)
Пунктом 9 договору сторони встановили, що орендна плата складає 983 грн. 64 коп. за рік, що становить 2 % від грошової вартості земельної ділянки відповідно до рішення Синельниківської міської ради від 17.12.1999 р. № 155-11/ХХІІІ.
Пунктом 10 сторони встановили, що орендна плата вноситься орендарем щомісяця до 20 числа місяця, наступного за місяцем, за який проводиться оплата, у грошовій формі в розмірі 81 грн.97 коп. на розрахунковий рахунок № 33218812700034 в Банк УДКУ у Дніпропетровській області, код бюджетної класифікації - 13050200, МФО 805012, код ОКПО 23929833, одержувач - відділення Державного казначейства у м. Синельникове.
Сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України "Про оренду землі" та згідно з цим договором у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; … в інших випадках, передбачених законодавчими актами України (п.12).
Пунктом 34 договору сторони встановили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.4).
На підставі вищезазначених приписів Податкового кодексу України рішеннями Синельниківської міської ради від 10.02.2012р. №287-18/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Синельникового"; від 27.04.2012р. №337-20/VI "Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки , розташовані на території Синельниківської міської ради", змінений розмір нормативної грошової оцінки та затверджено ставку орендної плати для земель під будівництво та обслуговування автозаправних станцій в розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.2.4.5. додатку до рішення від 27.04.2012р. №337-20/VI); та вирішено внести зміні до діючих договорів оренди земельних ділянок в частині розміру орендної плати, шляхом укладення додаткових угод. (а.с.10-13).
Позивач вважає, що прийняття нового законодавства, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 23.06.2005р.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Зазначеною статтею передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж одного разу на 5-7 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Стаття 20 зазначеного Закону передбачає, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною міською радою ( стаття 23 Закону України "Про оцінку земель" ).
На виконання зазначених вимог, рішенням Синельниківської міської ради від 10.02.2012 р. № 287-18/УІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Синельникового" було затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Синельникове, з урахуванням висновку державної експертизи землевпорядної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Синельникового від 13.10.2011 р. № 152-11, та затверджено базову вартість землі, яка становить 69,77 грн. за 1 м. кв.
Пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до виключних повноважень міських рад належить затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Синельниківською міською радою було прийнято рішення від 27.04.2012 р. № 337-20/УІ "Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради", згідно з підпунктом 2.4.5 пункту 2.4 якого, встановлено: що на земельні ділянки для будівництва та обслуговування автозаправних та газозаправних станцій встановлено розмір річної орендної плати - 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, прийняті в межах наданих їй повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,1166 га, яка розташована по вул. 95-го Погранзагону міста Синельникове підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та складає 146 916,00 грн.
12.03.2012 р. виконавчим комітетом Синельниківської міської ради, на адресу відповідача, був направлений лист від № 1181/15 з пропозицією внесення змін до договору оренди від 23.06.2005 р. Відповіді на зазначений лист міська рада не отримала.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, положеннями спірного договору оренди та нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Така ж правова позиція викладена і у Постановах Верховного Суду України від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10, від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09), від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10, від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд, від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012.
Статтею 111 28 ГПК України передбачено, що рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Позивач просив внести зміни до діючого договору оренди земельної ділянки, посилаючись на зміну нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований «Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.
Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).
Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Колегія суддів вважає, що пред'явлені позивачем вимоги щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки враховують у повній мірі як умови прийнятого Синельниківською міською радою рішення від 27.04.2012 р. № 337-20/УІ "Про Порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Синельниківської міської ради" так і вимоги чинного земельного законодавства.
За таких обставин рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Керуючись статями 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.2013 р. у справі № 904/1267/13-г залишити без змін.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді: О.С. Євстигнеєв
П.П.Павловський
Повний текст постанови виготовлений 29.05.2013 р.
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г. Логвиненко
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2013 |
Оприлюднено | 30.05.2013 |
Номер документу | 31484910 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лотоцька Лілія Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні