Т Е П Л О Д А Р С Ь К И Й М І С Ь К И Й С У Д
О Д Е С Ь К О Ї О Б Л А С Т І
Справа № 516/73/13-а
Провадження №2-а/516/9/13
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11.06.2013 року Теплодарський міський суд Одеської області у складі:
головуючого судді - Шумейко М.Т.,
при секретарі - Джуринській О.Ю., Мірошніковій О.С.,
за участю: представника позивача - Тіпрової О.М.,
представників відповідача - Юзишиної І.В., Рашкован О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Теплодар адміністративну справу за позовом Спільного Українсько-Швейцарського підприємства «Хільмак» до Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області, третя особа: Державна податкова інспекція у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби України, про визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та встановлення відсутності повноважень,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Спільне Українсько-Швейцарське підприємство «Хільмак», звернувся до суду із позовом до відповідача Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області, третя особа: Державна податкова інспекція у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби України, в якому просить, з урахуванням зміни підстави позову, визнати дії виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо проведення перевірки сплати земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак» та визначення сум податкових зобов'язань, нарахованих в затвердженому рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 15.01.2013 р. №06/В-2013 акті комісії №2 від 10.01.2013 р. протиправними та встановити відсутність повноважень виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо контролю, нарахування, визначення сум податкових зобов'язань по сплаті земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак» (далі - СП «Хільмак»). Свої вимоги мотивує тим, що рішенням відповідача від 15.01.2013 р., яке було скасовано ним 28.03.2013 р., останній затвердив акт комісії №2 від 10.01.2013 р., згідно якого СП «Хільмак» нібито протягом 2004-2008 років не сплачував за користування земельною ділянкою та має борг по податку на землю в розмірі 3953279,17 грн. Відповідач, затверджуючи акт комісії, затвердив факт нарахування боргу із плати за земельну ділянку. У відповідача відсутні повноваження щодо розпорядження, користування та володіння земельною ділянкою по вул. Комунальна, 2Г, м. Теплодар, на якій знаходився об'єкт незавершеного будівництва, який до 25.09.2008 р. належав СП «Хільмак», оскільки ця земельна ділянка в силу приписів ЗК України є державною власністю. Надання органам місцевого самоврядування повноважень щодо справляння земельного податку, не дає їм права приймати рішення щодо правильності обчислення та справляння земельного податку суб'єктом господарювання та не надає права без належним чином оформлених документів на право власності на земельну ділянку вимагати від суб'єкта господарювання сплатити орендну плату за цю земельну ділянку.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав повністю та просив суд його задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні просив суд у задоволенні позову відмовити повністю. Також, надав до суду заперечення проти позову, які мотивує тим, що 10.01.2013 р. відбулось засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, на яку представник позивача не з'явився. На засіданні комісії було вирішено визначити збитки у вигляді неодержаних доходів, нанесених міській громаді м. Теплодар СП «Хільмак» внаслідок несплати коштів за користування земельною ділянкою, на якій розташоване нерухоме майно позивача, а не нарахування збитків внаслідок несплати позивачем земельного податку, як зазначено позивачем в адміністративному позові.
Третя особа Державна податкова інспекція у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби України у судове засідання не з'явилась, будучи належним чином повідомленою про місце та час судового розгляду справи, заяви про розгляд справи за відсутності її представника до суду не надала (а.с.131, 133, 169)
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до рішення Одеської обласної ради народних депутатів №122-ХХІІ від 13.07.1996 р. «Про встановлення межі селища міського типу Теплодар» встановлено зовнішню межу смт. Теплодар по суміжності з Біляївським районом з загальною територією міста 773,7 га; зменшено площу території м. Одеси на 328 га, яка була передана рішенням Біляївської районної Ради народних депутатів від 23.02.1994 р. №326-ХХІ і включена в баланс м. Одеси; зменшено площу території Біляївської районної ради народних депутатів на 444,9 га в зв'язку з включенням у межі смт. Теплодар, згідно з розробленим Інститутом «Укрземпроект» проектом утворення території та встановлення меж Теплодарської селищної Ради народних депутатів (а.с.76).
На виконання даного рішення проведено встановлення в натурі меж м. Теплодар загальною площею 773,72 га, про що складено акт від 13.01.2004 р., який підписано представником Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру», начальником Біляївського районного відділу земельних ресурсів, Біляївським міським головою, Теплодарським міським головою, Мирненським сільським головою, Маяківським сільським головою (а.с.72).
Згідно п. 1 рішення Одеської обласної ради від 17.05.2002 р. №21-ХХІV із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у комунальну власність територіальної громади м. Теплодар передано цілісний майновий комплекс обласного комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» (а.с.178).
За рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 24.05.2002 р. №86/В-02 вирішено прийняти із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у комунальну власність територіальної громади м. Теплодар цілісний майновий комплекс обласного комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» та створити комісію з питань його передачі (а.с.179-180).
Відповідно до акту приймання-передачі від 14.06.2002 р. комісія, створена відповідно до зазначеного рішення виконкому Теплодарської міської ради прийняла цілісний майновий комплекс обласного комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» (а.с.181-185).
Дирекції Одеської атомної теплоелектроцентралі що будується було видано державний акт серії Б №032850 виконавчим комітетом Біляївської районної Ради депутатів трудящих у тому, що за вказаним землекористувачем закріплюється в безстрокове і безплатне користування 166,9 га землі в межах згідно з планом землекористування (а.с.188-191).
Згідно з рішеннями Теплодарської міської ради Одеської області від 27.12.2002 р. №90-VІІ-ХХІV та від 23.01.2003 р. №108-VІІІ-ХХІV із землекористування міського КП «Одеська ТЕЦ-2» вилучено земельну ділянку площею 111,2799 га, залишено за КП «Одеська ТЕЦ-2» земельну ділянку площею 5,1 га, та надано земельну ділянку площею 111,2799 га Теплодарській міській раді (а.с.186,187).
Відповідно до договору купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва від 22.12.2000 р. управління обласної ради у справах майна та інвестицій продало, а ТОВ СУШП «Хільмак» купило об'єкт незавершеного будівництва «Склад промхарчтоварів бази відділу робочого постачання цілісного майнового комплексу Одеської ТЕЦ-2» загальною площею 7930,2 кв.м., що розташований у Одеській області, м. Теплодар на земельній ділянці розміром 2,1 га (а.с.18-20).
Пунктом п.4.3. зазначеного договору купівлі-продажу встановлено, що покупець вирішує питання довгострокової оренди земельної ділянки з послідуючим викупом під об'єктом у порядку п. 3 ст. 27 Закону України «Про приватизацію державного майна».
Статтею 120 Земельного кодексу України встановлено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Згідно п. 34 ст. 26, ч.1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», вирішення питання щодо регулювання земельних відносин, відповідно до закону, вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради, яка в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
01 лютого 2001 року Теплодарською міською радою Одеської області прийняте рішення №233-ХХ-ХХІІІ «Про надання оренди земельної ділянки з послідуючим викупом під об'єктом незавершеного будівництва СП «Хільмак», згідно п. 3 якого вирішено надати позивачу в оренду земельну ділянку 2,1 га на 10 років, та п. 5 затверджено розмір орендної плати у розмірі 7 грн. за 1 кв. м. у рік, а також, п. 4 зобов'язано виконком Теплодарської міської ради укласти з СП «Хільмак» договір оренди земельної ділянки після виготовлення проектної документації (а.с.58).
Рішенням Теплодарської міської ради Одеської області №276-ХХІV від 17.06.2004 р. внесено зміни у п. 5 вищевказаного рішення та встановлено новий розмір орендної плати за користування земельної ділянки у розмірі 15.9 га за кв. метр в рік з коефіцієнтом економіко-функціонального використання 1 кв.м. - 15,9 грн. Ко = 10. Та п. 3 рішення зобов'язано виконком Теплодарської міської ради вжити заходи щодо повернення заборгованості у міський бюджет коштів за використання земельної ділянки СП «Хільмак» (а.с.59).
Як встановлено в судовому засіданні, між позивачем та Теплодарською міською радою Одеської області договір оренди земельної ділянки, на якій розташований придбаний позивачем об'єкт незавершеного будівництва, не укладався.
Хоча, рішенням господарського суду Одеської області від 19.01.2005 року по справі №30/227-04-7948 за позовом Біляївської міжрайонної прокуратури Одеської області в інтересах держави, в особі Теплодарської міської ради до СП «Хільмак» про стягнення 441000 грн. та припинення права користування земельною ділянкою позов задоволено частково та зобов'язано СП «Хільмак» належним чином оформити документи з Теплодарською міською радою щодо права користування земельною ділянкою площею 2,1 га, розташованої у м. Теплодар, Одеської області, а також стягнуто з СП «Хільмак» на користь Теплодарської міської ради Одеської області 330748,11 грн. плати за землю за період з 01.10.2001 р. по 01.02.2004 р. Постановою Вищого господарського суду Україіни від 29.11.2005 року зазначене рішення господарського суду Одеської області залишено без змін (а.с.60-62, 63-65).
Згідно ст. 80 Земельного кодексу України, суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Згідно ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, непов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до п. 1, 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. N 284 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються
збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.
Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Відшкодуванню, згідно п. 3 зазначеного вище Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Біляївською міжрайонною прокуратурою Одеської області на виконання вимоги прокуратури Одеської області проведено перевірку у виконавчому комітеті Теплодарської міської ради за зверненням голови Одеської обласної державної адміністрації щодо законності використання земельних ділянок СП «Хільмак» та ВАТ «Одесенергобудтранс» було встановлено порушення виконавчим комітетом Теплодарської міської ради норм земельного законодавства, у зв'язку із чим Теплодарською міською радою у встановленому чинним законодавством порядку не здійснювалось нарахування збитків за використання СП «Хільмак» та ВАТ «Одесенергобудтранс» земельних ділянок площею 2,1 та 1,5 га відповідно, розташованих на території Теплодарської міської ради та видано подання яким зобов'язано прийняти заходи щодо усунення порушень земельного законодавства та створити комісію з питань відшкодування власникам землі та землекористувачам збитків (а.с.39-41).
Рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 20.12.2012 р. №381/В-2012 «Про створення комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам» згідно п. 1 створено комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам у складі згідно додатку 1 та п. 2 рішення затверджено положення про комісію (а.с.42-47).
27.12.2012 року Теплодарський міський голова звернувся до голови комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам з проханням визначити розмір збитків заподіяних, зокрема, СП «Хільмак» (а.с.49).
Рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 15.01.2013 року №6/В-2013 «Про затвердження протоколу та актів комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам» пунктом 1 затверджено протокол №1 засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам від 10.01.2013 року та акти №1, №2 (а.с.48).
Згідно витягу з протоколу №1 засідання зборів комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, а також вищезазначеного акту №2 комісії, представника СП «Хільмак» було включено до складу даної комісії та запрошено на засідання рекомендованим листом №10/22-2033 від 27.12.2012 р., однак останній на засідання комісії не з'явився (а.с.56-57, 50, 51, 52).
Як вбачається із п. 1 акту №2 від 10.01.2013 року комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, комісією визначено збитки у вигляді неодержаних доходів, нанесені міській громаді м. Теплодар СП «Хільмак» ТОВ, внаслідок несплати коштів за користування земельною ділянкою на якій розташоване нерухоме майно вищевказаного підприємства у розмірі 3953279,17 гривень (а.с.12-13).
Разом з тим, рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 28.03.2013 року №66/В-2013 «Про затвердження протоколу та актів комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам» пунктом 4 встановлено вважати таким, що втратило чинність рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради №06/В-13 від 15.01.2013 р. (а.с.154).
Відповідно до частини другої статті 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Отже, суди розглядають виключно спори, які виникають між учасниками певних правовідносин.
Так як, на момент розгляду справи по суті втратило чинність рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради №06/В-13 від 15.01.2013 р., яким визначено збитки, завдані позивачем, тому і припинились будь-які правовідносини між сторонами з цього приводу .
Позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень, проте ці рішення, дія або бездіяльність повинні бути такими, які породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин. А відтак, правовідносини, які припинилися, не впливають на права та обов'язки позивача.
Таким чином, суд вважає, що у задоволенні адміністративного позову в частині визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними слід відмовити, оскільки відповідачем перевірка сплати податку позивачем та визначення сум податкових зобов'язань позивача не здійснювались, а відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. N 284, відповідачем було визначено лише збитки у вигляді неодержаних доходів, нанесені міській громаді м. Теплодар СП «Хільмак», а також саме рішення відповідача, яким такі збитки було визначено, на час розгляду справи по суті втратило чинність.
У задоволенні іншої частини позовних вимог суд також відмовляє, оскільки заборона суб'єкту владних повноважень вчиняти дії чи приймати рішення, які не передбачені законодавством або суперечать вимогам законодавства, випливає із самої суті діяльності органів влади та органів місцевого самоврядування, зокрема із ст. 19 Конституції України. За таких обставин суд приходить до висновку, що у нього немає підстав встановлювати в судовому порядку відсутність у відповідача повноважень (компетенції) щодо контролю, нарахування, визначення сум податкових зобов'язань по сплаті земельного податку позивачем, оскільки вказані дії згідно ст. 19-1 Податкового кодексу України належать до функцій органів державної податкової служби.
Керуючись ст.ст. 19, 124 Конституції України, ст.ст. 120, 122, 125, 156 Земельного Кодексу України, ст.ст. 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2003 р. №284, ст.ст. 2, 71, 158 - 161, 163 КАС України,
П О С ТА Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Спільного Українсько-Швейцарського підприємства «Хільмак» до Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області, третя особа: Державна податкова інспекція у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби України, про визнання дій виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо проведення перевірки сплати земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак» та визначення сум податкових зобов'язань, нарахованих в затвердженому рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 15.01.2013 р. №06/В-2013 акті комісії №2 від 10.01.2013 р. протиправними та встановлення відсутності повноважень виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо контролю, нарахування, визначення сум податкових зобов'язань по сплаті земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак» відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення.
Повний текст постанови виготовлено 13 червня 2013 року.
Суддя М. Т. Шумейко
Суд | Теплодарський міський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2013 |
Оприлюднено | 09.10.2013 |
Номер документу | 31801038 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Теплодарський міський суд Одеської області
Шумейко М. Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні