Ухвала
від 28.05.2015 по справі 516/73/13-а
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 травня 2015 р.м.ОдесаСправа № 516/73/13

Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Шумейко М.Т.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Єщенка О.В.,

суддів - Димерлія О.О.

- Романішина В.Л.

при секретарі судового засідання - Вишневській А.В.

за участю представників:

апелянта - Тіпрової О.М.,

відповідача - Рашкован О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Спільного Українсько-Швейцарського підприємства "Хільмак" на постанову Теплодарського міського суду Одеської області від 11.06.2013 року по справі за позовом Спільного Українсько-Швейцарського підприємства "Хільмак" до Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області, третя особа Державна податкова інспекція у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби про визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та встановлення відсутності повноважень, -

В С Т А Н О В И В:

Спільне Українсько-Швейцарське підприємство «Хільмак» звернулося до суду із позовом до відповідача Виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області, третя особа: Державна податкова інспекція у Біляївському районі Одеської області Державної податкової служби України, в якому просило, з урахуванням зміни підстави позову, визнати дії виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо проведення перевірки сплати земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак» та визначення сум податкових зобов'язань, нарахованих в затвердженому рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради від 15.01.2013 р. №06/В-2013 акті комісії №2 від 10.01.2013 р. протиправними та встановити відсутність повноважень виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо контролю, нарахування, визначення сум податкових зобов'язань по сплаті земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак».

Постановою Теплодарського міського суду Одеської області від 11.06.2013 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з зазначеною постановою місцевого суду, Спільне Українсько-Швейцарське підприємство «Хільмак» в апеляційній скарзі зазначає про невідповідність висновків суду обставинам справи. При цьому апелянт вважає, що судом допущено порушення матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті. У зв'язку з чим в апеляційній скарзі ставиться питання про скасування постанови суду першої інстанції і винесення нової постанови із задоволенням позову в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для її часткового задоволення.

Відповідно до рішення Одеської обласної ради народних депутатів №122-ХХІІ від 13.07.1996 р. «Про встановлення межі селища міського типу Теплодар» встановлено зовнішню межу смт. Теплодар по суміжності з Біляївським районом з загальною територією міста 773,7 га; зменшено площу території м. Одеси на 328 га, яка була передана рішенням Біляївської районної Ради народних депутатів від 23.02.1994 р. №326-ХХІ і включена в баланс м. Одеси; зменшено площу території Біляївської районної ради народних депутатів на 444,9 га в зв'язку з включенням у межі смт. Теплодар, згідно з розробленим Інститутом «Укрземпроект» проектом утворення території та встановлення меж Теплодарської селищної Ради народних депутатів (а.с.76).

На виконання даного рішення проведено встановлення в натурі меж м. Теплодар загальною площею 773,72 га, про що складено акт від 13.01.2004 р., який підписано представником Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру», начальником Біляївського районного відділу земельних ресурсів, Біляївським міським головою, Теплодарським міським головою, Мирненським сільським головою, Маяківським сільським головою (а.с.72).

Згідно п. 1 рішення Одеської обласної ради від 17.05.2002 р. №21-ХХІV із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у комунальну власність територіальної громади м. Теплодар передано цілісний майновий комплекс обласного комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» (а.с.178).

За рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 24.05.2002 р. №86/В-02 вирішено прийняти із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області у комунальну власність територіальної громади м. Теплодар цілісний майновий комплекс обласного комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» та створити комісію з питань його передачі (а.с.179-180).

Відповідно до акту приймання-передачі від 14.06.2002 р. комісія, створена відповідно до зазначеного рішення виконкому Теплодарської міської ради прийняла цілісний майновий комплекс обласного комунального підприємства «Одеська теплоелектроцентраль №2» (а.с.181-185).

Дирекції Одеської атомної теплоелектроцентралі що будується було видано державний акт серії Б №032850 виконавчим комітетом Біляївської районної Ради депутатів трудящих у тому, що за вказаним землекористувачем закріплюється в безстрокове і безплатне користування 166,9 га землі в межах згідно з планом землекористування (а.с.188-191).

Згідно з рішеннями Теплодарської міської ради Одеської області від 27.12.2002 р. №90-VІІ-ХХІV та від 23.01.2003 р. №108-VІІІ-ХХІV із землекористування міського КП «Одеська ТЕЦ-2» вилучено земельну ділянку площею 111,2799 га, залишено за КП «Одеська ТЕЦ-2» земельну ділянку площею 5,1 га, та надано земельну ділянку площею 111,2799 га Теплодарській міській раді (а.с.186,187).

Відповідно до договору купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва від 22.12.2000 р. управління обласної ради у справах майна та інвестицій продало, а ТОВ СУШП «Хільмак» купило об'єкт незавершеного будівництва «Склад промхарчтоварів бази відділу робочого постачання цілісного майнового комплексу Одеської ТЕЦ-2» загальною площею 7930,2 кв.м., що розташований у Одеській області, м. Теплодар на земельній ділянці розміром 2,1 га (а.с.18-20).

Пунктом п.4.3. зазначеного договору купівлі-продажу встановлено, що покупець вирішує питання довгострокової оренди земельної ділянки з послідуючим викупом під об'єктом у порядку п. 3 ст. 27 Закону України «Про приватизацію державного майна».

01 лютого 2001 року Теплодарською міською радою Одеської області прийняте рішення №233-ХХ-ХХІІІ «Про надання оренди земельної ділянки з послідуючим викупом під об'єктом незавершеного будівництва СП «Хільмак», згідно п. 3 якого вирішено надати позивачу в оренду земельну ділянку 2,1 га на 10 років, та п. 5 затверджено розмір орендної плати у розмірі 7 грн. за 1 кв. м. у рік, а також, п. 4 зобов'язано виконком Теплодарської міської ради укласти з СП «Хільмак» договір оренди земельної ділянки після виготовлення проектної документації (а.с.58).

Рішенням Теплодарської міської ради Одеської області №276-ХХІV від 17.06.2004 р. внесено зміни у п. 5 вищевказаного рішення та встановлено новий розмір орендної плати за користування земельної ділянки у розмірі 15.9 га за кв. метр в рік з коефіцієнтом економіко-функціонального використання 1 кв.м. - 15,9 грн. Ко = 10. Та п. 3 рішення зобов'язано виконком Теплодарської міської ради вжити заходи щодо повернення заборгованості у міський бюджет коштів за використання земельної ділянки СП «Хільмак» (а.с.59).

Вирішуючи справу по суті в частині визнання дій суб'єкта владних повноважень щодо проведення перевірки сплати земельного податку та визначення сум податкових зобов'язань протиправними суд першої інстанції дійшов вірного висновку, виходячи з наступного.

Згідно ст. 80 Земельного кодексу України, суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

Згідно ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, непов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до п. 1, 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. N 284 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відшкодуванню, згідно п. 3 зазначеного вище Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Біляївською міжрайонною прокуратурою Одеської області на виконання вимоги прокуратури Одеської області проведено перевірку у виконавчому комітеті Теплодарської міської ради за зверненням голови Одеської обласної державної адміністрації щодо законності використання земельних ділянок СП «Хільмак» та ВАТ «Одесенергобудтранс» було встановлено порушення виконавчим комітетом Теплодарської міської ради норм земельного законодавства, у зв'язку із чим Теплодарською міською радою у встановленому чинним законодавством порядку не здійснювалось нарахування збитків за використання СП «Хільмак» та ВАТ «Одесенергобудтранс» земельних ділянок площею 2,1 та 1,5 га відповідно, розташованих на території Теплодарської міської ради та видано подання яким зобов'язано прийняти заходи щодо усунення порушень земельного законодавства та створити комісію з питань відшкодування власникам землі та землекористувачам збитків (а.с.39-41).

Рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 20.12.2012 р. №381/В-2012 «Про створення комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам» згідно п. 1 створено комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам у складі згідно додатку 1 та п. 2 рішення затверджено положення про комісію (а.с.42-47).

27.12.2012 року Теплодарський міський голова звернувся до голови комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам з проханням визначити розмір збитків заподіяних, зокрема, СП «Хільмак» (а.с.49).

Рішенням виконавчого комітету Теплодарської міської ради Одеської області від 15.01.2013 року №6/В-2013 «Про затвердження протоколу та актів комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам» пунктом 1 затверджено протокол №1 засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам від 10.01.2013 року та акти №1, №2 (а.с.48).

Згідно витягу з протоколу №1 засідання зборів комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, а також вищезазначеного акту №2 комісії, представника СП «Хільмак» було включено до складу даної комісії та запрошено на засідання рекомендованим листом №10/22-2033 від 27.12.2012 р., однак останній на засідання комісії не з'явився (а.с.56-57, 50, 51, 52).

Як вбачається із п. 1 акту №2 від 10.01.2013 року комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам, комісією визначено збитки у вигляді неодержаних доходів, нанесені міській громаді м. Теплодар СП «Хільмак» ТОВ, внаслідок несплати коштів за користування земельною ділянкою на якій розташоване нерухоме майно вищевказаного підприємства у розмірі 3953279,17 гривень (а.с.12-13).

Так як, на момент розгляду справи по суті втратило чинність рішення виконавчого комітету Теплодарської міської ради №06/В-13 від 15.01.2013 р., яким визначено збитки, завдані позивачем, тому і припинились будь-які правовідносини між сторонами з цього приводу.

Таким чином суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні в даній частині позовних вимог.

Що стосується позовних вимог про встановлення відсутності повноважень виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо контролю, нарахування, визначення сум податкових зобов'язань по сплаті земельного податку судова колегія вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

Згідно з п. 6 ч. 4 ст. 105 КАС України, адміністративний позов може містити вимоги, зокрема, про встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень.

Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.

В силу п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України, термін «суб'єкт владних повноважень» вживається в такому значенні - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що адміністративний позов про встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень, може бути розглянуто судом тільки за умови наявності спору між суб'єктами владних повноважень.

За таких обставин, а саме враховуючи, що позивач є юридичною особою, в спірних правовідносинах не має адміністративної процесуальної дієздатності, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, а адміністративний позов в цій частині залишається без розгляду на підставі п. 1 ч. 1 ст. 155 КАС України.

Керуючись ст. ст. п. 1 ч. 1 ст. 155, ст.ст. 185, 195, 196, п. 4 ч.1 ст.ст. 198, 203, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Спільного Українсько-Швейцарського підприємства "Хільмак" - залишити без задоволення.

Постанову Теплодарського міського суду Одеської області від 11.06.2013 року - скасувати.

Адміністративний позов Спільного Українсько-Швейцарського підприємства "Хільмак" в частині позовних вимог щодо встановлення відсутності повноважень виконавчого комітету Теплодарської міської ради щодо контролю, нарахування, визначення сум податкових зобов'язань по сплаті земельного податку Спільним Українсько-Швейцарським підприємством «Хільмак» - залишити без розгляду.

В решті позовних вимог відмовлено.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів після складання повного тексту ухвали.

Повний текст ухвали складено та підписано 02.06.2015 р.

Головуючий: суддя О.В.Єщенко

суддя О.О.Димерлій

суддя В.Л.Романішин

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2015
Оприлюднено17.06.2015
Номер документу44877649
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —516/73/13-а

Ухвала від 01.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Швед Е.Ю.

Ухвала від 28.05.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 28.05.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 12.07.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.07.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 11.06.2013

Адміністративне

Теплодарський міський суд Одеської області

Шумейко М. Т.

Ухвала від 30.05.2013

Адміністративне

Теплодарський міський суд Одеської області

Шумейко М. Т.

Ухвала від 30.05.2013

Адміністративне

Теплодарський міський суд Одеської області

Шумейко М. Т.

Ухвала від 15.03.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 02.04.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні