Постанова
від 11.06.2013 по справі 3/28-11
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" червня 2013 р.Справа № 3/28-11 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Мишкіної М.А.,

суддів Будішевської Л.О., Бєляновського В.В.

(склад судової колегії змінений розпорядженням голови суду №318 від 15.05.2013р.)

при секретарі судового засідання Бєлянкіній Г.Є.

за участю представників сторін:

від СК „Вікторія" - не з'явився;

від Державної екологічної інспекції у Херсонській області - не з'явився

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Спортивного клубу „Вікторія"

на рішення господарського суду Херсонської області від 22 лютого 2011 року

по справі №3/28-11

за позовом Державної екологічної інспекції у Херсонській області

до Спортивного клубу „Вікторія"

про стягнення 9873,60грн.

Сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

встановив:

У січні 2011р. Державна екологічна інспекція у Херсонській області (надалі за текстом - Інспекція, позивач) звернулась до господарського суду Херсонської області з позовом до Спортивного клубу „Вікторія" (надалі - СК „Вікторія", відповідач) про стягнення збитків заподіяних незаконним знищенням зелених насаджень, просила стягнути з відповідача збитки, заподіяні державі, у сумі 9873,60грн., та перерахувати їх до спеціального державного фонду охорони навколишнього природного середовища Херсонської міської ради у ВДК м. Херсон.

В обґрунтування позовних вимог Інспекція зазначила, що самовільним знищенням зелених насаджень у населеному пункті СК „Вікторія" було допущено порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме: ст.51 ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища"; п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006р. №1045; п.4.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006р. №105; ч.4 ст.42 ЗУ „Про благоустрій населених пунктів". Відповідно до розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі внаслідок незаконного знищення зелених насаджень при будівництві поля під міні гольф відповідачем за адресою проспект Ушакова, парк імені Леніна, буд.3, заподіяна шкода державі складає 9873,60грн.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 22.02.2011р. (суддя Людоговська В.В. ) позов Інспекції задоволено у повному обсязі, стягнуто з СК „Вікторія" - на користь Державної екологічної інспекції у Херсонській області збитків в сумі 9873,60грн.; на користь держави до Держбюджету - 102грн. державного мита; на користь держави до Держбюджету - 236грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення суду обґрунтовано посиланнями на положення ст.ст.2,68,69 ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища", ЗУ „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Наказу Державної екологічної інспекції в Херсонській області від 18.08.2010р. №681, ЗУ „Про благоустрій населених пунктів", п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006р. за №1045, п. 7.6 розділу 7 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, та вмотивоване тим, що під час проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства було виявлено факт знищення площі зеленої зони (газонів звичайних), також було з'ясовано, що залізобетонна споруда є незакінченим будівництвом поля під міні гольф. На момент перевірки ордер на реконструкцію або знесення зелених насаджень, проектна документація та висновок Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області у відповідача були відсутні, під час будівельних робіт було знищено газон звичайний загальною площею 580,8 кв.м. Таким чином відповідачем заподіяні збитки державі у розмірі 9873,60грн. згідно складеного розрахунку.

Не погодившись з рішенням господарського суду першої інстанції, СК „Вікторія" подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким застосувати строк позовної давності щодо застосування адміністративно-господарських санкцій та відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначає, що рішення протирічить вимогам чинного законодавства України, оскільки згідно з наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008 р. №464 позапланова перевірка проводиться за наказом органу Мінприроди та направленням на проведення перевірки керівника органу Мінприроди або його заступника, суд же у своєму рішенні зазначив, що перевірка (22.09.2009р). була проведена на підставі Наказу №681 від 18.08.2010р.; позивач, звернувшись в січні 2011р. до суду з позовом щодо стягнення з СК „Вікторія " збитків у розмірі 9873,60грн., пропустив строк позовної давності, передбачений ст.250 ГК України; у разі коли з матеріалів справи вбачається, що шкоду заподіяно кількома підприємствами, господарський суд повинен визначити розмір відповідальності кожного з них, для чого у разі необхідності може бути призначена відповідна експертиза - будівництво поля для міні гольфу було замовлено відповідачем у інших підприємств, за рахунок інвесторів, проте суд першої інстанції не встановив ані підприємства, які здійснювали підрядні роботи, ані ступінь вини кожного з них; вимоги щодо сплати боргу СК „Вікторія" не отримував, тому і сума боргу боржником сплачена не була.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 16.03.2011р. прийнято апеляційну скаргу СК „Вікторія" до провадження та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 19.04.2011р.

14.04.2011р. Інспекція надіслала до Одеського апеляційного господарського суду заперечення на апеляційну скаргу, в яких просила суд залишити рішення господарського суду Херсонської області від 22.02.2011 р. без змін, а скаргу без задоволення.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 05.05.2011р. апеляційне провадження за апеляційною скаргою СК „Вікторія" на рішення господарського суду Херсонської області від 22.02.2011р. по справі №3/28-11 зупинено до закінчення розгляду адміністративної справи №2-а-1320/11/2170 Херсонським окружним адміністративним судом та набрання законної сили судовим рішенням в цій справі.

29.04.2013р. до суду апеляційної інстанції надійшло клопотання Державної екологічної інспекції у Херсонській області про поновлення провадження по справі, оскільки постанову від 29.07.2011р. по справі №2а-1320/11/2170, що перебувала в провадженні Херсонського окружного адміністративного суду, скасовано ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.03.2013р., - адміністративний позов СК „Вікторія" до Державної екологічної інспекції у Херсонській області про визнання дій протиправними залишено без розгляду.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 07.05.2013р. поновлено апеляційне провадження у справі №3/28-11 та призначено апеляційну скаргу до розгляду з наступним відкладенням розгляду на 11.06.2013р.

СК „Вікторія" та Державна екологічна інспекція у Херсонській області своїх представників в засідання суду не направили.

Перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в процесі апеляційного провадження, що на підставі п.п. „б" ч.1 ст.20 ЗУ „Про охорону навколишнього середовища", ЗУ „Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказу Державної екологічної інспекції у Херсонській області №1037 від 21.09.2009р. та на підставі скарги громадянина Буянова П.М. в період з 22 по 28 вересня 2009 року головним спеціалістом Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області Бабенко О.М., було здійснено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства СК „Вікторія", що розташований за адресою: м.Херсон, пр-т Ушакова, парк ім.Леніна, буд.3. Перевірка була здійснена у присутності президента СК „Вікторія" - Єремеєвського В.Ю.

Під час проведення перевірки було встановлено, що на території парку ім.Леніна біля тенісного корту розташована залізобетонна споруда - велося будівництво поля під міні гольф. На момент перевірки проектна документація та висновок державного управління навколишнього природного середовища в Херсонській області відсутні. Президент СК „Вікторія" зазначив, що земельна ділянка площею 0,5277га в парку імені Леніна знаходиться в постійному користуванні відповідача з червня 2000р. згідно державного акту серія ІІ-ХС №001650 від 05.07.2000р., роботи по будівництву площадки проводилися в 2002р. за рахунок інвесторів.

За наслідками вищезазначеної перевірки був складений акт №03-12/189 від 22.09.2009р.

Один примірник акту був отриманий президентом СК „Вікторія" Єремеєвським В.Ю.

28.09.2009р. головним спеціалістом - Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області Бабенко О.М., із залученням громадського інспектора з охорони довкілля Колісниченка В.Ю. був складений додаток до акту №03-12/186 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства СК „Вікторія", яке розташоване за адресою: м.Херсон, пр-т Ушакова, парк ім.Леніна,3, відповідно до якого в ході перевірки виявлена залізобетонна споруда, якою знищено газон звичайний площею 464,4м.кв. а також по периметру території тенісного корту під будівництво паркану було залито залізобетонний фундамент 291м.*0.4м., що дорівнює 116,4м.кв. та призвело до знищення газону звичайного. Загальна площа знищення зеленої зони (газон звичайний) дорівнює 580,8м.кв. Заміри площі були здійснені 28.09.2009р. в присутності президента СК „Вікторія" Єремеєвського В.Ю.

Президент СК „Вікторія" відмовився від отримання даного додатку до акту в присутності свідків.

26.11.2009р. Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Херсонській області Бабенко О.М. був складений розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі в наслідок незаконного знищення зелених насаджень при будівництві поля під міні гольф СК „Вікторія" за адресою: пр-т Ушакова, парк ім.Леніна, буд.3. Відповідно до розрахунку заподіяна шкода державі складає 9873,6грн.(580,8м.кв.*17=9873,6грн).

02.09.2010р. Інспекцією на адресу СК „Вікторія" направлено претензію №09-5/107-400/10 від 31.08.2010р. про добровільне відшкодування шкоди, заподіяної державі порушенням вимог природоохоронного законодавства на суму 9873,60грн., яка була отримана відповідачем поштою 03.09.2010р.

Відповідно до ст.2 ЗУ „Про охорону навколишнього середовища" (в редакції, чинній на час проведення перевірки відповідача) відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим законом, а також розробленим відповідно до нього земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Згідно з ч.2,3 ст.16 ЗУ „Про охорону навколишнього середовища" державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України. Спеціально уповноваженими державними органами управління в галузі охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів у республіці є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органи на місцях та інші державні органи, до компетенції яких законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

Згідно з п.п.б ч.1 ст.20 ЗУ „Про охорону навколишнього середовища" до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належать державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, дотриманням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об'єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі, а також за додержанням норм екологічної безпеки.

Відповідно до п.1, п.п.1,6 п.5 Положення про державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №548 від 19.12.2006р. (чинного на час виникнення спірних правовідносин), Державна екологічної інспекції у Херсонській області є спеціальним підрозділом Мінприроди, має право обстежувати в установленому порядку підприємства, установи і організації, з метою перевірки додержання ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорону природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки; має право складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення у межах повноважень, визначених законом.

Відповідно до ч.ч.1,3 ст.51 ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища" при проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об'єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об'єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров'я людей. Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей .

Згідно п.4.2 Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених Наказом Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України №105 від 10.04.2006р. (надалі - Правила) на об'єктах благоустрою зеленого господарства забороняється самовільно влаштовувати городи, пошкоджувати дерева, кущі, квітники, газони.

Пунктами 5.5. та 7.1. Правил встановлено, що відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є: на об'єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об'єктів; охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільчих пунктів і підприємств та своєчасно видалені.

Відповідно до п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджених Постановою Кабінету міністрів України „1045 від 01.08.2006р., видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради на підставі ордера.

Згідно з ч.1 ст.68 ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Частина 4 ст.68 ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено правилами ч.1 ст.69 ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища" в якій визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до п.п.9 п. 5 Положення про державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №548 від 19.12.2006р., Інспекція має право уживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно додатку №2 до Постанови Кабінету Міністрів України №559 від 08.04.1999р. „Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міста та інших населених пунктів України" (в редакції чинній нас час складання розрахунку збитків - 26.11.2009р), такса за знищення 1 кв.м. газону звичайного становить 17грн.

Під час проведення перевірки Інспекцією було встановлено знищення відповідачем газону звичайного (без отримання відповідного ордера, передбаченого п.3 Порядку п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затверджених Постановою Кабінету міністрів України №1045 від 01.08.2006р., та здійснення СК „Вікторія" будівництва поля для міні гольфа без оцінки впливу будівництва на навколишнє природне середовище і здоров'я людей ) загальною площею 580,8кв.м., та в подальшому інспектором Інспекції зроблений вірний розрахунок заподіяної шкоди - 9873,6грн.(580,8м.кв.*17=9873,6грн).

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позовні вимоги Інспекції є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Колегія суддів відхиляє доводи апелянта в частині того, що претензія Інспекції від 31.08.2010р. ним не отримувалась, оскільки в матеріалах справи наявна копія поштового повідомлення про вручення СК „Вікторія" 03.09.2010р. претензії Інспекції №5/107-400/10 від 31.08.2010р. (а.с.12).

Відповідно ст.ст.32,33 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно з ст.34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Пункт 1.6 роз'яснень Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001р. N02-5/744 „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища" містить наступні роз'яснення „Вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, господарському суду слід виходити з презумпції вини правопорушника (статті 440 та 442 Цивільного кодексу). Отже позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди".

СК „Вікторія" у своїй апеляційній скарзі посилається на те, що будівництво об'єкту, під час якого було пошкоджено газон, відбулось на замовлення Клубом у 2002р. в рамках будівництва поля під міні гольф за рахунок інвесторів. Проте відповідач не зазначає та не надає жодного доказу на підтвердження вищезазначених обставин.

Посилання СК „Вікторія" на пропущення позивачем при зверненні до суду в 2011р. строку позовної давності, передбаченої ст.250 ГК України (адміністративно-господарські санкції), колегія суддів не приймає до уваги, оскільки шкода, заподіяна державі внаслідок незаконного знищення зелених насаджень не є адміністративно-господарськими санкціями, відповідач невірно тлумачить положення ЗУ „Про охорону навколишнього природного середовища".

Судом апеляційної інстанції встановлено, що в 2011р. СК „Вікторія" звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Херсонській області, в якому просив суд визнати незаконними дії відповідача щодо проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, складанню акту перевірки від 22.09.2009р. №03-12/189. Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду по справі №2а-1320/11/2170 від 29.07.2011р. у задоволенні позову відмовлено; ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.03.2013р. вищезазначену постанову скасовано, адміністративний позов СК „Вікторія" залишено без розгляду у зв'язку з пропуском позивачем строку звернення до суду, встановленого ст.99 КАС України.

Таким чином, станом на день розгляду апеляційної скарги СК „Вікторія" дії Інспекції при проведенні перевірки незаконними не визнані, тому протилежні доводи скаржника до уваги колегією суддів не приймаються.

Разом з цим, суд першої інстанції дійсно в своєму рішенні помилково зазначив про те, що позапланова перевірка відповідача (22-28 вересня 2009р.) була проведена, крім іншого, згідно з наказом Інспекції №681 від 18.08.2010р., оскільки як вбачається з актів перевірки від 22.09.2009р. та 28.09.2009р. перевірки були проведені на підставі наказу Інспекції №1037 від 21.09.2009р.

Проте ця помилка, на думку колегії суддів, не тягне за собою скасування рішення місцевого господарського суду від 22.02.2011р., оскільки судом ухвалене вірне рішення по суті спору.

На підставі вищевикладеного, суд апеляційної інстанції вважає, що висновки оскаржуваного рішення господарського суду Херсонської області від 22.02.2011р. відповідають обставинам справи та нормам законодавства, що є підставою для залишення рішення без змін.

Керуючись ст.ст. 99, 101-103, 105 ГПК України, колегія суддів, - ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Херсонської області від 22 лютого 2011р. залишити без змін.

Постанова в порядку ст.105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 17.06.2013р.

Головуючий суддя Мишкіна М.А.

Суддя Будішевська Л.О.

Суддя Бєляновський В.В.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.06.2013
Оприлюднено18.06.2013
Номер документу31872845
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/28-11

Ухвала від 10.02.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 16.05.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 11.06.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 07.05.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 18.05.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Павловський Павло Павлович

Ухвала від 05.05.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 19.04.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 14.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 16.03.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 03.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні