cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" червня 2013 р.Справа № 5017/885/2012 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді В.Б. Туренко
суддів: Л.І. Бандура, Л.В. Поліщук
при секретарі судового засідання: А.М. Ільченко
за участю представників сторін:
від позивача - Ю.І. Добров
від відповідача -А.С. Сінюков
від третіх осіб - О.В. Саржан, Л.А. Новак
від прокуратури - М.Г. Чалий
представник третьої особи КЕВ м. Одеси у судове засідання не з'явився, про день, час та місце апеляційного розгляду повідомлений належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю „Олмі-РС" та Споживчого товариства „Житлово-будівельний кооператив „БУДОВА-ИНВЕСТ"
на рішення господарського суду Одеської області від 15.05.2013 р.
у справі № 5017/885/2012
за позовом Заступника військового прокурора Одеського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України
до Одеської міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:
1) Товариства з обмеженою відповідальністю „Олмі-РС";
2) Споживчого товариства „Житлово-будівельний кооператив „БУДОВА-ИНВЕСТ";
про визнання незаконним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
В березні 2012 року Заступник військового прокурора Одеського гарнізону звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України до Одеської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради від 25.12.2008 р. №4076-V „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання товариству з обмеженою відповідальністю „Олмі-РС" в оренду земельної ділянки площею 0,9743 га за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, для будівництва 3-секційного 8-10-14 поверхового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення і підземним паркінгом та благоустрою території". Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначив наступне.
Рішенням звуженого виконкому Одеської міської ради депутатів трудящихся від 29.05.1951 р.№ 27 „Про відновлення прав землекористування, а також прав на будівлі, відведені в довоєнний та післявоєнний період для потреб Одеського військового округу" відновлено право землекористування Одеського військового округу на земельні ділянки, відведені для потреб Одеського військового округу у довоєнний період. На підставі вказаного рішення на зазначених земельних ділянках до теперішнього часу дислоковано військові формування, землі перебувають на обліку у КЕВ м. Одеси відповідно до вимог наказів Міністра оборони України № 483 від 22 грудня 1997 року та № 215 від 21 квітня 2011 року. Зокрема, на земельній ділянці, розташованій за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова 10, - дислокується військове містечко № 5 (на даний час на території військового містечка знаходиться військова частина А1495). При цьому наказом начальника Одеського гарнізону № 36 від 31.10.2008 р. „Про закріплення казармено-житлового фонду, інженерних мереж та споруд, земельних ділянок за командирами військових частин Одеського гарнізону" вказане військове містечко закріплено за військовою частиною А1495. Відповідно до договору про пайову участь у будівництві житла № 227/ДБ-39СП від 12.07.2005 р. Міністерство оборони України відмовилось від права користування земельною ділянкою площею 1,9 га на території військового містечка № 5 за адресою м. Одеса, вул. Маршала Говорова 10-б, та погодилось на зміну цільового призначення земельної ділянки з подальшим наданням її в установленому законодавством порядку ТОВ „Олмі-РС" з передачею функції замовника капітального будівництва на вказаній ділянці ТОВ „Олмі-РС". В свою чергу Міністерство оборони України мало отримати 25% від площі збудованого житла. Додатковою угодою № 227/ДУ-1/39СП від 07.06.2006 р. до вказаного договору № 227/ДБ-39СП від 12.07.2005 року ТОВ „Олмі-РС" достроково виконало свої зобов'язання перед Міністерством оборони України щодо передачі житлової площі за вищевказаним договором.
Однак, Одеська міська рада своїми рішеннями № 4075-V та № 4076-V від 25.12.2008 р. припинила право користування земельною ділянкою Міністерства оборони України загальною площею 2,0795 га, що на 0,1795 га більше від згоди Міністра оборони України про відмову від права користування земельною ділянкою на території військового містечка № 5 за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10-б.
На виконання вказаних рішень 28.10.2010 р. Одеською міською радою з ТОВ „Олмі-РС" укладено два договори оренди земельної ділянки за вищевказаною адресою площею 11052 кв.м та 9743 кв.м відповідно, на яких розташоване військове містечко № 5. При цьому, частина земельної ділянки, яка надавалась в оренду Одеською міською радою ТОВ „Олмі- РС", перебуває на обліку у Квартирно-експлуатаційному відділі м. Одеси та закріплена за військовою частиною А1495.
З огляду на викладене, прокурор вважає, що при прийнятті вищезазначених рішень Одеська міська рада перевищила межі наданих їй повноважень, що полягає у незаконному розпорядженні вказаною земельною ділянкою, наданими свого часу для потреб оборони, чим порушила право власності держави та право постійного користування Міністерства оборони України на вказані землі. (а.с. 2-9 т.1).
Ухвалою суду першої інстанції від 26.03.2012 р. позовну заяву прийнято до провадження із призначенням її до розгляду, залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ТОВ „Олмі-РС" та Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси. (а.с. 1 т.1).
Ухвалою суду від 05.06.2012 р. заява Споживчого товариства „Житлово-будівельний кооператив „Будова-Инвест" про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, задоволена. (а.с. 94-95, 101 т.3).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.06.2012 р. за клопотанням ТОВ „Олмі-РС", призначено судову землевпорядну експертизу, провадження у справі зупинено. (а.с. 104-105, 113-115 т.3).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.03.2013 р. провадження у справі поновлено із призначенням її до колегіального розгляду. (а.с. 146 т.3).
Міноборони України в своїх письмових поясненнях підтримав позовні вимоги прокурора. (а.с. 89-96, 117-120 т. 1 а.с. 165-169, 216-218 т. 3).
У відзивах на позов Одеська міська рада, СТ „ЖБК „Будова-Инвест" та ТОВ „Олмі-РС" зазначили про його необґрунтованість. (а.с. 100-105 т. 1, а.с. 108-110, 176-180 т.3).
Рішенням господарського суду Одеської області від 15.05.2013 р. (головуючий суддя - Петров В.С., судді - Демешин О.А., Зайцев Ю.О.), оформленим відповідно до вимог ст. 84 ГПК України 20.05.2013 р., позов задоволено, з мотивів доведеності заявлених вимог. (а.с. 10-16 т.4).
Не погодившись з даним рішенням, ТОВ „Олмі-РС" та СТ „ЖБК „БУДОВА-ИНВЕСТ" 30.05.2013 р. звернулись з апеляційними скаргами, в яких просили його скасувати, у задоволенні позову відмовити, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права.
Відзиви на апеляційну скаргу сторони не надали.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія зазначає наступне.
Рішенням звуженого виконкому Одеської міської ради депутатів трудящихся № 27 від 29.05.1951 р. „Про поновлення прав землекористування, а також прав на будівлі, відведені у довоєнний і післявоєнний періоди для потреб Одеського військового округу" підтверджено належність, зокрема, військового містечка № 5 (м. Одеса, І-й Артилерійський провулок) Одеському військовому округу та відновлено право землекористування земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомості і споруди вказаного військового містечка (а.с. 36-39т. 1).
Згідно рішення виконавчого комітету Одеської міської ради депутатів трудящих № 58 від 07.02.1974 р. „Про перейменування вулиць в м. Одесі" І-й Артилерійський провулок перейменовано у вул. Маршала Говорова. (а.с. 69 т. 1).
Судом першої інстанції встановлено, що на підставі вищевказаного рішення звуженого виконкому № 27 від 29.05.1951 р. на зазначеній земельній ділянці військового містечка № 5 до теперішнього часу розміщені об'єкти нерухомого військового майна, які перебувають на балансі військових формувань, а землі перебувають на обліку у КЕВ м. Одеси відповідно до вимог наказів Міністра оборони України № 483 від 22 грудня 1997року та №215 від 21 квітня 2011 року.
12.07.2005 року між Південним управлінням капітального будівництва Міністерства оборони України (Замовник) та ТОВ „Олмі-РС" (Пайовик) укладено договір №227/ДБ - 39СП на пайову участь у будівництві житла, відповідно до п.2.1.1., 2.1.2. якого предметом договору є будівництво комплексу житлових будинків з об'єктами соціальної інфраструктури та вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового торговельного та адміністративного призначення орієнтовно загальною площею 18 960 кв.м. згідно з проектно-кошторисною документацією на земельній ділянці орієнтовно загальною площею 2,5 га на території військового містечка №5, що розташований за адресою: м. Одеса, вул. М.Говорова, 10, з метою забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей і громадян в порядку пайової участі за рахунок будівництва „Обєкту".
Пунктом 5.1. договору встановлений строк його дії до 12.08.2008 р. (а.с. 12-19 т.1).
Додатковою угодою № 227/ДУ-1/39СП від 07.06.2006 р. до вказаного договору внесені зміни в деякі пункти договору та викладені в слідуючій редакції:
- Абзац четвертий пункту 1.1. „Обєкт" - комплекс житлових будинків з об'єктами соціальної інфраструктури та вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового, торговельного та адміністративного призначення орієнтовно загальною площею квартир 15 082,72 кв.м. згідно з проектно-кошторисною документацією, що підлягають будівництву на земельній ділянці орієнтовно загальною площею 1,9 га на території військового містечка №5, що розташований за адресою м. Одеса, вул. М. Говорова, 10;
- пункт 2.1.1. - будівництво комплексу житлових будинків з об'єктами соціальної інфраструктури та вбудовано-прибудованими приміщеннями соціально-побутового торговельного та адміністративного призначення орієнтовно загальною площею квартир 15 082,72 кв.м. згідно з проектно-кошторисною документацією на земельній ділянці орієнтовно загальною площею 1,9 га на території військового містечка №5, що розташований за адресою: м. Одеса, вул. М.Говорова, 10;
- пункт 5.4. - ціна договору встановлюється орієнтовно в розмірі 43 000 000 грн. і по закінченню будівництва буде остаточно визначена за фактичними витратами „Замовника", „Пайовика";
- пункт 3.2.1. „Замовник" отримує квартири, загальна площа яких становить 25% від загальної площі квартир в „Об'єкті". З метою прискорення забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом відповідно до пункту 2.1.3. договору сторони узгодили і встановили, що квартири загальною площею, визначеною цим підпунктом, отримуються „Замовником" починаючи з третього та четвертого кварталів 2005 року, відповідно до пропозицій „Замовника" в м. Одесі та в інших регіонах України;
- пункт 3.2.2. „Пайовик" отримує 75% від загальної площі квартир в „Обєкті", кінцеву будівельну продукцію, не житлові приміщення соціально-побутового, торгівельного та адміністративного призначення (за виключенням загальної площі квартир, що згідно п.3.2.1. передаються „Замовнику"). (а.с. 20-22 т.1).
08.06.2006 р. листом №220/2301 Міністерство оборони України відмовилось від права користування земельною ділянкою площею 1,9 га на території військового містечка № 5 за адресою м. Одеса, вул. Маршала Говорова 10, у зв'язку з чим змінено цільове призначення земельної ділянки з подальшим наданням її в установленому законодавством порядку ТОВ „Олмі-РС". У вказаному листі зазначено, що ТОВ „Олмі-РС" достроково виконало свої зобов'язання перед Міністерством оборони України за договором від 12.07.2005 р. №227/ДБ-39СП. (а.с. 23 т.1).
06.03.2008 р. Міністерство оборони України звернулось з листом за №192/7 до ТОВ „Олмі-РС", в якому повідомило про те, що у зв'язку з виконанням ТОВ „Олмі-РС" своїх зобов'язань за договором №227/ДБ-39СП від 12.07.2005 р., додаткового договору №1/39 від 17.10.2005 р. та додаткової угоди №227/ДУ-1/39СП від 07.06.2006 р. Південне управління капітального будівництва Міністерства оборони України претензій майнового характеру до ТОВ „Олмі-РС" не має. Крім того, в листі вказано Південним УКБ МО України із перерахованої Міністерству оборони України ТОВ „Олмі-РС" суми грошових коштів у розмірі 5 000 000 грн. за платіжним дорученням №69 від 07.06.2006 р. зараховано 3 383 750 грн., залишок грошових коштів, який становить 1 616 250 грн. знаходиться у розпорядженні Міністерства оборони України. (а.с. 128 т.1).
31.10.2008 р. наказом начальника Одеського гарнізону № 36 „Про закріплення казармено-житлового фонду, інженерних мереж та споруд, земельних ділянок за командирами військових частин Одеського гарнізону" вказане військове містечко № 5 загальною площею 2,2 га закріплено за військовою частиною А1495. (а.с. 77-81 т. 1)
25.12.2008 р. Одеською міською радою прийнято рішення № 4075-V „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання товариству з обмеженою відповідальністю „Олмі-РС" в оренду земельної ділянки площею 1,1052 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10-б, для будівництва 7-секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими офісними приміщеннями та підземним паркінгом". Відповідно до вказаного рішення затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ „Олмі-РС" в оренду, припинено право користування Міністерства оборони України земельною ділянкою площею 1,1052 га за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10-б, за добровільною відмовою, та вказану земельну ділянку надано в оренду ТОВ „Олмі-РС". (а.с. 24 т. 1).
25.12.2008 р. Одеською міською радою прийнято рішення № 4076-V „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання товариству з обмеженою відповідальністю „Олмі-РС" в оренду земельної ділянки площею 0,9743 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, для будівництва 3-секційного 8-10-14-поверхового жилого будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення і підземним паркінгом та благоустрою території". Згідно вищевказаного рішення затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання ТОВ „Олмі-РС" в оренду земельної ділянки площею 0,9743 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, для будівництва 3-секційного 8-10-14-поверхового жилого будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення і підземним паркінгом та благоустрою території, припинено право користування Міністерства оборони України земельною ділянкою площею 0,9743 га за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, за добровільною відмовою, та вказану земельну ділянку надано в оренду ТОВ „Олмі-РС", при цьому затверджено договір оренди землі між Одеською міською радою та вказаним товариством. (а.с. 25 т. 1).
На виконання вищевказаних рішень 28.10.2010 р. між Одеською міською радою (Орендодавець) та ТОВ „Олмі-РС" (Орендар) укладений договір оренди землі , згідно п.1.1. якого Орендодавець на підставі Закону України „Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №4075-V від 25.12.2008 р. передає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 1,1052 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. М. Говорова, 10-б, для будівництва 7-секційного 10-поверхового жилого будинку з вбудованими офісними приміщеннями та підземним паркінгом, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.
Пунктом 3.1. договору сторони погодили термін його дії - на 5 років.
Зазначений договір посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. за №4006 та зареєстрований в Одеському міському відділі ДП „Центр ДЗК" 08.12.2010 р. за №041050500108. (а.с.26-30 т.1).
28.10.2010 р. між Одеською міською радою (Орендодавець) та ТОВ „Олмі-РС" (Орендар) укладений договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець на підставі Закону України „Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №4076-V від 25.12.2008 р. передає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,9743 га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. М. Говорова, 10, для будівництва 3-секційного 8-10-14-поверхового жилого будинку з вбудованими офісними приміщеннями та підземним паркінгом, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.
Пунктом 3.1. договору сторони погодили термін його дії - на 3 роки.
Зазначений договір посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Чужовською Н.Ю. за №4006 та зареєстрований в Одеському міському відділі ДП „Центр ДЗК" 08.12.2010 р. за №041050500108. (а.с.31-35 т.1).
Згідно довідки Південно-Східного територіального квартирно-експлуатаційного управління № 303/22/1/469 від 21.05.2012 р., за обліковими даними Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеси за адресою м. Одеса вул. Маршала Говорова, 10 на теперішній час рахується земельна ділянка військового містечка № 5 загальною площею - 10,3433 га, яка за цільовим призначенням належить до земель оборони. При цьому на теперішній час на території зазначеного військового містечка №5 перебуває військове нерухоме майно, яке є державною власністю та належить наступним установам Міністерства оборони України:
- Військовій частині А1495;
- Військовій частині А1785;
- 9 Спортивному клубу Управління спорту Міністерства оборони України;
- Південному управлінню капітального будівництва Міністерства оборони України;
- Філії Одеського управління військової торгівлі Концерну „Військторгсервіс". (а.с. 121 т. 1).
Під час розгляду апеляційної скарги представник ТОВ „Олмі-РС" підтвердив, що облікові дані КЕВ м. Одеси не відповідають дійсності, оскільки на земельній ділянці військового містечка №5 по вул. Маршала Говорова, 10 відсутнє будь-яке нерухоме військове майно, на цій земельній ділянці здійснюється будівництво багатоповерхового житлового комплексу. Означене твердження не спростовано прокурором та позивачем.
Прокурор та Міністерство оборони України вважає незаконним рішення Одеської міської ради від 25 грудня 2008 року № 4076-V, яким надано у користування ТОВ „Олмі-РС" земельну ділянку площею 0,9743 га, яка перебувала у користуванні Міністерства оборони України та дотепер відноситься за цільовим призначенням до земель оборони, без дотримання процедури припинення права постійного користування Міністерства оборони України та зміни цільового призначення вказаної земельної ділянки, при цьому рішення Одеської міської ради від 25.12.2008 р. №4075-V, яким надано у користування ТОВ „Олмі-РС" земельну ділянку площею 1,1052 га, яка також перебувала у користуванні Міністерства оборони України не оскаржено ні прокурором, ні позивачем.
Розглядаючи даний спір місцевий господарський суд виходив з наступного.
Згідно вимог статті 1 Закону України „Про правовий режим майна у Збройних Силах України" військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України. До військового майна належать будинки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пально-мастильні матеріали, продовольство, технічне, аеродромне, шкіперське, речове, культурно-просвітницьке, медичне, ветеринарне, побутове, хімічне, інженерне майно, майно зв'язку тощо.
Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до Закону управління військовим майном, у тому числі закріплює військове майно за військовими частинами (у разі їх формування, переформування), приймає рішення щодо перерозподілу цього майна між військовими частинами Збройних Сил України, в тому числі у разі їх розформування (частина друга стаття 2 Закону України „Про правовий режим майна у Збройних Силах України"). Міністерство оборони України відповідно до статті 3 Закону України „Про Збройні Сили України", Положення про Міністерство оборони України, затверджене Указом Президента України від 6 квітня 2011 року N406/2011 , є центральним органом влади і військового управління, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
В силу приписів ст. 6 Закону України „Про правовий режим майна у Збройних Силах України" відчуження військового майна здійснюється Міністерством оборони України через уповноважені Кабінетом Міністрів України підприємства та організації, визначені ним за результатами тендеру, після його списання, за винятком майна, визначеного частиною другою цієї статті. Рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України. Порядок відчуження військового майна визначається Кабінетом Міністрів України.
Отже, повноваження щодо визначення порядку прийняття рішення про відчуження військового майна визначаються згідно з окремим нормативно-правовим актом, прийняття якого делеговано Кабінету Міністрів України.
Згідно статті 6 Закону України „Про розмежування земель державної та комунальної власності" від 05.02.2004р. землі оборони є землями державної власності та не можуть передаватися до земель комунальної власності.
Пунктом б) частини третьої статті 84 Земельного кодексу України визначено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать землі оборони, крім земельних ділянок під об'єктами соціально-культурного, виробничого та житлового призначення.
Згідно норм статті частини 2 статті 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України.
Розпорядженням від 24.12.2007 р. №1231-р „Деякі питання розпорядження об'єктами державної власності" Кабінет Міністрів України зупинив прийняття, зокрема, міністерствами, як суб'єктами управління об'єктами державної власності, рішень про відчуження об'єктів державної власності, передачу їх у комунальну власність та вчинення будь-яких інших дій, які можуть призвести до відчуження об'єктів державної власності.
За висновком місцевого господарського суду Одеська міська рада в порушення вимог чинного законодавства, в період дії заборони на передачу земель Міністерства оборони України без відповідної згоди - протокольного рішення Кабінету Міністрів України своїм рішенням від 25 грудня 2008 року № 4076-V „Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання товариству з обмеженою відповідальністю „Олмі-РС" в оренду земельної ділянки площею 0,9743 га, за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, для будівництва 3-секційного 8-10-14-поверхового жилого будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення і підземним паркінгом та благоустрою території" незаконно припинила право користування земельною ділянкою військового містечка № 5 (м. Одеса) з боку Міністерства оборони України.
Виходячи з наведеного, суд задовольнив позов шляхом визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради № 4076-V від 25.12.2008 р.
Судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи із слідуючого.
Відповідно до ст. 77 Земельного кодексу України (яка діяла на час прийняття оскарженого рішення), землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати у державній та комунальній власності. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.
Згідно із ч.1 ст. 2 Закону України „Про використання земель оборони", військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України .
Ст. 126 Земельного кодексу України встановлює, зокрема, що право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Форми державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою затверджуються Кабінетом Міністрів України. Державний акт на право власності та право постійного користування земельною ділянкою видається на одну земельну ділянку.
При розгляді спору встановлено, що Міністерство оборони України не отримувало документ, який посвідчує право користування землею ні у відповідності до норм Земельного кодексу УРСР в редакції 1922 р. (відновлення права землекористування - 1951 р.), ні за нормами наступних Земельних кодексів в редакції 1970 р., 1990 р., 2001 р. Останнім не була проведена також відповідна реєстрація цього права згідно із чинним законодавством.
Закон України „Про управління об'єктами державної власності", прийнятий 21.09.2006р. та набрав чинності 18.10.2006р., тобто після надання Міністром оборони України відмови від права користування земельною ділянкою за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10 (08.06.2006р.), та норми цього Закону взагалі не регулюють відносини, пов'язані з землею. Відповідно до ч. 2. ст. 3 Закону України „Про управління об'єктами державної власності" дія цього Закону не поширюється на управління об'єктами власності Українського народу, визначеними частиною першою статті 13 Конституції України, а також на здійснення прав інтелектуальної власності. В ч. 1 ст. 13 Конституції України зазначені наступні об'єкти права власності Українського народу - земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони.
Розпорядження Кабінету Міністрів від 24.12.2007 р. №1231-р „Деякі питання розпорядження об'єктами державної власності", яким зупинено прийняття, зокрема, міністерствами, як суб'єктами управління об'єктами державної власності, рішень про відчуження об'єктів державної власності, передачу їх у комунальну власність та вчинення будь-яких інших дій, які можуть призвести до відчуження об'єктів державної власності, не може бути застосованим до спірних правовідносин, оскільки воно прийняте після добровільної відмови Міністерства оборони України від спірної земельної ділянки - 08.06.2006р. та втратило чинність ще 02.04.2008р., тобто до прийняття спірного рішення Одеською міською радою. Тому, неможливо погодитись з висновком суду про те, що Одеська міська рада в період дії заборони на передачу земель МОУ в порушення вимог чинного законодавства незаконно припинила право користування земельною ділянкою військового містечка № 5 (м. Одеса) з боку Міністерства оборони України.
Відповідно до п.45 Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затвердженого наказом Міноборони України від 22.12.1997 р. №483, передача земель місцевим органом влади проводиться за згодою Міністра оборони України або за його дорученням начальником розквартирування військ та капітального будівництва - начальником Головного управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України.
В межах правовідносин, що склались у зв'язку з відмовою Міністра оборони України від права користування земельною ділянкою за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, та наступним прийняттям Одеською міською радою спірного рішення від 25.12.2008 р. № 4076-V, не відбувалось відчуження військового майна - його реалізації уповноваженим підприємством (організацією) шляхом передачі прав власності на військове майно, оскільки Міністром оборони України була надана відмова від права користування земельною ділянкою, яке за своєю суттю є правом, зовсім відмінним від права власності. Відмова від права постійного користування земельною ділянкою не є передачею права постійного користування та відчуженням або передачею земельної ділянки.
Тому, нормативні акти, що регулюють порядок відчуження військового майна (передачу прав власності), та які наведені в судовому рішенні місцевого господарського суду, не можуть бути застосовані до правовідносин, що стосуються права користування земельною ділянкою.
Судовою колегією встановлено, що Міністром оборони України надавались Одеській міській раді відмови від права користування земельною ділянкою військового містечка № 5 за адресою: м. Одеса, Говорова, 10, площею набагато більшою ніж зазначено у позовній заяві, а саме - 1,9 га. Відповідно до листа Міністра оборони України від 08.06.2006 р. №220/2302 МОУ відмовилось від права користування земельною ділянкою за зазначеною адресою площею 4,1 га, в межах договору із ТОВ "Берег-Трейд", а в оренду ТОВ "Берег-Трейд" передано 3,81 га, згідно рішення Одеської міської ради від 25.12.2008 р. №4077-V. (а.с. 62-63 т.4).
В зв'язку із чим твердження позивача, що МО України позбавлено права користування земельною ділянкою за адресою: Говорова, 10, більшою ніж МО України надано ОМР відмову від права користування - необґрунтоване, а посилання позивача на відсутність будь-якого погодження меж спірної земельної не відповідає обставинам справи.
Крім того, позивачем не доведено факту порушення права, так як МОУ повідомляло Одеську міську раду про відмову від права користування земельною ділянкою за адресою: Говорова, 10, площею набагато більшою ніж зазначено у позовній заяві - 1,9 га.
Спірні правовідносини не виникли й у зв'язку з розмежуванням земель, та в межах спірних правовідносин не відбувалось зміни власника земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10. Тому, є безпідставним обґрунтування судового рішення від 15.05.2013р., нормами права, що регулюють передання земель державної власності у комунальну власність, зокрема, ст. 6 Закону України „Про розмежування земель державної та комунальної власності", ст. 84 Земельного кодексу України.
Рішенням Одеської міської ради від 25.12.2008 р. № 4076-V не передбачено прийняття вищевказаної земельної ділянки у комунальну власність, цим рішенням передбачено зміну користувача цієї земельної ділянки. Докази зміни права власності на земельну ділянку за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Говорова, 10, в матеріалах справи відсутні.
Відсутність зміни права власності на вищевказану земельну ділянку, відповідно, виключає порушення цього права.
Господарським судом Одеської області в рішенні від 15.05.2013р. визнано порушення права власності держави в особі Міністерства оборони України, зазначено про порушення відповідачем порядку зміни цільового призначення земель. Погодитись з такими висновками суду не можна, оскільки вони не відповідають обставинам справи та суперечать чинному законодавству.
Відповідно до п. 5 ст. 116 Конституції України Кабінет Міністрів України здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону.
Статтею 13 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
В пункті 12 Перехідних положень ЗК (в редакції, що діяла на момент прийняття спірного рішення) встановлено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради відноситься, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно зі ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Вищевикладене не враховано судом першої інстанції при вирішенні спору, що призвело до прийняття неправильного рішення і є підставою для його скасування. Судові витрати за апеляційний перегляд відшкодовуються скаржникам за рахунок позивача, згідно ст. 49 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 99, 103-105 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги ТОВ „Олмі-РС" та Споживчого товариства „Житлово будівельний кооператив „БУДОВА-ИНВЕСТ" задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 15.05.2013 р. у справі №5017/885/2012 скасувати, у задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Міністерства оборони України судовий збір за апеляційний перегляд:
- в сумі 573,50 грн. на користь ТОВ „Олмі-РС";
- в сумі 573,50 грн. на користь Споживчого товариства „Житлово-будівельний кооператив „БУДОВА-ИНВЕСТ".
Доручити господарському суду Одеської області видати відповідні накази.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.
Повний текст постанови підписано 26.06.2013 р.
Головуючий суддя В.Б. Туренко
Суддя Л.І. Бандура
Суддя Л.В. Поліщук
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2013 |
Оприлюднено | 26.06.2013 |
Номер документу | 32050085 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Туренко В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні