Постанова
від 20.06.2013 по справі 801/5138/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

20 червня 2013 р. (12:14) Справа №801/5138/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Дудіна С.О., за участю секретаря судового засідання Павленко Н.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Чорноморського районного споживчого товариства

до: Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія";

Державного реєстратора Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар Олени Миколаївни;

Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції

про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,

за участю представників:

від позивача - Сухова Т. О., довіреність від 30.04.2013 р.;

від Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" - не з'явився;

від Державного реєстратора Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар Олени Миколаївни - не з'явився;

від Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції - не з'явився,

Суть спору:

Чорноморське районне споживче товариство звернулось до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з позовною заявою та просить визнати противоправним та скасувати рішення реєстратора від 10.05.2011 "Про відмову в державній реєстрації прав власності" та зобов'язати Кримське республіканське підприємство "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторії" провести реєстрацію права власності за позивачем на об'єкти колгоспного ринку, розташованого за адресою: смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а, на підставі рішення господарського суду АР Крим від 16.09.2010 р. по справі №2-5/509-2009 та рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради № 124 від 20.04.2005 р.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що рішення про відмову в державній реєстрації прав власності, прийняте реєстратором БТІ, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки у позивача наявні всі правовстановлюючі документи на об'єкти колгоспного ринку, на підставі яких має бути здійснена відповідна державна реєстрація.

Правова позиція КРП "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" знаходить своє відображення у письмових запереченнях на адміністративний позов, відповідно до яких відповідач просить у задоволені позову відмовити.

Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 30.11.2011р. у справі №2а-9217/11/0170/23, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2012р., позов був задоволений.

Ухвалою Вищого адміністративного суду АР Крим від 25.04.2013р. постанова Окружного адміністративного суду АР Крим від 30.11.2011р. та Ухвала Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2012р. у справі №2а-9217/11/0170/23 скасовані, справа направлена на новий розгляд до суду першої інстанції.

За результатом автоматичного розподілу справа передана на розгляд судді С. О. Дудіну та ухвалою від 15.05.2013 р. була прийнята до провадження.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 03.06.2013 р. залучено до участі у справі в якості другого відповідача Реєстраційну службу Чорноморського районного управління юстиції.

Відповідачі явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, про час та місце розгляду справи були проінформовані належним чином, від відповідача - Реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції 19.06.2013 р. факсимільним шляхом до суду надійшло клопотання про розгляд справи за відсутністю його представника.

Приймаючи до уваги те, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає за можливе на підставі ч. 6 ст. 71, ст. 128 КАС України розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача, суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, Чорноморське районне споживче товариство зареєстровано Чорноморської райдержадміністрацією, реєстраційний № 10001967622, тобто є юридичною особою. На балансі підприємства значиться колгоспний ринок, розташований за адресою: смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а. Згідно державного акта на право постійного користування від 21.11.2001г за № 1-КМ № 003830 позивачу передана земельна ділянка 3,439 га, в тому числі під ринком площею 0,238 га.

Матеріали справи свідчать, що 20 квітня 2005 року Виконавчим комітетом Чорноморського селищної ради було прийнято рішення № 124 про оформлення за Чорноморським районним споживчим товариством права власності на об'єкти нерухомого майна, розташовані в смт. Чорноморське по вул. Поштова, 21, у тому числі на м'ясний павільйон (1989 р.б.) (літер А-А1) площею 266,8 кв. м.

Даним рішенням виконком зобов'язав КРП "БРТІ" провести правову реєстрацію та видати позивачеві правовстановлюючі документи на об'єкти нерухомого майна, розташовані в смт. Чорноморське по вул. Поштова, 21.

Крім того, рішенням Господарського суду АР Крим від 16.09.2010 року у справі №2-5/509-2009 за Чорноморським районним споживчим товариством було визнано право власності на об'єкти нерухомого майна колгоспного ринку, що розташовані за адресою: смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а, що складаються з торгового павільйону (літ. Б) та навісів (літ. В, Г, 3, И, К).

З матеріалів справи вбачається, що 17.03.2011 р. позивач звернувся до КРП "БРТІ м. Євпаторії" із заявою про реєстрацію права власності на колгоспний ринок, розташований за адресою: смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а (т. І, а. с. 950. До заяви позивачем були додані: рішення Господарського суду АР Крим, технічний паспорт нерухомості та статутні документи.

10.05.2011 р. реєстратором Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар Оленою Миколаївною було прийнято рішення «Про відмову в державній реєстрації прав власності», в якому зазначено, що за наслідком проведеної 14.04.2011 р. технічної інвентаризації в межах земельної ділянки по вул. Поштова, 21а в смт. Чорноморське розташовані наступні будівлі: літ. «А» - м'ясний павільйон, літ. «Б» - торговий павільйон, літ. «С» - вбиральня, інші споруди. Однак, в рішенні господарського суду павільйон літ. «А-А1» не вказаний, а тому неможливо встановити, чи був здійснений поділ об'єкта нерухомості під вказаним літером, чи був він просто пропущений. На підставі цього реєстратором було відмовлено в проведенні державної реєстрації права власності за заявою позивача.

Після цього, позивачем до начальника КРП "БРТІ м. Євпаторії" була подана скарга №231/12 від 25.06.2011 р. на дії реєстратора Бондар О. М. із зазначенням в ній про те, що об'єкти колгоспного ринку не є неподільним майном, що підтверджується інвентарною справою. До скарги позивачем були додані вищевказані рішення Виконкому Чорноморської селищної ради та рішення господарського суду.

На скаргу позивача директором КРП "БРТІ м. Євпаторії" була надана відповідь №2534/01-13 від 06.07.2011 р., в якій повідомлено, що рішенням Господарського суду АР Крим від 16.09.2010 року у справі №2-5/509-2009 виділ літ. «А-А1» в окремий об'єкт нерухомого майна не здійснювався, як і не було визнано право власності на нерухомість під вказаним літером, у зв'язку з чим, враховуючи, що колгоспний ринок є єдиною річчю, законні підстави для оформлення права власності відсутні.

Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду з вимогами про скасування рішення реєстратора Бондар О. М. та спонукання КРП "БРТІ м. Євпаторії" до проведення реєстрації за позивачем права власності на об'єкти нерухомості, розглянувши які суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду.

Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно.

Положеннями абз. 1 ч. 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України» від 11.02.2010 р. № 1878 - VІ встановлено, що до 1 січня 2012 року державна реєстрація права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Порядок проведення державної реєстрації права власності та права користування (сервітуту) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; довірчого управління нерухомим майном; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також порядок взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, був визначений Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 р. N 7/5 (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до наведеного у п. 1.2 Положення № 7/5 визначення, державна реєстрація прав - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, а також права власності на об'єкти незавершеного будівництва шляхом внесення відповідного запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

У п. 1.3. Положення № 7/5 визначено, що державна реєстрація прав проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування (п. 1.4 Положення).

Згідно з п. 2.1 Положення № 7/5 для проведення державної реєстрації виникнення, переходу або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно власник (власники), інший правонабувач (правонабувачі) або уповноважена ним (ними) особа подає реєстратору БТІ заяву про державну реєстрацію прав за формою, визначеною у додатку 1.

Відповідно до абзаців 1, 2 п. 2.2 розділу ІІ Положення № 7/5 заява про державну реєстрацію прав подається реєстратору того БТІ, яке здійснює свою діяльність відповідно до договору з Адміністратором Реєстру прав на території адміністративно-територіальної одиниці, на якій розташований об'єкт, права щодо якого підлягають державній реєстрації.

До заяви про державну реєстрацію прав додаються правовстановлювальні документи (додаток 2), їх нотаріально засвідчені копії, документи, що підтверджують оплату за проведення державної реєстрації прав та видачу витягу про державну реєстрацію прав, а також інші документи, визначені Положенням.

Додатком 2 до Положення № 7/5 встановлено перелік правовстановлювальних документів, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на нерухоме майно, до яких, серед іншого, відносяться: рішення суду про визнання права власності на об'єкти нерухомого майна, про встановлення факту права власності на об'єкти нерухомого майна, про передачу безхазяйного нерухомого майна до комунальної власності (п. 10).

За п. 3.1 Положення № 7/5 з моменту прийняття заяви починається розгляд реєстратором заяви та доданих до неї документів.

Законодавець у п. 3.2 встановив перелік підстав, за яких розгляд вказаної заяви має бути зупинений, зокрема, у разі подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі.

При цьому, про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав реєстратор БТІ письмово повідомляє заявника (заявників) шляхом надіслання на адресу, що зазначена у заяві про державну реєстрацію прав, рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав.

Розгляд заяви про державну реєстрацію прав зупиняється до усунення обставин, що були підставою для прийняття такого рішення. При цьому до строку проведення державної реєстрації прав не зараховується час зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав.

Якщо заявник (заявники) усунув(ли) обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, загальний строк розгляду такої заяви продовжується на відповідний строк.

У разі якщо заявником (заявниками) не усунено зазначені обставини в тридцятиденний строк з моменту надіслання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, реєстратор БТІ приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Таким чином, у разі подання заявником не в повному обсязі документів для реєстрації права власності на нерухомість реєстратор має винести рішення про зупинення розгляду заяви та надати час для усунення відповідних обставин.

Як було зазначено вище, 17.03.2011 р. позивач звернувся до КРП "БРТІ м. Євпаторії" із заявою про реєстрацію права власності на колгоспний ринок, що знаходиться за адресою смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а, надавши при цьому рішення Господарського суду АР Крим від 16.09.2010 р. у справі № 2-5/509-2009.

Зі вказаного рішення вбачається, що висновком проведеної в рамках господарської справи експертизи № 31-0255 від 06.05.2010 р. встановлена належність павільйону (літ. Б), навісів (літ В, Г, 3, И, К) та м'ясного павільйону (літ. А) до об'єктів нерухомості, оскільки останні нерозривно пов'язані з землею та їх переміщення призведе до руйнування з втратою можливості виконувати свої функції.

Вказаним рішенням Господарського суду АР Крим за позивачем визнано право власності на нерухоме майно - об'єкти колгоспного ринку, що розташовані за адресою смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а, що складаються з торгового павільйону (літ Б) та навісів (літ В, Г, 3, И, К), тобто частини майнового комплексу колгоспного ринку за вирахуванням м'ясного павільйону (літ. А-А1).

Враховуючи, що м'ясний павільйон (літ. А-А1) є складовою частиною усього комплексу спірного майна (що в свою чергу, відображено у доданій до заяви про реєстрацію права власності на колгоспний ринок технічній документації БТІ та в подальшому встановлено на підставі проведеної 14.04.2011 р. технічної інвентаризації в самому рішенні реєстратора про відмову у державній реєстрації прав власності), але позивачем не надано правовстановлювальних документів на зазначений об'єкт нерухомого майна, - суд дійшов висновку, що розгляд вказаної заяви мав бути зупинений реєстратором БТІ на підставі, передбаченій пп. 3.2.1 п. 3.2 Положення № 7/5, у зв'язку з поданням документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі.

Суд зазначає, що повноваження, надані реєстратору діючим законодавством, мають використовуватися з метою, з якою це повноваження надано та виключно у спосіб, який передбачено Конституцією та законами України.

Відмова відповідача Бондар О.М. у державній реєстрації з підстав відсутності правовстановлюючих документів на м'ясний павільйон літ. «А-А1» є протиправною та такою, що прийнята поза межами повноважень з огляду на те, що «модель поведінки», передбачена Положенням № 7/5 у випадку подання документів для державної реєстрації прав не в повному обсязі, передбачає процедуру зупинення розгляду заяви, яка реєстратором здійснена не була.

Необхідність винесення реєстратором рішення про зупинення розгляду заяви та надання позивачеві часу для обґрунтування належності йому на праві власності об'єкта нерухомості під літ. «А-А1» (м'ясний павільйон) вбачається, зокрема, з огляду на те, що право власності на вказаний об'єкт було оформлено рішенням Виконкому Чорноморської селищної ради №124 від 20.04.2005 р., яке надавалося відповідачеві разом із скаргою на дії реєстратора №231/12 від 25.06.2011 р., проте безпідставно не було враховано.

Отже, посилаючись на відсутність в рішенні Господарського суду АР Крим відомостей щодо м'ясного павільйону літ. «А-А1», відсутність змоги встановлення правового статусу вказаної будівлі, встановлену заборону тлумачити права та, минаючи встановлену законодавцем процедуру зупинення розгляду заяви, реєстратором БТІ відмовлено в державній реєстрації прав власності на колгоспний ринок, що знаходиться за адресою смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а.

Прийняття рішення щодо реєстрації права або відмови в реєстрації є повноваженням суб'єкта владних повноважень, яке може бути використане ним на власний розсуд в межах закону, однак не всупереч положенням правової норми, закріпленої в пп. 3.2.1 п. 3.2 Положення № 7/5.

У п. 3.5 Положення № 7/5 зазначено, що реєстратор БТІ відмовляє у проведенні державної реєстрації прав, якщо: подані документи не відповідають вимогам, установленим Положенням та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги установити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства (пп. 3.5.4).

Суд зазначає, що додане позивачем до заяви рішення господарського суду відповідало вимогам, установленим Положенням та надавало змогу установити відповідність заявлених прав і поданих документів на зазначені в рішенні об'єкти нерухомості вимогам законодавства, проте відсутність у вказаному рішенні інформації про літер «А-А1», враховуючи оформлення права власності на цей об'єкт рішенням виконкому, є підставою саме для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви.

Так, згідно пп. 10 п. "б" статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції станом на момент прийняття Виконкомом Чорноморської селищної ради рішення №124 від 20.04.2005 р.) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, щодо обліку та реєстрації відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Особливості оформлення права власності на нерухоме майно передбачені Розділом УІІІ Положення №7/5, зокрема, п. п. а) п. 8.1, яким закріплено, що оформлення права власності на нерухоме майно проводиться з видачею свідоцтва про право власності за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно органами місцевого самоврядування: фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об'єкти нерухомого майна за наявності документа, що посвідчує право на земельну ділянку, та документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам; фізичним та юридичним особам на підставі документів, установлених законодавством, які підтверджують право власності на об'єкти нерухомого майна та не віднесені до правовстановлювальних документів, передбачених у додатку 2 до Положення.

Підготовку документів для видачі свідоцтва про право власності за дорученням органів місцевого самоврядування та інших органів відповідно до законодавства можуть проводити БТІ (п. 8.3 Положення №7/5).

Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Таким чином, рішення Виконкому Чорноморської селищної ради №124 від 20.04.2005 р. є належним доказом виникнення у позивача права власності на об'єкт нерухомості літер «А-А1» (м'ясний павільйон), враховуючи, до того ж, вказаний в ньому припис стосовно обов'язку КРП "БРТІ м. Євпаторії" здійснити на підставі нього правову реєстрацію.

Частиною 3 статті 2 КАС України обумовлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Проте, спірне рішення зазначеним вимогам не відповідає, оскільки було прийнято без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, без дотримання реєстратором процедури зупинення розгляду заяви, та призвело до порушення необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи (позивача) і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

За таких обставин, суд вважає, що відмова відповідача в державній реєстрації права власності є протиправною, а тому позовні вимоги в частині скасування рішення реєстратора Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар Олени Миколаївни від 10.02.2011 р. "Про відмову в державній реєстрації права власності" є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо заявлених позовних вимог про зобов'язання КРП "БРТІ м. Євпаторії" провести реєстрацію права власності на підставі рішення господарського суду АР Крим від 16.09.2010 р. по справі №2-5/509-2009 та рішення виконавчого комітету Чорноморської селищної ради № 124 від 20.04.2005 р. на об'єкти колгоспного ринку, розташованого за адресою:смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а, суд зазначає наступне.

Пунктами 2, 3 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №1878 від 11.02.2010 р. "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" (з подальшими змінам та доповненнями) встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року. До 1 січня 2013 року державна реєстрація права власності та права користування (сервітут) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також облік безхазяйного нерухомого майна, довірче управління нерухомим майном проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності цим Законом та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

На час виникнення спору, порядок проведення державної реєстрації права власності та права користування (сервітуту) на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках; права користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; довірчого управління нерухомим майном; права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а також порядок взяття на облік безхазяйного нерухомого майна був визначений Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим Наказом Міністерства юстиції України 07.02.2002 N 7/5 (з наступними змінами та доповненнями).

Відповідно до п. 1.3 Тимчасового положення державна реєстрація прав проводилася реєстраторами бюро технічної інвентаризації у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснювалося БТІ, створеними до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

У той же час, з 01.01.2013 р. державна реєстрація права власності на нерухоме майно здійснюється відповідними органами Державної реєстраційної служби України.

Так, Указом Президента України "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" від 9 грудня 2010 року N 1085/2010 було утворено Державну реєстраційну службу України, поклавши на цю Службу функції з реалізації державної політики у сфері реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, у сфері реєстрації релігійних організацій, а також функції Міністерства юстиції України з реалізації державної політики у сфері реєстрації.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну реєстраційну службу України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року N 401/2011, Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань реалізації державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами, статуту територіальної громади міста Києва, друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб'єктів інформаційної діяльності.

Відповідно до підпункту 10 пункту 4 Положення Укрдержреєстр відповідно до покладених на нього завдань здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Наказом Міністерства юстиції України від 2 лютого 2012 року N 198/5 був затверджений Перелік реєстраційних служб територіальних органів юстиції, в якому зазначена, зокрема, Реєстраційна служба Чорноморського районного управління юстиції.

Таким чином, повноваження щодо реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, розташовані на території смт. Чорноморське, на теперішній час виконує Реєстраційна служба Чорноморського районного управління юстиції, яка була залучена судом в якості співвідповідача.

Оскільки судом була встановлена протиправність прийнятого реєстратором КРП "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар О.М. рішення від 10.05.2011 р. про відмову в державній реєстрації прав власності на колгоспний ринок, порушені таким рішенням права позивача підлягають судовому захисту.

Разом з тим, під час судового розгляду справи відбулася передача повноважень щодо проведення державної реєстрації прав власності на нерухоме майно від бюро технічної інвентаризації до Державної реєстраційної служби.

Суд зазначає, що зміст позовних вимог позивача не стосується оспорювання дій або бездіяльності реєстраційної служби Чорноморського районного управління юстиції та має на меті лише повний судових захист його права на реєстрацію (тобто офіційне визнання державою) належних об'єктів нерухомості, від здійснення якої КРП "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" в особі його реєстратора безпідставно ухилився.

У зв'язку з вищенаведеним, враховуючи встановлені ст. 2 КАС України завдання адміністративного судочинства у вигляді захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ, суд вважає, що ефективний судовий захист порушених прав позивача потребує також внесення запису про його право власності на нерухоме майно до відповідного реєстру, чого позивач був безпідставно та протиправно позбавлений.

При цьому суд вважає за доцільне зазначити, що передача державою повноважень по проведенню реєстраційних дій в сфері обліку нерухомого майна від одного органу іншому, враховуючи закріплений в статті 3 Конституції України принцип відповідальності держави за свою діяльність, також передбачає вчинення органом, якому передані повноваження, дій, обумовлених діяльністю попереднього органу.

Згідно з частиною 1 статті 8 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Конституційний суд України в рішенні № 15-рп/2004 від 02.11.2004 р. у справі № 1-33/2004 зазначив, що "верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об'єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Таке розуміння права не дає підстав для його ототожнення із законом, який іноді може бути й несправедливим, у тому числі обмежувати свободу та рівність особи. Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права. Зазвичай справедливість розглядають як властивість права, виражену, зокрема, в рівному юридичному масштабі поведінки й у пропорційності юридичної відповідальності вчиненому правопорушенню.

У сфері реалізації права справедливість проявляється, зокрема, у рівності всіх перед законом, відповідності злочину і покарання, цілях законодавця і засобах, що обираються для їх досягнення".

З огляду на вказану правову позицію єдиного органу конституційної юрисдикції, закріплений в статті 8 КАС України принцип верховенства права дозволяє суду зробити висновок, що порушення майнових прав юридичної особи (у тому числі права власності на нерухоме майно), як матеріальної основи її діяльності, органами, уповноваженими державою здійснювати певні функції, покладають на останню відповідальність за такі порушення, уникнення від якої шляхом передачі повноважень іншим органом є неприпустимим.

Отже, безпідставна відмова реєстратора КРП "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар О.М. у державній реєстрації прав власності на колгоспний ринок, розташований за адресою смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21а, покладає на Реєстраційну службу Чорноморського районного управління юстиції (як орган, якому державою передані відповідні повноваження з 01.01.2013 р.) обов'язок відновити порушене право, який не залежить від того, чи здійснювалося порушення прав позивача безпосередньо Реєстраційною службою.

За таких обставин, позовні вимоги Чорноморського районного споживчого товариства є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

В судовому засіданні 20.06.2013 р. оголошена вступна та резолютивна частини постанови. Повний текст постанови складений та підписаний 25.06.2013 р.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення реєстратора Кримського республіканського підприємства "Бюро реєстрації та технічної інвентаризації м. Євпаторія" Бондар Олени Миколаївни від 10.02.2011 р. "Про відмову в державній реєстрації права власності".

3. Зобов'язати Реєстраційну службу Чорноморського районного управління юстиції (96400, АР Крим, смт. Чорноморське, вул. Кірова, 16) в особі її державного реєстратора провести державну реєстрацію права власності за Чорноморським районним споживчим товариством (96400, АР Крим, смт. Чорноморське, вул. Революції, 7, ідентифікаційний код 01779346) на об'єкти нерухомого майна - колгоспного ринку, розташованого в смт. Чорноморське, вул. Поштова, 21, а саме: літер "А-А1" (м'ясний павільйон), літер Б (торговий павільйон), літер В (навіс), літер Г (навіс), літер З (навіс), літер И (навіс), літер К (навіс).

4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Чорноморського районного споживчого товариства (96400, АР Крим, смт. Чорноморське, вул. Революції, 7, ідентифікаційний код 01779346) судовий збір в сумі 3,40 грн.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Дудін С.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення20.06.2013
Оприлюднено10.07.2013
Номер документу32228456
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/5138/13-а

Ухвала від 25.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 18.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 20.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Ухвала від 23.10.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Горошко Наталія Петрівна

Ухвала від 16.09.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Горошко Наталія Петрівна

Ухвала від 23.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Горошко Наталія Петрівна

Постанова від 20.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

Ухвала від 15.05.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні