cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2013 року Справа № 5024/1698/2012
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддіБожок В.С., суддівКостенко Т.Ф., Сибіги О.М. розглянувши матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс", м. Херсон на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 16.04.2013 року у справі господарського суду Херсонської області за позовомПриватного виробничого підприємства "М.А.Л.", м. Херсон до 1. Херсонської міської ради, м. Херсон, 2. Виконавчого комітету Херсонської міської ради, м. Херсон, 3. Управління комунальної власності Херсонської міської ради, м. Херсон за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачівТовариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс", м. Херсон прочасткове визнання незаконним та скасування рішення, визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно, визнання права власності
за участю представників
позивача: Канібор С.І., Штульман З.В.,
відповідача-1: не з'явився,
відповідача-2: не з'явився,
відповідача-3: не з'явився,
третьої особи: Ігнатов Д.І., Кандалей В.Т.
В С Т А Н О В И В:
Приватне виробниче підприємство "М.А.Л." (далі за текстом - ПВП "М.А.Л.") звернулось до господарського суду Херсонської області з позовом (з урахуванням заяви про доповнення позовних вимог) до Херсонської міської ради та виконавчого комітету Херсонської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: товариства з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" (далі за текстом - ТОВ "Примор'я-Сервіс") про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення мостіння як нерухомого майна до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, виданого Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс"; визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, виданого Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення об'єкту нерухомого майна зазначеного № 1 - мостіння та про визнання права власності за позивачем на мостіння, розташоване за адресою: м. Херсон, вул. Робоча, 64.
Ухвалою господарського суду Херсонської області від 27.12.2012 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1 було залучено Управління комунальної власності Херсонської міської ради.
В процесі розгляду справи ПВП "М.А.Л." булло подано заяву про відмову від позовних вимог в частині визнання за позивачем права власності на мостіння - № І.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 01.02.2013 року залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 16.04.2013 року позовні вимоги задоволено частково: визнано відпоідачем-3 Управління комунальної власності Херсонської міської ради; визнано частково недійсним свідоцтво на право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, видане Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконкому Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення об'єкту нерухомого майна зазначеного № 1 - мостіння; припинено провадження у справі в частині позовних вимог про визнання за ПВП "М.А.Л." права власності на мостіння, розташоване за адресою: м. Херсон. вул. Робоча, 64; відмовлено у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення мостіння як нерухомого майна до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, виданого Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Вищезазначені судові акти мотивовано тим, що мостіння не є окремим об'єктом нерухомості, не є будівлею чи спорудою, свідоцтво про право власності на які зобов'язано видати Управління комунальної власності Херсонської міської ради ТОВ "Примор'я-Сервіс", а відтак безпідставним є оформлення Управлінням комунальної власності виконавчого комітету Херсонської міської ради права власності ТОВ "Примор'я-Сервіс" на таке мостіння, у зв'язку з чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню; поряд з цим, рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року не містить у собі вирішення питання про набуття права власності ТОВ "Примор'я-Сервіс" на мостіння, а лише зобов'язує уповноважений орган - Управління комунальної власності Херсонської міської ради видати свідоцтво про право власності на будівлі та споруди згідно з технічною документацією, а тому не встановлено з боку виконавчого комітету Херсонської міської ради будь-яких порушень чинного законодавства при його прийнятті і в цій частині вимог необхідно відмовити.
Не погоджуючись з судовими актами попередніх інстанцій, ТОВ "Примор'я-Сервіс" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 16.04.2013 року та рішення господарського суду Херсонської області від 01.02.2013 року в частині задоволення позовних вимог про визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, видане Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконкому Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення об'єкту нерухомого майна зазначеного № 1 - мостіння та відмовити у задоволенні позову в частині вимоги про визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, виданого Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення об'єкту нерухомого майна зазначеного № 1 - мостіння.
ТОВ "Примор'я-Сервіс" було подано відзив на касаційну скаргу, в якому позивач проти доводів касаційної скарги заперечує та просить залишити її без задоволення, а судові акти попередніх інстанцій - без змін.
Управління комунальної власності та виконавчого комітету Херсонської міської ради також було подано відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач-3 зазначив, що мостіння повинно бути віднесено до усіх співвласників цілісного комплексу по вул. Робоча, 64 та перебувати в їх користуванні на рівних умовах, оскільки право власності на землю у сторін відсутнє.
В судовому засіданні представники третьої особи просили касаційну скаргу задовольнити, скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 16.04.2013 року та рішення господарського суду Херсонської області від 01.02.2013 року в частині задоволення позовних вимог про визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, видане Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконкому Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення об'єкту нерухомого майна зазначеного № 1 - мостіння та відмовити у задоволенні позову в цій частині, а представники позивача проти доводів касаційної скарги заперечували та просили залишити її без задоволення, а судові акти попередніх інстанцій - без змін.
Відповідачів згідно з приписами ст. 111 4 ГПК України було належним чином повідомлено про день, час і місце розгляду касаційної скарги, однак вони не скористались передбаченим процесуальним законом правом на участь у розгляді справи касаційною інстанцією.
Заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, приймаючи до уваги межі перегляду справи в суді касаційної інстанції, перевіривши повноту встановлення господарськими судами обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно державного акту серії ІІ-ХС № 000960 від 01.07.1999 року у постійному користуванні ВАТ "Херсонводбуд" знаходилась земельна ділянка площею 0,4194 га в межах з планом користування по вул. Робочій, 64 в м. Херсоні. На даній земельній ділянці були розташовані будівлі та споруди, що належали ВАТ "Херсонводбуд".
Загальними зборами акціонерів ВАТ "Херсонводбуд" (протокол № 5 від 08.04.2000 року) було прийнято рішення щодо створення закритих акціонерних товариств на базі майнових комплексів, підпорядкованих дочірнім підприємствам та іншим структурним підрозділам товариства, зокрема, виступити засновником ЗАТ "Примор'я-Сервіс" та здійснити внесок в статутний фонд останнього майном ВАТ "Херсонводбуд" згідно переліків, затверджених правлінням, та грошовими коштами фізичних осіб, які беруть участь у створенні ЗАТ. Для визначення переліку майна, на базі якого створюється закрите акціонерне товариство, рішенням правління ВАТ "Херсонводбуд" (протокол № 7 від 18.04.2000 року) затверджено комісію. На засіданні правління ВАТ "Херсонводбуд" (протокол № 10 від 19.06.2000 року) затверджено перелік майна ВАТ "Херсонводбуд", що передається ЗАТ "Примор'я-Сервіс" як внесок до статутного фонду на загальну суму 1 620 775 грн., в тому числі об'єкти нерухомого майна, розташовані по вул. Робочій, 64 у місті Херсоні.
На підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.12.2002 року № 430 ЗАТ "Примор'я-Сервіс" було видано Свідоцтво про право власності на будівлі та споруди, розташовані у м. Херсоні по вул. Робочій, 64, яке посвідчує, що зазначений об'єкт в цілому, в тому числі мостіння № І, належить ЗАТ "Примор'я-Сервіс" на праві власності.
01.12.2010 року шляхом перетворення ЗАТ "Примор'я-Сервіс" було створено ТОВ "Примор'я-Сервіс", яке у відповідності до пункту 1.1 статуту є правонаступником ЗАТ "Примор'я-Сервіс".
ПВП "М.А.Л." за договорами купівлі-продажу від 16.01.2003 року № 5130, від 25.09.2003 року № 5577, від 08.11.2004 року, від 25.09.2005 року № 5578 та від 29.03.2006 року, укладеними з ЗАТ "Примор'я-Сервіс", придбало у приватну власність ремонтно-механічні майстерні та інші об'єкти нерухомого майна за адресою: м. Херсон, вул. Робоча, 64, а саме: 1/2 складу літ. Б, підвальне приміщення під літ. Ж,, навіс літ. И, туалет літ. Є, адмінбудівля літ. З, із них 2 поверх повністю, 1 поверх приміщення № 1-4 майстерня літ. В, котельна літ. Д.
Рішенням Херсонської міської ради від 28.12.2007 року № 681 ПВП "М.А.Л." надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2500 га по вул. Робочій, 64 у м. Херсоні шляхом викупу.
Проте, при зверненні у відповідності до норм статті 123 Земельного кодексу України до Управління земельних ресурсів у місті Херсоні за погодженням, ПВП "М.А.Л." отримало негативний висновок від 19.01.2009 року № 01-2003, мотивований наявністю на земельній ділянці сторонніх землекористувачів, зокрема, ЗАТ "Примор'я-Сервіс" та належністю останньому на праві власності, зокрема, мостіння № І на визначеній для викупу позивачем земельній ділянці.
Рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.02.2011 року № 80 "Про оформлення права власності та видачу свідоцтв про право власності" вирішено оформити право власності та доручено Управлінню комунальної власності Херсонської міської ради видати свідоцтва про право власності ТОВ "Примор'я-Сервіс" на будівлі та споруди по вул. Робочій, 64 згідно з технічною документацією.
На підставі вказаного рішення виконавчого комітету Херсонської міської Управлінням комунальної власності Херсонської міської ради 21.03.2011 року видано Свідоцтво про право власності на нерухоме ТОВ "Примор'я-Сервіс", відповідно до якого за останнім зареєстровано наступне нерухоме майно: частина адмінбудівлі - літ. А та літ. З, частина складу - літ. Б, № 1,2 огорожа та № І - мостіння.
В подальшому пунктом 1.2 рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 року № 198 "Про затвердження проектів землеустрою та технічної документації із землеустрою, вилучення, передачу в оренду земельних ділянок, визнання такими, що втратили чинність, деяких підпунктів рішень міської ради та її виконкому, внесення змін до рішення міської ради від 28.01.2011 року № 98" було затверджено проект землеустрою та вирішено передати в оренду ЗАТ "Примор'я-Сервіс" строком на п'ять років, земельну ділянку площею 0,0917 га по вул. Робочій, 64 під виробничою базою. При цьому, із змісту проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, зокрема, генплану вбачається, що ТОВ "Примор'я-Сервіс" було передано в оренду земельну ділянку під складом та під асфальтовим покриттям.
З урахуванням встановлених господарськими судами попередніх інстанцій обставин справи здійснюючи касаційний перегляд, колегія суддів Вищого господарського суду України виходить з наступного.
Предметом спору у даній справі є визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету міської ради та визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а, отже, до спірних правовідносин підлягають застосуванню норми Конституції України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та інших законодавчих актів, які регулюють спірні правовідносини.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади (в даному випадку жителів міста) самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Частиною 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. (п. п. 1, 2 роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 року № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсним актів державних чи інших органів").
Згідно з приписами ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається з матеріалів справи, оспорюване рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року не містить у собі вирішення питання про набуття права власності ТОВ "Примор'я-Сервіс" на мостіння, а лише доручає уповноваженому органу - Управлінню комунальної власності Херсонської міської ради видати свідоцтво на право власності на будівлі та споруди згідно з технічною документацією.
З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що господарські суди попередніх інстанцій дійшли вірних висновків про те, що позивач не довів фактів порушення відповідачем-2 норм чинного законодавства при прийняття спірного рішення та не обґрунтував свої вимоги обставинами, з якими він пов'язує незаконність рішення та порушення своїх прав, а тому господарськими судами попередніх інстанцій правомірно було відмовлено у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Також колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що враховуючи відмову ПВП "М.А.Л." від позову в частині визнання за ним права власності на мостіння № І господарським судом першої інстанції обгрунтовано на підставі п. 4 ч. 1 ст. 80 ГПК України припинено провадження у справі в цій частині.
Щодо визнання частково недійсним Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 21.03.2011 року, виданого Херсонською міською радою ТОВ "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року в частині включення об'єкту нерухомого майна зазначеного № 1 - мостіння суд касаційної інстанції вважає за необхідне відзначити наступне.
Державний класифікатор будівель та споруд (ДК БС) є складовою частиною Державної системи класифікації та кодування техніко-економічної та соціальної інформації. Класифікатор розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.1998 року № 971 та затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 17.08.2000 року № 507.
У відповідності до положень зазначеного класифікатора споруди - це будівельні системи, пов'язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт. Будівлі - це споруди, що складаються з несучих та огороджувальних або сполучених (несучо-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів. До будівель відносяться: житлові будинки, гуртожитки, готелі, ресторани, торговельні будівлі, промислові будівлі, вокзали, будівлі для публічних виступів, для медичних закладів та закладів освіти та т. ін..
ДК БС не відносить мостіння (замощення, покриття земельної ділянки) до будівель чи споруд.
Із системного аналізу нормативно-правових актів (ДБН В.2.2-15-2005 "Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Держбуду України від 24.05.2001 року № 127 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 року за № 582/5773, Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженого наказом Держбуду України від 05.12.2000 року № 273 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2000 року за № 945/5166 тощо) можна дійти висновку, що мостіння (замощення, покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок) є конструктивним елементом об'єкту нерухомого майна, що розташоване на відповідній земельній ділянці, відноситься до категорії благоустрою прилеглої території та не є самостійним об'єктом нерухомості в розумінні статті 181 Цивільного кодексу України.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи ЗАТ "Примор'я-Сервіс", правонаступником якого є ТОВ "Примор'я-Сервіс", було видано Свідоцтво про право власності на будівлі та споруди, розташовані у м. Херсоні по вул. Робочій, 64, яке посвідчує, що зазначений об'єкт в цілому, в тому числі мостіння № І, належить ЗАТ "Примор'я-Сервіс" на праві власності на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.12.2002 року № 430.
Вказане Свідоцтво про право власності від 17.12.2002 року ніким не скасовано, а рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.12.2002 року № 430 є також чинним.
Крім того, земельну ділянку, яка знаходиться під виробничою базою, в тому числі і вказаним мостінням, згідно рішення Херсонської міської ради від 29.04.2011 року № 198 також було вирішено передати в оренду ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Таким чином, зазначене мостіння № І, не будучи об'єктом нерухомого майна, є лише складовою частиною об'єктів третьої особи, не вибувало із його власності і знаходиться на земельній ділянці, яка виділена саме ТОВ "Примор'я-Сервіс".
Більш того, відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради № 80 від 15.02.2011 року, на підставі якого і було видано оспорюване свідоцтво про право власності, поза увагою господарських судів попередніх інстанцій залишився той факт, що зазначене свідоцтво є похідним документом, який не містить ознак акту органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що породжує певні права та обов'язки, а є лише посвідчувальним документом і видається на підставі рішення органу місцевого самоврядування.
За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України приходить до висновку, що без визнання недійсним зазначеного рішення виконкому не повинно визнаватись недійсним і свідоцтво про право власності, яке видано на підставі такого рішення.
Зазначені обставини не були враховані господарськими судами попередніх інстанцій, що призвело до помилкових висновків про необхідність задоволення позовних вимог в частині визнання частково недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно за умови відмови у задоволенні позовних вимог в частині визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету міської ради, на підставі якого і було видано оспорюване свідоцтво.
Поряд з цим, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що оскільки під час розгляду справи господарськими судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи встановлено на основі повного, всебічного і об'єктивного дослідження поданих доказів, висновки судів в іншій частині позовних вимог відповідають цим обставинам і їм надана вірна юридична оцінка, п. 3 резолютивної частини рішення господарського суду Херсонської області від 01.02.2013 року залишеного без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 16.04.2013 року підлягає зміні з викладенням його в іншій редакції.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право змінити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 ,111 12 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу задовольнити.
2. Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 16.04.2013 року у справі № 5024/1698/2012 - скасувати.
3. Рішення господарського суду Херсонської області від 01.02.2013 року у справі № 5024/1698/2012 змінити, виклавши п. 3 резолютивної частини в наступній редакції:
„п. 3. Відмовити приватному виробничому підприємству "М.А.Л." у задоволенні позову про визнання недійсним свідоцтва про право власності від 21.03.2011 року, видане Херсонською міською радою товариству з обмеженою відповідальністю "Примор'я-Сервіс" на підставі рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 15.02.2011 року за № 80 в частині виключення об'єкту нерухомого майна - мостіння № І".
4. В решті вимог, рішення господарського суду Херсонської області від 01.02.2013 року у справі № 5024/1698/2012 - залишити без змін.
Головуючий суддя В.С. Божок
Судді: Т.Ф. Костенко
О.М. Сибіга
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2013 |
Оприлюднено | 12.07.2013 |
Номер документу | 32332537 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Сибіга О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні