Ухвала
від 10.07.2013 по справі 812/3666/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Захарова О.В.

Суддя-доповідач - Шальєва В. А.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2013 року справа №812/3666/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецькій апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого - судді Шальєвої В.А.

суддів Компанієць І.Д., Бишова М.В.

секретар Куленко О.Д.

за участі представника позивача Морозова П.В.

представника відповідача Алєксєєв О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Донецького апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Донецьк, б. Шевченка, 26, апеляційну скаргу Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 15 травня 2013 року у справі № 812/3666/13-а за позовом Антрацитівської обєднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби до Первинної профспілкової організації незалежної профспілки гірників України «Шахта «Партизанська» про припинення юридичної особи,

В С Т А Н О В И В:

Антрацитівська обєднана державна податкова інспекція Луганської області Державної податкової служби (далі - Антрацитівська ОДПІ) звернулась до Луганського окружного адміністративного суду з позовом до Первинної профспілкової організації незалежної профспілки гірників України «Шахта «Партизанська» про припинення юридичної особи у зв`язку з ненаданням документів фінансової звітності з 2009 р.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 15.05.2013 року в задоволенні позову відмовлено.

Позивачем подана апеляційна скарга, в якій він просить скасувати постанову суду та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог. Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального права через неправильне застосування норм права. Апелянт вказує, що судом застосовані норми Закону України «Про громадське об'єднання», хоча в даному випадку застосуванню підлягає Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», оскільки вимогами податкового органу є саме припинення юридичної особи, а не припинення діяльності громадського об'єднання відповідача. Також зазначив, що діючим законодавством не встановлено вичерпний перелік підстав для припинення об`єднання громадян як юридичної особи. Оскільки відповідач не надає протягом року до податкової інспекції податкову звітність, це є підставою для припинення юридичної особи.

В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб, які беруть участь у справі, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Первинна профспілкова організація незалежної профспілки гірників України «Шахта «Партизанська» зареєстрована виконавчим комітетом Антрацитівської міської ради Луганської області 03.03.2004 року, перебуває на податковому обліку в Антрацитівській ОДПІ. Відповідач з грудня 2009 року не надає до податкового органу податкову звітність.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що неподання податкової звітності протягом року профспілковою організацією не є підставою для припинення такої організації, виходячи з вимог України «Про громадські об'єднання».

Колегія суддів вважає такий висновок обґрунтованим, з огляду на наступне.

Згідно з ч. 8 ст. 19 Господарського кодексу України усі суб'єкти господарювання зобов'язані здійснювати первинний (оперативний) та бухгалтерський облік результатів своєї роботи, складати статистичну інформацію, а також надавати відповідно до вимог закону фінансову звітність та статистичну інформацію щодо своєї господарської діяльності, інші дані, визначені законом.

Пунктом 16.1.3 ст. 16 Податкового кодексу України встановлено, що платники податків зобов'язані подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до п. 20.1.12 ст. 20 цього Кодексу, органи державної податкової служби мають право, у випадках, встановлених законом, звертатись до суду щодо припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.

Оскільки відповідач є профспілковою організацією, колегія суддів вважає, що відносини щодо реєстрації, дії та припинення відповідача регулюються Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Вимогами цього Закону визначено, що професійна спілка (профспілка) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання).

Відповідно до статті 4 Закону, законодавство про профспілки складається з Конституції України, Закону України «Про об'єднання громадян», цього Закону, Кодексу законів про працю України та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Закони та інші нормативно-правові акти не можуть бути спрямовані на обмеження прав і гарантій діяльності профспілок, передбачених Конституцією України, цим Законом, крім випадків, передбачених частиною другою статті 3 цього Закону.

Закон України «Про об'єднання громадян» застосовується до профспілок, якщо інше не передбачено цим Законом.

З 1 січня 2013 року Закон України «Про об'єднання громадян» втратив чинність, згідно із Законом України від 22 березня 2012 року N 4572-VI «Про громадські об'єднання».

Відповідно до ч.1 та 2 ст. 1 Закону України «Про громадські об'єднання» громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.

Громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка.

Згідно зі статтею 12 Закону України «Про громадські об'єднання», громадське об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи, підлягає реєстрації в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», з урахуванням особливостей, установлених цим Законом.

У разі реєстрації об'єднання громадян набуває статус юридичної особи.

Закон України «Про громадські об'єднання» є спеціальним законом, який регулює порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань в Україні.

Так, вимогами цього Закону визначені особливості припинення громадських об'єднань.

Відповідно до ч.1 ст.25 Закону України «Про громадські об'єднання»

припинення діяльності громадського об'єднання здійснюється:

1) за рішенням громадського об'єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об'єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об'єднання такого самого статусу;

2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об'єднання.

Відповідно до ч.2 ст.25 цього Закону припинення діяльності громадського об'єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Крім того, статтею 18 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» визначені підстави для припинення діяльності профспілок, їх об'єднань, а саме, профспілки, їх об'єднання можуть припинити свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску).

Рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) приймається з'їздом (конференцією), загальними зборами відповідно до статуту (положення) профспілки, об'єднання профспілок. Одночасно з прийняттям такого рішення з'їзд (конференція), загальні збори приймають рішення про використання майна та коштів профспілок, їх об'єднань, що залишилися після проведення всіх необхідних розрахунків, на статутні чи благодійні цілі.

Діяльність профспілок, їх об'єднань, яка порушує Конституцію України та закони України, може бути заборонена лише за рішенням місцевого суду, а профспілок зі статусом всеукраїнських і республіканських та об'єднань профспілок з відповідним статусом - лише за рішенням Верховного Суду України.

Не допускається примусовий розпуск, припинення, а також заборона діяльності профспілок, їх об'єднань за рішенням будь-яких інших органів.

Рішення про примусовий розпуск об'єднання профспілок не тягне за собою розпуску профспілок, які входять до цього об'єднання. Примусовий розпуск профспілки чи об'єднання профспілок тягне за собою анулювання свідоцтва про реєстрацію та виключення з Реєстру об'єднань громадян України, втрату прав юридичної особи з обов'язковим повідомленням про це в засобах масової інформації.

Колегія суддів не приймає посилання позивача на на приписи ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» в частині наявності підстав для припинення юридичної особи у зв`язку з неподанням відповідачем податкової звітності з 2009 р.

Дійсно, частиною 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» визначено, що підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, в тому числі, є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.

Проте, суд апеляційної інстанції вважає, що неподання податкової звітності протягом року громадською організацією та профспілковою організацією не є підставою для припинення профспілкової організації як юридичної особи, виходячи з приписів Законів України «Про громадські об'єднання» та «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».

Статтею 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» визначено, що його дія поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.

Згідно з частиною 2 статті 3 цього Закону, законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

Таким чином, судом першої інстанції вірно встановлено, що відповідач є профспілковою організацією, на яку розповсюджується дія спеціальних Законів України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та «Про громадські об'єднання», а тому підстави для припинення такої організації як юридичної особи, визначені Законом України «Про громадські об'єднання» та Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» відсутні, а неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій та документів фінансової звітності не визначена цими законами як підстава для припинення об'єднання громадян.

Прикінцевими положеннями Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» зазначено, що закони, нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Оскільки між нормами ст. 25 Закону України «Про громадські об'єднання», ст. 18 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та ч. 4 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» існує колізія, то вищезазначені вимоги передбачають правозастосування за правилами: за розбіжностями між нормами, прийнятими органом влади у різний час, перевага віддається нормі, прийнятій пізніше; за розбіжностями між загальною та спеціальною нормами, перевага належить спеціальній нормі.

Позивачем не враховано особливостей щодо підстав та порядку припинення юридичної особи - профспілкової організації, якою є відповідач, встановлених Законом України «Про громадські об'єднання», Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», які у даному випадку є спеціальною нормою стосовно Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови не вбачається.

Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Антрацитівської об'єднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 15 травня 2013 року у справі № 812/3666/13-а залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 15 травня 2013 року у справі № 812/3666/13-а за позовом Антрацитівської обєднаної державної податкової інспекції Луганської області Державної податкової служби до Первинної профспілкової організації незалежної профспілки гірників України «Шахта «Партизанська» про припинення юридичної особи залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання ухвали в повному обсязі.

Повний текст ухвали складений 10.07.2013 р.

Головуючий суддя: Шальєва В.А.

Судді: Компанієць І.Д.

Бишов М.В.

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2013
Оприлюднено12.07.2013
Номер документу32337806
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/3666/13-а

Постанова від 02.12.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 30.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 15.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 01.08.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Костенко М.І.

Ухвала від 10.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 10.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 19.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Ухвала від 19.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шальєва В. А.

Постанова від 15.05.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 15.04.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні