cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
11.07.13р. Справа № 31/5005/8671/2012
За позовомДніпропетровського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сілікатчик", м. Дніпропетровськ про внесення змін до договору оренди земельної ділянки Суддя Єременко А.В. Представники:
Прокурор:Битяк Н.І., посв.№ 001458; Від позивача: Кнір К.В., дов. від 10.01.2013р., № 4/8-32; Від відповідача:Тулаінов В.І., дов. від 10.07.2013р., № 35 СУТЬ СПОРУ:
Дніпропетровський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради та просить суд: скасувати п.3.1. договору оренди земельної ділянки від 27.12.2002 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сілікатчик", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. та зареєстрованого в реєстрі за №5577, державна реєстрація якого відбулась 21.01.2003 року за №2812; змінити п.3.2. договору оренди земельної ділянки від 27.12.2002 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сілікатчик", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. та зареєстрованого в реєстрі за №5577, державна реєстрація якого відбулась 21.01.2003 року за №2812, виклавши його в такій редакції: "п.3.2. річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 541910,96 грн., не є сталою та може змінюватись у разі нормативно грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом. Орендна плата вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року."
Позовні вимоги наведені з урахуванням уточнень прокурора до позовної заяви (вх. №66813/12 від 22.11.2012р.), в яких до раніше поданої позовної заяви про зміну п.3.2. договору оренди земельної ділянки від 27.12.2002 року у наведеній вище редакції, прокурор заявив вимогу про скасування п.3.1. договору оренди земельної ділянки від 27.12.2002 року.
Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди землі.
Позивач позов підтримує повністю.
Відповідач згідно відзиву на позовну заяву проти позову заперечує та вказує на те, що рішення Дніпропетровської міської ради №39/35 від 06.08.2008р. та №216/8 від 02.02.2011 року, на які в позові посилається прокурор, не можуть бути підставою для задоволення позову, оскільки, стосуються внесення змін до рішень міської ради про передачу в оренду земельних ділянок щодо яких договори оренди не укладені, знаходяться в процесі оформлення та не пройшли державну реєстрацію. Відповідач зазначає, що за змістом даних рішень не йдеться про ініціювання змін до укладеного договору оренди земельної ділянки.
В справі оголошувалась перерва до 22.11.12р., до 06.12.12р.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.12р. провадження у справі №31/5005/8671/2012 було зупинено до розгляду господарським судом Дніпропетровської області справи №1/5005/10458/2012 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сілікатчик" (м. Дніпропетровськ) до Дніпропетровської міської ради (м. Дніпропетровськ) про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.12.2002р.
Також, вказаною ухвалою господарського суду від 06.12.12р. строк розгляду спору у справі №31/5005/8671/2012 продовжено на 15 днів.
25.06.2013р. до господарського суду Дніпропетровської області надійшло клопотання прокурора про поновлення провадження у справі, мотивоване тим, що рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 14.02.2013р., залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 28.03.2013р., у справі №1/5005/10458/2012 відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Сілікатчик" в задоволенні позову до Дніпропетровської міської ради про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.12.2002р.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 26.06.2013р. провадження у даній справі поновлено, справу призначено до розгляду в засіданні на 11.07.2013р.
В судовому засіданні 11.07.2013р. оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши прокурора, пояснення представників сторін, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
27.12.2002р. між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та Закритим акціонерним товариством "Сілікатчик", правонаступником якого згідно Статуту є Товариство з обмеженою відповідальністю"Сілікатчик" (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду на умовах цього договору земельну ділянку площею 2,4000 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Індустріальний район, вул. Комісара Крилова, 2г, для фактичного розміщення комплексу виробництва по випуску силікатної цегли і силікатної маси, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:04:018:0001 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Підставою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 06.11.2002 №181/4 (п.1.2. Договору).
Відповідно до п.2.1. Договору земельна ділянка передається до 06.11.2017р. Після закінчення терміну договору його дія скінчується.
Сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 922178,50 грн. Орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі в розмірі земельного податку, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року (п.п.3.1., 3.2. Договору).
Пунктом 3.4. Договору передбачено, що сума орендної плати індексується у разі збільшення ставок земельного податку за умови виплати її у повному обсязі до закінчення терміну дії договору.
Згідно п.4.1. Договору цільове призначення земельної ділянки: фактичне розміщення комплексу виробництва по випуску силікатної цегли і силікатної маси.
Зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди та інші спори вирішуються у судовому порядку (п.п.8.1., 8.2. Договору).
27.12.2002р. договір посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрований в реєстрі за №5577.
Договір 21.01.2003р. зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №2812.
Згідно ч.1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст. 6 ЦК України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди.
З 01.01.2011р. набув чинності Податковий кодекс України.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Таким чином, Податковий кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.
Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" з подальшими змінами).
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.
У зв'язку з тим, що орендна плата, передбачена умовами Договору, не відповідає вимогам законодавства щодо мінімального розміру річної орендної плати, рішенню Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 з наведеного питання, а між сторонами Договору не досягнуто згоди про внесення до нього відповідних змін, прокурор вбачає підстави для внесення змін до Договору у судовому порядку, проти чого заперечує відповідач, що і є причиною спору.
При цьому суд зазначає, що відповідно до п.п. 3.11, 3.12 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції": ГПК, зокрема статтею 22 цього Кодексу, не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про "доповнення" або "уточнення" позовних вимог, або заявлення "додаткових" позовних вимог і т.п. Тому в разі надходження до господарського суду однієї із зазначених заяв (клопотань) останній, виходячи з її змісту, а також змісту раніше поданої позовної заяви та конкретних обставин справи, повинен розцінювати її як: подання іншого (ще одного) позову, чи збільшення або зменшення розміру позовних вимог, чи об'єднання позовних вимог, чи зміну предмета або підстав позову. У будь-якому з таких випадків позивачем має бути додержано правил вчинення відповідної процесуальної дії, а недотримання ним таких правил тягне за собою процесуальні наслідки, передбачені ГПК та зазначені в цій постанові. Збільшено (чи зменшено) може бути лише розмір вимог майнового характеру. Якщо в заяві позивача йдеться про збільшення розміру немайнових вимог (наприклад, про визнання недійсним ще одного акта крім того, стосовно якого відповідну вимогу вже заявлено), то фактично також йдеться про подання іншого позову. Право позивача на зміну предмета або підстави позову може бути реалізоване лише до початку розгляду господарським судом справи по суті.
За наведеного, уточнення до позовної заяви (вх. №66813/12 від 22.11.2012р.), в яких прокурор окрім вимоги про внесення змін до п.3.2. Договору заявив вимогу про скасування п.3.1. Договору, не можуть бути прийняті судом до розгляду, оскільки за своїм характером є зміною предмета позову та подані до суду після початку розгляду справи по суті (протокол судового засідання від 30.10.2012р.).
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом (ч. 2 ст. 651 ЦК України).
Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пункт 3.3. Договору містить положення про перегляд розміру земельного податку у разі законодавчої зміни ставок земельного податку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Позивач у порядку, встановленому ст. 188 ГК України, не звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін до Договору в частині визначення розміру орендної плати, не направляв відповідачу проект змін до Договору.
Разом з тим, у газеті "Наше місто" від 11.02.2012р. опубліковане повідомлення про необхідність приведення договорів оренди землі до вимог законодавства за підписом міського голови.
Однак, згоди щодо внесення змін до Договору у позасудовому порядку позивач з відповідачем не досягли.
Як зазначено у п.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23 березня 2012 року "Про судове рішення" рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Згідно ч. 3 ст. 84 ГПК України у спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору.
Відповідно до п. 1.3. Договору грошова оцінка земельної ділянки згідно довідки про нормативну грошову оцінки земельної ділянки на момент укладення цього договору: 6147856,28 грн.
Орендар зобов'язаний згідно з п. 3.3. цього договору щорічно до 15 січня звертатися до Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів за даними Державного земельного кадастру для розрахунку плати за землю (підпункт 7.4.2. п.7.4. Договору).
Згідно з підпунктом 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, є базою оподаткування податком за землю.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274.1 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 286.1 ст.286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п. 289.1 ст.289 Податкового кодексу України).
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.07.2012р., виданого Управлінням Держкомзему у м. Дніпропетровськ на вимогу Дніпропетровської міжрайонної природоохоронної прокуратури, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Комісара Крилова, 2-г (кадастровий номер 1210100000:04:018:0001, становить 18 063698,69 грн.
Розмір річної орендної плати у сумі 541910,96 грн. згідно перерахунку збільшення податкового зобов'язання річної орендної плати за 2012 рік, наданого прокурором до матеріалів справи, розрахований податковою інспекцією шляхом множення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки - 18 063698,69 грн. на 3 %.
Між тим, розмір річної орендної плати з урахуванням чинного законодавства, рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 та розрахований виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки - 18 063698,69 грн., підтвердженої виданим витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки від 09.07.2012р., у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України, становить 541910,97 грн. (математична формула: 18 063698,69 грн. х 1% = 180636,99 грн. х 3 = 541 910,97 грн.).
Таким чином, прокурором невірно визначено розмір орендної плати.
Прокурор просить внести зміни в п. 3.2. Договору, яким визначено, що орендна плата сплачується у розмірі земельного податку, між тим, підлягають перегляду і умови Договору (п.1.3. Договору) щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась.
Отже, запропонована прокурором редакція п.3.2. Договору, не відповідає ст. 288 Податкового кодексу України, оскільки залишається незміненим п. 1.3. Договору, яким визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки у сумі 6147856,28 грн., що суперечить витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.07.2012р.
Також залишається без змін п. 3.1. Договору, яким сума орендної плати за користування земельною ділянкою визначена на дату укладання цього договору, відповідно, задоволення позовних вимог призведе до того, що розмір орендної плати не буде чітко визначений договором.
При цьому суд також враховує, що внесення змін в Договір в частині розміру орендної плати без внесення відповідних змін в частині розміру нормативно грошової оцінки та виключення п. 3.1. Договору, унеможливить належне виконання сторонами умов такого договору, оскільки наведені пункти Договору будуть суперечити один іншому.
Суд не вбачає підстав при вирішенні спору для зміни інших умов Договору, ніж ті, про зміну яких просить прокурор, оскільки вирішує спір в межах заявлених позовних вимог.
Окрім того, як зазначено вище, відповідно до частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За п. 288.7. ст. 288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України).
Таким чином, запропонована прокурором редакція п.3.2. Договору в частині строку внесення орендної плати суперечить вимогам ст. 287 Податкового кодексу України, якою встановлений інший строк сплати плати за землю.
З огляду на встановлені обставини справи, наведені приписи законодавства, позов задоволенню не підлягає.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
В позові-відмовити.
Суддя А.В.Єременко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2013 |
Оприлюднено | 17.07.2013 |
Номер документу | 32437585 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Єременко Анна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні