Постанова
від 15.07.2013 по справі 5/97-нм
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2013 року Справа № 5/97-НМ

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Капацин Н.В. - головуючий, Бернацька Ж.О., Кривда Д.С. (доповідач), за участю представників: позивачів 1) Пасічник О.М., представник, 2) не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином), відповідачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином), прокуратуриБаклан Н.Ю., старший прокурор відділу ГП України розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПершого заступника прокурора Рівненської області на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 15.05.2013 у справі№ 5/97-НМ господарського суду Житомирської області за позовомПершого заступника прокурора Житомирської області в інтересах держави в особі: 1.Житомирської обласної ради, 2.Комунальної установи по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради доЖитомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів прозобов'язання вчинення певних дій та стягнення суми,

ВСТАНОВИВ:

Перший заступник прокурора Житомирської області звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради та Комунальної установи по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради про (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) зобов'язання Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів передати частину приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38, загальною площею 3884,4м 2 з надвірною будівлею - складом металів загальною площею 72м 2 на баланс Комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради; стягнення з відповідача на користь обласного бюджету 98850,26грн. заподіяної шкоди.

Рішенням господарського суду Житомирської області від 04.02.2013 року (суддя Соловей Л.А.) позов задоволено частково; зобов'язано Житомирський обласний Фонд соціального захисту інвалідів передати на баланс Комунальної установи по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради частину приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського,38, загальною площею 3884,4кв.м. з надвірною будівлею - складом металів загальною площею 72кв.м.; в частині стягнення 98850,26грн. провадження у справі припинено.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 15.05.2013 року (судді: Бригинець Л.М. - головуючий, Грязнов В.В., Огороднік К.М.) рішення господарського суду Житомирської області від 04.02.2013р. скасовано в частині зобов'язання Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів передати на баланс Комунальної установи по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради частину приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38, загальною площею 3884,4 кв.м. з надвірною будівлею - складом металів загальною площею 72 кв.м.; прийнято в цій частині нове рішення; в позові відмовлено; в іншій частині рішення господарського суду Житомирської області від 04.02.2013р. залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою, Перший заступник прокурора Рівненської області звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить постанову у справі скасувати, залишивши без змін рішення місцевого господарського суду. Скаргу мотивовано доводами про порушення та неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

Відводів складу суду не заявлено.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи та доводи, викладені у касаційній скарзі, заслухавши пояснення представника позивача-1 та прокурора, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, рішенням Житомирської обласної Ради народних депутатів від 03.03.1995р. "Про управління майном Житомирського обласного державного комунального підприємства заводу "Ремпобуттехніка" передано на баланс Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів спеціалізований завод "Ремпобуттехніка" (м. Житомир, вул. Домбровського, 38).

Рішення обласної ради від 03.03.1995 року було опротестовано прокурором області 15.10.2001р., оскільки обласною радою не були визначені умови, на яких даний об'єкт передається Житомирському обласному Фонду соціального захисту інвалідів, внаслідок чого останній безпідставно набув право власності на об'єкти, що перебували у комунальній власності області.

Листом №116 від 17.12.2001р. голова правління Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів дав згоду повернути до Житомирського обласного державного комунального підприємства по технічній інвентаризації реєстраційне посвідчення для внесення змін щодо оформлення права власності на нерухомість згідно існуючих нормативних актів.

Рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 14.02.2002 №80 "Про оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна" за Територіальною громадою сіл, селищ, міст Житомирської області було оформлено право власності на приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 18.02.2002р.

Рішенням Житомирської обласної ради від 26.03.2002р. "Про внесення змін до рішення обласної ради "Про управління майном Житомирського обласного державного комунального підприємства заводу "Ремпобуттехніка" від 03.03.1995р." передано на баланс обласного Фонду соціального захисту інвалідів спеціалізований завод "Ремпобуттехніка" у постійне користування.

Розпорядженням голови обласної держадміністрації від 10.06.2002р. №297 "Про управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області", з метою реалізації рішення обласної ради від 26.03.2002р. "Про внесення змін до рішення обласної ради "Про управління майном Житомирського обласного державного комунального підприємства завод "Ремпобуттехніка" від 03.03.1995р.", голові правління обласного Фонду соціального захисту інвалідів Прушківському B.C. доручено закріпити на балансі майно.

На виконання рішення Житомирської обласної ради від 26.03.2002р. "Про внесення змін до рішення обласної ради "Про управляння майном державного комунального підприємства заводу "Ремпобуттехніка" від 03.03.1995р.", розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 10.06.2002р. № 297 "Про управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області" частина будинку площею 3884,4кв.м. за адресою: м. Житомир, вул. Домбровського, 38 та склад металів було закріплено на балансі відповідача.

Рішенням Житомирської обласної Ради народних депутатів від 08.09.2011р. №314 "Про реорганізацію комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної Ради" припинено юридичну особу - комунальне підприємство по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної Ради ( юридична адреса: 10014, м.Житомир, майдан ім. С.П.Корольова) шляхом перетворення в комунальну установу по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради.

Рішенням Житомирської обласної ради від 26.07.2005р. №746 "Про передачу на баланс комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області" припинено обласному Фонду соціального захисту інвалідів постійне користування частиною приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38, загальною площею 3884,4кв.м і складом металів загальною площею 72кв.м та вирішено передати їх на баланс комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради. Рішення обласної ради від 03.03.1995р. "Про управління майном Житомирського обласного державного комунального підприємства заводу "Ремпобуттехніка" та від 26.03.2002р. "Про внесення змін до рішення обласної ради "Про управління майном Житомирського обласного державного комунального підприємства заводу "Ремпобуттехніка" від 03.03.1995р. в частинах про передачу приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38, обласному Фонду соціального захисту інвалідів - визнано такими, що втратили чинність. При цьому, в рішенні обласної ради вказано про виділення необхідної Житомирському обласному Фонду соціального захисту інвалідів площі для здійснення його діяльності.

Рішення Житомирської обласної ради від 26.07.2005р. №746 є чинним, ніким не скасовано та відповідно до ст.144 Конституції України, є обов'язковим до виконання на відповідній території.

Однак, відповідач на виконання рішення Житомирської обласної ради від 26.07.2005р. №746 не передав за актом приймання-передачі майно на баланс комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради, у зв'язку з чим прокурор звернувся з позовом у даній справі.

Скасовуючи рішення місцевого господарського суду в частині зобов'язання Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів передати на баланс Комунальної установи по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради частину приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38, та відмовляючи в задоволенні позову в цій частині, суд апеляційної інстанції виходив з того, що рішення суду, яке просить прийняти прокурор, повторює чинне рішення органу місцевого самоврядування, функції якого, згідно закону, суд не може підмінювати.

Колегія погоджується з висновками апеляційного господарського суду, з огляду на наступне.

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, рухоме і нерухоме майно, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

У відповідності зі статтею 143 Конституції України територіальна громада безпосередньо або через створений нею орган місцевого самоврядування управляє майном, що перебуває в комунальній власності.

Частиною 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до п.20 ч.1 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції обласної ради належить вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Частиною 1 ст.15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Статтею 16 Цивільного кодексу України та ст.20 Господарського кодексу України закріплено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, згідно з яким кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Під захистом прав розуміється державна правова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб'єкта відносин та забезпечення виконання юридичного обов'язку зобов'язаною стороною.

Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений ч.2 ст.16 Цивільного кодексу України та ст.20 Господарського кодексу України.

Відповідно до ст.1 Господарського процесуального кодексу України позивачами є підприємства та організації, що подали позов про захист свого порушеного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Юридична заінтересованість позивача у судовому процесі зобов'язує його довести як наявність спірних матеріальних правовідносин, так і ту суб'єктивну обставину, що його права порушені і на відповідача має бути покладено відповідальність за порушення матеріального права.

Разом з тим, колегія суддів Вищого господарського суду України бере до уваги, що, як встановлено апеляційним господарським судом, позивачами не надано доказів порушення прав та охоронюваних законом інтересів Житомирської обласної ради, що випливають із права власності територіальної громади Житомирської області.

Так, питання щодо передачі на баланс Комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради частини приміщення по вул. Домбровського, 38 у м.Житомир, загальною площею 3884,4кв.м і складом металів загальною площею 72кв.м, вже вирішено Житомирською обласною радою в межах своєї компетенції рішенням від 26.07.2005р. №746 "Про передачу на баланс комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області", яке є чинним і обов'язковим до виконання.

Баланс підприємства (організації) є формою бухгалтерського обліку, визначення вартості і складу майна та обсягу фінансових зобов'язань на конкретну дату.

За змістом ч.2 ст.8 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи), відповідно до законодавства та установчих документів.

Суд апеляційної інстанції прийняв до уваги обставини відсутності в матеріалах справи доказів того, що Комунальна установа по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради зверталась до Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів для підписання актів приймання-передачі із зазначенням переліку майна, яке підлягає передачі. У чому полягала неможливість Комунального підприємства по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради виконати рішення Житомирської обласної ради та прийняти на баланс частину спірного приміщення у позовній заяві не обґрунтовано.

За таких обставин, колегія погоджується з висновком апеляційного господарського суду щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині зобов'язання Житомирського обласного Фонду соціального захисту інвалідів передати на баланс Комунальної установи по експлуатації адмінбудинків Житомирської обласної ради частину приміщення за адресою: м.Житомир, вул.Домбровського, 38.

Що стосується вимоги позивача про стягнення з відповідача на користь обласного бюджету 98850,26грн. заподіяної шкоди, суди припинили провадження у справі в цій частині, оскільки відповідач в ході розгляду справи сплатив спірну суму коштів. В цій частині судові рішення не оскаржені.

Доводи, викладені у касаційній скарзі, судова колегія вважає непереконливими, такими, що зводяться до оцінки доказів у справі, а також такими, що не відповідають приписам чинного законодавства, спростовуються матеріалами справи та встановленими обставинами.

Отже, з урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів визнає, що апеляційним господарським судом правильно застосовані норми матеріального і процесуального права, тому підстави для скасування переглянутої постанови апеляційної інстанції та задоволення касаційної скарги відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Першого заступника прокурора Рівненської області залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 15.05.2013 у справі № 5/97-НМ господарського суду Житомирської області залишити без змін.

Головуючий Н. Капацин

Судді Ж. Бернацька

Д. Кривда

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення15.07.2013
Оприлюднено18.07.2013
Номер документу32454297
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/97-нм

Ухвала від 16.02.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Брагіна Я.В.

Ухвала від 10.04.2013

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бригинець Л.М.

Ухвала від 25.04.2013

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бригинець Л.М.

Постанова від 15.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Ухвала від 08.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Кривда Д. С.

Постанова від 15.05.2013

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Бригинець Л.М.

Рішення від 04.02.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Соловей Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні