Рішення
від 09.07.2013 по справі 5011-52/11193-2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 5011-52/11193-2012 09.07.13

За позовом Виконуючого обов'язки прокурора Ленінського району міста Севастополя інтересах держави

в особі: Севастопольської міської ради

до Севастопольської міської державної адміністрації

треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:

третя особа1 Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08»

третя особа2 - Головне управління Держкомзему у м. Севастополі,

третя особа3 - Абрамова Ганна Володимирівна третя особа4 - Абрамова Наталія Борисівна третя особа5 - Авріна Ольга Василівна

третя особа6 - Агеєнко Жанетта Валентинівна третя особа7 - Аніщенко Іван Миколайович третя особа8 - Бабін Сергій Вікторович третя особа9 - Бакши Григорій Шоломович третя особа10 - Баскакова Олена Станіславівна третя особа11 - Башкатова Любов Григорівна третя особа12 - Безряднов Володимир Федорович третя особа13 - Безряднова Лідія Василівна третя особа14 - Безяев Сергій Дмитрович третя особа15 - Бєлоусова Валентина Андріївна третя особа16 - Бербеньова Катерина Анатоліївна третя особа17 - Безпоясова Людмила Миколаївна третя особа18 - Богачевскький Степан Петрович третя особа19 - Богачевський Олександр Степанович третя особа20 - Большаков Олексій Валерійович третя особ21 - Брильов Віталій Володимирович третя особа22 - Брильова Валентина Василівна третя особа23- Бутирін Олег Юрійович третя особа24 - Вахрамєєв Вадим Георгійович третя особа25 - Вербовськая Ганна Миколаївна третя особа26 - Винокуров Олексій Володимирович третя особа27 - Витрук Олександр Миколайович третя особа28 - Воронова Ольга Василівна третя особа29 - Галькевич Олексій Костянтинович

третя особа30 - Гертсен Денис Віллемович

третя особа31 - Годлевський Михайло Юрійович

третя особа32- Горшков Дмитро Костянтинович

третя особа33 - Гусаров Ігор Анатолійович

третя особа34 - Дворяненко Людмила Володимирівна

третя особа35 - Дельвіг Дмитро Петрович

третя особа36 - Демченко Руслан Володимирович

третя особа37 - Деревенський Іван Вікторович

третя особа38 - Дрьомов Михайло Вікторович

третя особа39 - Дороговцев Володимир Володимирович

третя особа40 - Д'ячков Юрій Олександрович

третя особа41 - Єрошенко Світлана Іванівна

третя особа42- Сщенко Юлія Миколаївна

третя особа43- Зенченко Катерина Олександрівна

третя особа44 - Золотов Олексій Вікторович

третя особа45 - Золотова Людмила Олександрівна

третя особа46- третя особа3 - Іванова Вікторія Вікторівна

третя особа47- Ігнатьєва Наталія Василівна

третя особа48- Казаков Валерій Валерійович

третя особа49- Кареліна Ніна Іванівна

третя особа50- Ковальова Валентина Павлівна

третя особа51- Колосова Катерина Григорівна

третя особа52- Колосов Григорій Михайлович

третя особа53 - Кондрашов Олександр Іванович

третя особа54 - Конюшков Володимир Михайлович

третя особа55- Комаренко Віталій Григорович

третя особа56- Коростієнко Сергій Борисович

третя особа57 Косова Ганна Миколаївна

третя особа58- Косгога Наталія Миколаївна

третя особа59- Ксендзкяс Олексій Олександрович

третя особа60 - Кузневич Світлана Степанівна

третя особа61 - Кузьмищенко Юрій Вікторович

третя особа62 - Кузьмищенко Віктор Іванович

третя особа63 - Куркович Ганна Леонідівна

третя особа64 - Легостаєва Тетяна Олександрівна

третя особа65 - Лікарчук Олександр Миколайович

третя особа66 - Лимаренко Наталя Петрівна

третя особа67- Ліпаева Оксана Володимирівна

третя особа68 - Лукашов Анатолій Павлович

третя особа69 - Люта Світлана Юріївна

третя особа70 - Малиновська Алла Іванівна

третя особа71 - Малярчук Артур Костянтинович

третя особа72 - Мартекляс Богдан Миколайович

третя особа73 - Марченко Валентина Олександрівна

третя особа74 - Малишев Анатолій Олександрович

третя особа75 - Масалова Людмила Михайлівна

третя особа76 - Махов Всеволод Вадимович

третя особа77 - Махова Діна Вікторівна

третя особа78- Махова Вікторія Володимирівна

третя особа79 - Микуліна Маргарита Олександрівна

третя особа80 - Мироненко Лариса Михайлівна

третя особа81 - Мухіна Тамара Степанівна

третя особа82 - Мягков Олег Олегович

третя особа83 - Николаєнко Юрій Вікторович

третя особа84 - Павленко Євген Сергійович

третя особа85 - Педеркіна Юлія Геннадіївна

третя особа86 - Полещук Любов Іванівна

третя особа87 - Полупан Олександра Павлівна

третя особа88 - Полупан Володимир Леонідович

третя особа89 - Порохня Наталія Валеріївна

третя особа90 - Потапова Олена Миколаївна

третя особа91 - Прісяжнюк Доротея Володимирівна

третя особа92 - Прусов Павло Олександрович

третя особа93 - Пужик Алла Володимирівна

третя особа94 - Разводов Олексій Анатолійович

третя особа95 - Ратушна Олександра Григорівна

третя особа96 - Родителева Надія Володимирівна

третя особа97 - Савенок Наталя Власівна

третя особа98- Сенько Олександр Іванович

третя особа99 - Середенко Ольга Сергіївна

третя особа100 - Сливнякова Маргарита Андріївна

третя особа101 - Смурова Тамара Володимирівна

третя особа102 - Сувід Сергій Володимирович

третя особа103 - Сувід Тетяна Михайлівна

третя особа104 - Сушкєсва Світлана Борисівна

третя особа105 - Сухарева Олена Іванівна

третя особа106 - Сюндюков Євген Райсович

третя особа107 - Темчєнко Віктор Миколайович

третя особа108 - Тимошенко Алла Іванівна

третя особа109 - Ткачева Ірина Петрівна

третя особа110 - Тужурський Леонід Сергійович

третя особа111 - Тужурський Павло Сергійович

третя особа112 - Філенко Ольга Валеріївна

третя особа113 - Францєвін Андрій Валентинович

третя особа114 - Хлопкова Катерина Евфимівна

третя особа115 - Ханкішиєв Артур Арсланович

третя особа116 - Хромін Андрій Костянтинович

третя особа117 - Цивіль Сергій Сергійович

третя особа118 - Циганова Марія Степанівна

третя особа119 - Чекель Людмила Михайлівна

третя особа120 - Шишкіна Елеонора Василівна

третя особа121 - Юдін Сергій Анатолійович про визнання розпоряджень недійсними

Колегія суддів у складі:

Головуючий суддя Станік С.Р.

Суддя Власов Ю.Л.

Суддя Спичак О.М.

Представники учасників судового процесу, присутні в судовому засіданні 09.07.2013 :

прокурор Стретович М.О.

від позивача не з'явився

від відповідача не з'явився

від третіх осіб №1-№ 121- не з'явились

В судовому засіданні 09.07.2013 судом у відповідності до статті 85 Господарського процесуального кодексу України було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

В.о. прокурора Ленінського району м. Севастополя звернувся до Господарського суду міста Києва в інтересах держави в особі Севастопольської міської ради з позовом до Севастопольської міської державної адміністрації, в якому просив:

- заборонити обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08», його членам та іншим особам здійснювати будь-які дії щодо передачі речових прав за цивільно-правовими угодами на земельну ділянку площею 10 га, по вул. Епроновська 8/1-8/146 в місті Севастополі;

- заборонити Головному управлінню Держкомзему в місті Севастополі та Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» здійснювати дії з оформлення прав на земельну ділянку площею 10 га, розташовану в районі по вул. Епроновська 8/1-8/146 в місті

Севастополі, яка розпорядженням Севастопольської міської державної адміністрації № 1016-р від 11.12.2009 передана у власність обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08», та здійснювати оформлення і видачу правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку земельні ділянки;

- визнати недійсним розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації № 1018-р від 11.12.2009, яким обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» надано дозвіл на розроблення комплексного проекту землеустрою земельної ділянки для передачі у власність

кооперативу в районі вул. Військових будівельників та Епроновської, орієнтовною площею 10,0 га;

- визнати недійсним розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації № 1016-р від 11.12.2009 про передачу у власність громадянам - членам обслуговуючого кооперативу Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» земельних ділянок для індивідуального будівництва, розташованих за адресою: вул. Епроновська, 8/1-8/146.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 16.08.2012 порушено провадження у справі, залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - 1) Обслуговуючий кооператив "Дачно-будівельний кооператив "Беркут-08", 2) Головне управління Держкомзему у м. Севастополі. Розгляд справи призначено на 03.10.2012.

11.09.2012 через канцелярію суду Обслуговуючим кооперативом «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» подано заяву про припинення провадження по справі на підставі ст. 80 п. 1 господарського процесуального кодексу України, оскільки вказаний спір носить публічно - правовий характер і не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 11.09.2012 справу № 5011-52/11193-2012 передано на розгляд судді Івченку А.М.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 01.10.2012 справу № 5011-52/11193-2012 передано на розгляд судді Чебикіній С.О.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.10.2012 року суддя Чебикіна С.О. прийняла справу № 5011-52/11193-2012 до свого провадження. Розгляд справи призначила на 16.10.2012.

16.10.2012 через канцелярію суду прокурором було подано в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України про зміну підстав позову, в якій прокурор вказував на те, що відповідач, видаючи оспорювані розпорядження, вийшла за межі повноважень, встановлених пунктом 12 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України щодо розпорядження землями в межах міста відповідними радами. Також члени кооперативу не звертались про надання їм у власність земельних ділянок безоплатно, що суперечить ст.. 118 Земельного кодексу України.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 16.10.2012 розгляд справи відкладено на 31.10.2012.

В судовому засіданні 31.10.2012 оголошено перерву на 21.11.2012.

В судовому засіданні 21.11.2012 оголошено перерву на 04.12.2012.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 04.12.2012 розгляд справи відкладено на 17.12.2012.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 17.12.2012 справу № 5011-52/11193-2012 передано до розгляду колегії суддів у складі: головуюча суддя - Чебикіна С.О., суддя Блажівська О.Є. та суддя Пригунова А.Б.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 20.12.2012 справу № 5011-52/11193-2012 прийнято до провадження у складі колегії суддів: головуюча суддя - Чебикіна С.О., суддя Блажівська О.Є. та суддя Пригунова А.Б.. Розгляд справи призначено на 28.01.2013.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 28.01.2013 розгляд справи відкладено на 20.02.2013.

В судовому засіданні 20.02.2013 оголошено перерву на 06.03.2013.

Розпорядженням голови господарського суду міста Києва від 06.03.2013 справу № 5011-52/11282-2012 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя - Івченко А.М., суддя Блажівська О.Є. та суддя Пригунова А.Б.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 06.03.2013 справу № 5011-52/11193-2012 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Івченко А.М., суддя Блажівська О.Є. та суддя Пригунова А.Б. Розгляд справи призначено на 10.04.2013.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 10.04.2013 справу № 5011-52/11282-2012 передано до розгляду колегії суддів у складі: головуюча суддя Чебикіна С.О., суддя Блажівська О.Є. та суддя Пригунова А.Б.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.04.2013 справу № 5011-52/11193-2012 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуюча суддя Чебикіна С.О., суддя Блажівська О.Є. та суддя Пригунова А.Б.. Розгляд справи відкладено на 19.04.2013.

19.04.2013 проведено повторний автоматичний розподіл справи № 5011-52/11193-2012, згідно якого, справу № 5011-52/11193-2012 розподілено судді Станіку С.Р.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.04.2013 колегія суддів у складі: головуючого судді Станіка С.Р., суддів: Блажівської О.Є. та Пригунової А.Б. прийняла справу № 5011-52/11193-2012 до свого провадження. Розгляд спрви призначено на 07.05.2013.

Розпорядженням В.о. Голови Господарського суду міста Києва від 07.05.2013 справу № 5011-52/11193-2012 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Босий В.П., судді: Котков О.В., Митрохіна А.В.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 07.05.2013 колегія суддів у складі: головуючий суддя Босий В.П., судді: Котков О.В., Митрохіна А.В. прийняла справу до свого провадження, справу призначено до розгляду на 28.05.2013.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 13.05.2013 справу № 5011-52/11193-2012 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Станік С.Р., судді: Пригунова А.Б., Митрохіна А.В.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.05.2013 колегія суддів у складі: головуючий суддя Станік С.Р., судді: Пригунова А.Б., Митрохіна А.В. прийняла справу до свого провадження, справу призначено до розгляду на 28.05.2013.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 28.05.2013 справу № 5011-52/11193-2012 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Станік С.Р., судді: Спичак О.М., Митрохіна А.В.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.05.2013 колегія суддів у складі: головуючий суддя Станік С.Р., судді: Спичак О.М., Митрохіна А.В. прийняла справу до свого провадження, справу призначено до розгляду на 18.06.2013.

Розпорядженням В.о. Голови Господарського суду міста Києва Бойко Р.В. від 17.06.2013 справу № 5011-52/11193-2012 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Курдельчук І.Д., судді: Спичак О.М., Митрохіна А.В.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.06.2013 колегія суддів у складі: головуючий суддя Курдельчук І.Д., судді: Спичак О.М., Митрохіна А.В. прийняла справу № 5011-52/11193-2012 до свого провадження та призначила її розгляд на 09.07.2013.

Розпорядженням Голови Господарського суду міста Києва від 09.07.2013 справу № 5011-52/11193-2012 передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючий суддя Станік С.Р., судді: Власов Ю.Л. та Спичак О.М.

Ухвалою господарського суду міста Києва колегія суддів у складі: головуючий суддя Станік С.Р., судді: Власов Ю.Л. та Спичак О.М. прийняла справу № 5011-52/11193-2012 до свого провадження та призначила її розгляд в судовому засіданні 09.07.2013.

В судовому засіданні 09.07.2013 прокурором було подано в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України заяву, в якій він просив суд пункти 1 та 2 прохальної частини позову вважати прохальною частиною щодо заходів до забезпечення позову в поряду статті 66 Господарського процесуального кодексу України, а пункти 3 та 4 прохальної частини позову - позовними вимогами у даній справі, і яка судом приймається до розгляду.

В судове засідання 09.07.2013 з'явився прокурор.

Севастопольська міська рада в судове засідання 09.07.2013 представників не направила, проте через канцелярію суду плата клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю представника ради бути присутнім в даному судовому засіданні.

Судова колегія, заслухавши думку прокурора, розглянувши заявлене клопотання, вирішила його відхилити, оскільки в матеріалах справи наявні письмові пояснення Ради щодо предмету спору, надано відповідні документи в підтвердження, враховуючи те, що позивач був обізнаний про наявність спору, ним неодноразово подавались клопотання про відкладення розгляду справи, а також пояснення по справі, а отже з метою уникнення затягування розгляду справи, вирішила заявлене клопотання про відкладення розгляду справи - відхилити, у зв'язку з чим удова колегія вирішила за можливе розглянути справу без участі представника позивача за наявними в ній матеріалами.

В судовому засіданні 09.07.2013 прокурор заявлені вимоги (з урахуванням поданих заяв) підтримав, просив суд позов задовольнити. Заявлені позовні вимоги (з урахуванням поданої заяви про зміну підстав позову) прокурор обґрунтовує наступним. Спірні розпорядження про передачу у власність громадянам - членам обслуговуючого кооперативу Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» земельної ділянки були прийняті відповідачем з перевищенням наданих йому повноважень, оскільки передана земельна ділянка знаходиться в межах міста, відповідно повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою надані позивачу, а не відповідачу. Крім того, нормами чинного законодавства не передбачено безоплатної передачі земельних ділянок у власність юридичним особам.

Севастопольська міська рада у письмових поясненнях по справі підтримала заявлені прокурором вимоги з наведених прокурором підстав. Також, вказувала на те, що даний спір не є публічно - правовим і підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства.

Відповідач в судове засідання 09.07.2013 представників не направив, причин неявки представників суд не повідомив. Про розгляд справи був повідомлений належним чином за вказаною у позові адресою. Проте, в матеріалах справи наявне письмове клопотання відповідача, подане через канцелярію суду 11.02.2013, про розгляд справи без участі представника відповідача за наявними в ній матеріалами.

В судове засідання 09.07.2013 Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» представників не направив, проте в матеріалах справи наявні письмові заперечення щодо заявленого прокурором позову, в яких Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» наголошував на тому, що земельні ділянки щодо яких прийнято оскаржувані розпорядження відносяться до земель державної власності, а отже приймаючи їх Севастопольська державна адміністрація діяла в межах своїх повноважень, визначених законом.

Треті особи № 2-№ 131 в судове засідання представників не направили, причин неявки суд не повідомили. Про розгляд справи були повідомлені належним чином за їхніми адресами місцезнаходження.

В матеріалах справи наявні пояснення наступних третіх осіб:

- гр.. Чекель Л.М., подані через канцелярію суду, в яких вона просила суд у задоволені позову прокурора відмовити;

- гр.. Гертсена Д.В., подані через канцелярію суду, в яких він просив суд у задоволені позову прокурора відмовити;

- гр.. Вінокурова А.В., подані через канцелярію суду, в яких останній зазначав про те, що він ніколи не перебував у Обслуговуючому кооперативі «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08»;

- гр.. Безпоясової Л.М., яка просила суд слухати справу без її участі та відмовити у позові прокурора.

Справа розглядається в порядку ст. 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши надані матеріали справи, заслухавши прокурора, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Пунктом 5 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, встановлених законом.

Частиною 1 ст. 15 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено способи захисту цивільних прав та інтересів. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Відповідно до ст. 20 Цивільного кодексу України, право на захист особа здійснює на свій розсуд.

З огляду на положення зазначеної норми та принцип диспозитивності у господарському судочинстві, позивач має право вільно обирати способи захисту порушеного права чи інтересу.

Відповідно до ст. 2 ГПК України, господарський суд порушує справи, зокрема, за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обгрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів, внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або державою.

Конституційний суд у рішенні від 08.04.1999 у справі №3-рн/99 (далі рішення Конституційного суду) вказав, що прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за статтею 2 Арбітражного процесуального кодексу України (зараз ГПК), є підставою для порушення справи в арбітражному суді.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Прокурор у позові наголошував на тому, що відповідний позов подається до суду в порядку, передбаченому ст. 29 Господарського процесуального кодексу України, і, відповідно, позов пред'явлено прокурором як позивачем, обґрунтовуючи це тим, що необхідність захисту інтересів держави у даній справі полягає у прийнятті Севастопольською державною адміністрацією незаконних розпоряджень щодо розпорядження землею в межах міста Севастополя, повноваження щодо розпорядження якою має виключно Севастопольська міська рада.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля є об"єктом власності Українського народу, від імені якого права власності здійснюють органи державної влади та органи державної влади і місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України в державній власності перебувають усі землі України, за винятком комунальної та приватної власності.

Право державної власності на землю набувається та реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради Міністрів АРК, Київської та Севастопольської міської Ради, районних державних адміністрацій у відповідності до закону.

Згідно зі ст. 9 Земельного кодексу України передача земельних ділянок у власність чи користування громадян чи юридичних осіб відноситься до повноважень Ради.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про столицю України місто-герой Київ", місцеве самоврядування у м. Києві здійснюється територіальною громадою міста, в тому числі, через Київську міську раду.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 9 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування відноситься до повноважень Київської міської ради.

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно п. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 17 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; б) участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; в) координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; г) підготовка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земельних ділянок; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб у межах, визначених законом; д) підготовка висновків щодо встановлення та зміни меж сіл, селищ, районів, районів у містах та міст; е) здійснення контролю за використанням коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням (викупом) земельних ділянок; є) координація діяльності державних органів земельних ресурсів; ж) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України юридичні громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Статтею 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» визначено, що голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.

Судом встановлені наступні обставини.

11.12.2009 Севастопольською міською державною адміністрацією прийнято розпорядження № 1018-р «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників та Епронівської для індивідуального дачного будівництва», відповідно до якого затверджено Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» матеріали вибору земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 1), надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 2), зобов'язано Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» протягом 1 року надати до Севастопольської міської державної адміністрації розроблений і погоджений у встановленому порядку проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 3).

11.12.2009 Севастопольською міською державною адміністрацією прийнято розпорядження № 1016-р «Про передачу у власність громадянам - членам обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва, розташованих за адресою: вул.. Епроновська, 8/1-8/146», відповідно до якого затверджено Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 10,0 га для передачі у власність громадянам (згідно з додатком) для індивідуального даного будівництва за адресою: вул.. Епроновська, 8/1-8/146 (п. 1), передано громадянам України - членам Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» у власність земельні ділянки загальною площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва, з віднесенням цих земель до категорії земель рекреаційного призначення (п. 2).

Відповідно до листа Головного управління Держземагенства у м.Севастополі від 01.10.2012 № 88-4/8732, останнє повідомило Севастопольську міську раду про те, що матеріали попереднього вибору та проект землеустрою земельної ділянки Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» в районі вул. Епронівської, станом на 28.09.2012 до архіву Головного управління не надходили, матеріали попереднього вибору вилучені співробітниками УБОЗ МВС України в м. Севастополі. 14.12.2009 та 28.01.2010 для внесення до автоматизованої інформаційно-довідкової системи управління надходив проект землеустрою Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» по земельних ділянках в районі вул.. Військових будівельників та Епронівської.

Згідно листа Управління містобудування та архітектури Севастопольської міської державної адміністрації від 12.11.2010 № 5-2/5723, у відповідності до Генплану міста Севастополя, існує єдина межа міста Севастополь, яка роз'єднує місто Севастополь від території АР Крим. В цих межах площа міста Севастополь Складає 86,4 тис. га. Сухопутна межа пролягає від мису Лукулл до мису Сарич, включаючи землі Андріївської сільради, Качинської селищної ради, Верхньосадівської сільради, Терновської сільради з 29-ма сільськими населеними пунктами, селище міського типу Кача, м. Інкерман. На графічному матеріалі Генплану формулювання межі зафіксована наступним чином: «Межа міста Севастополя - адміністративно - територіальної одиниці України».

В свою чергу, Севастопольською міською радою до матеріалів справи надано документи, які стосуються територіального устрою міста Севастополя, а саме:

- Архівна копія витягу з протоколу № 3 засідання Президії Верховної Ради РРФСР від 07.03.1939 «Указ о расширении городской черты города Севастополя Крымской АССР», згідно якого затверджено постанову Президіума Верховгої ради Кримської АСРР від 25.02.1939 про включення до міської межі міста Севастополя території Інкерманської, Бартенівської та Ново-Земельської сільської ради, радгоспів Перовського та № 10, селища Мекензієвих гір та про ліквідацію Інкерманської, Бартенівської та Ново-Земельської сільської ради;

- Архівний витяг з протоколу засідання виконавчого комітету Севастопольської міської Ради депутатів трудящих від 10 травня 1957 року № 12 «О измени районирования города Севастополя», згідно якого включено в межі міста Севастополя місто Балаклаву та територію Пригородненської сільради, створено у місті Севастополі Балаклавський район за рахунок приєднаної території міста Балаклава, Пригородненської сільради та окраїн Сталінського, Корабельного та Нахімовського районів - території від 5 км шосе Балаклава - Севастополь, селища в районі Камишової бухти та узбережжя до мису Фіолент, кол. дачі Максимова - заводу він соків та земель радгоспу № 10 з населеним пунктом Сахарна голова, прийнято в підпорядкування Севастопольської міської ради Чернореченську сільраду Балаклавського району, об'єднано Корабельний та Нахімовський міста Севастополя;

- Архівна копія рішення виконавчого комітету Севастопольської міської Ради депутатів трудящих від 8 січня 1963 року № 14 «О некоторых изменениях в составе районов в гор. Севастополе», згідно якого включено в склад Балаклавського району територію с жилими масивами колишніх селищ Інкерман, Зелена гірка, Жовтневий, ГРЕС, Георгіївської та Первомайської балок, залізничні станції Інкерман-1 та Інкерман-2, нефтебазу, селище 3-го гідровузла. У зв'язку з включенням даної території в склад Балаклавського району, встановити наступну межу між Нахімовським та Балаклавським районами міста Севастополя: від перетину Сімферопольського шосе з дорогою в Радянську балку на північ-захід до Північної бухти, включаючи Георгіївську балку, ГРЕС та, оминаючи бухту до пасажирського причалу, далі по Сімферопольському шосе на північ. В іншому межа - без змін.

- Архівний витяг з Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 4 січня 1965 року № 16 «О внесении изменений в административное районирование Украинской РСР по Крымской области», відповідно до якого Орлинівську сільраду Бахчисарайського району передано в підлеглість Балаклавській районній Раді міста Севачтополя,

- Архівний витяг з рішення виконавчого комітету Кримської обласної Ради депутатів трудящих від 8 січня 1965 року № 16, згідно якого Кримська обласна Рада депутатів трудящих вирішила довести до відома Бахчисарайського райвиконкому, що населенні пункти Вишневе, Орловка, Осіпенко, Полюшко Теністовської сільради і Поворотне Верхньосадівської сільради Указом Президіуму Верховної Ради Української РСР від 4 січня 1965 року передані у підлеглість Нахімовській районній Раді міста Севастополя. Зобов`язано райвиконкоми змінити адміністративні межі у відповідності з зазначеним рішенням, провести прийом і передачу вказаних населених пунктів та внести відповідні зміни в адміністративно-територіальні дані та земельно-облікові документи.

- Архівна копія рішення виконавчого комітету Севастопольської міської Ради депутатів трудящих від 11 травня 1965 року № 247, згідно якого, Виконавчий комітет Севастопольської міської Ради депутатів трудящих вирішила, довести до відома Нахімовського і Балаклавського райвиконкомів, відділів та управлінь міськвиконкомів, що Указом Президіуму Верховної Ради УРСР від 26 квітня 1965 року з Бахчисарайського району Кримської області передані Верхньосадівська сільрада у підлеглість Нахімовській районній Раді та село Фронтове Красномакської сільради в підлеглість Балаклавській районній Раді м. Севастополя. Зобов`язано Нахімовський і Балаклавський райвиконкоми (т.т. Сінгаєвського, Селіванову) прийняти населені пункти вказаних сільрад. Начальника відділу у справах будівництва та архітектури т. Баглей змінити адміністративні межі м. Севастополя у відповідності з цим рішенням.

- Архівна копія Указу Президії Верховної Ради Української РСР від 13 листопада 1975 року «Об образовании новых районов в некоторых городах Украинской ССР», згідно якого, створено Гагарінський район в місті Севастополі за рахунок території Ленінського району. Включено селища міського типу …Камишеву Бухту - в межі міста Севастополя. …Камишево-Бухтинську Раду Ленінської райради м. Севастополя упразднено;

- Архівна копія рішення Севастопольської міської ради народних депутатів від 08.02.1977 № 3/93 «О границах города Севастополя», згідно якого затверджено межі Балаклавського, Гагаринського, Ленінського, Нахімовського районів та міста Білокам'янська згідно додатку;

- Архівна довідка про адміністративно-територіальний устрій м. Севастополя і району з 1921 року.

Також, в матеріалах справи наявна копія розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації від 27.11.2009 № 924-р «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників для індивідуального дачного будівництва», відповідно до якого затверджено Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» матеріали вибору земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 1), надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 2), зобов'язано Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» протягом 1 року надати до Севастопольської міської державної адміністрації розроблений і погоджений у встановленому порядку проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 3).

Проте, згідно листа Севастопольської міської державної адміністрації від 17.10.2012 № 8816/14/1-12/7255, адресованого Севастопольській міські раді, повідомлено про те, що заява про вибір місця розташування земельної ділянки орієнтовною площею 10 га від обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» у Севастопольській державній адміністрації зареєстровано 20.08.2009 за № 7161/45/109. Також, повідомлено про те, що за результатом проведеної інвентаризації розпоряджень, була встановлена відсутність оригіналу розпорядження від 27.11.2009 № 924-р «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників для індивідуального дачного будівництва». Також, повідомлено про те, що письмові звернення громадян - членів обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» про надання згоди на розробку проекту землеустрою земельних ділянок, в управлінні містобудування та архітектури Севастопольської міської державної адміністрації не зареєстровані.

Відповідачем для долучення до матеріалів справи надано наступні документи:

- проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» в районі вул. Військових будівельників, прийнятий Севастопольською міською філією ЦДЗК 10.12.2009 (тобто розроблений ще до прийняття Севастопольською міською державною адміністрацією розпоряджень від 11.12.2009 № 1016-р та № 1018-р), в якому зокрема міститься технічне завдання, в якому в розділі «Проектне рішення» вказано, що земельна ділянка загальною площею 10,0 га, яка проектується в постійне користування обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» для індивідуального і дачного будівництва, розташована за адресою: в районі вул. Військових будівельників, в Гагарінському районі адміністративно - територіального утворення м.Севаствополя.

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Вахрамєєва В.Г.;

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Баскакової О.С.;

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Колосової К.Г.;

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Сниткіна Д.І.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Дячкова Ю.А.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Дельвіги Д.П.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Сюндюкова Є.Р.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Шалаєвій І.А.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Хлопкової К.Є.;

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Єщенко Ю.М.;

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Полещук Л.І.;

- технічну документацію та державний акт на право власності на земельну ділянку гр.. Лікарчука О.М.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Тужурського П.С.;

- державний акт на право власності на земельну ділянку гр. Тужурського Л.С.;

- Генеральний план міста Севастополя;

Відповідно до довідок управління містобудування і архітектури Севастопольської міської державної адміністрації, на підставі розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації № 924-р 27.11.2009 «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників для індивідуального дачного будівництва» земельним ділянкам в межах ОК ДБК «Беркут-08» присвоєно адреси м. Севастополь, вул.. Епроновська, 8/1-8/138.

Також, згідно довідки ГУ Держземагенства у м. Севастополі від 02.11.2011 № 8.2.1-4/9876, в автоматизованій системі державного земельного кадастру відсутня інформація про земельні ділянки, розташовані за адресами: м. Севастополь, вул.. Епроновська, 8/139-8/146.

Відповідно до ст.9 Земельного кодексу України до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить, в тому числі: розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ст.82 Земельного кодексу України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) внесення земельних ділянок її засновниками до статутного капіталу; в) прийняття спадщини; г) виникнення інших підстав, передбачених законом.

Згідно з ст.116 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч.5 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) Київська та Севастопольська міські державні адміністрації передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах їх територій для всіх потреб, крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.

Відповідно до ст.128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. Орган державної влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Згідно з п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Рішенням Конституційного Суду України від 13.07.2001 № 11-рп/2001 у справі за конституційним поданням народних депутатів України щодо офіційного тлумачення термінів "район" та "район у місті", які застосовуються в пункті 29 частини першої статті 85, частині п'ятій статті 140 Конституції України, і поняття "організація управління районами в містах", яке вживається в частині п'ятій статті 140 Конституції України та в частині першій статті 11 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", а також щодо офіційного тлумачення положень пункту 13 частини першої статті 92 Конституції України, пункту 41 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" стосовно повноваження міських рад самостійно вирішувати питання утворення і ліквідації районів у місті (справа про адміністративно-територіальний устрій) встановлено, що територія України поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, які складають систему адміністративно-територіального устрою України.

Систему адміністративно-територіального устрою згідно з частиною першою статті 133 Конституції України складають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, який визначається законами України.

Адміністративно-територіальна одиниця - це компактна частина єдиної території України, що є просторовою основою для організації і діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Як встановлено судом, 11.12.2009 Севастопольською міською державною адміністрацією прийнято розпорядження № 1016-р «Про передачу у власність громадянам - членам обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва, розташованих за адресою: вул.. Епроновська, 8/1-8/146», відповідно до якого затверджено Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 10,0 га для передачі у власність громадянам (згідно з додатком) для індивідуального даного будівництва за адресою: вул.. Епроновська, 8/1-8/146 (п. 1), передано громадянам України - членам Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» у власність земельні ділянки загальною площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва, з віднесенням цих земель до категорії земель рекреаційного призначення (п. 2).

Відповідно до розпорядження Севастопольської районної державної адміністрації від 11.12.2009 № 1018-р «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників та Епропівської для індивідуального дачного будівництва», відповідно до якого затверджено Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» матеріали вибору земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 1), надано дозвіл Обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 2), зобов'язано Обслуговуючий кооператив «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» протягом 1 року надати до Севастопольської міської державної адміністрації розроблений і погоджений у встановленому порядку проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників, орієнтовно площею 10,0 га, для індивідуального дачного будівництва (п. 3).

Також, відповідно до наявного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» в районі вул. Військових будівельників містобудівного обґрунтування, узгодженого з управлінням містобудування і архітектури, запланована до проектування ділянка знаходиться у Гагаринському районі в районі вул. Військових будівельників в межах сформованого жилого кварталу, який входить в селищну функціональну зону міста Севастополя.

Підставою для виконання робіт з розробки проекту землеустрою є оскаржувані розпорядження відповідача, а саме: від 11.12.2009 № 1018-р та від 11.12.2009 № 1016-р. Відповідно до вказаногопроекту землеустрою дана земельна ділянка знаходиться у місті Севастополь, Гагаринський район, в районі вул. Військових будівельників-Епроновської.

Отже, враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що земельна ділянка, щодо якої відповідачем були прийняті оспорювані розпорядження від 11.12.2009 № 1018-р та від 11.12.2009 № 1016-р, знаходиться в межах міста Севастополь, а тому з урахуванням приписів п. 12 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, розпорядження нею віднесено до компетенції позивача, а не відповідача.

З встановлених судом обставин вбачається, що спірні розпорядження були прийняті відповідачем в порушення наданих йому законом повноважень, доказів протилежного учасниками судового процесу суду не надано.

Судом не приймаються до уваги доводи Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» щодо непідвідомчості господарському суду даного спору, оскільки даний спір виник у сфері цивільних, господарських відносин надання у власність юридичним особами, господарюючим суб'єктам земельних ділянок, між учасниками цих відносин відсутні адміністративні відносини підпорядкування, тому даний спір відноситься до підвідомчості господарських судів, а отже, підстави для припинення провадження в цій частині згідно п. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу відсутні.

Судом не приймаються до уваги доводи Обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» щодо уповноваженості відповідача на прийняття спірного розпорядження з підстав належності земельної ділянки до земель державної власності, оскільки відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) повноваження щодо розпорядження землями державної та комунальної власності у межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади, при цьому судом встановлено, що земельна ділянка, передана за спірними розпорядженнями знаходилась у межах міста Севастополь.

Також, суд враховує і те, що згідно статті 41 Земельного кодексу України, житлово-будівельні кооперативи за рішеннями органів виконавчої влади можуть отримувати у власність безоплатно земельні ділянки для житлового і гаражного будівництва у розмірі, який встановлюється відповідно до затвердженої містобудівної документації. При цьому така процедура безоплатного набуття, реалізації земельних ділянок кооперативами, як юридичними особами Земельним кодексом України - не передбачена, як і не визначено компетенції органів виконавчої влади з цього питання.

Частина 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно частини 2 статті 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги прокурора про визнання недійсним розпоряджень Відповідача від 11.12.2009 № 1018-р «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників та Епропівської для індивідуального дачного будівництва» та від 11.12.2009 № 1016-р «Про передачу у власність громадянам - членам обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва, розташованих за адресою: вул.. Епроновська, 8/1-8/146» - є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Також, прокурор у позові (з урахуванням поданої в судовому засіданні 09.07.2013 заяви) просив суд вжити заходів до забезпечення позову шляхом заборони обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08», його членам та іншим особам здійснювати будь-які дії щодо передачі речових прав за цивільно-правовими угодами на земельну ділянку площею 10 га, по вул. Епроновська 8/1-8/146 в місті Севастополі та заборони Головному управлінню Держкомзему в місті Севастополі та Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» здійснювати дії з оформлення прав на земельну ділянку площею 10 га, розташовану в районі по вул. Епроновська 8/1-8/146 в місті Севастополі, яка розпорядженням Севастопольської міської державної адміністрації № 1016-р від 11.12.2009 передана у власність обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08», та здійснювати оформлення і видачу правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку земельні ділянки.

Відповідно до ст. 66 Господарського процесуального кодексу України господарський суд за заявою сторони, прокурора чи його заступника, який подав позов, або з своєї ініціативи має право вжити заходів до забезпечення позову. Забезпечення позову допускається в будь-якій стадії провадження у справі, якщо невжиття таких заходів може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду.

Згідно статті 67 Господарського процесуального кодексу України, позов забезпечується: накладанням арешту на майно або грошові суми, що належать відповідачеві; забороною відповідачеві вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку; зупиненням продажу арештованого майна, якщо подано позов про визнання права власності на це майно і про зняття з нього арешту.

В свою чергу, суд зазначає про те, що особа, яка подала заяву про забезпечення позову, повинна обґрунтувати причини звернення із заявою про забезпечення позову. З цією метою та з урахуванням загальних вимог, передбачених статтею 33 ГПК, обов'язковим є подання доказів наявності фактичних обставин, з якими пов'язується застосування певного заходу до забезпечення позову.

У вирішенні питання про забезпечення позову господарський суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв'язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення господарського суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв'язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.

Господарський суд міста Києва дослідивши подані прокурором матеріали, враховуючи те, що забезпечення позову є засобом запобігання можливим порушенням майнових прав чи охоронюваних законом інтересів юридичної або фізичної особи, дійшов висновку, що у відомостях, які містяться у поданих прокурором матеріалах, відсутні достатні підстави вважати, що невжиття заходів до забезпечення позову у даній справі може утруднити чи зробити неможливим виконання рішення господарського суду по даній справі з урахуванням заявлених позовних вимог, а отже і підстави для його застосування у суду також відсутні. Також, прокурором не подано доказів в підтвердження обставин, на які він посилається як підставу вжиття заходів до забезпечення позову.

Щодо розподілу судових витрат, суд враховує приписи п. 4.6 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 7 від 21.02.2013 «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України», яким визначено, що приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України. Таким чином, з відповідача в доход державного бюджету України підлягає стягненню судовий збір.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 33, 34, 49, 82, 83, 84, 85 Господарського процессуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації від 11.12.2009 № 1018-р «Про затвердження матеріалів вибору і надання дозволу ОК ДБК «Беркут-08» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у районі вул. Військових будівельників та Епропівської для індивідуального дачного будівництва».

3. Визнати недійсним розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації від 11.12.2009 № 1016-р «Про передачу у власність громадянам - членам обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Беркут-08» земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва, розташованих за адресою: вул.. Епроновська, 8/1-8/146».

4. Стягнути з Севастопольської міської державної адміністрації (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 2, код 04055587) в дохід державного бюджету судовий збір в сумі 2 146 (дві тисячі сто сорок шість) грн. 00 коп. Видати наказ у відповідності до вимог статті 116 Господарського процесуального кодексу України.

5. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Колегія суддів у складі:

Головуючий суддя Станік С.Р.

Суддя Власов Ю.Л.

Суддя Спичак О.М.

дата підписання рішення - 12.07.2013

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення09.07.2013
Оприлюднено24.07.2013
Номер документу32561678
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-52/11193-2012

Ухвала від 22.05.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Костенко Т.Ф.

Постанова від 28.01.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 24.12.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Михальська Ю.Б.

Рішення від 09.07.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Станік С.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні