Ухвала
від 17.07.2013 по справі 805/6192/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Череповський Є.В.

Суддя-доповідач - Лях О.П.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2013 року справа №805/6192/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача Лях О.П.,

суддів Нікуліна О.А., Старосуда М.І.,

при секретарі судового засідання - Гуринович А.Б.,

за участю сторін:

представника позивача - Півненко Н.В.

представника відповідача - Капустіна Д.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Севастопольської міської ради на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 червня 2013 р. у справі № 805/6192 /13-а за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" до Севастопольської міської ради про скасування пунктів четвертого та п'ятого рішення Севастопольської міської ради від 30 жовтня 2012 року № 4250 "Про заходи щодо створення Регіонального ландшафтного парку місцевого значення "Максимова дача" з моменту прийняття рішення,

В С Т А Н О В И В:

29 квітня 2013 року Обслуговуючий кооператив "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" (надалі - позивач) звернувся з позовом до Севастопольської міської ради (надалі - відповідач) про скасування окремого положення рішення Севастопольської міської ради від 30 жовтня 2012 року № 4250 "Про заходи щодо створення Регіонального ландшафтного парку місцевого значення "Максимова дача" - пунктів четвертого та п'ятого вказаного рішення, з моменту прийняття рішення.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що оскаржуване рішення відповідача є таким, що суперечить діючому законодавству України, оскільки унеможливлює реалізацію прав членів Обслуговуючого кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" на отримання земельних ділянок.

04 червня 2013 року ухвалою Донецького окружного адміністративного суду було частково задоволено клопотання позивача про забезпечення позову.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 04 червня 2013 р. адміністративний позов задоволено.

В апеляційній скарзі відповідач, а під час апеляційного розгляду справи представник відповідача, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам у справі, просив скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Представник позивача проти доводів апеляційної скарги заперечував просив залишити оскаржувану постанову без змін.

Вислухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Згідно приписів частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті вони обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, пропорційно з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого , суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення покладається на відповідача.

Отже, вказані норми встановлюють презумпцію протиправності рішення суб'єкта владних повноважень, та покладають на нього обов'язок довести суду правомірність свого рішення, в тому числі його обґрунтованість, безсторонність, добросовісність, розсудливість та пропорційність.

Згідно до частини першої статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування : сільські,селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада та її виконавчий комітет в межах повноважень приймає рішення.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, 01.07.2008 року Ленінською районною у м. Севастополь державною адміністрацією було зареєстровано в якості юридичної особи Обслуговуючий кооператив "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода", який знаходиться за адресою м. Донецьк, бульвар Пушкіна, 20 (а.с.14-15).

14 липня 2009 року рішенням Севастопольської міської ради № 7291 "Про вжиття заходів щодо забезпечення збереження пам'ятки місцевого значення "Комплекс садиби Максимова дача" з прилеглим ландшафтним парком", було доручено Управлінню з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради:

організувати комплекс заходів з розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природоохоронного та історико-культурного призначення для обслуговування та забезпечення збереження пам'ятки місцевого значення "Комплекс садиби Максимова дача" з прилеглим ландшафтним парком, орієнтовною площею 58,4 га. (а.с. 47-48).

Рішенням Севастопольської міської ради від 13 жовтня 2009 року № 8187, затверджені матеріали вибору земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" орієнтовною площею 25,5 га., розташованого у балці Сарандинакі, м. Севастополь, для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальних житлових будинків, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки). Пунктом другим цього рішення Севастопольська міська рада надала згоду на розробку містобудівного обґрунтування на розміщення кварталу індивідуальних жилих домівок с об'єктами інфраструктури (а.с. 10).

Рішенням Севастопольської міської ради від 5 травня 2011 року № 924 затверджене містобудівне обґрунтування розміщення об'єкта містобудування - кварталів індивідуальних житлових будинків в балці Сарандинакі, м. Севастополь (а.с.11).

Рішенням Севастопольської міської ради від 22 травня 2012 року № 3102 "Про внесення змін в рішення Севастопольської міської Ради № 7291 від 14.07.2009 року "Про вжиття заходів щодо забезпечення збереження пам'ятки місцевого значення "Комплекс садиби Максимова дача" з прилеглим ландшафтним парком", внесені зміни

у назві та тексті рішення , а саме змінено слова "пам'ятка місцевого значення "Комплекс садиби Максимова дача" з прилеглим ландшафтним парком" в усіх словах "Регіональний ландшафтний парк місцевого значення" Максимова дача" у відповідних відмінках.

Пункт 3 рішення викладено в новій редакції: "Доручити Державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі організувати розробку проекту створення Регіонального ландшафтного парку місцевого значення "Максимова дача" в порядку, передбаченому чинним законодавством" (а.с. 49).

30 жовтня 2012 р. Севастопольська міська рада ухвалила рішення № 4250 "Про заходи щодо створення Регіонального ландшафтного парку місцевого значення "Максимова дача". Відповідно до п. 4 вказаного рішення, внесені такі зміни до пункту рішення такого змісту: З метою недопущення знищення або руйнування в результаті господарської діяльності цінних для заповідання природних об'єктів, зарезервувати територію в балці Сарандинакі орієнтовною площею 25,5 га, для включення в проектований Регіональний ландшафтний парк "Максимова дача" згідно рекомендацій клопотання про створення об'єкту природно-заповідного фонду. До прийняття в установленому порядку рішення про віднесення резервованої території до природно-заповідного фонду, землі які резервуються не підлягають вилученню для цілей, не пов'язаних з організацією об'єкта природно-заповідного фонду". У зв'язку з чим, пункт 6, 7 рішення вважати відповідно пунктами 7, 8.

Рішення Севастопольської міської ради № 924 від 05.05.2011 року "Про затвердження містобудівного обґрунтування розміщення об'єкта містобудування - кварталів індивідуальних житлових будинків", скасоване як таке, що суперечить п. 5 рішення Севастопольської міської ради № 7291 від 14.07.2009 року "Про вжиття заходів щодо забезпечення збереження пам'ятки місцевого значення "Комплекс садиби Максимова дача" з прилеглим ландшафтним парком" (а.с. 12-13).

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апеляційної скарги про те, що оскаржуваним рішенням не порушені ніякі права та охоронювані інтереси ні позивача ні громадян, членів кооперативу та, що у позивача не виникло правовідносин, пов'язаних з реалізацією певних об'єктивних прав, встановлених законом.

Як вбачається із Статуту обслуговуючого кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода", метою діяльності кооперативу є зокрема, поліпшення житлових умов та забезпечення житлом членів Кооперативу та їх сімей шляхом будівництва індивідуальних житлових будинків з надвірними спорудами за власні кошти членів Кооперативу.

Рішенням Севастопольської міської ради від 13 жовтня 2009 року № 8187, яким були затверджені матеріали вибору земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода", було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою по відводу земельної ділянки орієнтовно площею 12,20 га запитану громадянами членами кооперативу для будівництва та обслуговування будинків, господарських споруд (присадибні ділянки) .

Ще в 2009 році ТОВ "Землевпрорядне бюро" на замовлення Обслуговуючого кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" було виготовлено "Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки членам товариства позивача в балці Сарандинакі, а 13.01.2010 р. цей Проект було прийнято Севастопольською міською філією "Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (а.с.106-120).

Проект землеустрою включає Акт вибору і погодження місця розташування земельної ділянки від 18.08.2008 року (а.с.112), Акт прийому-передачі межових знаків від 23.11.2009 року (а.с.113), Акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон (а.с.114) , Кадастровий план земельних ділянок , площею 16,5000 га та 9,0000 га (а.с.115,116). Вищевказані події свідчать про виникнення між сторонами спору з реалізації прав членів кооперативу позивача на отримання відповідних земельних ділянок, на момент прийняття спірного рішення.

Рішенням Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) визначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що на підставі рішення від 13 жовтня 2009 року № 8187, затверджені матеріали вибору земельної ділянки Обслуговуючому кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" орієнтовною площею 25,5 га., за яким громадяни - члени товариства мають намір отримати державні акти на право власності на земельні ділянки, тобто членами кооперативу вже реалізовані права на отримання земельних ділянок, та позивач подавши даний позов, фактично заперечує проти припинення або зміни вже виниклих правовідносин.

Більш того, як вбачається із висновку юридичної служби виконавчого апарату міської ради по поправкам постійної комісії з питань містобудування, регулювання земельних, водних відносин до проекту рішення «Про заходи по створенню регіонального ландшафтного парку місцевого значення «Максимова дача», що міститься в матеріалах справи, юридична служба відповідача щодо резервування території балки Сарандинакі орієнтовною площею 25,5 га для включення в регіональний ландшафтний парк «Максимова дача» зазначала, що будь-яких документів, підтверджуючих дотримання статті 55 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» не надано. Посилання на те, що рішення №924 від 05.05.2011 року, яким затверджено містобудівне обґрунтування розміщення об'єкта містобудування - кварталів індивідуальних житлових будинків протирічить пункту 5 рішення Севастопольської міської ради №1729 від 14.07.2009 року є безпідставним. З посиланням на рішення Конституційного суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 юридична служба зазначає, неможливість скасування чи зміни органом місцевого самоврядування ненормативних актів, які вичерпали свою дію фактом їх виконання (а.с.119-120).

Згідно приписів статті 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Положення даної норми означають те, що за Конституцією жоден орган або посадова особа, окрім суду, не наділяються правом вирішувати остаточну долю актів органів місцевого самоврядування.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив постанову з додержанням норм матеріального та процесуального права, тому підстави для задоволення апеляційної скарги - відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Севастопольської міської ради на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 червня 2013 р. у справі № 805/6192 /13-а за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлове - будівельне товариство індивідуальних забудовників "Прохолода" до Севастопольської міської ради про скасування пунктів четвертого та п'ятого рішення Севастопольської міської ради від 30 жовтня 2012 року № 4250 "Про заходи щодо створення Регіонального ландшафтного парку місцевого значення "Максимова дача" з моменту прийняття рішення - залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 червня 2013 р. у справі № 805/6192 /13-а - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів з дня складання в повному обсязі.

В повному обсязі ухвалу складено 22 липня 2013 року.

Колегія суддів: О.П. Лях

О.А. Нікулін

М.І. Старосуд

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2013
Оприлюднено26.07.2013
Номер документу32613887
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/6192/13-а

Ухвала від 04.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 03.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 21.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 02.04.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 17.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 17.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 16.07.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 04.07.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 21.06.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 04.06.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні