Постанова
від 30.07.2013 по справі 922/631/13-г
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  УКРАЇНИ ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 30 липня 2013 року Справа № 922/631/13-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів : головуючого      Овечкіна В.Е., суддівЧернова Є.В., Цвігун В.Л. за   участю   представників: позивача -не з'явились, відповідачатретіх осібпрокуратури-Фоміна Ю.В.,-не з'явились,-Томчук М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ТОВ "Капітал-Агро" на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 05.06.2013 у справі№922/631/13-г за позовомХарківського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Кам'янської сільської ради Дворічанського району Харківської області до(треті особиТОВ "Капітал-Агро"- Державна екологічна інспекція у Харківській області, Державне управління охорони навколишнього природного середовища у Харківській області, Національний природний парк "Дворічанський") про відшкодування 1672370 грн. шкоди, завданої об'єкту природно-заповідного фонду встановив: Рішенням господарського суду Харківської області від 09.04.2013 (суддя Мамалуй О.О.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 05.06.2013 (судді: Сіверін В.І., Терещенко О.І., Медуниця О.Є.), позов задоволено повністю у зв'язку з обґрунтованістю та доведеністю позовних вимог. ТОВ "Капітал-Агро" в поданій касаційній скарзі просить рішення та постанову скасувати, прийняти нове рішення про відмову в позові, посилаючись на порушення та неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, а саме ст.1166 ЦК України, ст.ст.14,21,52,53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", Указу Президента України від 11.12.2009 №1044/2009, п.3 постанови КМ України від 21.04.1998р. №521 "Про затвердження такс для нарахування розміру відшкодування шкоди, спричиненої порушенням природоохоронного законодавства, в межах територій та об'єктів природного-заповідного фонду України" (далі - постанова КМУ №521) та ст.ст.32,34,43 ГПК України. Зокрема, скаржник вважає, що постанова КМУ №521 не підлягає застосуванню до спірних правовідносин, так як межі функціональних зон національного природного парку "Дворічанський" (далі - НПП "Дворічанський") не було встановлено. На думку заявника, спірна земельна ділянка виділена товариству на законних підставах, проект створення НПП "Дворічанський" не погоджено у встановленому порядку. Також наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України не було затверджено проект організації території НПП "Дворічанський", яким би визначалися функціональні зони парку, а таке зонування є передумовою для застосування постанови КМУ №521 та нарахування збитків на підставі цієї постанови, оскільки її дія не поширюється господарські зони національних природних парків. Колегія суддів, перевіривши фактичні обставини справи на предмет правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення присутніх у засіданні представників відповідача та прокуратури, дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає відхиленню, а оскаржувана постанова - залишенню без змін з наступних підстав. Залишаючи без змін первісне рішення про задоволення позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що: Указом Президента України від 11.12.2009 №1044/2009 створено на території Дворічанького району Харківської області національний природний парк "Дворічанський", згідно якого до території національного природного парку "Дворічанський" погоджено в установленому порядку включення 3131,2га земель державної власності з їх вилученням та наданням йому в постійне користування, а також включення до складу національного природного парку 2472,4га земель без їх вилучення. На виконання Указу Президента України від 11.12.2009 наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №405 від 21.10.2011 створено природоохоронну, рекреаційну, культурно-освітню, науково-дослідну установу національний природний парк "Дворічанський" та затверджено Положення, згідно якого парк створений з метою збереження, відтворення та раціонального використання цінних природних територій та об'єктів лісостепової зони, що мають важливе природоохоронне, рекреаційне та культурно-освітнє значення. Частиною 2 ст.20 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" передбачено, що ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об"єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам в порядку, встановленому законом та іншими актами. Комісією у складі працівників НПП "Дворічанський" встановлені порушення вимог природоохоронного законодавства щодо забезпечення режиму даного об'єкту природно-заповідного фонду, про що складено акт та внесено припис ТОВ "Капитал-Агро" №2 від 23.05.2012 про їх усунення. Згідно з приписом землі площею 98 га парку "Дворічанський" біля урочища "Залівне" розробляються в сільськогосподарських цілях ТОВ "Капитал-Агро", у зв'язку з чим дане підприємство адміністрацією парку зобов'язано негайно припинити діяльність. У відповіді на припис відповідачем 30.05.2012р. за №48 подано заперечення, згідно з яким підприємство не погоджується припиняти діяльність на вказаних землях, оскільки розпорядженням Дворічанської районної державної адміністрації №27 від 18.02.2011 ТОВ "Капитал-Агро" надано дозвіл на розробку технічної документації зі складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку площею 200,72га. Також відповідач вказує на те, що зазначені землі виділені підприємству на законних підставах, документи щодо створення парку для ознайомлення підприємству не надавались, межі парку не оформлені відповідними інформаційними знаками. Також встановлено, що відповідачем протягом грудня 2011р. - жовтня 2012р. сплачувалась орендна плата за користування земельною ділянкою на території Дворічанського району. В подальшому, Державною екологічною інспекцією Харківської області проведено перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства щодо забезпечення режиму НПП "Дворічанський", за результатами якої складено акт №141/05-24 від 24.10.2012, яким зафіксовано факт обробки 2-х земельних ділянок біля урочища "Заливне" в районі с.Красне в межах території НПП "Дворічанський", а саме знаходиться стерня, яка залишилася після збору врожаю соняшника. В ході проведення перевірки, Державною екологічною інспекцією Харківської області встановлено, що господарська діяльність ТОВ "Капитал-Агро" призвела до порушення земельного покриву - розорювання земельних ділянок на території парку, їх засівання культурою соняшника, що має очевидний негативний вплив на стан рослинних та тваринних угрупувань, які є важливими складовими природних комплексів, що є порушенням ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України". За даними зйомки спеціалізованої землевпорядної організації ТОВ "Терра-Інвест" площа вказаних розораних земель склала 72,7401га та 10,8784га. За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією у Харківській області було розраховано розмір шкоди, яку було заподіяно обєкту природно-заповідного фонду загальнодержавного значення - НПП "Дворічанський" розорюванням земель та знищенням трав'яного покриву на площі 10,8784га. Відповідно до такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, затверджених постановою КМУ №521, розмір шкоди склав 217568 грн. Розмір шкоди, заподіяної об'єкту природно-заповідного фонду України загальнодержавного значення - НПП "Дворічанський" розорюванням земель та знищенням трав'яного покриву на площі 72,7401га, було розрахований відповідно до Такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, затверджених постановою КМУ №521, склав 1454802 грн. Отже, загальний розмір шкоди, заподіяної внаслідок незаконного ведення ТОВ "Капитал-Агро" сільськогосподарської діяльності на території об'єкта природно-заповідного фонду на загальній площі 83,6185га, складає 1672370 грн. Також встановлено, що землі, які незаконно оброблялися ТОВ "Капитал-Агро", згідно з проектом організації НПП "Дворічанський" розташовані в межах рекреаційної зони, отже, використання даних земель в сільськогосподарських цілях неможливе, орні землі на території парку взагалі відсутні. Відповідно до ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі згідно законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду. Апеляційний суд визнав безпідставними посилання відповідача на непоширення дії постанови КМ України №521 від 21.04.1998р. "Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України" на спірні правовідносини, так як виходячи зі змісту п.3 цієї постанови КМ України її може бути застосовано для обчислення розміру відшкодування шкоди у межах території національного природного парку на всі ділянки природно-заповідного фонду, окрім господарської зони національних природних парків та зони антропогенних ландшафтів біосферних заповідників, до яких землі НПП "Дворічанський" не відносяться. Також апелянт вказує на те, що спірна земельна ділянка виділена підприємству відповідача на законних підставах, а документи щодо створення національного парку "Дворічанський" йому не надавались; проект створення національного природного парку не затверджений та не узгоджений; межі парку не оформлені відповідними знаками. Проте, апеляційна інстанція не погодилася з такими твердженнями з тих мотивів, що згідно зі ст.ст.125,126 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації відповідного договору оренди, однак, зазначений правовстановлюючий документ у відповідача на земельну ділянку відсутній, а прийняття райдержадміністрацією рішення про дозвіл на розробку технічної документації не надає йому право на використання земельної ділянки. При цьому, слід зазначити, що проведеними спеціалізованою землевпорядною організацією ТОВ "Терра-Інвест" роботами на місцевості підтверджено, що розорані ТОВ "Капитал-Агро" землі розташовані в межах території НПП "Дворічанський". Землі, які незаконно оброблялися ТОВ "Капитал-Агро", згідно з проектом організації парку (картографічними матеріалами, наведеними у Проекті створення НПП "Дворічанський" та проекті функціонального зонування парку, затвердженого протоколом засідання науково-технічної ради Парку від 05.07.2012) розташовані в межах рекреаційної зони, а тому використання даних земель в сільськогосподарських цілях є неможливим, а землі сільськогосподарського призначення на території парку взагалі відсутні. Колегія погоджується з висновками судів про наявність підстав для задоволення позову з огляду на таке. Відповідно до ч.ч.3,4 ст.7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. Межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі згідно законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду. Згідно з ч.ч.2,3 ст.20 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об'єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України. До складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів. З огляду на те, що Указом Президента України від 11.12.2009 №1044/2009 створено НПП "Дворічанський", до складу якого увійшли 3131,2га земель державної власності, вилучених та наданих в постійне користування НПП "Дворічанський", та 2472,4га земель, включених без їх вилучення у інших землевласників та землекористувачів, а наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №405 від 21.10.2011 затверджено Положення про природоохоронну, рекреаційну, культурно-освітню, науково-дослідну установу національний природний парк "Дворічанський", колегія відхиляє недоречні доводи відповідача щодо невизначеності меж території НПП "Дворічанський". Водночас, згідно з ч.3 ст.14 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" з метою визначення та обґрунтування заходів щодо провадження відповідно до законодавства та вимог міжнародних договорів природоохоронної, науково-дослідної, рекреаційної, господарської діяльності, охорони, відтворення та використання природних комплексів та об'єктів, які передбачається здійснити протягом п'яти років, а також стратегії розвитку об'єкта природно-заповідного фонду на десять років розробляється проект організації території об'єкта природно-заповідного фонду. Відповідно до ч.ч.1-3 ст.21 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на території  національних  природних  парків  з  урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням: 1) заповідна зона - призначена для охорони та відновлення найбільш цінних природних комплексів, режим якої визначається відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників; 2) зона регульованої рекреації - в її межах проводяться короткостроковий відпочинок та оздоровлення населення, огляд особливо мальовничих і пам'ятних місць; у цій зоні дозволяється влаштування та відповідне обладнання туристських маршрутів і екологічних стежок; тут забороняються рубки лісу головного користування, промислове рибальство, мисливство, інша діяльність, яка  може негативно вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони; 3) зона стаціонарної рекреації - призначена для розміщення готелів, мотелів, кемпінгів, інших об'єктів обслуговування відвідувачів парку; тут забороняється будь-яка господарська діяльність, що не пов'язана з цільовим призначенням цієї функціональної зони або може шкідливо вплинути на стан природних комплексів та об'єктів заповідної зони і зони регульованої рекреації; 4) господарська зона - у її межах проводиться господарська діяльність, спрямована на виконання покладених на парк завдань, знаходяться населені пункти, об'єкти комунального призначення парку, а також землі інших землевласників та землекористувачів, включені до складу парку, на яких господарська та інша діяльність здійснюється з додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників. На території зони регульованої рекреації, стаціонарної рекреації та господарської зони забороняється будь-яка діяльність, яка призводить або може призвести до погіршення стану навколишнього природного середовища та зниження рекреаційної цінності території національного природного парку. Зонування території національного природного парку, рекреаційна та інша діяльність на його території провадяться відповідно до Положення про національний природний парк та Проекту організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів, що затверджується центральним органом виконавчої влади у галузі охорони навколишнього природного середовища. Касаційна інстанція відхиляє передчасні твердження скаржника про те, що функціональне зонування території НПП "Дворічанський" має визначатися виключно проектом організації території об'єкта природно-заповідного фонду, затвердженим наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, оскільки зі змісту положень ч.3 ст.14 та ч.ч.1-3 ст.21 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" вбачається, що даний закон таких прямих вказівок не містить та для врегулювання питання функціонального зонування території національного природного парку відсилає як до Положення про національний природний парк так і до Проекту організації території національного природного парку. Дійсно, згідно з п.3 постанови КМ України від 21.04.1998р. №521 "Про затвердження такс для нарахування розміру відшкодування шкоди, спричиненої порушенням природоохоронного законодавства, в межах територій та об'єктів природного-заповідного фонду України" дія цієї постанови не поширюється на господарські зони національних природних парків та зони антропогенних ландшафтів біосферних заповідників, а також на види рослин і тварин, занесені до Червоної книги України. Проте, як достеменно встановлено судами та не спростовано відповідачем, з урахуванням абзацу 5 ч.1 ст.21 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", ТОВ "Капітал-Агро" не набуло статусу легітимного землекористувача стосовно використовуваних земельних ділянок площею 72,7401га та 10,8784га відповідно, які розташовані в межах території НПП "Дворічанський", а, відтак, і не довів входження до господарської зони НПП "Дворічанський" вказаних земельних ділянок в якості земель інших землевласників та землекористувачів, включених до складу парку (але не вилучених), на яких господарська та інша діяльність здійснюється з додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників. Наведеним повністю спростовується помилкове посилання заявника на нерозповсюдження дії постанови КМУ №521 щодо спірних правовідносин у зв'язку з відсутністю затвердження наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України проекту організації території НПП "Дворічанський", яким би визначалися функціональні зони парку, оскільки таке зонування нібито є передумовою для застосування цієї постанови та нарахування збитків на підставі неї. Отже, судами попередніх інстанцій на підставі ретельної правової оцінки наявних у справі акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 24.10.2012 №141/05-24, припису від 23.05.2012, картографічних матеріалів, доданих до Проекту створення НПП "Дворічанський", проекту функціонального зонування парку, затвердженого протоколом засідання науково-технічної ради Парку від 05.07.2012, розпорядження Дворічанської районної державної адміністрації №27 від 18.02.2011 та інших доказів в їх сукупності з достовірністю встановлено, а скаржником не спростовано факти проведення товариством забороненої сільськогосподарської діяльності на території об'єкта природно-заповідного фонду загальнодержавного значення (НПП "Дворічанський") шляхом розорювання земель та завдання внаслідок цього шкоди державі в сумі, заявленій до стягнення. При цьому, суди правильно зазначили про те, що відповідач самовільно зайняв та використовував земельні ділянки, розташовані в межах території НПП "Дворічанський", оскільки згідно зі ст.ст.125,126 Земельного кодексу України (в редакції від 05.09.2012р., чинній на момент проведення перевірки) право користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації права оренди земельної ділянки, однак, у товариства відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку, а само по собі прийняття райдержадміністрацією розпорядження про надання дозволу на розробку технічної документації зі складання документів, що посвідчують право оренди на земельну ділянку площею 200,72га, не надає відповідачу права приступати до використання земельної ділянки. До того ж, вказане рішення райдержадміністрації не є в розумінні ст.124 Земельного кодексу України рішенням компетентного органу про передачу земельної ділянки в оренду, яке (рішення), в свою чергу, є підставою для укладення договору оренди земельної ділянки та державної реєстрації права оренди, що виникає на підставі цього договору. Колегія враховує, що наведеної правової позиції дотримується Вищий господарський суд України при здійсненні касаційного перегляду рішень господарських судів у справах зі спорів про відшкодування шкоди, завданої об'єкту природно-заповідного фонду, що виникають з подібних правовідносин (постанова ВГСУ від 22.06.2012 у справі №5013/1233/11). Наявні заперечення скаржника зводяться передусім до посилань на неналежну оцінку судами доказів по справі, проте, згідно імперативних приписів ч.2 ст.1117 ГПК України касаційна інстанція не має права вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. Зважаючи на вищенаведене, колегія не вбачає підстав для скасування постанови. Враховуючи викладене та керуючись ст.ст.1115,1117-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, ПОСТАНОВИВ: Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 05.06.2013 у справі №922/631/13-г  залишити без змін, а касаційну скаргу ТОВ "Капітал-Агро" - без задоволення. Головуючий, суддя                                                                                                                              В.Овечкін Судді:                                                                                                                                                   Є.Чернов                                                                                                                                                               В.Цвігун

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення30.07.2013
Оприлюднено02.08.2013
Номер документу32757305
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/631/13-г

Ухвала від 26.02.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Мамалуй О.О.

Ухвала від 06.03.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Мамалуй О.О.

Постанова від 30.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

Ухвала від 18.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

Постанова від 07.06.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Ухвала від 10.06.2013

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Терещенко О.І.

Рішення від 09.04.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Мамалуй О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні