cpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.08.2013 року Справа № 904/1354/13-г
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Лотоцької Л.О.- доповідача,
суддів: Бахмат Р.М. , Євстигнеєва О.С.,
при секретарі: Вовк Ю.В.
за участю представників сторін:
прокурор: Зіма В.Б., посвідчення №001419 від 27.08.12, прокурор відділу;
від відповідача: Руднєва І.В., довіреність №б\н від 19.06.13, представник;
представник позивача не з'явився, про час та місце судового розгляду повідомлений належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу приватного підприємства "Висотпромсервіс" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.13р. у справі № 904/1354/13-г
за позовом прокурора Красногвардійського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до приватного підприємства "Висотпромсервіс", м. Дніпропетровськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.13р. у справі №904/1354/13-г (суддя Євстигнеєва Н.М.) позов задоволено в повному обсязі, внесено зміни до п.1.3 договору оренди земельної ділянки від 02.04.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та приватним підприємством "Висотпромсервіс", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П. зареєстрованого в реєстрі №2871, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №3348 від 30.04.2003 року, викладено його в такій редакції: "п.1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 04.02.2013 року становить 1 828 211 грн. 84 коп.".Виключено п. 3.1 Договору оренди земельної ділянки від 02.04.2003 року. Внесено зміни до п.3.2 зазначеного договору, викладено його в такій редакції: "п.3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 54 846 грн. 36 коп., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом". Стягнуто з приватного підприємства "Висотпромсервіс" до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у сумі 1 147грн. 00 коп.
Не погодившись з оскаржуваним рішенням, приватне підприємство "Висотпромсервіс" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.13р. у справі № 904/1354/13-г .
Скаржник вважає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, зокрема зазначає, що встановлення Законом України «Про оренду землі» орендної плати у трикратному розмірі земельного податку, як і встановлення рішенням Дніпропетровської міськради №216/8 річної орендної плати за користування земельними ділянками в розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про оренду землі», автоматично не змінює умови договору, укладеного у 2003році, тому що відповідно до ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.
У відзиві на апеляційну скаргу прокуратура Красногвардійського району м.Дніпропетровська просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 12.07.2013 року апеляційна скарга була прийнята до розгляду, розгляд справи було призначено у судовому засіданні на 06.08.2013 року.
Представник позивача у судове засідання не з'явився , належним чином повідомлений про дату, час і місце проведення судового засідання, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, яке знаходиться в матеріалах справи.
Приймаючи до уваги, що неявка позивача не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для перегляду справи, справа переглядалася без його участі за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення прокурора, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Дніпропетровський апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 18.12.2002р. №130/5 між Дніпропетровською міською радою - орендодавець та приватним підприємством "Висотпромсервіс" -орендар був укладений договір оренди землі, відповідно до п.1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Красногвардійський район, вул. Краснозаводська,14 і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кодом 78132045 згідно з планом земельної ділянки, для фактичного розміщення виробничих приміщень.
Відповідно до п.1.3. договору грошова оцінка земельної ділянки складає згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки на момент укладення цього договору: 781862,27грн.
Згідно з п.2.1 договору земельна ділянка передається до 18.12.2017р. Після закінчення терміну договору його дія скінчується.
Пункт 3.1 договору визначає, що сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 117 279,35грн.
Пунктом 3.2. договору передбачено, що орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі в розмірі земельного податку, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року.
Розмір земельного податку переглядається у разі законодавчої зміни ставок земельного податку (п. 3.3 договору).
Зазначений договір підписаний сторонами, 02.04.2003р. посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. (реєстр №2871).
Предметом спору у даній справі є вимоги Прокурора Красногвардійського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради про внесення змін до п.1.3 Договору оренди земельної ділянки, викладення його в такій редакції: "п.1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 04.02.2013 року становить 1828211 грн. 84 коп."; виключення п. 3.1 Договору; внесення змін до п.3.2 Договору оренди земельної ділянки, викладення його в такій редакції: "п.3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 54 846 грн. 36 коп., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом".
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Законом України від 03.06.2008 року № 309-УІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", а саме було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою, для земель несільськогосподарського призначення, трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
У зв'язку з прийняттям 02.12.2010 року Податкового кодексу України, який вступив в дію 01.01.2011 року, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" внесені зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", а саме ч. 2 викладено у наступній редакції: розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України), а частину четверту, п'яту і сьому виключено (цей Закон набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України).
Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Розмір орендної плати не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти, електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Таким чином Податковий Кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.
Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).
З метою приведення рішень міської ради та проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства, керуючись Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 року "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", яким визначено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання (п.1). Встановлено, що усі нормативні акти, які було прийнято міською радою до прийняття цього рішення, діють в тих частинах, що не суперечать положенням цього рішення (п. 4).
Прийняте органом місцевого самоврядування рішення щодо визначення розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою, у встановленому законом порядку не скасоване.
Повідомлення про встановлення розміру річної орендної плати, відповідно до рішення міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року та приведення укладених договорів у відповідність з вимогами чинного законодавства було опубліковане в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради - газеті «Наше місто» від 22.02.2011 року із зазначенням необхідності звернутися до міської ради для вирішення питання щодо приведення договору оренди землі до вимог чинного законодавства.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Така ж правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду України від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10, від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09), від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10, від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд, від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012. А, в силу приписів ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Також, Верховний Суд України в постанові від 20.11.2012 року у справі №28/5005/640/2012 вказав, що встановлення ст. 288 Господарського процесуального кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Разом з тим в постанові зазначено, що одна сторона договору має право звернутися до іншої сторони із позовом про внесення змін до договору за відсутності згоди на зміну умов договору.
Колегія суддів вважає, що посилання скаржника в апеляційній скарзі на ст. 58 Конституції України є безпідставним, оскільки за вказаною статтею закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року, положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи). Отже, суд не порушував зазначені норми. Крім того, слід враховувати, що зміни до договору вносяться не з моменту його укладення, а на майбутнє і ці зміни повністю відповідають чинному земельному законодавству України.
З огляду на вищенаведене, суд першої інстанції при вирішенні даної справи правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини сторін, прийняв законне та обґрунтоване рішення, тому в задоволенні скарги слід відмовити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу приватного підприємства "Висотпромсервіс" - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 26.03.13р. у справі № 904/1354/13-г - залишити без змін.
(повний текст постанови складено 08.08.2013 року)
Головуючий суддя: Л.О. Лотоцька
Судді: Р.М. Бахмат
О.С. Євстигнеєв
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2013 |
Оприлюднено | 08.08.2013 |
Номер документу | 32865761 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Лотоцька Лілія Олександрівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні