cpg1251
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2013 року Справа № 901/1583/13
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Заплава Л.М.,
суддів Антонової І.В.,
Фенько Т.П.,
за участю представників сторін:
позивача, Лазебник Світлана Василівна, довіреність № 946 від 20.03.13, Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління";
відповідача, не з'явився, Гурзуфська селищна рада;
відповідача, не з'явився, приватне підприємство Фірма "Шарм";
третьої особи, Сінгаєвський Олександр Валерійович, довіреність № б/н від 18.04.13, товариство з обмеженою відповідальністю "Лигурія";
третьої особи, Сінгаєвський Олександр Валерійович, довіреність № б/н від 18.04.13, товариство з обмеженою відповідальністю "Морський коник";
розглянувши апеляційні скарги Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" та товариства з обмеженою відповідальністю "Морський коник" на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Калініченко А.А.) від 17 червня 2013 року у справі № 901/1583/13
за позовом Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" (вул. Горького, 30, Ялта, 98600)
до приватного підприємства фірма "Шарм" (вул. Ломоносова, 1, кв. 3, Ялта, 98622)
Гурзуфської селищної ради (вул. Подвойського, 9, смт. Гурзуф, 98640)
3-ті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
товариство з обмеженою відповідальністю "Морський коник" (вул. Робоча, б. 19, кв. 36, Ялта, 98612) (вул. Южнобережне шосе, б. 40 А, м. Ялта, 98607)
товариство з обмеженою відповідальністю "Лигурія" (вул. Робоча, 19, кв. 36, Ялта, 98612) (вул. 60 років СССР, 24, кв. 6, смт. Гурзуф, Ялта, 98612)
про визнання незаконним рішення та недійсним договору оренди
ВСТАНОВИВ :
Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління" звернулось до приватного підприємства фірми "Шарм" про визнання незаконним рішення № 34 42-ї сесії Гурзуфської селищної ради 4-го (24) скликання від 29.12.2004 та визнання недійсним договору оренди землі від 23.02.2005 укладеного між Гурзуфською селищною радою та приватним підприємством фірма "Шарм".
Обґрунтовуючи позовні вимоги, Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління" посилається на те, що рішення Гурзуфської селищної ради №34 від 29 грудня 2004 року та договір оренди землі від 23 лютого 2005 року укладений між Гурзуфською селищною радою та приватним підприємством фірма "Шарм" порушують майнові права та інтереси Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління", так як на переданій в оренду земельній ділянці розміщені берегоукріплювальні споруди, що закріплені за позивачем на праві господарського видання, тому при укладенні договору оренди необхідна згода позивача.
Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 17 червня 2013 року у позові відмовлено.
Рішення мотивовано тим, що місцева рада діяла в межах своїх повноважень, оскільки спірна ділянка знаходиться в межах території , на яку поширюється компетенція Гурзуфської селищної ради та вимоги про визнання недійсним договору оренди є похідними від вимог про визнання недійсним рішення.
Не погодившись з рішенням суду, товариство з обмеженою відповідальністю "Морський коник" та Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління" звернулись до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційними скаргами в яких просять рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити.
Доводи апеляційних скарг обґрунтовані порушенням господарським судом норм матеріального та процесуального права.
Скаржники стверджують, що виводи, викладені в рішенні господарського суду не відповідають фактичним обставинам справи. Судом не були з'ясовані та не були прийняті всі обставини, які мають суттєве значення для повного, всебічного і об'єктивного розгляду справи.
Зокрема, заявники апеляційної скарги вказують на те, що Гурзуфська селищна рада фактично закріпила за приватним підприємством фірма „Шарм" гідротехнічну споруду- пляж, який закріплен за позивачем на праві господарського видання
Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 01 серпня 2013 року апеляційні скарги Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" та товариства з обмеженою відповідальністю "Морський коник" прийняті до провадження у складі колегії суддів: Градова О.Г., Заплава Л.М., Антонова І.В.
Розпорядженням в.о. секретаря судової палати Севастопольського апеляційного господарського суду від 15.08.13 здійснено заміну судді Градової О.Г. на суддю Фенько Т.П. Головуючим по справі призначено суддю Заплава Л.М.
У судове засідання призначене на 15 серпня 2013 року представники Гурзуфської селищної ради, приватного підприємства Фірма „Шарм" не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про що свідчить штемпель з відміткою про відправлення ухвал сторонам.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Оскільки явка учасників процесу обов'язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, судова колегія вважає, що підстави для відкладення розгляду апеляційної скарги відсутні.
З врахуванням вищевикладеного, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу у відсутності нез'явившихся представників сторін за наявленими у справі матеріалами.
Повторно розглянувши матеріали справи в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням 42-ї сесії 4-го (24) скликання Гурзуфської селищної ради № 34 від 29.12.2004 „Про внесення змін в раніше прийняте рішення " надано в оренду приватному підприємству фірмі „Шарм" дві земельні ділянки загальною площею 0,1289 га , розташованих на набережної ім. О.С. Пушкіна. смт. Гурзуф, м.Ялта строком на 10 років для обслуговування пляжу.
На підставі цього рішення, між Гурзуфською селищною радою та приватним підприємством фірма „Шарм" 23.02.2005 року укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0, 1289 га, розташованої за адресою : АР Крим, м.Ялта, смт. Гурзуф, набережна ім. О.С. Пушкіна, строком на 10 років, для обслуговування пляжу.
Позивач вважає, що надана приватному підприємству фірмі „Шарм" в оренду земельна ділянка для обслуговування пляжної зони знаходиться під берегоукріплювальними, протизсувними і пляжними спорудами другого комплексу смт. Гурзуф (м.Ялта) на ділянці між бунами № 9 і № 11. довжиною 120 м., гідротехнічної стіни, набережної, камнеуловлюючої стіни та штучного щебеневого пляжу, які знаходяться у позивача на балансі на праві господарського ведення, порушує права та інтереси позивача по експлуатації берегоукріплювальних протизсувних та пляжних споруд. Ці обставини стали підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Предметом доказування у даній справі є встановлення наявності чи відсутності підстав для визнання незаконним рішення 42-ї сесії 4-го (24) скликання Гурзуфської селищної ради від 29.12.2004 року № 34, а також визнання недійсним договору оренди земельних ділянок, на яких розташоване майно КРП „Протизсувне управління"
Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління" (далі - КРП "Протизсувне управління), яке відповідно до Постанови Ради Міністрів Автономної Республіки Крим від 23.11.2005 №540 є правонаступником Державного підприємства "Кримське республіканське протизсувне управління".
Відповідно до статуту є державним комерційним підприємством, входить до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим, і знаходиться у сфері управління Міністерства будівельної політики і архітектури Автономної Республіки Крим, та який є його "Органом управління".
Згідно пункту 2.2 статуту предметом його діяльності є виконання робіт по боротьбі зсувами та абразійними явищами Чорноморського та Азовського узбережжя Автономної Республіки Крим у курортних містах, селищах міського типу та інших населених пунктах АР Крим, а також проведення заходів щодо збереження будівель та споруд на зсувних, зсувонебезпечних та абразійних територіях.
Постановою Ради Міністрів Автономної Республіки Крим № 68 від 11.03.1997 року „Про заходи по інженерному захисту берегів Чорного та Азовського морів і територій, що попадають під вплив дій негативних природних процесів" на Кримське республіканське підприємство „Протизсувне управління" покладено функції замовника по проектуванню, будівництву і капітальному ремонту всіх видів споруд інженерного захисту територій, нагляду за їх технічним станом на всій території АР Крим.
Пунктом 5.1. статуту КРП "Протизсувне управління" визначено, що майно підприємства складають основні фонди й оборотні кошти, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства.
Відповідно до пункту 5.2. статуту КРП "Протизсувне управління" майно підприємства входить до складу майна, що належить Автономній Республіці Крим, і закріплюється за ним на праві господарського відання Органом управління. У відповідності до пункту 6 Постанови Ради міністрів УРСР від 26.06.1986 №238 "Про підвищення ефективності роботи по захисту берегів Чорного і Азовського морів від руйнувань" берегоукріплювальні споруди смт Гурзуф (м. Ялта), у тому числі штучно створені хвильогасящі пляжі, включені до основних фондів підприємства з визначенням амортизаційних відрахувань по нормам, встановленим для основних гідротехнічних споруд.
У комплекс берегоукріплюючих споруди в смт. Гурзуф (міська набережна) входять : штучний галечний пляж 6 бун, гідротехнічна підпірна стіна 1-го ярусу та набережна.
Перелік майна, що знаходиться на балансі КРП "Протизсувне управління" на праві господарського відання визначено у додатку 3 до постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим №982-2/2000 від 15 березня 2000 року "Про склад майна, яке належить Автономній Республіці Крим" (із змінами і доповненнями, внесеними постановою Верховної Ради Автономної Республіки Крим від 19.02.2003 № 444-3/03, від 20.12.2006 №306-5/06, від 19.03.2008 №814-5/08, від 16.04.2008 №851-5/08, 16.06.2010 № 1816-5/10).
Відповідно до пункту 31 додатку 3 до постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим №982-2/2000 від 15 березня 2000 року до їх складу входять берегоукріплювальні споруди смт Гурзуф (м. Ялта) перший і другий комплекс загальною довжиною 0,6 км.
Зазначені споруди побудовані на замовлення Кримського протизсувного управління та прийняті їм до експлуатації на підставі до актів №№45 і 52 Державної приймальної комісії, відповідно 1977 та 1978 років, та з цього часу знаходяться на його балансі.
КРП „Протизсувне управління" зазначає, що на земельній ділянці переданій в оренду ПП Фірма „Шарм", знаходяться берегоукріплювальні спороди, що належить позивачу на праві господарського відання, тим самим порушують його майнові права та інтереси. Вищевказані обставини з'явились підставою для звернення позивача з відповідним позовом.
Зазначені берегоукріплюючі споруди є власністю АР Крим та знаходяться на балансі КРП „Протизсувне управління."
Постановою Верховної Ради АР Крим від 15 березня 2000 року № 982-2/200 „Про склад майна, яке належить АР Крим" додатку № 1 про перелік під приємств, установ, організацій, які належать АР Крим, майновий комплекс Кримського протизсувного управління віднесено до підприємств, які належать АР Крим
Основними фондами КРП „Протизсувне управління" є берегоукріплюючи, протизсувні та пляжні споруди, які відповідно до Постанови Верховної Ради АР Крим від 15 березня 2000 року № 982-2/200 „Про склад майна, яке належить АР Крим" в редакції Постанови Верховної Ради АР Крим від 19 лютого 2003 року № 444-3/03 „Про деякі питання, пов'язані з управлінням майном, що належить АР Крим" є майновою належністю АР Крим та знаходяться на балансі КРП „Протизсувне управління" на праві господарського відання.
Майно, а саме берегоукріплювальні, протизсувні та пляжні споруди, що передані йому Органом управління, є державним майном, відноситься до майнової належності Автономної Республіки Крим та знаходиться на балансі підприємства на праві господарського відання.
Розпорядженням Гурзуфської селищної ради № 57 на виконання розпорядження голови ради Міністрів Автономної Республіки Крим № 194-1 від 29 травня 2003 року була створена комісія по інвентаризації берегоукріплюваних споруд.
29 вересня 2003 року була здійснена інвентаризація та встановлено, що в смт. Гурзуф є берегоукріплювальні споруди, 1978 року будівництва, протяжністю 600 м, а саме: буни № 1, 7, 8, 9, 10, 11, провадження буни ДП ММЦ „Гурзуф", гідротехнічні підпірні стіни, набережна, підпірні стіни 2-го ярусу, штучний щебеневий пляж.
Законом України "Про розмежування земель державної та комунальної власності" визначено правові засади розмежування земель державної та комунальної власності і повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо регулювання земельних відносин з метою створення умов для реалізації ними конституційних прав власності на землю, забезпечення національного суверенітету, розвитку матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування.
Розмежування земель державної та комунальної власності здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про власність", Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", цього Закону та інших нормативно-правових актів, що не суперечать цьому Закону (стаття 3 Закону).
Відповідно до статті 6 Закону при розмежуванні земель державної та комунальної власності не можуть передаватися до земель комунальної власності, зокрема, землі під водними об'єктами загальнодержавного значення відповідно до законодавства України, а також землі під береговими смугами водних шляхів, водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони об'єктів водного фонду загальнодержавного значення за межами населених пунктів.
Згідно будівельних норм і правил БНіП 2.06.01-86 "Гідротехнічні споруди. Основні положення проектування", БНіП 2.01.15-90 "Інженерний захист територій, будівель і споруд від небезпечних геологічних процесів. Основні положення проектування" та Державних будівельних норм ДБН В. 1.1-3-97 "Інженерний захист територій, будівель і споруд від зсувів і обвалів. Основні положення" пляжі - це штучно створені із природних матеріалів споруди, що входять до складу берегоукріплювальних споруд та відносяться до основних гідротехнічних споруд.
Землі, зайняті гідротехнічними спорудами, є землями державної власності, та відповідно до ч.3 ст 59 Земельного кодексу України можуть надаватись державним водогосподарським організаціям у постійне користування для догляду за спорудами. Предметом діяльності позивача є виконання робіт по боротьбі за зсувами та абразійними явищами Чорноморського узбережжя в селищах міського типу, проведення заходів щодо збереження будівель і споруд на зсувних, зсувонебезпечних та абразійних територіях.
Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З урахування вищевикладеного судова колегія вважає, що Гурзуфська селищна рада перевисила повноваження в частині розпорядження земельними ділянками, які не віднесені до земель комунальної власності, тому рішення Гурзуфської селищної ради № 34 42 -ї сесії 4-го (24) скликання від 29.12.2004 року є незаконним.
Враховуючи, що позов про визнання недійсним договору оренди є похідним від позову про визнання незаконним рішення Гурзуфської селищної ради, то позов про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки також підлягає задоволенню.
Враховуючи, що висновки суду викладені в рішенні суду не відповідають встановленим обставинам справи, тому рішення господарського суду підлягає скасуванню.
Керуючись статтями 101, 102, 103 (пункт 2), 105 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" та товариства з обмеженою відповідальністю "Морський коник" на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 17 червня 2013 року у справі № 901/1583/13 задовольнити.
Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 17 червня 2013 року у справі № 901/1583/13 скасувати.
Прийняти нове рішення.
Позов задовольнити.
Визнати незаконним рішення № 34 42-ї сесії Гурзуфської селищної ради 4-го скликання від 29 грудня 2004 року.
Визнати недійсним договір оренди землі від 23 лютого 2005 року укладений між Гурзуфською селищною радою та приватним підприємством фірма "Шарм".
Стягнути з Гурзуфської селищної ради (вул. Подвойського, 9, смт. Гурзуф;Код ЄДРПОУ: 35236364) на користь Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" (вул. Горького, 30, Ялта, 98600; ідентифікаційний код 03348324) судовий збір у розмірі 860, 25 грн.
Стягнути з приватного підприємства фірми "Шарм"(вул. Ломоносова, 1, кв. 3, Ялта, 98622; ОКПО 20710519) на користь Кримського республіканського підприємства "Протизсувне управління" (вул. Горького, 30, Ялта, 98600; ідентифікаційний код 03348324) судовий збір у розмірі 860, 25 грн.
Головуючий суддя Л.М. Заплава
Судді І.В. Антонова
Т.П. Фенько
Розсилка:
1. Кримське республіканське підприємство "Протизсувне управління" (вул. Горького, 30, Ялта, 98600)
2. приватне підприємство фірма "Шарм" (вул. Ломоносова, 1, кв. 3, Ялта, 98622)
3. Гурзуфська селищна рада (вул. Подвойського, 9, смт. Гурзуф, 98640)
4. товариство з обмеженою відповідальністю "Морський коник" (вул. Робоча, б. 19, кв. 36, Ялта, 98612)
5. товариство з обмеженою відповідальністю "Морський коник" (вул. Южнобережне шосе, б. 40 А, м. Ялта, 98607)
6. товариство з обмеженою відповідальністю "Лигурія" (вул. Робоча, 19, кв. 36, Ялта, 98612)
7. товариство з обмеженою відповідальністю "Лигурія" (вул. 60 років СССР, 24, кв. 6, смт. Гурзуф, Ялта, 98612)
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2013 |
Оприлюднено | 21.08.2013 |
Номер документу | 33058890 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Заплава Лідія Миколаївна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Градова Ольга Григорівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Градова Ольга Григорівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Сікорська Наталя Іванівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Сікорська Наталя Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні