cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29.08.13р. Справа № 904/5196/13
За позовом Прокурора Самарського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-фінансової компанії "Поліком", м.Дніпропетровськ
Третя особа: Лівобережна міжрайонна державна податкова інспекція м. Дніпропетровська, м.Дніпропетровськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Ліпинський О.В.
Представники:
від позивача: Ліпін Ю.О., дов. від 04.01.2013р. № 4/8-17
від відповідача: не з'явився
від третьої особи: не з'явився
за участю прокурора: Гандзюк А.В. посв. № 011525 від 25.10.2012року
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Самарського району м. Дніпропетровська звернувся до господарського суду Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради з позовною заявою, в якій просить суд:
1. Внести зміни до п. п. 2.3. та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 20.12.2004 року зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 10.02.2005 року за №040510400107, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю науково-фінансова компанія "Поліком", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 10312, виклавши їх в такій редакції:
"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.06.2013 року становить 7843940 грн. 48 коп.".
"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 235318 грн. 20 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Відповідач повноваженого представника в судове засідання не направив, подав відзив на позовну заяву, в якому просить в задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що зміни до спірного договору вже внесені рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 03.11.2011р. у справі №32/5005/12356/2011.
В судовому засіданні 29.08.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення згідно зі ст. 85 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників позивача та прокурора, дослідивши подані докази, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
20.12.2004 року між Дніпропетровською міською радою (далі-Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю науково-фінансовою компанією "Поліком" (далі-Орендар) укладено договір оренди землі (далі-Договір), який посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрований в реєстрі за № 10312.
Відповідно до п. 1.1. Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Гаванська, 9 (Самарський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:09:083:0002.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення виконкому міської ради від 22.09.2004р. № 109/20 (п. 1.3. Договору).
В оренду передається земельна ділянка, загальною площею 2,4847 га. (п. 2.1. Договору).
Пунктом 2.3. Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладання цього договору 2 091 071, 84 грн.
Договір укладено на п'ятнадцять років (п. 3.1. Договору).
Відповідно до п. 4.1 Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі у гривнях), у розмірі 1 (%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація провадиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України. (п. 4.2. Договору).
Згідно п. 4.4. Договору орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності Орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року.
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір річної орендної плати встановлюється у договорі, але річна сума платежу для інших категорій земель (крім земель сільськогосподарського призначення) не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковий кодексом України. (ст. 288.5 Податкового кодексу України).
Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до п. 4.1. спірного договору оренди. Окрім того, Прокурор зазначає, що в зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом спірного договору, є необхідність зміни п. 2.3. договору, що і стало причиною спору.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
На виконання вимог Податкового кодексу України, 02.02.2011 року Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства". Згідно п. 1 резолютивної частини зазначеного рішення визначено, що до моменту прийняття міською радою рішень про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання, розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками, встановлюється у мінімальному її розмірі, визначеному Податковим кодексом України.
З пропозицією привести договір оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.
На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України сторонами суду не надано.
Як убачається з матеріалів справи, з моменту укладення спірного договору до моменту звернення прокурора до суду з даним позовом, змінилася нормативна грошова оцінка земель міста Дніпропетровська, що підтверджується рішенням Дніпропетровської міської ради № 5/26 від 26.12.2001 року, належним чином засвідчена копія якого, долучена до справи (а.с. 67-70).
Згідно доданого Прокурором до позову витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянка, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом спірного договору, станом на 17.06.2013 року становить 7 843 940, 48 грн. (а.с. 61).
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований "Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.
Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Таким чином, оскільки прокурор просить внести зміни до п. 4.1. Договору, визначивши в ньому конкретний розмір орендної плати, який у свою чергу визначається від розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, суд вважає цілком обґрунтованою вимогу про внесення змін до п. 2.3. Договору.
На підставі викладеного з урахуванням встановлених обставин, заявлені прокурором вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі. Задовольняючи позовні вимоги, суд виходить із наступного.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Доводи відповідача, щодо того, що зміни до спірного договору вже внесені рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 03.11.2011р. у справі №32/5005/12356/2011, судом не приймаються, оскільки, як убачається з зазначеного рішення, зміни вносились до іншого договору оренди земельної ділянки, предметом якого була ділянка за адресою: вул. Гаванська, 9 (Самарський район) зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:09:083:0215, площею 3, 9165 га.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідача.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 33, 49, 75, 82-85 ГПК України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до п. п. 2.3. та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 20.12.2004 року зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 10.02.2005 року за №040510400107, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю науково-фінансова компанія "Поліком", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 10312, виклавши їх в такій редакції:
"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.06.2013 року становить 7843940 грн. 48 коп.".
"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 235318 грн. 20 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Сягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю науково-фінансової компанії "Поліком" (49033, м. Дніпропетровськ, вул. Гладкова, 29А, код ЄДРПОУ 25521987) а користь Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, р/р 31214206783005 у відділенні банку ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012, КБКД 22030001) 1 147 грн. 00 коп. судового збору, видати наказ.
Суддя О.В. Ліпинський Повне рішення складено 03.09.2013
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2013 |
Оприлюднено | 04.09.2013 |
Номер документу | 33276924 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кощеєв Ігор Михайлович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Кощеєв Ігор Михайлович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні