ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"03" вересня 2013 р. м. Київ К/9991/2469/11
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Рибченка А.О.
суддів: Бухтіярової І.О.
Шипуліної Т.М.
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Макіївської об'єднаної державної податкової інспекції у Донецькій області
на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2010 року
та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2010 року
у справі № 2а-14457/10/0570
за позовом Макіївської об'єднаної державної податкової інспекції у Донецькій області
до Благодійної організації Благодійного фонду «Товариство по правам людини в Донецькій області»
про припинення юридичної особи, -
ВСТАНОВИВ:
Макіївська об'єднана державна податкова інспекція у Донецькій області (позивач) звернулась до суду з позовом до Благодійної організації Благодійного фонду «Товариство по правам людини в Донецькій області» (відповідач) про припинення юридичної особи.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2010 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2010 року, в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятими судовими рішеннями у справі, позивач оскаржив їх в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України.
В поданій касаційній скарзі, Макіївська ОДПІ у Донецькій області, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2010 року, ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2010 року та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Крім того, Макіївською ОДПІ у Донецькій області заявлено клопотання про заміну позивача у справі - Макіївської ОДПІ у Донецькій області на Макіївську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Донецькій області у зв'язку з реорганізацією.
Відповідно до статті 55 Кодексу адміністративного судочинства України зазначене клопотання підлягає задоволенню.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з таких підстав.
Відмовляючи в задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідачем не порушено вимоги чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства, що у відповідності із статтею 28 Закону України від 16 червня 1992 року № 2460-XII «Про об'єднання громадян» (в редакції, чинній на час звернення Макіївської ОДПІ у Донецькій області з позовною заявою; далі - Закон № 2460-XII) є підставою для направлення легалізуючим органом до суду подання про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів діяльності, тимчасову заборону діяльності об'єднання на строк до трьох місяців, або про примусовий розпуск (ліквідацію).
При цьому суди дійшли висновку про те, що, оскільки Макіївською ОДПІ у Донецькій області поставлено питання саме про припинення юридичної особи відповідача, а не накладення на неї такого стягнення як ліквідація, то відповідна вимога позивача є безпідставною.
Проте, з такими висновками погодитись не можна, зважаючи на таке.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 3 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (в редакції, чинній на час звернення Макіївської ОДПІ у Донецькій області з позовною заявою; далі - Закон № 755-IV) дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.
Законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.
Об'єднання громадян, благодійні організації, політичні партії, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, асоціації органів місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом.
Частиною 2 статті 14 Закону № 2460-XII передбачено, що у разі реєстрації об'єднання громадян набуває статус юридичної особи.
З аналізу вказаних законодавчих приписів вбачається, що норми Закону № 755-IV є загальними відносно спеціальних норм Закону № 2460-XII, які регулюють питання реєстрації об'єднань громадян, їх ліквідації та не суперечать загальним нормам.
Таким чином, підстави припинення юридичної особи, визначені статтею 38 Закону № 755-IV, є незалежними від випадків примусового розпуску (ліквідації) об'єднань, передбачених додатково статтею 32 Закону № 2460-XII для осіб, що підпадають під дію вказаного Закону.
Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України від 25 червня 1991 року № 1251-XII «Про систему оподаткування» (в редакції, чинній на час звернення Макіївської ОДПІ у Донецькій області з позовною заявою) платники податків і зборів (обов'язкових платежів) зобов'язані подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи і відомості, пов'язані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов'язкових платежів).
Відповідно до частини 2 статті 38 Закону № 755-IV підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи є, зокрема, неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
Поряд з цим, як встановлено судами попередніх інстанцій на підставі акту про неподання платником податку податкової звітності № 1510/15 від 25 травня 2010 року, відповідач не звітує до податкового органу з 01 січня 2005 року.
Згідно із статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
При цьому відповідно до частини 2 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України законним вважається рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
За наведених обставин та з урахуванням викладеного, порушення судами норм матеріального права є підставою для скасування постановлених у справі судових рішень та прийняття нової постанови про задоволення позову.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Замінити в даній справі позивача - Макіївську об'єднану державну податкову інспекцію у Донецькій області її правонаступником - Макіївською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Донецькій області.
Касаційну скаргу Макіївської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області задовольнити.
Скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 05 липня 2010 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2010 року.
Прийняти у справі нову постанову, якою позов задовольнити.
Припинити юридичну особу - Благодійну організацію Благодійний фонд «Товариство по правам людини в Донецькій області» (код ЄДРПОУ 26319147).
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав і в порядку, встановленими главою 3 розділу IV Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий Рибченко А.О.
Судді Бухтіярова І.О.
Шипуліна Т.М.
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2013 |
Оприлюднено | 18.09.2013 |
Номер документу | 33520872 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Рибченко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні