Постанова
від 12.09.2013 по справі 5/5005/10827/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2013 року Справа № 5/5005/10827/2012 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :

головуючого суддіПершикова Є.В., суддівХодаківської І.П. (доповідач), Яценко О.В., розглянувши касаційну скаргуДочірнього підприємства "Проком" на постанову від 21.05.2013 Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі№5/5005/10827/2012 господарського суду Дніпропетровської області за позовом 3-ті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:Дніпропетровської міської ради 1. Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ, 2. Державна податкова інспекція в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська доДочірнього підприємства "Проком" прозміну договору оренди земельної ділянки від 20.07.2007р. площею 19,4287га За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - Олійник В.В. (дов. від 27.12.12)

Відповідно до розпорядження Секретаря другої судової палати від 09.09.2013 справа слухається колегією суддів у складі: головуючий -Першиков Є.В., судді -Ходаківська І.П., Яценко О.В.

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 20.02.2013 (суддя Крижний О.М.) позов задоволено, змінено п.2.3 договору оренди земельної ділянки від 20.07.2007, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Дочірнім підприємством "Проком", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 4781, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400363 від 23.07.2007 року, викладено його в такій редакції: "2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 18.01.2013 року становить 46629 754 грн. 29 коп.".

Змінено п.4.1 договору оренди земельної ділянки від 20.07.2007, викладено його в такій редакції: "4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 1398892,62 грн. не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом."

Постановою колегії суддів Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 21.05.2013 у складі: Бахмат Р.М., ЄвстигнеєваО.С., Павловського П.П. рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.

Дочірнє підприємство "Проком" у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, ст.ст. 651, 652 Цивільного кодексу України.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та Дочірнім підприємством "Проком" (орендар) укладено договір оренди землі від 20.07.2007, який зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, за № 040710400363 від 23.07.2007.

Згідно з пунктом п.1.1 договору орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: в межах вулиць Широкої та замполіта Бєляєва (житловий масив Фрунзенський-3), (амур-Нижньодніпровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:01:496:0028.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпропетровської міської ради від 25.01.2006 № 11/33.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладання договору становила 20 329 594 грн. 25 коп. (п.2.3)

Договір укладено на 10 років (п.1.3.3.1)

Відповідно до пункту 4.1 договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), згідно з рішенням міської ради від 25.01.06 №11/33 "Про продаж права на оренду земельної ділянки в межах вулиць широкої та Замполіта Бєляєва (житловий масив Фрунзенський-3) на аукціоні", у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.

Відповідно до пункту 4.8 договору розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; змін у цільовому використанні земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VI від 03.06.2008 року в Закон України "Про оренду землі" були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині". Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008.

В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон України "Про плату за землю" втратив чинність. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.

Згідно зі ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Судами встановлено, що з метою приведення рішень міської ради та проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства 02.02.2011 року Дніпропетровська міська рада прийняла рішення №216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", відповідно до п.1 якого вирішила до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Таким чином, відповідач має сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, затвердженого Управлінням Держкомзему у м.Дніпропетровськ Дніпропетровської області, нормативна грошова оцінка станом на 18.01.2013 року складає 46 629 754,29 грн.

Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, грошова оцінка якої проведена станом на 23.01.2013 року, розташовану за адресою в межах вулиць Широкої та Замполіта Бєляєва (житловий масив Фрунзенський-3) кадастровий номер 1210100000:01:496:0028, земельний податок складає 466 297,54 грн., а орендна плата - 1 398 892,62 грн.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Судами встановлено, що в п.4.8 договору про оренду землі сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається щорічно, або, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Відповідно до п. 2.19. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Отже, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (постанова Верховного Суду України від 06.12.2010 у справі №2-1/10068-2008).

Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що пропозиція позивача про внесення змін до договору оренди землі відповідає нормативно-правовим актам, у тому числі рішенням органу місцевого самоврядування, з урахуванням чого, а також в зв'язку з тим, що сторонами не надано доказів скасування рішення №216/8 від 02.02.2011 Дніпропетровської міської ради "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" підставно задовольнили позов.

З огляду на викладене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Дочірнього підприємства "Проком" залишити без задоволення.

Постанову від 21.05.2013 Дніпропетровського апеляційного господарського суду у справі №5/5005/10827/2012 господарського суду Дніпропетровської області залишити без змін.

Головуючий суддя Є. Першиков

Судді І. Ходаківська

О. Яценко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення12.09.2013
Оприлюднено19.09.2013
Номер документу33546838
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/5005/10827/2012

Постанова від 12.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 02.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 08.07.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 21.05.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Ухвала від 01.04.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Рішення від 20.02.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 06.02.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 16.01.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

Ухвала від 12.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Крижний Олександр Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні