Постанова
від 21.10.2013 по справі 813/6372/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 жовтня 2013 року м.Львів № 813/6372/13-а

12 год. 21хв.

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сподарик Н.І., за участі секретаря судового засідання Перчак С.В., представника позивача Рісної Ю.Б., представника відповідача Дорош А.Б., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-продукти» до державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів Львівської області про визнання неправомірними дій,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Євро-продукти» (далі - ТзОВ «Євро-продукти») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів Львівської області (ДПІ у Франківському районі м. Львова), у якій просить суд:

визнати протиправними дії державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів Львівської області щодо нарахування товариству з обмеженою відповідальністю «Євро-продукти» (код ЄДРПОУ 35721430) пені у розмірі 16 910,75 грн. на суму заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість;

визнати протиправними дії державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів Львівської області щодо внесення запису в Адміністративно-інформаційну систему про нарахування товариству з обмеженою відповідальністю «Євро-продукти» (код ЄДРПОУ 35721430) пені у розмірі 16 910,75 грн. на суму заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що податковим органом неправомірно здійснено нарахування пені у розмірі 16 910,75 грн. на суму заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість, що мало місце у лютому 2009 року, на підставі ст. 129 Податкового кодексу України. На думку позивача, дії податкового органу щодо нарахування такої пені на неузгоджені податкові зобов'язання за період з лютого 2009 року по 14.03.2011 року є протиправними та суперечать чинному на час існування спірних правовідносин законодавству. Представник позивача позовні вимоги підтримала повністю.

Представник відповідача проти позову заперечила з підстав, викладених у письмових запереченнях від 06.09.2013 року. Просить суд у задоволенні позову відмовити повністю. Зазначила, що податковий орган при здійсненні нарахування позивачу пені керувався положеннями п.п. 129.1.2. п. 129.1. ст. 129 Податкового кодексу України та п.п. 2.1.2. п. 2.1. Інструкції про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, затвердженої наказом ДПА України від 17.12.2010 р. № 953, а тому дії ДПІ у Франківському районі м. Львова є правомірні, розрахунок пені проведено вірно.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи докази, оцінивши їх в сукупності та встановив наступні фактичні обставини справи.

ТзОВ «Євро-продукти» зареєстроване як юридична особа 13.02.2008 року, йому присвоєно ідентифікаційний код 35721430, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців .

Державною податковою інспекцією у Франківському районі м.Львова листом від 15.03.2013 р. № 4480/10/11-0008/26 «Про надання інформації» повідомлено ТзОВ «Євро-продукти» (код ЄДРПОУ 35721430) про нарахування пені в автоматичному режимі, у зв'язку з нарахуванням грошового зобов'язання органом ДПС, визначеного за наслідком проведеної перевірки. Результати перевірки викладені в акті № 10/23-0/35721430 від 11.02.2011 р., на підставі якого прийнято податкове повідомлення-рішення від 25.02.2011 р. № 0000332320, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість у сумі 903 900 грн., у тому числі 75 120,00 грн. основного зобов'язання та 18 780,00 грн. штрафних санкцій.

Позивачем вказане повідомлення-рішення було отримано 04.03.2011 року та не оскаржувалось. 28.03.2011 р. та 30.03.2011 року позивачем проведено сплату донарахованого зобов'язання у сумі 68000,00 грн. та 25900,00 грн. відповідно, про що свідчать представлені платіжне доручення № 1848 від 28.03.2011 р. та квитанції № 10688.575.1 і 10688.574.1 від 30.03.2011 р.

Згідно розрахунку пені, який долучений до листа ДПІ у Франківському районі м.Львова, зазначено дату початку нарахування пені: 28.02.2009 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 15 640,00 грн.; 30.03.2009 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 18 810,00 грн.; 30.04.2009 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 7 080,00 грн.; 30.08.2009 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 6 173,00 грн.; 30.01.2010 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 14 938,00 грн.; 30.03.2010 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 2 410,00 грн.; 30.04.2010 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 4 167,00 грн.; 30.05.2010 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 4 616,00 грн.; 30.08.2010 р. щодо суми заниження податкового зобов'язання з ПДВ у розмірі 14 316,00 грн., вказано дату вручення податкового повідомлення-рішення позивачу - 04.03.2011 р. та дату закінчення нарахування пені - 14.03.2011 р.

Не погоджуючись з діями ДПІ у Франківському районі м. Львова щодо нарахування пені, ТзОВ «Євро-продукти» (код ЄДРПОУ 35721430) звернулося з вищенаведеними вимогами до суду.

Оцінюючи встановлені обставини та доводи сторін суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок нарахування і сплати пені регулюється нормами Податкового кодексу України та Інструкцією про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 17.12.2010 року № 953.

Податковий кодекс України згідно пункту першого розділу XIX «Прикінцеві положення» набрав чинності із 1 січня 2011 року. Підпунктом 14.1.162 пункту 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України визначено, що пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки. Аналогічне визначення міститься у п. 1.3. вищевказаної Інструкції.

Положення ст. 129 Податкового кодексу України передбачають, що пеня нараховується: після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу; у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження); у день настання строку погашення податкового зобов'язання, визначеного податковим агентом при виплаті (нарахуванні) доходів на користь платників податків - фізичних осіб, та/або контролюючим органом під час перевірки такого податкового агента.

До набрання чинності Податковим кодексом України, відносини із нарахування та сплати податку на додану вартість регулювались Законом України «Про податок на додану вартість» № 168/97-ВР від 03.04.1997. Відносини з приводу нарахування штрафних санкцій та пені за порушення податкового законодавства, розмір та порядок їх стягнення регулювались Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» № 2181-III від 21.12.2000 р.

Порядок нарахування пені у даний період регулювався Інструкцією про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, затвердженою наказом ДПА України від 18.07.2005 р. №276 та за реєстр. у Мін'юсті України від 02.08.2005 р. № 843/11123.

Відповідно до п.п. 16.1.1 п. 16.1. ст. 16 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» після закінчення встановлених строків погашення узгодженого податкового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Згідно п.п. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», нарахування пені розпочинається: а) при самостійному нарахуванні суми податкового зобов'язання платником податків - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання, визначеного цим Законом; б) при нарахуванні суми податкового зобов'язання контролюючими органами - від першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні згідно з нормами цього Закону

Таким чином, Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» не передбачалось можливості нарахування платнику податків пені на неузгоджені зобов'язання.

Відповідно до ст. 8 Конституції України, норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Положеннями ст. 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Також, ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Згідно Рішення Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року № 1/99-рп, частину першу статті 58 Конституції України щодо дії нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Як вбачається з розрахунку пені, складеного податковим органом, пеня нарахована за період, що передує набранню чинності Податкового кодексу України та Інструкції № 953, оскільки її нарахування здійснюється з 28.02.2009 року. Таким чином, такі дії податкового органу суперечить положенням статті 58 Конституції України.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що суму грошового зобов'язання за платежем податок на додану вартість 903 900 грн., яка складається з 75120 грн. основного платежу, та 18780 грн. штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) визначено у податковому повідомленні-рішенні від 25.02.2013 року за № 0000332320, яке вручене ТзОВ «Євро-продукти» 04.03.2011р.

28.03.2011 р. та 30.03.2011 року дане податкове повідомлення-рішення сплачено у сумі 68000,00 грн. та 25900,00 грн., про що свідчать представлені платіжне доручення № 1848 від 28.03.2011 р. та квитанції № 10688.575.1 і 10688.574.1 від 30.03.2011 р. (а.с.9-10), тобто в межах строків, передбачених для сплати, що підтверджується долученим до матеріалів справи платіжним дорученням.

Таким чином, грошові зобов'язання, визначені позивачу контролюючим органом за податковим повідомленням - рішенням, були сплачені платником до державного бюджету у повному обсязі та у строк, встановлений законом та визначений у самому податковому повідомленні - рішенні. В зв'язку з чим, у податкового органу не було жодних правових підстав для визначення та встановлення позивачу міри відповідальності у вигляді пені, яка може бути нарахована за не сплату суми грошового зобов'язання у встановлені законодавством строки. З боку позивача порушень строку сплати узгодженого грошового зобов'язання визначеному у податковому повідомлені - рішенні допущено не було.

Виходячи із системного аналізу та правового змісту вищезазначених положень вимог законодавства, що регулює питання нарахування пені, безпосередньо п.129.1 ст.129 ПК України, суд зазначає, що застосування податковим органом до спірних правовідносин положень п.п.129.1.2 п.129.1 ст.129 ПК України є безпідставним.

Оскільки судом встановлено факт своєчасного погашення позивачем узгодженого податкового зобов'язання, визначеного згідно з податковим повідомленням-рішенням від 25.02.2011 року № 0000332320, то суд приходить до переконання про відсутність у відповідача підстав для нарахування позивачу пені по податку на додану вартість в 16 910,75 грн., яка була відображена в Адміністративно-інформаційній системі платника по податку на додану вартість, а тому відновлення прав ТзОВ «Євро-продукти» повинне бути реалізоване в спосіб виключення із Адміністративно-інформаційної системи платника позивача записів про нарахування пені згідно акта перевірки № 10/23-0/35721430 від 11.02.2011 р.

Окрім того, при нарахуванні пені податковим органом також порушено п. 129.1.2 ст. 129 Податкового кодексу України, згідно якого нарахування пені проводиться у день настання строку погашення податкового зобов'язання. Всупереч викладеному, у листі від 15.03.2013 року відповідач підтвердив, що ним проведено нарахування пені лише 01.02.2013 р., про що цієї ж дати було внесено запис до Адміністративно-інформаційної системи (АІС) «Облік платників податків та платежів».

Суд, проаналізувавши вимоги податкового законодавства, дійшов висновку, що ДПІ у Франківському районі м. Львова протиправно здійснено нарахування позивачу пені у розмірі 16 910,75 грн. на суму заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість.

Відповідно до ч. 4 ст. 70 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

За правилами, встановленими ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею цього Кодексу.

Виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України підлягають відшкодуванню з державного бюджету України понесені позивачем судові витрати у виді судового збору.

Керуючись ст.ст. 17-19, 94, 160-163, 167 КАС України, суд -

постановив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів Львівської області щодо нарахування товариству з обмеженою відповідальністю «Євро-Продукти» пені у розмірі 16910,75 грн. на суму заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Франківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів Львівської області щодо внесення запису в Адміністративно-інформаційну систему про нарахування товариству з обмеженою відповідальністю «Євро-Продукти» пені у розмірі 16910,75 грн. на суму заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість.

Стягнути на корить товариства з обмеженою відповідальністю «Євро-Продукти» (м.Львів, вул. Чупринки,108, кв.11; код ЄДРПОУ 35721430) 68,82 грн. сплаченого судового збору.

Апеляційну скаргу на постанову суду першої інстанції може бути подано протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, виготовленої в повному обсязі. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено 25 жовтня 2013 року.

Суддя Сподарик Н.І.

Дата ухвалення рішення21.10.2013
Оприлюднено30.10.2013
Номер документу34350332
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/6372/13-а

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 09.06.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 13.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Макарик Володимир Ярославович

Рішення від 02.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні