Постанова
від 06.11.2013 по справі 908/1072/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

05.11.2013 р. справа №908/1072/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

Головуючого:Кододової О.В. суддівГези Т.Д. Мартюхіної Н.О. при секретарі Коломієць С.О. За участю представників сторін: від позивача - не з'явився від відповідача - Курилін В.О., представник за довіреністю за участю прокурора - Русланова Г.М., прокурор відділу прокуратури Донецької області розглянувши апеляційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю «БАМ», м. Запоріжжя на рішення господарського судуЗапорізької області від 11.06.2013р. (оформлено та підписано 13.06.2013р.) у справі№908/1072/13 (суддя Дроздова С.С.) за позовомПрокурора Запорізького району в інтересах Запорізької районної державної адміністрації, м. Запоріжжя доТовариства з обмеженою відповідальністю «БАМ», м. Запоріжжя про внесення змін в п. 10 Розділу «Орендна плата» договору оренди землі від 28.12.2007р.

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Запорізького району звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою в інтересах Запорізької районної державної адміністрації, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «БАМ», м. Запоріжжя про внесення змін в п. 10 Розділу «Орендна плата» договору оренди землі від 28.12.2007р. та встановлення розміру орендної плати 10% від державної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 429364,72грн. на рік.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 11.06.2013р. (повний текст складено та підписано 13.06.2013р.) у справі № 908/1072/13 позовні вимоги задоволено повністю. Внесено зміни в п. 10 Розділу «Орендна плата» договору оренди землі від 28.12.2007р., укладеного між Запорізькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «БАМ» та встановлено розмір орендної плати 10 % від затвердженої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 429 364 (чотириста двадцять дев'ять тисяч триста шістдесят чотири) грн. 72 коп. на рік.

У рішенні суду першої інстанції зазначено, що законодавством передбачено здійснення нормативно-грошової оцінки відповідними органами місцевого самоврядування. Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Господарський суд Запорізької області вважає обґрунтованими позовні вимоги Прокурора Запорізького району в інтересах Запорізької районної державної адміністрації, м. Запоріжжя щодо внесення змін до п. 10 договору оренди землі від 28.12.2007р., укладеного між сторонами відносно земельної ділянки площею 4,5 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Сонячної сільської ради, зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у державному реєстрі земель 01.02.2008р. вчинено запис за № 040826000001, виклавши його в такій редакції: "п. 10. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 42 936,47грн., що складає 1% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року".

Не погодившись с прийнятим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «БАМ», м. Запоріжжя звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 11.06.2013р. у справі №908/1072/13 та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову Прокурора Запорізького району, м. Запоріжжя.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник посилається на неповноту з'ясованих судом першої інстанції та недоведеність обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, невірне застосування судом норм матеріального та процесуального права при винесенні оскаржуваного рішення.

Скаржник зазначає, що відмовляючи у задоволенні клопотання судом було зазначено, що воно процесуально не обґрунтоване та що відповідачем не надано достатніх в обґрунтування клопотання підстав та доказів, які б були причиною для зупинення, в даному випадку, у зв'язку з неможливістю розгляду справи №908/1072/13, до вирішення пов»язаної з нею іншої справи №808/5061/13-а, яка розглядається Запорізьким окружним адміністративним судом. Провадження у справі зупинено не було, чим порушено норми процесуального права.

Апелянт також зазначає, що судом першої інстанції не було зазначено норми права, які б беззаперечно встановлювали право Запорізької РДА встановлювати ставки орендної плати за землю. Але вирішення питань щодо регулювання земельних відносин (в тому числі і встановлення орендної плати) відносяться до виключної компетенції місцевих рад на пленарних засіданнях. Таким чином, судом не було застосовано норм матеріального права, які б підлягали застосуванню у даному випадку.

Крім того в рішенні суду не зазначено про задоволення або відмову у задоволенні клопотання відповідача про долучення до матеріалів справи відповіді органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері здійснення державного контролю за використанням та охороною земель - Держсільгоспінспекції України в Запорізької області від 03.06.2013 №3402.

Одночасно, як вбачається з матеріалів справи (а.с.121-125) зазначені документи долучені до справи місцевим господарським судом.

Апелянт також зауважує, що у даній справі жоден орган місцевого самоврядування не приймає участі та не оскаржується жодне рішення органу місцевого самоврядування.

Згідно з положеннями ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішень місцевого господарського суду в повному обсязі.

У відповідності до п.п. 2, 3, 4 частини 3 ст.129 Конституції України, основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом та змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами (ст.ст. 4 2, ст.4 3 Господарського процесуального кодексу України).

Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Донецьким апеляційним господарським судом встановлено:

28.12.2007р. між Запорізькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "БАМ" (орендар) на підставі розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації від 28.11.2007р. № 1260 був укладений договір оренди землі за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та функціонування салону по продажу автомобілів, загальною площею 4,5000 га, за рахунок земель вилучених із користування Запорізького центру льотної підготовки ім. Маршала авіації О.І. Покришкіна, розташовану за межами населених пунктів на території Сонячної сільської ради, для будівництва та функціонування салону по продажу автомобілів. Кадастровий номер земельної ділянки - 23221888:08:001:0016. Договір укладено на 12 років (п.п. 1, 2, 8, 9).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 293 647 грн. 25 коп. в цінах 2007 року. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 42 936,47 грн. за календарний рік в цінах 2007 року. (п.п. 4, 10).

Згідно з п. 12 договору, орендна плата вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Сонячної сільської ради.

Пунктом 13 договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 15 договору, земельна ділянка передається в оренду для будівництва та функціонування салону з продажу автомобілів.

За умовами п. 31 договору орендар зокрема зобов'язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.

Договір оренди землі зареєстровано в у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсів", про що у Державному реєстрі земель 01.02.2008р. вчинено запис за № 040826000001.

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації від 05.11.2012року № 1000 в пункті 2 встановлено оренду ставку за оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у розмірі 10 % від їх нормативної грошової оцінки.

З метою приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог земельного законодавства Запорізька міська рада звернулася до відповідача з письмовою пропозицією від 23.11.2012р. за № 01-07/1384 "Про внесення змін до договору оренди землі" (а.с.24,25. У зазначеній пропозиції позивач просив внести зміни до п. 10 договору оренди земельної ділянки від 28.12.2007 року, виклавши його в такій редакції: "п. 10 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі: 429 364грн., що складає 10% від нормативної грошової оцінки за календарний рік. У випадку прийняття зазначеної пропозиції відповідачу було запропоновано повідомити про це Запорізьку районну державну адміністрацію.

Від відповідача надійшов лист-відповідь від 08.01.2013року № 4, в якому він повідомляє що справно сплачує кошти за оренду та що на теперішній час ніякої господарської діяльності не веде, йде пошук інвесторів, а тому він не спроможний сплачувати більшу орендну плату.

Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, Донецький апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, за наступних підстав.

Сторонами спірних правовідносин є сторони договору, учасники відносин у сфері господарювання в розумінні ст.2 Господарського кодексу України (далі - ГК України).

Запорізька районна державна адміністрація (орендодавець, позивач у справі) відноситься до органів виконавчої влади. Організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій визначає Закон України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року №586-ХІУ, із змінами і доповненнями (далі вживається скорочено - ЗУ "Про місцеві державні адміністрації").

Згідно ст.1 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.

Відповідно до ст.13 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення, у тому числі, питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля (підпункт 7); також місцеві державні адміністрації вирішують й інші питання, віднесені законами до їх повноважень.

Земельна ділянка, що згідно умов Договору передана відповідачу в оренду, знаходиться в адміністративних межах Запорізької районної державної адміністрації.

Згідно статті 17 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та наведених норм ЗУ "Про місцеві державні адміністрації" питання використання вказаної землі відноситься до повноважень Запорізька районна державна адміністрація (позивач).

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, іншими законодавчими актами України.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України „Про оренду землі").

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ст. 18 Закону України „Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. (п.14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України)

П. 288.4 - 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою : для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Згідно ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 632 Цивільного Кодексу України у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Пунктом 286.2. ст. 286 Податкового кодексу України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.

Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .

Відповідно до ст. 30 Закону України „Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. (п. п. 2, 3 ст. 188 Господарського кодексу України).

Одночасно норми матеріального і процесуального права не передбачають будь-яких санкцій за недодержання підприємством (організацією) відповідного порядку внесення змін до господарського договору чи його розірвання.

Пунктом 4 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Отже діючим законодавством України передбачено, що сторона за договором може звернутися до суду з вимогою щодо внесення змін до діючого договору за умови, якщо сторони не дійшли згоди про внесення відповідних змін у договірному порядку.

Відповідно до ч.3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, як сторонами передбачено можливість внесення змін у договір оренди щодо зміни розміру орендної плати так і законодавством України, на підставі вищевикладеного позивач вправі вимагати від відповідача внесення відповідних змін до договору оренди. Відтак апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "БАМ", м. Запоріжжя є необґрунтованою та підстав для її задоволення не вбачається, як і для скасування рішення господарського суду Запорізької області у справі №908/1072/13 від 11.06.2013 року (повний текст складено та підписано 13.06.2013 року).

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального Кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

За приписами ст. 34 Господарського процесуального Кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 Господарського процесуального кодексу України.

На підставі викладеного, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду Запорізької області у справі №908/1072/13 від 11.06.2013 року (повний текст складено та підписано 13.06.2013 року) слід залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БАМ", м. Запоріжжя без задоволення.

Колегією суддів не приймаються до уваги посилання скаржника на скасування Запорізьким адміністративним судом 29.09.2013року розпорядження Запорізької районної державної адміністрації №1000 від 05.11.2012року «Про встановлення розмірів орендних ставок за оренду земельних ділянок, що використовуються суб'єктами господарювання за однаковим цільовим призначенням», яка набрала законної сили 15.10.2013року, за тих підстав, що даний факт був встановлений після прийняття господарським судом Запорізької області рішення по даній справі 11.06.2013року, скасування нормативного акту на якому ґрунтувалось судове рішення не позбавляє скаржника права звернутися до суду першої інстанції щодо перегляду рішення за ново виявленими обставинами.

Результати апеляційного провадження у справі №908/1072/13 оголошені в судовому засіданні.

Судові витрати відповідно до ст. 49 ГПК України покласти на скаржника.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «БАМ», м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 11 червня 2013року (повний текст складений та підписаний 13.06.2013р.) у справі №908/1072/13-залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 11 червня 2013року (повний текст складений та підписаний 13.06.2013р.) у справі №908/1072/13 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.

Головуючий Кододова О.В.

Судді: Геза Т.Д.

Мартюхіна Н.О.

Надруковано 7 екз.: 1-позивачу, 1-відповідачу,

1-прокуратурі Дон.обл. 1- прокурору Запорізької області, 1-у

справу, 1-ДАГС, 1-ГСЗО .

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.11.2013
Оприлюднено08.11.2013
Номер документу34595154
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1072/13

Ухвала від 27.05.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 15.05.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Ухвала від 17.04.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дроздова С.С.

Постанова від 13.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 30.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Місюра Л.С.

Постанова від 06.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 01.10.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 13.08.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 04.07.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні