Рішення
від 23.04.2009 по справі 41/68
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/68

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

23.04.09 р.                                                                                                       Справа № 41/68                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Державного підприємства “Селидіввугілля” Відокремлений підрозділ “Шахта 1/3 Новогродівська”, м. Селидове

про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 2177,55 грн.

При участі представників:

від позивача: Маркєвич К.А. – довіреність № 02-88 від 15.01.2009 року

від відповідача: Тюшкіна Л.А. – довіреність № 1/400 від 31.03.09 року

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, м. Донецьк, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства “Селидіввугілля” Відокремлений підрозділ “Шахта 1/3 Новогродівська” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 2177,55 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в ході перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства на відокремленому підрозділі відповідача, „Шахта 1/3 Новогродівська”, встановлено факт засмічення земельної ділянки площею 18 кв.м. твердими побутовими відходами об'ємом 8 куб.м., внаслідок чого відповідачем порушені вимоги ст.ст. 91, 96, 164 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”, та чим нанесені збитки державі на загальну суму 2177,55 грн., які розраховано згідно з „Методикою визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року.

Відповідачем, згідно з відзивом на позовну заяву від 23.04.2009 року, позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області на суму 2177,55 грн. визнано в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

Згідно ст. 16 Закону України  "Про  охорону навколишнього природного   середовища", спеціально уповноваженими державними  органами  управління  в галузі охорони навколишнього природного середовища і  використання природних   ресурсів   у  республіці  є  спеціально  уповноважений центральний  орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів,  його  органи  на  місцях  та  інші  державні органи, до компетенції  яких  законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

За приписами п. п. 1, 2 Указу Президента України від 15.09.2003  № 1039/2003 “Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів”, спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади   з  питань  охорони  навколишнього  природного  середовища,  екологічної  безпеки, заповідної справи, а  також гідрометеорологічної  діяльності  є Міністерство охорони   навколишнього   природного  середовища України, яке створене шляхом реорганізації Міністерства екології та природних ресурсів України.

Згідно із ст. 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить, зокрема, державний контроль за  використанням  і  охороною  земель, надр,  поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої  рослинності,  тваринного  світу,  морського  середовища  та природних  ресурсів територіальних вод,  континентального шельфу і виключної (морської)  економічної  зони  республіки,  а  також  за додержанням норм екологічної безпеки, а також подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 9 ст. 5 „Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, затверджену наказам Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 13.02.2007 року за № 120/13387 інспекція має право, зокрема, подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, є належним позивачем по справі.

Держаним інспектором охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області, згідно з планом роботи Державної екологічної інспекції проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства на ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля”, результати якої викладені у акті перевірки дотримання природоохоронного законодавства України на ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля” від 25.04, 06-14.05.2008 року (надалі – акт перевірки).

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, зокрема, що на території проммайданчику шахти № 3 підприємства зафіксований факт засмічення земель побутовими відходами в районі матеріального складу за залізничною галуззю. На земельній ділянці площею 18,0 кв.м. розміщені тверді побутові відходи об'эмом 8,0 куб.м., та має місце порушення ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 91, 96, 164 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”.

За результатами перевірки відділом оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону Державної екологічної інспекції ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля” видано припис від 21.05.2008 року, яким приписано, зокрема, ліквідувати та не допускати у майбутньому засмічення земель твердими побутовими відходами.

На підставі висновків акту перевірки від 25.04, 06-14.05.2008 року держаним інспектором охорони навколишнього природного середовища відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону складено протокол щодо порушення природоохоронного законодавства ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля”.

Згідно наведеного протоколу, внаслідок порушення правил розміщення твердих побутових відходів на ш. № 3 ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля” здійснено засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки площею 18 кв.м., об'єм твердих побутових відходів становить 8 куб.м., що є порушенням ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 91, 96, 164 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”.

У протоколі від 22.05.2008 року зафіксовано, що дані про розмір та об'єм засміченої ділянки надані в довідці ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля”.

Відповідно до Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у редакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року, державним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Торецькому регіону було здійснено розрахунок розмірів шкоди від засмічення земель ВП „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля” на промплощадці ш.3 твердими побутовими відходами. Відповідно до наведеного розрахунку загальний розмір шкоди склав 2177,55 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища”      використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Визначення терміну „відходи” наведено у ст. 1 Закону України „Про відходи”. За приписами цієї статті, відходи –це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

Згідно з п. “з” ст. 17 Закону України “Про відходи” від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.

Вимоги щодо зберігання та видалення відходів закріплені в ст. 33 цього ж закону. За приписами цієї норми зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України.

Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів.

Статтею 35 Закону України „Про охорону земель” визначено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.

Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем порушено вимоги ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 25.04, 06-14.05.2008 року.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм „Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у редакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року, було розраховано розмір шкоди від засмічення земель відокремленим підрозділом „Шахта 1/3 Новогродівська” ДП „Селидіввугілля” на промплощадці ш.3 твердими побутовими відходами, який склав 2177,55 грн.

Методика встановлює порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності (п. 1.2. Методики)

Відповідно до п. 3.2 розділу 3 Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Сума збитків в розмірі 2177,55 грн. не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Суму збитків позивач просить стягнути на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Новогродівської міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Як зазначалось, відповідачем позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області на суму 2177,55 грн. визнано в повному обсязі.

Відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України відповідач має право визнати позов повністю або частково.

Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Судом встановлено, що дії відповідача та визнання позову відповідачем у даній справі не суперечать законодавству та не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Таким чином, на підставі викладеного, суд приймає визнання відповідачем позову та позовні вимоги підлягають задоволенню на підставі ст. 78 Господарського процесуального кодексу України.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства “Селидіввугілля” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 2177,55 грн. – задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства „Селидіввугілля” (85483, Донецька область, м. Селидове, вул. Карла Маркса, 41) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Новогродівської міської ради (УДК  м. Новогродівка, п/р 33113331700056 ГУДКУ в Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34686427, КБК 24062100) збитки, заподіяні державі, в сумі 2177,55 грн.

Стягнути з Державного підприємства „Селидіввугілля” (85483, Донецька область, м. Селидове, вул. Карла Маркса, 41) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 102,00 грн.

Стягнути з Державного підприємства „Селидіввугілля” (85483, Донецька область, м. Селидове, вул. Карла Маркса, 41) на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 118 грн.

          

               Суддя                                                                                                            Гончаров С.А.                               

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення23.04.2009
Оприлюднено05.05.2009
Номер документу3471630
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/68

Ухвала від 19.07.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 29.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 28.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 09.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 23.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

Постанова від 22.06.2009

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Стрелець Т.Г.

Судовий наказ від 06.07.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Рішення від 27.04.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Рішення від 23.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 10.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні