41/26
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
21.04.09 р. Справа № 41/26
Суддя господарського суду Донецької області Гончаров С.А.
при секретарі судового засідання Говор О.С.
розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу
за позовом: Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі:
1. Слов'янської міської ради, м. Слов'янськ,
2. Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „Воропаєв і К”, м. Слов'янськ
про стягнення до фонду охорони навколишнього природного середовища Слов'янської міської ради 14260,98 грн.
При участі представників:
від позивача 1: не з'явились
від позивача 2: Руденко А.О. – довіреність №02-769 від 13.03.2009
від відповідача: Дира О.М. – довіреність від 25.03.2009р.
в засіданні брали участь: прокурор Сібільов Ю.В. – посвідчення № 2084
СУТЬ СПОРУ:
Краматорський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду Донецької області з позовом в інтересах держави в особі Слов'янської міської ради та Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Воропаєв і К” про стягнення до фонду охорони навколишнього природного середовища Слов'янської міської ради 14260,98 грн.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що в ході перевірки, проведеної Краматорською міжрайонною природоохоронною прокуратурою із залученням фахівців відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону встановлено, що відповідачем під час проведення будівельних робіт допущено факт засмічення будівельними та побутовими відходами земельної ділянки площею 8,5 кв.м., розташованої на території, прилягаючій до будинку № 42 по вул. Леніна м. Слов'янська.
Прокурором зазначено, що відповідно до розрахунку, виконаного на підставі „Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства”, загальний розмір шкоди від засмічення земельної ділянки склав 14170,98 грн.
Крім того, як стверджує прокурор, в ході проведення вищенаведених робіт відповідачем здійснено пошкодження одного дерева до ступеня неприпинення росту породи абрикос та, відповідно до розрахунку, виконаного на підставі „Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів”, розмір шкоди склав 90 грн.
Позивачем-1, Слов'янською міською радою, позовні вимоги прокурора підтримано.
Позивачем-2, Державною екологічною інспекцією в Донецькій області, позовні вимоги прокурора підтримано та додатково пояснено, що відповідачем було фактично визнано факт несанкціонованого засмічення ним земельної ділянки побутовими відходами, що підтверджується постановою про накладення адміністративного стягнення від 14.02.2009 року у відношення заступника директора відповідача, який особисто підписав постанову без заперечень та добровільно сплатив штраф в розмірі 255 грн.
Також, позивач-2 стверджує, що для притягнення винних осіб до цивільної відповідальності за засмічення земельних ділянок, не обов'язково, що їх неправомірні дії призвели до забруднення навколишнього природного середовища, та достатньою кваліфікуючою ознакою є наявність загрози забруднення навколишнього природного середовища, яка була реальною, оскільки, по-перше, факт наявності на земельній ділянці побутових відходів підтверджений, по-друге, будь-які відходи за своїми фізико-хімічними властивостями справляють негативний вплив на земельні ділянки, на яких вони розташовані. Позивач-2 наполягає на тому, що само існування факту засмічення земельної ділянки обов'язково і невід'ємно тягне за собою матеріальну шкоду.
Позивач-2 також вважає, що, оскільки відповідачем не було виконано ст. 12 Закону України „Про відходи” щодо обов'язку повідомити про відходи місцевий орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, то можна зробити висновок про належність відходів, якими була засмічена земельна ділянка, відповідачу.
Відповідач, згідно з відзивом на позовну заяву, проти позовних вимог заперечив, посилаючись на те, що на момент розгляду справи предмет спору відсутній, та факт засмічення земельної ділянки будівельними та побутовими відходами саме відповідачем належними доказами не доведено, оскільки акт перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства від 10.02.2009 року лише фіксує факт засмічення земель та спричинення тим самим шкоди, але не доказуює вини саме представників відповідача у засміченні земельної ділянки.
Відповідач вважає, що доказами відсутності вини відповідача у засміченні спірної земельної ділянки, є договір про надання послуг і збирання та вивезення твердих і рідких побутових відходів від 02.01.2008 року, відповідно до якого КП „АТП 052814” постійно вивозить відходи відповідача, крім того, приймаючи до уваги, що безхазяйні відходи дійсно знаходились біля будівельного майданчику підприємства, було прийнято рішення про видалення відходів відповідачем за власний рахунок. Відповідачем зазначено, що, згідно акту № 39 від 24.02.2009 року засмічення земельної ділянки повністю ліквідовано, тобто на момент розгляду справи предмет спору відсутній.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:
Держаним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області на підставі вимоги Краматорської міжрайонної природоохоронної прокуратури, у присутності директора відповідача Дира О.М., проведено перевірку дотримання відповідачем вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, результати якої викладені у акті перевірки від 10.02.2009 року (надалі – акт перевірки).
Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що на прилеглій території в м. Слов'янську, вул. Леніна, 42, при установці огорожі біля будівництва відповідача пошкоджено 1 дерево породи абрикос, діаметром 15,0 см до ступеня неприпинення росту. На цій саме території у невстановленому місці засклодовані будівельні та побутові відходи, на площі 1,5м на 5,7м, висотою 0,7м, що є порушенням ст. 17 Закону України „Про відходи” та що є засміченням земель згідно ст. 96 Земельного кодексу України. Заміри діаметра зеленого насадження та земельної ділянки, засміченої відходами здійснено мірною рулеткою, повіреної Краматорським Ц.С.
На підставі висновків акту перевірки 10.02.2009 року держаним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону складено протокол про адміністративне правопорушення № 010172, вчинене заступником директора відповідача, Дирою Олегом Михайловичем та передбачене ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно наведеного протоколу, порушення полягає у тому, що при установці огорожі пошкоджено 1 дерево діаметром 15,0 см до ступеня неприпинення росту; у невстановленому місці засклодовані будівельні та побутові відходи, на площі 1,5м на 5,7м, висотою 0,7м, що є порушенням ст. 25 Закону України „Про рослинний світ”, ст. 17 Закону України „Про відходи”, ст. 96 Земельного кодексу України.
Постановою державного інспектора відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області про накладення адміністративного стягнення від 17.02.2009 року заступника директора відповідача, Диру Олега Михайловича, визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн.
Штраф в розмірі 255 грн. було сплачено відповідачем в повному обсязі, про що свідчить квитанція № 310 від 19.02.2009 року.
Держаним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону Державної екологічної інспекції в Донецькій області у присутності директора відповідача проведено повторну позапланову перевірку дотримання відповідачем вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, результати якої викладені у акті перевірки від 07.04.2009 року. Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що на прилеглій території за адресою вул. Леніна, 42 у м. Слов'янську наявність раніше зафіксованого в акті від 10.02.2009 року перевірки виконання природоохоронного законодавства несанкціонованого розміщення побутових і виробничих відходів не виявлено.
Відповідно до Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у редакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року, держаним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону було здійснено розрахунок збитку навколишньому природному середовищу в результаті засмічення земельної ділянки побутовими та промисловими відходами за адресою: м. Слов'янськ, вул. Леніна, 42. Відповідно до наведеного розрахунку загальний розмір збитку склав 14170,98 грн.
Також, держаним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону на підставі постанови КМУ № 559 від 08.04.1999 року (в редакції постанови КМУ № 1789 від 28.12.2001 року (1789-2001-п) було розраховано розмір збитку, заподіяного оточуючому природному середовищу в результаті пошкодження до ступеню неприпинення росту зеленого насадження за адресою: м. Слов'янськ, вул. Леніна, 42, який склав 90 грн.
Згідно ст. 38 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. Законодавством України громадянам гарантується право загального використання природних ресурсів для задоволення життєво необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних, матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком обмежень, передбачених законодавством України. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Визначення терміну „відходи” наведено у ст. 1 Закону України „Про відходи”. За приписами цієї статті, відходи –це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Згідно з п. “з” ст. 17 Закону України “Про відходи” від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.
Вимоги щодо зберігання та видалення відходів закріплені в ст. 33 цього ж закону. За приписами цієї норми зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів.
Статтею 35 Закону України „Про охорону земель” визначено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.
Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем порушено вимоги ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 38, 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 10.02.2009 року.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
У зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм „Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у редакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року, було розраховано розмір збитку оточуючому природному середовищу в результаті засмічення земельної ділянки побутовими та промисловими відходами за адресою: м. Слов'янськ, вул. Леніна, 42, який склав 14170,98 грн.
Методика встановлює порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності (п. 1.2. Методики)
Відповідно до п. 3.2 розділу 3 Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
Як зазначалось, матеріалами справи доведено факт засмічення відповідачем земельної ділянки по вул. Леніна, 42 у м. Слов'янську будівельними та побутовими відходами.
Сума збитків в розмірі 14170,98 грн., заподіяних навколишньому природному середовищу в результаті засмічення земельної ділянки, не сплачена відповідачем на день подання позову та заявлена прокурором до стягнення.
Суму збитків позивач просить стягнути на рахунок спеціального фонду охорони навколишнього природного середовища Слов'янської міської ради.
В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Таким чином, суд вважає позовні вимоги прокурора в частині стягнення з відповідача 14170,98 грн. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Також, держаним інспектором відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Північному регіону на підставі постанови КМУ № 559 від 08.04.1999 року (в редакції постанови КМУ № 1789 від 28.12.2001 року (1789-2001-п) було розраховано розмір збитку, заподіяного оточуючому природному середовищу в результаті пошкодження до ступеню неприпинення росту зеленого насадження за адресою: м. Слов'янськ, вул. Леніна, 42, який склав 90 грн.
Щодо заявлених позовних вимог в частині стягнення з відповідача наведеного розміру збитку, то провадження у справі в цій частині підлягає припиненню з огляду на наступне.
Відповідачем надано суду квитанції № 310 від 19.02.2009 року та № 144 від 27.03.2009 року, з яких вбачається сплата відповідачем штрафу в розмірі 90,00 грн.
Таким чином, порушення вимог законодавства відповідачем в частині сплати розміру збитку, заподіяного навколишньому природному середовищу в результаті пошкодження до ступеню неприпинення росту зеленого насадження, в сумі 90,00 грн. усунуто та, враховуючи викладене, суд робить висновок про те, що предмет спору в частині стягнення з відповідача 90,00 грн. відсутній.
Відповідно до п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.
З урахуванням викладеного, провадження у справі в частині стягнення з відповідача 90,00 грн.підлягає припиненню в порядку п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України у зв'язку з відсутністю предмету спору.
На підставі викладеного та керуючись ст. 35 Закону України „Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України „Про відходи”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78, п. 1-1 ст.80, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Краматорського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Слов'янської міської ради та Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Воропаєв і К” про стягнення до фонду охорони навколишнього природного середовища Слов'янської міської ради 14260,98 грн. – задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Воропаєв і К” (84112, м. Слов'янськ, вул. Шевченко, 4а, ЄДРПОУ 30571656, р/р 26002301775 в ОПЕРО УСБ м. Слов'янська, МФО 394318) до фонду охорони навколишнього природного середовища Слов'янської міської ради шкоду у розмірі 14170,98 грн.
Провадження по справі в частині стягнення до фонду охорони навколишнього природного середовища Слов'янської міської ради шкоди у сумі 90,00 грн. - припинити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Воропаєв і К” (84112, м. Слов'янськ, вул. Шевченко, 4а, ЄДРПОУ 30571656, р/р 26002301775 в ОПЕРО УСБ м. Слов'янська, МФО 394318) на користь Державного бюджету державне мито в сумі 141,71 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Воропаєв і К” (84112, м. Слов'янськ, вул. Шевченко, 4а, ЄДРПОУ 30571656, р/р 26002301775 в ОПЕРО УСБ м. Слов'янська, МФО 394318) на користь Державного бюджету України (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 118 грн.
Суддя
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2009 |
Оприлюднено | 07.05.2009 |
Номер документу | 3501831 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні