Справа №: 486/1539/13-а
Провадження №2-а/486/84/2013 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2013 року Южноукраїнський міський суд Миколаївської області
у складі: головуючого- судді - Франчук О. Д.
при секретарі - Коршак О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Южноукраїнськ Миколаївської області адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області в особі Южноукраїнського міського голови, за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю "Титан" про визнання права користування земельною ділянкою, зобов'язання затвердити технічну документацію із землеустрою та укласти договір оренди,
В С Т А Н О В И В:
15.06.2010 року фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області в особі Южноукраїнського міського голови, за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю В«ТитанВ» про визнання права користування земельною ділянкою та зобов’язання укласти договір оренди.
Свої вимоги мотивує тим, що 07.12.2007 року він придбав у власність 50/100 нежитлової будівлі, адміністративної будівлі на території ринку ТОВ В«ТитанВ» , розташованої за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 м. Южноукраїнськ Миколаївської області.
26.05.2009 року він придбав у власність нежиле приміщення, громадський туалет на території ринку ТОВ В«ТитанВ» , розташованої за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 м. Южноукраїнськ Миколаївської області.
Право власності на вказані об’єкти нерухомості зареєстровано в БТІ м. Южноукраїнська 18.12.2009 року.
З метою виконання вимог діючого законодавства України про оплату користування земельною ділянкою, на якій знаходиться придбане нерухоме майно, а також вимог ст. 120 Земельного кодексу України, він звернувся до виконуючого обов’язки міського голови Южноукраїнської міської ради Миколаївської області з заявою про укладання договору оренди земельної ділянки під придбаним нерухомим майном загальною площею 119,95 кв. м.
Дане питання було винесене на розгляд постійної комісії міської ради з питань будівництва, благоустрою, комунального обслуговування, земельних відносин та екології, якою було прийнято рішення рекомендувати включити дане питання до порядку денного 66 сесії міської ради, що підтверджується протоколом № 38 від 11.11.2009 року засідання постійної комісії з питань будівництва, благоустрою, комунального обслуговування, земельних відносин та екології.
Проте до теперішнього часу Южноукраїнською міською радою жодного рішення по даному питання не прийнято, ніякої відповіді стосовно прийнятого рішення ним не отримано.
На підставі викладеного, просив суд, визнати за ним право користування земельною ділянкою, що знаходиться за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 загальною площею 233,9 кв.м. під нежитловою будівлею критий торгівельний ряд (І черга) для комерційного використання під розміщення та обслуговування магазину та офісу, зобов’язати Южноукраїнську міську раду Миколаївської області укласти з ним договір оренди спірної земельної ділянки та стягнути з Южноукраїнської міської ради Миколаївської області на його користь судові витрати, які складаються з 51 грн. державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи, позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
В судовому засіданні фізична особа-підприємець ОСОБА_1, підтримуючи викладені в адміністративному позові підстави, пояснив, що 31.05.2012 року на засіданні 22 сесії 6-го скликання Южноукраїнської міської ради Миколаївської області 6-го скликання було прийнято рішення про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують його право користування на земельну ділянку під розміщення та обслуговування нежитлової будівлі, критого торговельного ряду по вул. Молодіжна, 4/1, прим. 1-5. Вказані документи землеустрою були розроблені ТОВ В«Обласний земельно-кадастровий центрВ» .
09.04.2013 року технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку в оренду терміном 10 років, яка знадиться за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 загальною площею 0,0182 га., межі якої визначено в натурі, категорія земель під капітальною спорудою критий торгівельний ряд (І черга) - 0,0167 га., яка надана в оренду ТОВ В«ТитанВ» , та 0,0015 га землі загального користування по вул. Молодіжній, по функції використання для обслуговування будівель торгівлі, не затверджена.
Посилаючись на викладене, змінив предмет позову, просив суд визнати за ним право користування земельною ділянкою, яка знаходиться за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 загальною площею 0,0182 га, межі якої визначені в натурі, категорія земель під капітальною спорудою критий торгівельний ряд (І черга) - 0,0167 га., яка надана в оренду ТОВ В«ТитанВ» , та 0,0015 га землі загального користування по вул. Молодіжній, по функції використання для обслуговування будівель торгівлі, зобов’язати Южноукраїнську міську раду Миколаївської області затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують його право користування на вказану земельну ділянку в оренду терміном на 10 років, зобов’язати Южноукраїнську міську раду Миколаївської області укласти з ним договір оренди спірної земельної ділянки та стягнути з Южноукраїнської міської ради Миколаївської області на його користь судові витрати, які складаються з 51 грн. державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи, позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
В судовому засіданні представник відповідача за довіреністю - ОСОБА_2 позовні вимоги не визнала в повному обсязі.
Представник відповідача суду пояснила, що суд не може вирішувати питання, віднесені до компетенції органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, зокрема про передачу земельних ділянок у постійне користування, оренду, укладання чи поновлення договору оренди земельної ділянки, зміну цільового призначення землі, оскільки дані повноваження є дискреційними повноваженнями даного державного органу.
Для укладання договору оренди позивачу необхідне позитивне рішення ради про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки або технічної документації із землеустрою та рішення про затвердження цих документів, на підставі яких, згідно з чинним законодавством, міським головою може бути укладений договір оренди земельної ділянки. На підставі викладеного, просила суд в задоволені позову відмовити.
Представник третьої особи ТОВ В«ТитанВ» за довіреністю ОСОБА_3 в судовому засіданні не заперечував проти задоволення позову.
Суд, вислухавши пояснення позивача, представника відповідача та третьої особи, перевіривши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги частково, виходячи з наступного.
В судовому засіданні встановлено, що 14.10.2003 року між Южноукраїнською міською радою Миколаївської області та ТОВ В«ТитанВ» було укладено договір оренди земельної ділянки розміром 0,5611 га забудованих земель, розташованої за адресою: вул. Молодіжна, 4, м. Южноукраїнськ Миколаївської області, кадастровий номер 4810800000:10:004:0001 під розміщення та обслуговування ринку по вул. Молодіжна, 4, посвідчений державним нотаріусом Южноукраїнської державної нотаріальної контори Миколаївської області ОСОБА_4 14.10.2003 року (а.с.8-9).
Відповідно до копії свідоцтва про право власності на нерухоме майно виданого Южноукраїнською міською радою Миколаївської області 16.12.2009 року ОСОБА_1 на праві власності належить нежитлова будівля, критий торгівельний ряд ( І черга ) за адресою: вул. Молодіжна, 4/1, прим. 1-5, 2н-А, м. Южноукраїнськ Миколаївська область загальною площею 233,9 кв.м. (а.с.14).
18.12.2009 року право власності ОСОБА_1 на нежитлову будівлю, критий торгівельний ряд (І черга) за адресою: вул. Молодіжна, 4/1, прим. 1-5, м. Южноукраїнськ Миколаївська область зареєстровано в БТІ м. Южноукраїнська, реєстраційний номер 29206609 (а.с. 29).
31.05.2012 року на засіданні 22 сесії Южноукраїнської міської ради Миколаївської області 6-го скликання було прийнято рішення про надання згоди на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 e довгострокову оренду на 10 років, під розміщення та обслуговування нежитлової будівлі, критого торговельного ряду (І черга) по вул. Молодіжна, 4/1, прим. 1-5, орієнтовною площею 0,0167 га, із категорії земель за основним цільовим призначенням землі житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, подати фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 Южноукраїнській міській раді на розгляд та затвердження технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку не пізніше як у шестимісячний термін (а.с. 171).
Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Механізм набуття права на землю громадянами та юридичними особами закріплений в главі 19 Земельного кодексу України.
Статтею 123 Кодексу передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету ОСОБА_5 України, ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Статтею 1 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ст. 13 вищевказаного Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (ст. 16 Закону).
Відповідно до п. В«вВ» ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» вирішення відповідно до закону питань земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад.
Відповідно до ст. 20 ЗУ "Про статус депутатів місцевих рад" на сесіях місцевої ради депутати місцевої ради на основі колективного обговорення розглядають і вирішують питання, віднесені до відання відповідної ради.
За своєю правовою природою повноваження міських рад щодо надання земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності в оренду та користування, є дискреційним повноваженням даного державного органу.
Як випливає зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету ОСОБА_5 державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11 березня 1980 року під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду -тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Рекомендація Комітету ОСОБА_5 Європи № R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнята Комітетом ОСОБА_5 11 березня 1980 року на 316-й нараді заступників міністрів.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб’єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 3 ст. 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб’єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.
Іншими словами, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
На підставі викладеного, суд вважає, що позовні вимоги про визнання за суб’єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 права користування земельною ділянкою, що знаходиться за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 загальною площею 0,0182 га, межі якої визначені в натурі, категорія земель під капітальною спорудою критий торгівельний ряд (І черга) - 0,0167 га., яка надана в оренду ТОВ В«ТитанВ» , та 0,0015 га землі загального користування по вул. Молодіжній, по функції використання для обслуговування будівель торгівлі, зобов'язання Южноукраїнської міської ради Миколаївської області затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на вищевказану земельну ділянку суб’єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 в оренду терміном на 10 років та зобов’язання Южноукраїнську міську раду Миколаївської області укласти з суб’єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 договір оренди спірної земельної ділянки, не підлягають задоволенню.
Суд зазначає, що для захисту прав позивача доцільно зобов'язати відповідача розглянути питання щодо затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку суб’єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 в оренду терміном на 10 років, позовні вимоги задовольнити частково.
Керуючись ст. ст. 158-163 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Южноукраїнської міської ради Миколаївської області в особі Южноукраїнського міського голови, за участю третьої особи - товариства з обмеженою відповідальністю В«ТитанВ» про визнання права користування земельною ділянкою, зобов’язання затвердити технічну документацію із землеустрою та укласти договір оренди - задовольнити частково.
Зобов’язати Южноукраїнську міську раду Миколаївської області розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку суб’єктом підприємницької діяльності фізичною особою ОСОБА_1 в оренду терміном на 10 років, що знаходиться за адресою: вул. Молодіжна, 4/1 загальною площею 0,0182 га, межі якої визначені в натурі, категорія земель під капітальною спорудою критий торгівельний ряд (І черга) - 0,0167 га., яка надана в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю В«ТитанВ» , та 0,0015 га землі загального користування по вул. Молодіжній, по функції використання для обслуговування будівель торгівлі.
В задоволенні вимог про визнання права користування земельною ділянкою, зобов’язання затвердити технічну документацію із землеустрою та укласти договір оренди - відмовити.
Постанову може бути оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду через Южноукраїнський міський суд Миколаївської області протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, з подачею її копії до апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Южноукраїнського міського суду
ОСОБА_6
Суд | Южноукраїнський міський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2013 |
Оприлюднено | 20.01.2014 |
Номер документу | 35177915 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Южноукраїнський міський суд Миколаївської області
Франчук О. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні