Рішення
від 15.11.2013 по справі 901/3101/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15.11.2013Справа № 901/3101/13

За позовом: Державного підприємства «Адміністрація морських портів України»

(проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770)

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Керч - Агент»

( 1) вул. Донського, 3, кв. 32, м. Керч, АР Крим, 98320; 2) вул. Кірова, 43а, м. Керч, АР Крим, 98312, ідентифікаційний код 35266740)

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Кримське Республіканське підприємство «Порт-Термінал»

(вул. О. Невського, 8, м. Сімферополь, АР Крим, 95000, ідентифікаційний код 38431404) та Державне підприємство «Керченський морський рибний порт»

(вул. Свердлова, 49, м. Керч, АР Крим, 98320, ідентифікаційний код 00467873)

про стягнення заборгованості у розмірі 574 721,57 грн.

Суддя Шаратов Ю.А.

Представники:

Від позивача - Воронова Г.В., довіреність від 25.09.2013 б/н, дійсна до 31.12.2013;

Від відповідача - Волков В.Є. - керівник;

Від третьої особи - КРП «Порт-Термінал» - Поздєєва Н.М., довіреність від 11.10.2013 № 132, дійсна до 10.10.2014;

Від третьої особи - ДП «Керченський морський рибний порт» - Косова О.Я., довіреність від 28.01.2013 № 01-4/157/2, дійсна до 28.01.2016 та Теплухін Р.Ю., довіреність від 25.01.2012 № 01-4/24, дійсна до 25.01.2015.

СУТЬ СПОРУ: Державне підприємство «Адміністрація морських портів України» (далі - Позивач), звернулось до Господарського суду Автономної Республіки Крим із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Керч - Агент» (далі - Відповідач), про стягнення заборгованості за договором від 06.06.2013 № 03-02-087/КО у розмірі 219 930,24 грн., з яких сума основної заборгованості - 214 806,45 грн., пеня - 3 363,98 грн., штраф - 1 759,83 грн.

19.09.2013 ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її розгляд на 08.10.2013.

Ухвалою суду від 08.10.2013 до участі у справі в якості третіх осіб , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено: Кримське Республіканське підприємство «Порт-Термінал» і Державне підприємство «Керченський морський рибний порт», та відкладено розгляд справи до 24.10.2013.

Ухвалою суду від 24.10.2013 розгляд справи відкладено до 15.11.2013.

Позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог, в якій він остаточно просить стягнути з Відповідача суму у розмірі 578 718,07 грн. /а.с. 150-152/. 15.11.2013 судом прийнято вказану заяву про збільшення позовних вимог до розгляду.

Ухвало суду від 15.11.2013 припинено провадження у справі в частині стягнення суми основної заборгованості у розмірі 3 996,50 грн.

Представник Позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.

Позовні вимоги, із посиланням на частину першу статті 509, статті 525, 526, 530, частину першу статті 612 Цивільного кодексу України, статті 173, 174, 175, 193 Господарського кодексу України, статтю 22 Закону України «Про морські порти України», статтю 85 Кодексу торговельного мореплавства України, постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання акваторій морських портів» від 03.06.2013 № 406, пункти 1.3, 1.5, 1.11, 2.1 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, обґрунтовані невиконанням Відповідачем обов'язку за Договором від 06.06.2013 № 03-02-087/КО зі сплати сум корабельного збору за проходження акваторію Керч-Єнікальського каналу суднами, щодо яких Відповідач діє як судновий агент.

Представник Відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, просив відмовити в його задоволенні у повному обсязі. Відповідач зазначає про те що, згідно із частиною четвертою статті 22 Закону України «Про морські порти» корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності цим Законом. Проте, Позивач не є ані користувачем ані власником акваторії Керченського морського рибного порту, у яку заходили морські судна, які були під агентуванням ТОВ «Керч - Агент». Не є Позивач й власником причалів до яких швартувались вказані судна, оскільки вони належать Кримському республіканському підприємству «Порт-Термінал».

Позиція Відповідача також полягає у тому, що морські судна не заходили в акваторію Керченського морського торгового порту, не швартувалися та не стояли біля причалів цього порту, а лише проходили у внутрішню акваторію Керченського морського рибного порту Керч-Єнікальським каналом і підхідним каналом Керченського морського торговельного порту. А відповідно до пунктів 2, 15 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти» канали є судновим ходом і не входять до акваторії морського порту. Тобто, єдиною послугою наданою Позивачем морським суднам, які знаходились під агентуванням Відповідача, була послуга, пов'язана з проходом по Керч-Єнікальському каналу і підхідному каналу Керченського морського торговельного порту, яка оплачується канальним збором. За прохід Керч-Єнікальським каналом і підхідним каналом Керченського морського торговельного порту, Позивачем стягується канальний збір, який був сплачений Відповідачем у повному обсязі.

Окрім того, Відповідач зазначає, що відповідно до статті 1 Договору між Україною і Російською Федерацією про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки від 24.12.2003 Азовське море та Керченська протока історично є внутрішніми водами України і Російської Федерації. Отже, Керч-Єнікальський канал і підхідним канал Керченського морського торговельного порту є внутрішніми водами України і, на думку Відповідача, судновим ходом, оскільки останній є водним простором на внутрішньому водному шляху, призначений для руху суден і позначений на місцевості або (карті) згідно із «Правилами плавания по внутренним водным путям РСФСР», що введені в дію наказом Головрічфлоту УРСР від 10.01.86 № 18.

Представник третьої особи - Кримського Республіканського підприємства «Порт-Термінал» у судовому засіданні просила відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, зазначає, що оскільки морські судна проходили Керч-Єнікальський канал і підхідний канал Керченського морського торговельного порту, які є судновим ходом і виключаються з поняття акваторії морського порту (портової акваторії) згідно із пунктами 2, 15 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти», сплатили канальний збір в повному обсязі та не здійснювали захід в акваторію Керченського морського торгового порту, не швартувалися і не стояли біля причалів цього порту, не маневрували між ними, відсутні правові підстави для нарахування та сплати корабельного збору.

Представники третьої особи - Державного підприємства «Керченський морський рибний порт» у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, з підстав аналогічних вказаним КРП «Порт-Термінал». Окрім того, ДП «Керченський морський рибний порт» вказує на те, що корабельний збір в міжнародному визначені є «тоннажним» збором, що обумовлено обов'язковим здійсненням вантажних робіт. Однак, Позивачем документально не підтверджено знаходження суден у своїй акваторії, у своїх причалів під вантажними операціями. Крім того, корабельний збір має цільовий характер та використовується для підтримання глибин акваторії портів за їх належністю.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача, Відповідача та Третіх осіб, суд,

ВСТАНОВИВ:

06.06.2013 між Державним підприємством «Керченський морський торговельний порт» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Керч-Агент» укладено Договір № 03-02-087/КО (далі - Договір від 06.06.2013) /а.с.30-33/.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.2, 3.1, 3.11, 3.11.3, 5.1, 5.2, 5.3 Договору від 06.06.2013 ДП «Керченський морський торговельний порт» зобов'язався надавати послуги суднам під українським та іноземними прапорами, що заходять в порти та судноремонтні підприємства м. Керчі, проходять транзитом Керч-Єнікальським каналом в/із Азовське море, та знаходяться під агентським обслуговуванням ТОВ «Керч-Агент». Агент здійснює свою діяльність згідно із чинними положеннями Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України, Кодексу торговельного мореплавства України, обов'язкових постанов по ДП Керченський морський торговельний порт», Правил плавання суден Керч-Єнікальським каналом і підхідними каналами до нього, Зведення звичаїв ДП Керченський морський торговельний порт», іншими нормативними документами та умовами договору. При транзитному проході Керч-Єнікальським каналом не пізніше п'ятого робочого дня с дати проходу судном каналу агент зобов'язаний отримати в ТЕК порту рахунок на оплату послуг, портових зборів, який агент зобов'язаний посвідчити своїм підписом, печаткою, та повернути 2 примірника рахунку. Вартість послуг порту та портових зборів визначається на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 № 1544, наказу Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214 (в редакції з урахуванням змін та доповнень), вільних тарифів, затверджених начальником порту, з урахуванням Податкового кодексу України. Агент попередньо здійснює перерахування належних порту зборів і плат за послуги за кожне судно, що заходить під його агентуванням, у розмірі 100% передоплати до відходу судна. Агент зобов'язаний здійснити по транзитному проходу оплату рахунку, а по судну, що заходить, різницю між раніше сплаченою сумою за попереднім рахунком та виконавчим рахунком, не пізніше десяти банківських днів з дати оформлення відповідного рахунку порту.

Наказом Міністерства інфраструктури України «Про заходи щодо реорганізації державних підприємств морського транспорту та утворення державного підприємства «Адміністрація морських портів України» від 19.03.2013 № 163 реорганізовано державні підприємства морського транспорту, зокрема, ДП «Керченський морський торговельний порт», шляхом виділу стратегічних об'єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов'язків стосовно них, відповідно до розподільчих балансів, та утворено внаслідок виділу державне підприємство «Адміністрація морських портів України».

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до пункту 2 додатка до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. № 1548 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 03.06.2013 № 407, яка набула чинності 14.06.2013, втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України «Про портові збори» від 12.10.2000 № 1544.

13.06.2013 між Державним підприємством «Адміністрація морських портів України», яка є правонаступником ДП «Керченський морський торговельний порт» (а.с. 20 на звороті), та ТОВ «Керч-Агент» укладено Додаткову угоду № 1 до Договору від 06.06.2013 /а.с. 34-35/. Вказаною додатковою угодою було змінено преамбулу договору та реквізити сторін у зв'язку із реорганізацією ДП «Керченський морський торговельний порт». Окрім того, викладено у новій редакції абзац перший пункту 5.1 Договору від 06.06.2013, та встановлено, що порядок справляння, розміри ставок портових зборів, тарифів на спеціалізовані послуги підлягають державному регулюванню та визначаються відповідно до нормативно-правових актів, яким затверджено відповідні збори, плата, тарифи. У разі внесення змін та (або) доповнень до нормативно-правових актів, якими затверджені відповідні збори, плата, тарифи, сторони під час розрахунків, застосовують вищезазначені нормативно-правові акти з урахуванням змін та (або) доповнень з моменту набрання чинності такими змінами та (або) доповненнями. Розмір зборів, плат, тарифів на послуги, що надаються та які не підлягають державному регулюванню, визначається згідно вільних цін, що діють на момент надання відповідних послуг, встановлених сторонами у договорі.

Частиною першою статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, які передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, зокрема, з договорів та інших правочинів.

Згідно із частиною першою статті 116, частиною першою статті 117 Кодексу торговельного мореплавства України в морському порту або поза його територією як постійні представники судновласника діють агентські організації (морський агент), які за договором морського агентування за винагороду зобов'язуються надавати послуги в галузі торговельного мореплавства. Морський агент, зокрема, сплачує за розпорядженням судновласника і капітана судна суми, пов'язані з перебуванням у порту.

Під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримувати чинних законів і правил України, у тому числі зі сплати портових зборів (частина перша статті 85 Кодексу торговельного мореплавства України).

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 22 Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, який набрав чинності 14.06.2013, у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики. Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту. Портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316 затверджений Порядок справляння та розміри ставок портових зборів. Згідно із пунктами 1.2, 2.1, 3.1, 3.2, 3.3 вказаного Порядку нарахування портових зборів здійснюється з умовного об'єму судна, який обчислюється в кубічних метрах і дорівнює добутку трьох величин (довжина судна, ширина судна і висота борту судна), зазначених в обмірному свідоцтві (головні розмірення) або документі, що його замінює. Із суден груп А, Б і Г справляється корабельний збір за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м об'єму судна) за кожний вхід в акваторію морського порту, операційну акваторію причалу (причалів), а також вихід з акваторії порту, операційної акваторії причалу (причалів) за ставками, наведеними у додатку 2 до Порядку. Канальний збір за проходження суден Керч-Єнікальським каналом справляється на користь власника каналу. Нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне проходження каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об'єму судна (за 1 куб. м об'єму судна) за ставками, наведеними в додатку 3 до Порядку. Нарахування канального збору здійснюється також за кожне проходження підхідного каналу судном в один кінець і кожне проходження підхідного каналу судном транзитом в один кінець за одиницю умовного об'єму судна за ставками, наведеними в додатку 4 до Порядку.

Судом встановлено, що Позивачем було виставлено наступні рахунки Відповідачу: від 15.07.2013 № 40 ispr на суму 14 929,10 доларів США, що еквівалентно 119 328,30 грн.; від 15.07.2013 № 72 ispr на суму 12 385,94 доларів США, що еквівалентно 99 000,81 грн.; від 15.07.2013 № 73 ispr на суму 12 385,94 доларів США, що еквівалентно 99 000,81 грн.; від 30.07.2013 № 144 на суму 14 929,10 доларів США, що еквівалентно 119 328,30 грн.; від 30.07.2013 № 151 на суму 12 385,94 доларів США, що еквівалентно 99 000,81 грн.; від 30.07.2013 № 151 на суму 500,00 доларів США, що еквівалентно 3 996,50 грн.; від 03.08.2013 № 194 на суму 14 929,10 доларів США, що еквівалентно 119 328,30 грн.; від 11.08.2013 № 219 на суму 7 403,52 доларів США, що еквівалентно 59 176,34 грн.; від 19.08.2013 № 257 на суму 14 605,10 доларів США, що еквівалентно 116 738,56 грн.; від 27.08.2013 № 283 на суму 18 537,28 доларів США, що еквівалентно 148 168,48 грн.; від 05.09.2013 № 337 на суму 18 537,28 доларів США, що еквівалентно 148 168,48 грн.; від 08.09.2013 № 345 на суму 16 736,46 доларів США, що еквівалентно 133 774,52 грн.; від 23.09.2013 № 391 на суму 14 875,10 доларів США, що еквівалентно 118 896,67 грн.; від 26.07.2013 № 7453 на суму 114,05 доларів США, що еквівалентно 911,60 грн.; від 07.08.2013 № 7701 на суму 114,05 доларів США, що еквівалентно 911,60 грн. /а.с. 36, 44, 50, 56, 61, 155, 159, 163, 166, 170, 174, 181, 188, 191/.

Вказані рахунки Відповідач сплатив частково, а саме:

9 038, 84 доларів США по рахунку від 15.07.2013 № 40 ispr;

7 521,34 доларів США по рахунку від 15.07.2013 № 72 ispr;

7 521,34 доларів США по рахунку від 15.07.2013 № 73 ispr;

18 077,68 доларів США по рахунку від 30.07.2013 № 144 (переплата 3 148,58 доларів США);

7 021,34 доларів США по рахункам від 30.07.2013 № 151;

18 077,68 доларів США по рахунку від 03.08.2013 № 194;

2 664, 42 доларів США по рахунку від 11.08.2013 № 219;

8 714,84 доларів США по рахунку від 19.08.2013 № 257;

11 061,16 доларів США по рахунку від 27.08.2013 № 283;

11 061,16 доларів США по рахунку від 05.09.2013 № 337;

10 095,50 доларів США по рахунку від 08.09.2013 № 345;

8 984,84 доларів США по рахунку від 23.09.2013 № 391 /а.с. 67-71, 197-203/.

Як випливає з пояснень представників Позивача та Відповідача, аналізу змісту виставлених рахунків та банківських виписок, сума несплаченої різниці у розмірі 568 346,28 грн. виникла у зв'язку із несплатою ТОВ «Керч-Агент» суми канального збору у розмірі 500 доларів США, що еквівалентно 3 996,50 грн., а також суми корабельного збору у розмірі 564 349,78 грн. (3 996,50 + 564 349,78 грн. = 568 346,28 грн.).

Згідно із частиною четвертою статті 22 Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, канальний збір справляється на користь власника каналу, а корабельний збір на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до пункту 10 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» операційна акваторія причалу (причалів) - гідротехнічна споруда в межах портової акваторії, призначена для безпечного підходу суден до причалу та відходу від причалів, маневрування суден під час здійснення швартових операцій, а також маневрування суден між причалами.

Не вірним є посилання Відповідача на «Правила плавания по внутренним водным путям РСФСР», що введені в дію наказом Головрічфлоту УРСР від 10.01.86 № 18, оскільки відповідно до пункту 3 наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України» від 16.02.2004 № 91, вони вважаються такими, що не застосовуються на території України. Отже, поняття суднового ходу визначається виключно положеннями Закону України «Про морські порти України».

Пунктами 2, 15 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» встановлено, що акваторія морського порту (портова акваторія) це визначена межами частина водного об'єкта (об'єктів), крім суднового ходу, призначена для безпечного підходу, маневрування, стоянки і відходу суден. Судновий хід - водний простір, призначений для транзитного руху суден між портами, позначений на місцевості і на карті та визначений засобами навігаційного обладнання.

Отже, згідно із вказаними нормами сплата корабельного збору пов'язана із використанням операційної акваторії причалу (причалів) та портової акваторії. При цьому до портової акваторії не відноситься судновий хід.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання акваторій морських портів» від 03.06. 2013 № 406, визначені межі акваторії морського порту Керч, яку надано у користування державному підприємству «Адміністрація морських портів України». Межі акваторії морського порту Керч (система координат WGS-84) включають внутрішню акваторію порту, акваторію Керченського підхідного каналу, акваторію Керч-Єнікальського каналу, акваторію району якірної стоянки № 452 (перевантажувального рейду), акваторію району якірної стоянки № 471А, акваторію району якірної стоянки № 471В, акваторію району якірної стоянки № 471С, акваторію району якірної стоянки № 471Е, суміжну акваторію з державним підприємством «Керченський морський рибний порт» із західної сторони охоронної зони лівої сторони Керченського підхідного каналу, акваторію фарватеру № 28 поромної переправи тощо.

Судом на підставі письмових та усних пояснень представників Позивача та третіх осіб встановлено, що морські судна, які були під агентуванням ТОВ «Керч-Агент», заходили в акваторію Керченського морського рибного порту наступним курсом: захід у фарватер Керч-Єнікальського каналу, далі по Павловському коліну до 11 поворотного буя, далі по Бурунському коліну до 20 поворотного буя, далі поворот в коліно Єні-Кале і прямим курсом до 24 поворотного буя, після чого - поворот у підхідний канал Керченського морського торговельного порту, далі прямим курсом до 10 поворотного буя, після чого - поворот на підхідний канал Керченського морського рибного порту (акваторія Керченського морського рибного порту), вхід у внутрішню акваторію Керченського морського рибного порту, маневрування і швартування до причалів 9, 10 Кримського республіканського підприємства «Порт-Термінал» /а.с. 105, 218-221, 263-266/. Вказані обставини не заперечуються й Позивачем.

Отже, у даному випадку, морські судна, що знаходились під агентуванням Відповідача, не заходили у внутрішню акваторію морського порту Керч, не швартувалися та не стояли біля причалів цього порту, не користувались операційною акваторією причалу (причалів) Позивача, а лише проходили у внутрішню акваторію Керченського морського рибного порту Керч-Єнікальським каналом і підхідним каналом Керченського морського торговельного порту.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України» судноплавний канал це гідротехнічна споруда, природний або штучний водний шлях для безпечного підходу суден до портів, для проходу суден або для сполучення окремих водних басейнів. Тобто, з огляду на наведене визначення, судноплавний канал є видом суднового ходу, оскільки він є водним шляхом (водним простором) призначеним для проходу (руху) суден.

Керч-Єнікальський канал є єдиним безпечним штучно створеним водним шляхом у Керчинській протоці для суден з осадкою до 8 метрів, ця обставина є загальновідомою, та не заперечується й Позивачем. Більш того, як випливає з пояснень представників сторін та третіх осіб, транзитний рух суден між Керченським морським торговельним портом і Керченським морським рибним портом може бути забезпечений лише із використанням Керч-Єнікальського каналу та підхідних каналів до нього. Тобто, Керч-Єнікальський канал та підхідні канали до нього повністю відповідають поняттю судновий хід, визначеному у пункті 5 частини першої статті 1 Закону України «Про морські порти України».

Суд не приймає довід Позивача про те, що Керч-Єнікальський канал та підхідні канали до нього входять до акваторії морського порту Керч (портової акваторії) з огляду на наступне. Пунктом 2 Розділу VI Прикінцевих положень Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, який набрав чинності 14.06.2013, викладено у новій редакції статтю 74 Кодексу торговельного мореплавства України, якою раніше поняття акваторії морського порту визначалось як відведені порту водні простори. У наслідок вказаних змін, визначення поняття акваторія морського порту (портова акваторія), з 14.06.2013, зокрема, й в період, в якому Позивачем були виставлені рахунки на сплату корабельного збору, врегульовано виключно у пункті 2 частини першої Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI.

Оскільки, поняття акваторія морського порту (портова акваторія), визначене у вказаному Законі, на відміну від поняття встановленого у старій редакції статті 74 Кодексу торговельного мореплавства України, містить виключення щодо не охоплення ним судового ходу, водні об'єкти (простір) - Керч-Єнікальський канал та підхідні канали до нього, які є судновим ходом, не дивлячись на включення їх акваторій у межі акваторії морського порту Керч, що не входять у внутрішню акваторію порту, постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2013 № 406, не є портовою акваторією передбаченою у пункті 2 частини 1 та частині четвертій статті 22 Закону України «Про морські порти України». А відтак, відсутні підстави для сплати корабельного збору Відповідачем за прохід Керч-Єнікальським каналом та підхідними каналами суден, які знаходяться під його агентуванням. В наслідок чого, також відсутні й підстави для стягнення сум пені та штрафу за несвоєчасну сплату корабельного збору.

Безпідставним є довід Позивача про те, що отримання Відповідачем послуги філії «Дельта-лоцман» з лоцманської проводки свідчить про проходження суднами портовою акваторією. Відповідно до частини першої статті 92 Кодексу торговельного мореплавства України, проведення суден морськими лоцманами здійснюється не лише на підходах до морських портів, у межах акваторій цих портів, а й між морськими портами. Окрім того, згідно із пунктом 7 Правил плавання суден Керч-Єнікальським каналом і підхідними каналами до нього, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 09.10.2002 № 721, Керч-Єнікальський канал, Керченський підхідний канал, та, окремо, внутрішня акваторія КМТП, є районами обов'язкової лоцманського проведення для суден. Отже, лише факт отримання послуги з лоцманського проведення, не свідчить про здійснення такого проведення у портовій акваторії.

Судом встановлено, що прострочена заборгованість зі сплати суми канального збору у розмірі 500 доларів США була сплачена ТОВ «Керч-Агент» після порушення провадження у справі платіжним дорученням від 24.09.2013 № 227, що також підтверджується письмовими поясненнями у заяві представника Позивача /а.с. 268/. Отже, у Відповідача відсутня заборгованість перед Позивачем зі сплати канального збору.

В силу частини другої статті 20 Господарського кодексу України, захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання здійснюється, зокрема, шляхом застосування до особи, яка порушила право, штрафних санкцій, а також іншими способами, передбаченими законом.

Відповідно до статті 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Згідно із частиною першою статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Статтею 549 Цивільного кодексу України встановлено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). Правові наслідки порушення зобов'язання визначені статтею 611 Цивільного кодексу України, зокрема, пунктом 3 частини першої, зазначеної статті встановлена сплата неустойки.

Пунктом 5.3 Договору від 06.06.2013 передбачено, що за відсутності оплати у десятиденний строк з дати оформлення рахунку порту, агент сплачує суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несвоєчасно сплаченої суми за кожний день прострочення, починаючи з одинадцятого банківського дня з дати оформлення відповідного рахунку порту до повного погашення суми заборгованості, а також сім процентів річних від простроченої суми за весь час прострочення.

Судом встановлено, що пеня на суму заборгованості зі сплати канального збору у розмірі 500 доларів США за період з 30.07.2013 до 16.09.2013, визначений Позивачем, складає 48,40 грн., а сума штрафу за той самий період - 26,06 грн. Судом перевірено правильність розрахунку сум пені та штрафу здійсненого Позивачем /а.с. 14/.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині стягнення з відповідача пені у розмірі 48,40 грн. та суми штрафу у розмірі 26,06 грн., і про відмову у задоволенні інших позовних вимог.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України при частковому задоволенні позову покладаються на Відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Повне рішення складено відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано 20.11.2013.

Керуючись частиною першою статті 11, статтями 549, 610, 611 Цивільного кодексу України, частиною другою статті 20, статтею 217, частиною першою статті 230 Господарського кодексу України, частиною першою статті 85, частиною першою статті 92, частиною першою статті 116, частиною першою статті 117 Кодексу торговельного мореплавства України, пунктами 2, 5, 10, 15 частини першої статті 1, частинами першою, другою, третьою четвертою статті 22, пунктом 2 Розділу VI Прикінцевих положень Закону України «Про морські порти України» від 17.05.2012 № 4709-VI, пунктами 1.2, 2.1, 3.1, 3.2, 3.3 Порядку справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316, пунктом 7 Правил плавання суден Керч-Єнікальським каналом і підхідними каналами до нього, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 09.10.2002 № 721, пунктом 3 наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України» від 16.02.2004 № 91, статтями 33, 34, 49, 82, 84-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Задовольнити позов частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Керч - Агент» ( 1) вул. Донського, 3, кв. 32, м. Керч, АР Крим, 98320; 2) вул. Кірова, 43а, м. Керч, АР Крим, 98312, ідентифікаційний код 35266740) на користь Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770) пеню у розмірі 48,40 грн. (сорок вісім гривень 40 коп.), штраф - 26,06 грн. (двадцять шість гривень 06 коп.).

3. У задоволені іншої частини позову відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Керч - Агент» ( 1) вул. Донського, 3, кв. 32, м. Керч, АР Крим, 98320; 2) вул. Кірова, 43а, м. Керч, АР Крим, 98312, ідентифікаційний код 35266740) на користь Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (проспект Перемоги, 14, м. Київ, 01135, ідентифікаційний код 38727770) витрати зі сплати судового збору у розмірі 81,02 грн. (вісімдесят одна гривня 02 коп.).

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя Ю.А. Шаратов

Дата ухвалення рішення15.11.2013
Оприлюднено21.11.2013
Номер документу35364544
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення заборгованості у розмірі 574 721,57 грн

Судовий реєстр по справі —901/3101/13

Постанова від 12.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 04.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 15.01.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Плут Віктор Михайлович

Ухвала від 23.12.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Плут Віктор Михайлович

Ухвала від 25.11.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Шаратов

Рішення від 15.11.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Шаратов

Ухвала від 15.11.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Шаратов

Ухвала від 24.10.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Шаратов

Ухвала від 08.10.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Шаратов

Ухвала від 19.09.2013

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Ю.А. Шаратов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні