ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"05" листопада 2013 р. м. Київ К/9991/42899/12
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
Головуючого: Маринчак Н.Є.,
Суддів: Муравйова О.В., Рибченка А.О.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Запоріжжі Державної податкової служби
на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2011 року
та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2012 року
по справі №2а-9274/10/0870
за позовом Дочірнього підприємства «Запорізький Облавтодор» Відкритого акціонерного товариства «Державної акціонерної компанії «Автомобільні дороги України» (надалі - ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України»)
до Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Запоріжжі (надалі - СДПІ по роботі з ВПП у м.Запоріжжі)
про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
встановив:
Позивач звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень, поставлено питання про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень від 17.06.2010р. №0000240806/0, від 21.08.2010р. №00002400806/1, від 28.10.2010р. №0000240806/2, за якими визначено зобов'язання з податку на прибуток; від 17.06.2010р. №0000250806/0, від 21.08.2010р. №00002500806/1, від 28.10.2010р. №0000250806/2 в частині визначення зобов'язання за податку на додану вартість.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 21.04.2011р., залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05.06.2012р., позовні вимоги задоволено.
Не погодившись з висновками судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосування судами норм матеріального права, ставить питання про скасування постанови суду першої інстанції, ухвали суду апеляційної інстанції та прийняття у справі нового рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи наведені у скарзі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що контролюючим органом проведена планова виїзна перевірка ДП «Запорізький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.10.2007р. по 31.12.2009р., валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2007р. по 31.12.2009р., за результатами якої було складено акт від 04.06.2010р. №48/08-06/32025623.
Проведеною перевіркою, на думку податкового органу, встановлено порушення позивачем:
- п.4.1 ст.4, п.5.1, п.п.5.2.1, 5.2.5 п.5.2, п.п.5.3.1, 5.3.9 п.5.3, п.п.5.6.1 п.5.6, п.п.5.7.1 п.5.7, п.5.9 ст.5, п.п.11.3.1, 11.3.5 п.11.3 ст.11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну суму 714350,00 грн., у тому числі по періодах: за 2007р. на 255784,00 грн.; за І квартал 2008р. на 11425,00 грн.; за півріччя 2008р. на 358006,00 грн.; за 3 квартали 2008р. на 316876,00 грн.; за 2008р. на 458566,00 грн.
- п.4.1 ст.4, п.5.1, п.п.5.2.1, 5.2.5 п.5.2, п.п.5.3.1, 5.3.9 п.5.3, п.п.5.6.1 п.5.6, п.5.9 ст.5, п.п.11.2.1 п.11.2 ст.11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», в результаті чого завищено від'ємне значення об'єкта оподаткування податком на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну суму 200008,00 грн., у тому числі по періодах: за І квартал 2009р. на суму 17557,00 грн.; за півріччя 2009р. на суму 10049,00грн.; за 3 квартали 2009р. на суму 69579,00грн.; за 2009р. на суму 200008,00грн.;
- п.4.1 пп. 4.5.1 п. 4.5, статті 4, пп.7.2.4 п.7.2, пп.7.4.1, пп.7.4.4, пп.7.4.5 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість», в результаті чого занижено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, на загальну суму 273397,00грн. та завищено податок на додану вартість в періоді, що перевірявся, на загальну суму 21787,00 грн., у тому числі за червень 2008р. у сумі 21383,00грн.
На підставі названого акту, та за результатами адміністративного оскарження, СДПІ по роботі з ВПП у м.Запоріжжі прийнято податкові повідомлення-рішення від 17.06.2010р. №0000240806/0, від 21.08.2010р. №00002400806/1, від 28.10.2010р. №0000240806/2, за якими визначено зобов'язання з податку на прибуток; від 17.06.2010р. №0000250806/0, від 21.08.2010р. №00002500806/1, від 28.10.2010р. №0000250806/2, за якими визначено зобов'язання за податку на додану вартість.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якими погодилась колегія апеляційного суду, цілком правильно та обґрунтовано виходив з наступного.
Так, судами встановлено, що ДП «Запорізький облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» є підрядним підприємством, що здійснює поточний (планово-попереджувальний) та капітальний ремонт та утримання (експлуатацію) автомобільних доріг комунальної власності та доріг загального користування в Запорізькій області на замовлення Служби автомобільних доріг в Запорізької області. Власником доріг обласного значення та безпосереднім розпорядником бюджетних коштів, що виділяються Державою для ремонту та утримання доріг є Служба автомобільних доріг в Запорізькій області.
ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у податковому обліку за ІІ квартал 2008 року до складу валових витрат віднесло витрати пов'язані з отриманням інформаційних, консультаційних послуг та витрат, пов'язаних з укладанням договорів з контрагентами позивача: ТОВ «ВЕК, Лтд», ТОВ «ПоллуксСтар», ТОВ «ТаліманСтар», ТОВ «Авторитет Грант», ТОВ «Прогресивна юридична компанія», ТОВ «УВС, Лтд», ТОВ «Центр тендерних процедур», ТОВ «Центр тендерних процедур України», ТОВ «Центр тендерних процедур (всеукраїнський)» на загальну суму 430665,82 грн., які відображені у Декларації з податку на прибуток підприємства за півріччя 2008р., 9 місяців 2008р., 2008р.по рядку 04.1 Декларації про прибуток підприємств «витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених у 04.11».
Факт придбання послуг підтверджується підписаними сторонами актами здачі прийняття робіт (надання послуг), які були підставою для розрахунків з Виконавцями за інформаційні, консультаційні послуги та витрати, пов'язані з укладанням договорів.
Акти виконаних робіт (надання послуг) оформлені згідно з вимогами чинного законодавства, підписані замовником та виконавцем, скріплені печатками. Вказані акти містять інформацію які саме надані послуги, а саме інформаційні послуги та послуги пов'язані з укладанням договорів, що підтверджує зв'язок витрат з господарською діяльністю ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Розрахунки з виконавцями по даним актам проведені через розрахунковий рахунок в повному обсязі. На момент перевірки дебіторська та кредиторська заборгованість за надані послуги за розрахунками із згаданими контрагентами відсутня. У бухгалтерському обліку здійснені операції відображені проводками: Дт 93 «Витрати на збут», Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками».
Придбані ДП «Запорізький Облавтодор» у виконавців послуги безпосередньо впливали на результат діяльності ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» були направлені на отримання доходу. Вищевказані інформаційні послуги ДП «Запорізький Облавтодор» отримувало у зв'язку участю в тендерах в якості «учасника». Закупівлю робіт проводила Служба автомобільних доріг в Запорізькій області.
В результаті проведених торгів, де замовником виступала служба автомобільних доріг в Запорізькій області, було укладено ряд договорів, які було досліджені судами, згідно з якими ДП «Запорізький Облавтодор» здійснювало роботи по капітальному та поточному (планово-попереджувальному) ремонту об'єктів комунальної власності.
Згідно з п. 1.32 ст. 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
Пунктом 5.1 ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» встановлено, що під терміном «валові витрати» розуміється сума будь-яких витрат платника податку в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податків для їх подальшого використання в своїй господарській діяльності.
Згідно з п.п.5.2.1. п. 5.2. ст. 5 вищезазначеного Закону до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, оплачених (нарахованих) на протязі звітного періоду в зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці.
Разом з тим, згідно з положеннями п.п.5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» не включаються до складу валових витрат, зокрема, будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
При цьому, первинні бухгалтерські документи мають відповідати приписам ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», тобто первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити, як назву документа (форму); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Пунктом 19 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999р. №318, встановлено, витрати на збут включають в себе і витрати, пов'язані зі збутом робіт, послуг.
Згідно з п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 цього Закону податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна ціна на такі товари (послуги) відрізняється більше ніж на 20 відсотків від звичайної ціни на такі товари (послуги), та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 6.1 статті 6 та статтею 8 1 цього Закону.
Податкова накладна видається платником податку, який поставляє товари (послуги), на вимогу їх отримувача, та є підставою для нарахування податкового кредиту (п.п.7.2.6 п.7.2 ст.7 зазначеного Закону).
У п.п.7.2.3 п.7.2 ст.7 наведеного вище Закону визначено, що податкова накладна складається у момент виникнення податкових зобов'язань продавця у двох примірниках, є звітним податковим документом і одночасно розрахунковим документом та виписується на кожну повну або часткову поставку товарів (робіт, послуг).
Згідно з п.п.7.4.5 п.7.4 ст.7 цього Закону не дозволяється включення до податкового кредиту будь-яких витрат по сплаті податку, що не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями, а при імпорті робіт (послуг) - актом прийняття робіт (послуг) чи банківським документом, який засвідчує перерахування коштів в оплату вартості таких робіт (послуг).
Підпункт 7.5.1 пункту 7.5 статті 7 зазначеного вище Закону передбачає, що датою виникнення права платника податку на податковий кредит вважається дата здійснення першої з подій: або дата списання коштів з банківського рахунку платника податку в оплату товарів (робіт, послуг), дата виписки відповідного рахунку (товарного чека) - в разі розрахунків з використанням кредитних дебетових карток або комерційних чеків; або дата отримання податкової накладної, що засвідчує факт придбання платником податку товарів (робіт, послуг).
Отже, наведені вище правові норми дозволяють платнику податку формувати податковий кредит та валові витрати за наявності реально вчинених господарських операцій з метою їх використання у власній господарській діяльності та на підставі відповідних розрахункових платіжних та інших документів, обов'язковість веденні і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.
В результаті участі в торгах на закупівлю робіт по ремонту та експлуатації доріг ДП «Запорізький Облавтодор» уклало ряд договорів, а витрати щодо отримання консультаційних послуг від вищевказаних підприємств у тому числі і з опублікування оголошень, запитів, витягів, звітів, послуг з укладення договору (розробка та надання переможцю торгів договору підряду з урахуванням вимог щодо форми договорів що укладаються за результатами проведеного тендеру, прийняття та обробка інформації відомостей щодо переможця, розміщення вказаної інформації в Комісії та Тендерній палаті України щодо укладеного договору) понесло в сумі 430665,82 грн. Тому надання цих послуг ДП «Запорізький Облавтодор» економічно оправдане, так як відповідає основній діяльності підприємства і вплинуло на фінансовий результат (отримання прибутку).
Віднесені позивачем суми до податкового кредиту в розмірі 47209,17грн. підтверджені оформленими належним чином податковими накладними.
В податковому обліку ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» податкові накладні відображена в розділі 1 «Отримані податкові накладні» реєстрів отриманих та виданих податкових накладних, дані якого відповідають даним податкових декларацій з податку на додану вартість за лютий 2008р.
За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про правомірність віднесення до складу валових витрат витрати, пов'язані з виконанням договорів щодо отримання консультаційних послуг та формування податкового кредиту, які підтверджені оформленими належним чином податковими накладними.
Судами також встановлено, що протягом 2008 - 2009 років підприємством, на підставі наказу від 30.09.2008р. №52, здійснювалось списання, відповідно до бухгалтерських регістрів, кредиторської заборгованості у розмірі 66156,50грн., яка визнана безнадійною заборгованістю по зобов'язаннях, за якою минув строк позовної давності.
В зв'язку з тим, що у ДП «Запорізький Облавтодор» виникла кредиторська заборгованість (дата виникнення 2004-2006 роки), яка залишилась нестягнутою кредиторами після закінчення терміну позовної давності, ДП «Запорізький Облавтодор» на підставі наказів списав кредиторську заборгованість на загальну суму 66156,50 грн.
В бухгалтерському обліку підприємства списання кредиторської заборгованості по якій минув термін позовної давності відображено відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999р.№ 291, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.12.1999р. за №893/4186 зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 9.12.2002р. №1012, а саме: за вересень 2008р. - Дт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості» 60074,74грн.; за грудень 2008р. - Дт 6852 «Розрахунки з іншими кредиторами», Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості» 2450,00 грн., за березень 2009р. - Дт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості» 3631,76 грн.
Згідно з положеннями п.1.25 ст.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» безнадійна заборгованість це заборгованість, за зобов'язаннями, за якими закінчився термін позовної давності.
З урахуванням викладеного, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що списана кредиторська заборгованість ДП «Запорізький Облавтодор» є безнадійною заборгованістю.
Згідно з положеннями п.1.22 ст.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» сума заборгованості платника податку перед іншою юридичною або фізичною особою, яка залишилася нестягнутою після закінчення терміну позовної давності, є безповоротною фінансовою допомогою.
Згідно вимог п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», валовий дохід включає доходи з інших джерел, у тому числі у вигляді сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді.
Таким чином, заборгованість за отримані товари (роботи, послуги), в податковому періоді, на який припадає закінчення терміну позовної давності, набула статусу безповоротної фінансової допомоги та підпала під дію п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та була включена ДП «Запорізький Облавтодор» до складу валових доходів на виконання вимог п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 зазначеного Закону у розмірі 66156,50 грн. в деклараціях з податку на прибуток позивача за 2008- 2009 роки.
З урахуванням викладеного, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що ДП «Запорізький облавтодор» суми нарахованих витрат, пов'язаних з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) в розмірі 55130,00 грн. в періоді нарахування правомірно, відповідно до вимог чинного законодавства включило до складу валових витрат, та не повинно зменшувати валові витрати в періоді, в якому відбувалось списання кредиторської заборгованості по якій минув строк позовної давності .
Також судами встановлено, що 10.04.2008р. ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» проведено засідання тендерного комітету (протокол №20), на якому прийнято рішення для здійснення закупівлі продуктів нафтопереробки обрати процедуру відкритих торгів.
Оголошення торгів було опубліковано в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» № 4 (302) від травня 2008 р., № 04151(ПАЛ).
На тендер було подано 4 тендерні пропозиції, а саме ТОВ «Рось-1», ТОВ «ТНК-ВР Коммерс», ТОВ «Фірма «Інтергал», ПП «Вальдес».
За рішенням тендерного комітету від 05.06.2008р. переможцем по лоту №2 визнано ПП «Вальдес». В подальшому укладено договір № 21/08 Т від 12.06.08 р. з ПП «Вальдес» на поставку бітуму. Договір на закупівлю продуктів нафтоперероблення інших (бітуму БНД) було укладено у відповідності до діючого законодавства
Згідно п.2.1 договору Ціна на товар встановлюється у національній валюті України, є твердою та не підлягає зміні впродовж усього терміну дії договору, крім випадків коригування ціни, визначених порядком зміни умов договору, що затверджується уповноваженим органом за погодженням Мінфіном, а за відсутності такого порядку, коригування ціни здійснюється у відповідності до діючого законодавства, в тому числі спеціального. Вартість послуг перевезення може змінюватися, в залежності від відстані перевезення та вказується в рахунках та видаткових накладних окремим рядком.
З моменту проведення розкриття пропозицій до моменту укладання додаткової угоди пройшло близько трьох місяців. За цей час ціни на ринку продуктів нафтоперероблення значно збільшились. Тому постачальник звернувся до тендерного комітету (лист ПП «Вальдес» від 07.08.2008 № 07-03) з пропозицією про зміну вартості товару, посилаючись на те, що з моменту проведення тендеру на закупівлю продуктів нафтопереробки по теперішній час відбулось значне подорожчання бітуму на ринку України.
В якості підтвердження збільшення ринкових цін постачальник надав довідку, видану Київською Торгово-промисловою палатою про рівень середньоринкових цін. Відповідно до експертного висновку Київської ТПП № Ц-372 від 07.08.08 р. ринкова вартість дорожнього бітуму БНД 60/90 та 90/130 становить 5000,00 грн./т (при відвантаженні автомобільним транспортом) та 4850,00 грн./т (при відвантаженні залізничним транспортом).
Посилаючись на лист ПП «Вальдес» та наданий експертний висновок, було запропоновано внести зміни до договору Поставки. Внаслідок згоди, укладено додаткову угоду №1 від 08.08.2008р., згідно якої постачальник продає у власність, а покупець приймає партію товару бітум БНД, кількість 200 тон за ціною 4 850,0 грн. з ПДВ, на загальну суму 970 000,00 грн. в т.ч. ПДВ. Витрати, пов'язані з доставкою, компенсуються окремо згідно залізничних накладних.
Згідно п. 84 Тимчасового положення, істотні умови договору про закупівлю не повинні змінюватися після підписання договору, крім випадків, визначеним порядком зміни умов договору про закупівлю, що затверджується уповноваженим органом за погодженням з Мінфіном. Оскільки на той час даний порядок не було розроблено, уповноваженим органом було надано роз'яснення від 14.04.2008р. № 77-27/201, в якому зазначалось, що до прийняття порядку, зазначеного в п. 84 Тимчасового положення, замовник може змінити ціну договору на підставі додаткової угоди, якщо відповідні зміни ціни передбачені договором або законом. Проте, виходячи з принципу ефективного використання коштів, підстави зміни ціни та обґрунтування розміру її зміни повинні бути документально та нормативно підтверджені замовником.
При укладанні додаткової угоди ДП «Запорізький облавтодор» виконав всі умови, виставлені уповноваженим органом.
Отримання бітуму від ПП «Вальдес» підтверджується відповідними видатковими накладними. Розрахунки з ПП «Вальдес» за отриманий бітум БНД проведені через розрахунковий рахунок в повному обсязі. У бухгалтерському обліку підприємства проведені операції відображено наступним чином: Дт 201 «Сировина та матеріали», Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», Дт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», Кт 311 «Поточні рахунки в національній валюті».
Отже, придбаний позивачем у ПП «Вальдес» бітум БНД використовувався на виконання робіт по ремонту, утриманню та будівництву автомобільних доріг загального користування, що безпосередньо впливало на результат діяльності ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» та було направлено на отримання доходу.
В податковому обліку ДП «Запорізький Облавтодор» податкові накладні відображена в розділі I «Отримані податкові накладні» реєстрів отриманих та виданих податкових накладних, дані якого відповідають даним податкових декларацій з податку на додану вартість за лютий 2008 р.
Віднесені позивачем суми до податкового кредиту в розмірі 20280,08грн. підтверджені податковими накладними №7 від 12.08.2008, №11 від 13.08.2008 та містять в собі всі необхідні реквізити, передбачені п.п.7.2.1 п.7.2 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість».
Крім того, у Філії «Василівський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ "ДАК "Автомобільні Дороги України" виникла кредиторська заборгованість ТОВ «Мокрянський камяний карєр № 3» в розмірі 2 763,00 грн. з ПДВ за отриманий відсів 150 куб. м. згідно видаткової накладної № 000000022 від 17.06.2006р. та ТОВ «Вестамрок» в сумі 24680,48грн. з ПДВ за отриманий щебінь ЮБ фр.40-70 мм згідно накладної № 7 від 22.03.2006 р.
У зв'язку із тим, що зазначена заборгованість залишилась нестягнутою кредиторами після закінчення терміну позовної давності філія «Василівський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні Дороги України» на підставі наказів списала кредиторську заборгованість на загальну суму 27 443,48 грн. (з ПДВ).
В бухгалтерському обліку підприємства списання кредиторської заборгованості по якій минув термін позовної давності відображено відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999р. №91, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.12.1999р. за № 893/4186 зі змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 9.12.2002 року №1012, а саме: Дт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», Кт 717 «Доходи від списання кредиторської заборгованості».
З урахуванням положень п.1.25 ст.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» суди дійшли вірного висновку, що списана кредиторська заборгованість філії «Василівський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» є безнадійною заборгованістю.
Заборгованість за оприбутковані товари (роботи, послуги), в податковому періоді, на який припадає закінчення терміну позовної давності, набула статусу безповоротної фінансової допомоги та підпала під дію п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та була включена філією «Василівський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» до складу валових доходів на виконання вимог п.п.4.1.6 п.4.1 ст.4 зазначеного Закону у розмірі 27 443,48 грн. в деклараціях з податку на прибуток підприємства за 1 квартал 2009р., 1 півріччя 2009р., 9 місяців 2009р. та 2009р.
Таким чином, філія «Василівський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні Дороги України» правомірно, згідно з пп. 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» на дату оприбуткування товару збільшила валові витрати виробництва.
Також судами встановлено, що періоді, що перевірявся Філія «Запорізький Дорбудкомплекс» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» до складу валових витрат по ряд. 04.1 Декларації про прибуток підприємств «витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених у 04.11» віднесло витрати пов'язані з придбанням у Торгового центру «Октавія» доломітової муки ДМП-0,1.
Отримання доломітової муки ДМП-0,1 від ТЦ «Октавія» підтверджується оформленими належним чином видатковими накладними.
Філія «Запорізький Дорбудкомплекс» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» розрахувалась за отриману доломітову муку ДМП-0,1 з ТЦ «Октавія» в повному обсязі, шляхом перерахування грошових коштів на загальну суму 25360,20грн., в тому числі ПДВ 4226,70грн., що підтверджено банківськими документами.
Філія «Камянсько-Дніпровський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у періоді, що перевірявся, до складу валових витрат по рядку 04.1 Декларації про прибуток підприємств «витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених у 04.11» віднесло витрати пов'язані з придбанням у ТОВ «ТЦ «Октавія» щебінь.
Отримання щебеню від ТОВ «ТЦ «Октавія» підтверджується оформленою належним чином видатковою накладною.
Придбані філіями «Запорізький Дорбудкомплекс» та «Камянсько-Дніпровський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК „Автомобільні дороги України» у Торгового центру «Октавія» доломітова мука ДМП-0,1 та щебінь використовувалися на виконання робіт по ремонту, утриманню та будівництву автомобільних доріг загального користування, що безпосередньо впливало на результат діяльності філії та було направлено на отримання доходу.
Таким чином філія «Запорізький Дорбудкомплекс» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» правомірно включила вартість витрат на придбання доломітової муки ДМП-0,1, а філія «Камянсько-Дніпровський райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» правомірно включила вартість витрат на придбання щебеню.
Крім того, філією «Запорізький Райавтодор» дочірнього підприємства «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у періоді, що перевірявся, до складу валових витрат віднесло витрати пов'язані з ремонтом в грудні 2007р. на загальну суму 5198,00 грн., здійснених ТОВ «Таврія Будпостач».
Факт здійснення ремонту основних засобів підтверджується актами виконаних робіт, які оформлені згідно з вимогами чинного законодавства, підписані замовником та виконавцем, скріплені печатками.
У ІІ кварталі 2008р. та ІІІ кварталі 2008р. філія «Запорізький Райавтодор» дочірнього підприємства «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» до складу валових витрат віднесло витрати по ремонту автотранспорту здійснені ТОВ «Таврія Будпостач» на загальну суму 20 395,00 грн., в тому числі у ІІ кварталі 2008р. на суму 13 076,00грн., у ІІІ кварталі 2008р. на суму 7 319,00грн.,
Факт здійснення ремонту автотранспорту підтверджується актами виконаних робіт, які оформлені згідно з вимогами чинного законодавства, підписані замовником та виконавцем, скріплені печатками та мають всі необхідні обов'язкові реквізити, передбачені для оформлення первинних документів. Розрахунки з виконавцем по даним актам проведені в повному обсязі.
Сума ПДВ в розмірі 5118,13 грн. була включена до податкового кредиту на підставі досліджених судами відповідних податкових накладних:
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що придбані філією «Запорізький Райавтодор» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у ТОВ «Таврія Будпостач» послуги по ремонту основних засобів та автотранспорту безпосередньо впливали на результат діяльності ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК» Автомобільні дороги України» були направлені на отримання доходу.
Філія «Запорізький Райавтодор» дочірнього підприємства «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у періоді, що перевірявся, до складу валових витрат віднесло витрати пов'язані з здійсненням ремонтних робіт автотранспорту в І кварталі 2008р.у на загальну суму 4621,06грн., здійснених ТОВ «Будмонтаж Запоріжжя».
Факт здійснення ремонтних робіт автотранспорту підтверджується актами виконаних робіт, які оформлені згідно з вимогами чинного законодавства, підписані замовником та виконавцем, скріплені печатками та мають всі необхідні обов'язкові реквізити, передбачені для оформлення первинних документів.
Розрахунки з виконавцем по даним актам проведені в повному обсязі, на суму 5545,47грн., в тому числі ПДВ 924,21грн. На момент перевірки дебіторська та кредиторська заборгованість за надані послуги за розрахунками з ТОВ «Будмонтаж Запоріжжя» відсутня.
Сума ПДВ в розмірі 924,21 грн. була включена до податкового кредиту в березні 2008р. на підставі податкових накладних: № 27039 від 27.03.2008 - у сумі 441,61 грн., №31039 від 31.03.2008- у сумі 482,60 грн.
На момент укладення угод ТЦ «Октавія» ТОВ, «Таврія Будпостач» ТОВ «Будмонтаж Запоріжжя», перебували в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що позивач мав достатні і передбачені Законами України «Про податок на додану вартість», «Про оподаткування прибутку підприємства» підстави як для віднесення до складу податкового кредиту відповідні суми податку на додану вартість так і для включення до складу валових витрат витрати, пов'язані з виконанням укладених договорів з ТЦ «Октавія» ТОВ, «Таврія Будпостач», ТОВ «Будмонтаж Запоріжжя».
Щодо занижених валових витрат відображених у рядку 04.1 декларації з податку на прибуток за 2008 рік.
В судовому засіданні представник позивача пояснив, що у 2008 році в умовах складного фінансового становища, вкрай незадовільного рівня наповнення державного бюджету, по регіональним Службам автодоріг надходження коштів за рахунок державного бюджету здійснювалися з запізненням. В зв'язку з цим, не своєчасно здійснювалося фінансування виконаних робіт з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування на замовлення Служби автомобільних доріг у Запорізькій області за рахунок бюджетних коштів ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК» Автомобільні дороги України».
Таким чином, затримка розрахунків Служби автомобільних доріг у Запорізькій області, підвищення цін на будівельні матеріали, залучення кредитних коштів, оплата відсотків по кредиту, штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податків та обов'язкових платежів призвела до отримання ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК» Автомобільні дороги України» від'ємного значення об'єкту оподаткування за 2008р.
ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» не могло подавати податкові декларації з податку на прибуток які містили від'ємне значення об'єкта оподаткування, з причини наявності такого від'ємного значення. Також ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ "ДАК" Автомобільні дороги України" на вимогу податкового органу повинно було дотримуватися коефіцієнту податкової віддачі (податкового навантаження) по податку на прибуток в 2008р.
В зв'язку з вищевикладеним ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК» Автомобільні дороги України» в 2008р. вимушене було завищувати об'єкт оподаткування по рядку 8 Декларації про прибуток підприємств та занижувати валові витрати по рядку 04.1 Декларації про прибуток підприємств «витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених у 04.11», а саме занижені валові витрати по обласному апарату: за 1 квартал 2008р. на суму 603628,00грн.; за 1 півріччя 2008р. на суму 2055000,00 грн.; за 9 місяців 2008р. на суму 2614000,00 грн.; за 2008р. на суму 4168690,00 грн.
Фактично із-за допущених помилок, які здійснювалися підприємством, для виконання коефіцієнту податкової віддачі (податкового навантаження) по податку на прибуток, ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК» Автомобільні дороги України» були завищені суми до сплати в бюджет податку на прибуток (показник рядку 17 Декларації про прибуток підприємств) за 1 квартал 2008р., 1 півріччя 2008р., 9 місяців 2008р., 2008р.
З урахуванням помилок відображених в акті № 48/08-06/32025623 від 04.06.2010р. та помилок здійснених підприємством на вимогу податкового органу, судами було встановлено, що фактично ДП «Запорізький облавтодор», завищило суми до сплати в бюджет (рядок 17 Деклараціях про прибуток підприємств) по підсумкам Декларацій про прибуток підприємств за 1 квартал 2008 р., 1 півріччя 2008 р., 9 місяців 2008 р. та 2008р.:
за 1 квартал 2008 р. на суму 162331,75 грн. (таблиця 1);
за 1 півріччя 2008 р. на суму 155744,00 грн. (таблиця 2);
за 9 місяців 2008 р. на суму 336624,25 грн. (таблиця 3);
за 2008 рік на суму 583606,75 грн. (таблиця 4).
Судами також встановлено, що Філія «Запорізький Дорбудкомплекс» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у періоді, що перевірявся, згідно договору від 02.10.2008р. № 25/23/9-08 придбала у ТОВ ТПО «МММ ЛТД», бітум на загальну суму 99 383,10грн., в тому числі ПДВ 16563,85 грн. Сума ПДВ в розмірі 16563,85 грн. була включена до податкового кредиту в грудні 2008р. на підставі податкової накладної №45 від 17.10.2008р.
Придбаний філією «Запорізький Дорбудкомплекс» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» у ТОВ ТПО «МММ ЛТД» бітум використовувався на виконання робіт по ремонту, утриманню та будівництву автомобільних доріг загального користування, що безпосередньо впливало на результат діяльності ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК» Автомобільні дороги України» та було направлено на отримання доходу.
Придбаний у ТОВ ТПО «МММ ЛТД» бітум в подальшому використаний в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності ДП «Запорізький Облавтодор «ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України».
Прийняття Кременчуцькою ОДПІ 18.11.2008р. Декларації з податку на додану вартість за жовтень 2008 року свідчить про те, що ТОВ ТПО «МММ ЛТД» на момент здійснення господарської операції купівлі-продажу бітуму було зареєстроване як платник податку на додану вартість та надавало податковому органу декларації з цього податку.
Таким чином Філія «Запорізький Дорбудкомплекс» ДП «Запорізький Облавтодор» ВАТ «ДАК «Автомобільні дороги України» правомірно, згідно з вимогами п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України «Про податок на додану вартість» включила до складу податкового кредиту в грудні 2008р. суму податку на додану вартість в розмірі 16563,85 грн. при придбані бітуму у ТОВ ТПО «МММ ЛТД», факт отримання якого підтверджується оформленими, згідно з вимогами чинного законодавства, первинними документами.
Доводи касаційної скарги не спростовують зазначених висновків суду.
За таких обставин, судами першої та апеляційної інстанцій, виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтовані рішення, в яких повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються доказами, дослідженими у судовому засіданні, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі не вбачається.
Керуючись статтями 220, 220 1 , 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ухвалив:
Касаційну скаргу Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Запоріжжі Державної податкової служби - залишити без задоволення.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2011 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 05 червня 2012 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута з підстав, встановлених статтею 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий:
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2013 |
Оприлюднено | 27.11.2013 |
Номер документу | 35506390 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Маринчак Н.Є.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні