Рішення
від 28.04.2009 по справі 41/51
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

41/51

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

28.04.09 р.                                                                                                       Справа № 41/51                               

Суддя господарського суду Донецької області      Гончаров С.А.          

при секретарі судового засідання Говор О.С.

розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, м. Єнакієве

про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 11271,86 грн.

                       

За участю представників сторін:

від позивача: Руденко А.О. – довіреність № 02-769 від 13.03.2009 року

від відповідача: Новік Д.В. – довіреність № 01/4-15345 від 30.12.2008 року

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, м. Донецьк,  звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, м. Єнакієве , про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 11271,86 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що проведеною 05.02.2008 року перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства на структурному підрозділі „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” ДП „Орджонікідзевугілля” встановлено факт здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (вугільна котельня профілакторію „Лісний”, газова котельня палацу спорту „Шахтар”, вугільна котельня № 8, ремонтно-будівельна дільниця) без дозволу спеціально уповноваженого на те державного органу. Позивач стверджує, що наведений структурний підрозділ ДП „Орджонікідзевугілля” на момент проведення вимірів здійснював викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарним джерелом (котельня санаторію-профілакторію „Лісний”) без дозволу та станом на 01.01.2008 року дозвіл не отримав, що зафіксовано в акті перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства України № 16 від 05.02.2008 року, та що є порушенням ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”.

Позивачем зазначено, що в результаті порушення природоохоронного законодавства Структурним підрозділом „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” ДП „Орджонікідзевугілля” заподіяно державі збитки на суму 11271,86 грн., які розраховано згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря».

Відповідачем, згідно з відзивом на позовну заяву (вих. № 119-01 від 23.04.2009 року) позовні вимоги на загальну суму 11271,86 грн. визнано в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд ВСТАНОВИВ:  

Згідно ст. 16 Закону України  "Про  охорону навколишнього природного   середовища", спеціально уповноваженими державними  органами  управління  в галузі охорони навколишнього природного середовища і  використання природних   ресурсів   у  республіці  є  спеціально  уповноважений центральний  орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів,  його  органи  на  місцях  та  інші  державні органи, до компетенції  яких  законодавством України та Автономної Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функцій.

За приписами п. п. 1, 2 Указу Президента України від 15.09.2003  № 1039/2003 “Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів”, спеціально уповноваженим центральним органом  виконавчої влади   з  питань  охорони  навколишнього  природного  середовища,  екологічної  безпеки, заповідної справи, а  також гідрометеорологічної  діяльності  є Міністерство охорони   навколишнього   природного  середовища України, яке створене шляхом реорганізації Міністерства екології та природних ресурсів України.

Згідно із ст. 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить, зокрема, державний контроль за  використанням  і  охороною  земель, надр,  поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої  рослинності,  тваринного  світу,  морського  середовища  та природних  ресурсів територіальних вод,  континентального шельфу і виключної (морської)  економічної  зони  республіки,  а  також  за додержанням норм екологічної безпеки, а також подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 9 ст. 5 „Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі”, затверджену наказам Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 року та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 13.02.2007 року за № 120/13387 інспекція має право, зокрема, подавати позови про відшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, є належним позивачем по справі.

05.02.2008 року головним спеціалістом - державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища відділу ОМЕК по Горлівському регіону проведено перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства на Структурному підрозділі „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля”, результати якої оформлено актом перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства на СП „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” ДП „Орджонікідзевугілля” № 16 від 05.02.2008 року (надалі – акт перевірки).

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, що підприємством здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (вугільна котельня профілакторію „Лісний”, газова котельня палацу спорту „Шахтар”, вугільна котельня № 8, ремонтно-будівельна дільниця) без дозволу спеціально уповноваженого на те державного органу, що є порушенням ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”.

За фактом виявленого порушення відповідачу видано припис на його усунення, а саме, відповідачу приписано, зокрема, строком виконання до 01.05.2008 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Факт наднормативного викиду відповідачем забруднюючих речовин в атмосферне повітря зафіксований також в акті відбору проб викидів стаціонарних джерел від 06.12.2007 року № 52, протоколі вимірювань параметрів газопилового потоку від 06.12.2007 року, протоколі № 52 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 07.12.2007 року.

Так, відповідно до акту відбору проб викидів стаціонарних джерел від 06.12.2007 року № 52 було проведено вимірювання вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел СП „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” ДП „Орджонікідзевугілля”, санаторій-профілакторій „Лісний”.

Відбір проб викидів стаціонарним джерелом  (котельня санаторію – профілакторію „Лісний”), вимірювання вмісту забруднюючих речовин в газах, що відходять від наведеного джерела викиду, виконано спеціалістами Горлівського міжрайонного відділу інструментально-лабораторного контролю (атестат акредитації № ПЯ-0257/02 від 28.12.2002 року).

Довідкою від 07.11.2008 року № 320-01 Структурним підрозділом „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” повідомлено позивача про те, що за період з 06.12.2007 року по 31.12.2007 року джерело викиду – котельня санаторію-профілакторію „Лісний” працювало 624 години.

Головним спеціалістом відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівського регіону згідно «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 18.05.95р. № 38 і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.05.1995 року за № 157/693, було розраховано розмір відшкодування збитків, які заподіяні державі СП „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” в результаті наднормативних викидів (при відсутності дозволу) забруднюючих речовин в атмосферне повітря  джерелом викиду (котельня санаторію-профілакторію „Лісний”) протягом періоду з 06.12.2007 року по 31.12.2007 року (включно).

Згідно наведеного розрахунку, розмір компенсації збитків в результаті наднормативних викидів (без дозволу) забруднюючих речовин в атмосферне повітря  джерелом викиду СП „Управління допоміжних виробництв та соціальної сфери” Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (котельня санаторію-профілакторію „Лісний”) за період з 06.12.2007 року по 31.12.2007 року (включно) становить 11271,86 грн.

Господарський суд вважає вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища”      використання природних ресурсів громадянами,  підприємствами, установами та   організаціями   здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню   природних   ресурсів,   негативному  впливу  на  стан навколишнього природного середовища.

Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й  організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє  природне  середовище, незалежно  від  часу  введення  їх  у  дію повинні бути обладнані спорудами,  устаткуванням і  пристроями  для  очищення  викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю  і  складом  забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи,  організації та громадяни -  суб'єкти підприємницької  діяльності,  що  здійснюють  викиди  забруднюючих речовин в  атмосферне  повітря  та  діяльність  яких  пов'язана  з впливом   фізичних   та   біологічних   факторів   на  його  стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські,   технічні   та  інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та  нормативами  екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлених Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними  джерелами  можуть  здійснюватися  після отримання дозволу,  який   видається  територіальним  органом  спеціально уповноваженого центрального органу  виконавчої влади  з  питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я (ч. 5 ст. 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”).

Таким чином, відповідачем порушені вимоги ст.ст. 10, 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 16 від 05.02.2008 року.

У відповідності до вимог ст. 33 Закону України “Про атмосферне повітря” особи, винні у  перевищенні    обсягів    викидів    забруднюючих    речовин, встановлених  у  дозволах  на  викиди   забруднюючих   речовин   в атмосферне повітря несуть відповідальність згідно з законом.

Згідно ст. 34  Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана  порушенням    законодавства   про   охорону атмосферного  повітря,  підлягає  відшкодуванню   у   порядку   та розмірах, встановлених законом.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Як зазначалось, у зв'язку з порушенням норм природоохоронного законодавства та з урахуванням норм «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища та ядерної безпеки України № 38 від 18.05.95р. (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 157/693 від 29.05.1995 року), була розрахована сума збитку, яка дорівнює 11271,86 грн.

Методика  встановлює  єдині на території України правила визначення розмірів відшкодування і  стягнення збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п. 4.1. Методики).

Збитки,  заподіяні державі в  результаті  наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, відшкодовуються підприємствами незалежно від форм власності та видів господарської діяльності ( п. 4.2. Методики).   

Стягнення  платежів  за  викиди  забруднюючих  речовин в атмосферне повітря  не  звільняє  підприємства  від  відшкодування збитків за наднормативні викиди ( п. 4.3. Методики).

Сума збитків не сплачена відповідачем на день подання позову і заявлена позивачем до стягнення.

Суму збитків позивач просить стягнути на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Єнакіївської міської ради.

В ст. 47 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” зазначається про утворення місцевих фондів охорони довкілля у складі відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок зборів за забруднення, частини грошових стягнень за порушення норм і правил охорони довкілля та шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Як зазначалось, відповідачем в повному обсязі визнано позовні вимоги на загальну суму 11271,86 грн.

Відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України відповідач має право визнати позов повністю або частково.

Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Судом встановлено, що дії відповідача та визнання позову відповідачем у даній справі не суперечать законодавству та не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Таким чином, на підставі викладеного, суд приймає визнання відповідачами позову та позовні вимоги підлягають задоволенню на підставі ст. 78 Господарського процесуального кодексу України.

Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 20, 40, 51, 47, 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 10, 33, 34 Закону України “Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 78 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” про стягнення збитків, заподіяних державі, в сумі 11271,86 грн.  - задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (86493, Донецька область, м. Єнакієве, вул. Трестівська, 72, ЄДРПОУ 35012994) на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Єнакіївської міської ради (м. Єнакієве, п/р 33115331700043 ГУДКУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 34686594 КБК 24062100) збитки, заподіяні державі, в сумі 11271,86 грн.

Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (86493, Донецька область, м. Єнакієве, вул. Трестівська, 72, ЄДРПОУ 35012994)  на користь Державного бюджету державне мито в сумі 112,71грн.

Стягнути з Державного підприємства „Орджонікідзевугілля” (86493, Донецька область, м. Єнакієве, вул. Трестівська, 72, ЄДРПОУ 35012994)  на користь Державного бюджету України  (розрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФО 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, державний бюджет м. Донецьк, Ворошиловський район; призначення платежу: код бюджетної класифікації 22050000) витрати з інформаційно-технічного забезпечення розгляду справ у судах в розмірі 312,50 грн.

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення28.04.2009
Оприлюднено20.05.2009
Номер документу3597920
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/51

Ухвала від 07.07.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 04.04.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 14.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 25.02.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 22.09.2009

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Сизько І.А.

Рішення від 28.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 14.04.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 31.03.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні