Головуючий у 1 інстанції - Волгіна Н.П.
Суддя-доповідач - Шальєва В. А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2013 року справа №2а/0570/6564/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого - судді Шальєвої В.А.
суддів Компанієць І.Д., Бишова М.В.
секретар Іллінов О.Є.
за участі представника позивача Костюка С.В.
представника відповідача Руденко І.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Донецького апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Донецьк, б. Шевченка, 26, апеляційну скаргу Дзержинської міської ради Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.10.2013 р. в справі № 2а/0570/6564/2012 за позовом Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» до Головного управління Держземагентства у Донецькій області, Дзержинської міської ради Донецької області, третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Дзержинське комунальне підприємство «Дзержинськенергоресурс», про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнього підприємства Відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення» у травні 2012 р. звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держкомзему у Донецькій області, Дзержинської міської ради про визнання протиправним та скасування припису від 26.05.2011 р. № 000445 Головного управління Держкомзему у Донецькій області, визнання протиправним та скасування рішення Дзержинської міської ради «Про припинення права користування земельною ділянкою Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнього підприємства Відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення» від 23.05.2012 р. № 6/22-5.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2012 р. позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування припису від 26.05.2011 р. залишено без розгляду на підставі ст. 99, 100 КАС України.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20.06.2013 р. прийняті судові рішення скасовані, справа направлена на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 03.09.2013 р. здійснена заміна первісного відповідача Головного управління Держкомзему у Донецькій області належним - Головним управлінням Держземагентства у Донецькій області.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.09.2013 р., постановленою без виходу до нарадчої кімнати, здійснена заміна назви позивача на Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська».
Ухвалою від 25.09.2013 р., постановленою без виходу до нарадчої кімнати, до участі в справі в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, притягнуто Комунальне підприємство «Дзержинськенергоресурс».
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28.10.2013 р. позов задоволено, визнане протиправним та скасоване рішення Дзержинської міської ради Донецької області від 23.05.2012 р. № 6/22-5 «Про припинення права користування земельною ділянкою Державного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнього підприємства Відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення».
В апеляційній скарзі відповідач Дзержинська міська рада Донецької області просить скасувати постанову, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову, зазначає про порушення норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення. В обґрунтування апеляційної скарги вказує, що Головним управлінням Держкомзему у Донецькій області 26.05.2011 р. винесено припис № 000445, яким виявлено порушення ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України, запропоновано позивачу в строк до 24.06.2011 р. усунути порушення. У серпні 2011 року Головним управлінням Держкомзему у Донецькій області складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, в якому встановлено, що порушення вимог чинного законодавства не усунуті. Державний акт на право постійного користування землею виданий Центральній збагачувальній фабриці «Дзержинська» 14.02.1994 р. для виробничих потреб. Станом на час розгляду справи підприємства Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» не існує. Підприємство декілька разів реорганізовувалось, про що свідчать наступні розпорядження голови Дзержинської міської ради від 23.04.1996 р. № 293 р, розпорядження голови Дзержинської міської ради від 06.11.1996 р. № 678р, розпорядження голови Дзержинської міської ради від 04.12.1998 р. № 540р, розпорядження голови Дзержинської міської ради від 09.04.2002 р. № 114р, видане на підставі Наказу Міністерства палива та енергетики від 26.12.2001 р. № 692. Таким чином, у державному акті на право постійного користування землею назва юридичної особи не співпадає з назвою підприємства, яке зареєстроване на теперішній час, що свідчить про те, що земля територіальної громади м. Дзержинська використовується іншою юридичною особою, а не ЦЗФ «Дзержинська», яка визначена Державним актом на право постійного користування землею.
Позивачем не вносилися зміни до Державного акту на право постійного користування землею після відчуження об'єкту нерухомості, а саме - нежитлової будівлі головного корпусу, яке відбулося 15.11.2004 р., ТОВ «Енергоімпекс», яке оформило правовстановлюючий документ на земельну ділянку - договір оренди земельної ділянки для обслуговування промислової будівлі і в той же час дана земельна ділянка обліковується в державному акті на право постійного користування землею виданого на ЦЗФ «Дзержинська», що є неприпустимим, оскільки у зв'язку із відчуженням будівлі, площа земельної ділянки, наданої в постійне користування ЦЗФ «Дзержинська», значно зменшилась.
Крім цього, апелянт зазначає, що площа земельної ділянки під мулонакопичувачем № 1, яка була надана як складова частина у технологічному процесі загальної площі в користування ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська», у технологічному процесі з 1973 року не використовується товариством, про що зазначено у Паспорті місця видалення відходів (MBB) (реєстраційний номер № 17.04 від 12.02.2004 р.). Спірна земельна ділянка потребує відповідних екологічних заходів та рекультивації землі, оскільки саме на цій земельній ділянці фактично підприємством ВАТ «Енергоімпекс» самовільно, без отримання дозволу міської ради, проводиться порушення верхнього шару землі, без проведення рекультивації, а також розробка і виїмка флотовідходів, наданих в користування ЦЗФ «Дзержинська» земельних ділянках, без правовстановлюючих документів, що є порушенням ч. 3 ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та порушенням п. п. «ж», «и» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та завдає шкоди земельним ділянкам, що знаходяться в межах м. Дзержинська, що приводить до їх непридатності для подальшого використання.
Окрім того, відповідно до листа ДПІ у м. Дзержинську від 21.06.2012 р. № 5515/9/15, надання податкової декларації екологічного податку до органів ДПС та сплата екологічного податку здійснюється за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення (п.п.250.2.1. п.250.2 ст.250 розділу VIII Податкового кодексу України), надання податкової декларації з плати за землю до органів ДПС та сплата земельного податку здійснюється за місцезнаходженням земельної ділянки (п. 286.2 ст. 286 розділу XIII Податкового кодексу України). До ДПІ у м. Дзержинську ДВАТ «ЦЗФ «Дзержинська» подає декларацію тільки з плати за землю, відповідно до якої обраховано податок за земельну ділянку, зайняту під відстійник. ДВАТ «ЦЗФ «Дзержинська» до ДПІ у м. Дзержинську не декларує наявність скидів забруднюючих речовин в водні об'єкти, у зв'язку із чим протягом 2011-2012 років відсутня сплата екологічного податку за забруднення. Даний факт, на думку відповідача, також підтверджує використання спірної земельної ділянки не за її цільовим призначенням.
Апелянт вказує, що судом не прийнято до уваги, що позивачем до суду наданий сфальсифікований бухгалтерський обліковий документ - інвентарна картка. Також зазначає про безпідставність посилання суду на знаходження на балансі позивача земельної ділянки та наявність у позивача права власності на земельну ділянку.
Крім того, на думку апелянта, дана справа не є справою адміністративної юрисдикції, а повинна розглядатися в порядку господарського судочинства.
В судовому засіданні представник відповідача Дзержинської міської ради Донецької області апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні просив в задоволенні апеляційної скарги відмовити.
Представник відповідача Головного управління Держземагентства у Донецькій області та представник третьої особи до судового засідання не з'явились, про дату, час та місце апеляційної скарги повідомлені належним чином, у зв'язку з чим колегія суддів визнала за можливе здійснити апеляційний розгляд справи за відсутності зазначених осіб.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення осіб, які беруть участь у справі, перевіривши доводи апеляційної скарги матеріалами справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (далі - ПАТ «ЦЗФ «Дзержинська») є юридичною особою, код ЄДРПОУ 00176495, місцезнаходження - 85205, Донецька область, м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд. 11, здійснює діяльність на підставі статуту, затвердженого загальними зборами акціонерів від 27.06.2013 р. та зареєстрованого державним реєстратором Дзержинської міської ради Донецької області 08.07.2013 р. Відповідно до п. 1.2 статуту ПАТ «ЦЗФ «Дзержинська» засноване згідно із наказом Міністерства вугільної промисловості України від 11.10.1996 р. № 522 шляхом перетворення державного підприємства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» у державне відкрите акціонерне товариство відповідно до Указу Президента України «Про корпоратизацію підприємств» № 210 від 15.06.1993 р. (а.с. 200-201 том 3).
Пунктом 2.1 статуту передбачено, що воно є правонаступником усіх прав та обов'язків Державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» Дочірнє підприємство відкрито акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення». Відповідно до п. 4.1 статуту позивача засновником товариства є держава (а.с. 167-193 том 3).
Рішенням виконавчого комітету Дзержинської міської ради народних депутатів від 15 грудня 1993 року № 229.1 вирішено передати у постійне користування Центральній збагачувальній фабриці «Дзержинська» для виробничих потреб земельну ділянку площею 64,7 га (а.с. 105 т. 1).
14 лютого 1994 року Дзержинською міською радою видано Центральній збагачувальній фабриці «Дзержинська» державний акт на право постійного користування землею (64,7 гектарів землі в межах згідно із планом землекористування) відповідно до рішення виконкому Дзержинської міської ради народних депутатів від 15 грудня 1993 року № 229.1. Державний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 9 (а.с 16-19 т. 1, 79-81 т. 4).
Наказом Міністерства вугільної промисловості України від 22 січня 1996 року «Про створення підприємств на базі структурних одиниць» створено Центральну збагачувальну фабрику «Дзержинська» державного підприємства «Донбасвуглезбагачення» (а.с. 109-110 т. 1).
Розпорядженням Дзержинської міської ради народних депутатів від 23 квітня 1996 року № 293р зареєстровано державне підприємство по переробці та збагачення вугілля Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» Міністерства вугільної промисловості України (а.с 60, 106 т. 1). В матеріалах справи міститься свідоцтво про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи від 8 травня 1996 року (а.с. 144 т. 1).
Наказом Міністра вугільної промисловості України від 11 жовтня 1996 року № 522 «Про створення державних відкритих акціонерних товариств, створених шляхом корпоратизації державних підприємств виробничого об'єднання із збагачення вугілля «Донбасвуглезбагачення» Державне підприємство Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» реорганізовано у Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» та пунктом 6 зазначеного наказу визначено, що створене державне відкрите акціонерне товариство є правонаступником відповідного державного підприємства (а.с. 122-125 т. 1, 13-16 т. 2).
Розпорядженням Дзержинської міської ради народних депутатів від 6 листопада 1996 року № 678р прийнято рішення про перереєстрацію Державного підприємства по переробці і збагаченню вугілля Центральної збагачувальної фабрики «Дзержинська» Міністерства вугільної промисловості України на Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (а.с. 61, 119 т. 1, 10 т. 2). Відповідно до п. 3.3 статуту, товариство є правонаступником державного підприємства Центральної збагачувальної фабрики «Дзержинська» (а.с. 130-140 т.1).
Розпорядженням Дзержинської міської ради від 20 березня 1998 року № 127р прийнято рішення про перереєстрацію Державного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» у Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнє підприємство державної холдингової компанії «Донецьквуглезбагаченнясервіс» (а.с. 145 т.1). Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи від 23 березня 1998 року Державне підприємство відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнє підприємство державної холдингової компанії «Донецьквуглезбагаченнясервіс» зареєстровано та 9 квітня внесено відповідний запис до ЄДРПО (а.с. 149 т. 1). Згідно з п. 3.3 статуту Державне підприємство відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнє підприємство державної холдингової компанії «Донецьквуглезбагаченнясервіс» є правонаступником державного підприємства Центральної збагачувальної фабрики «Дзержинська» та створеного на його базі державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (а.с. 113-123 т. 3).
Наказом Мінвуглепрому від 4 жовтня 1999 року № 479 до складу ВАТ «ДХК «Укрвуглересурс-сервіс» на правах дочірніх підприємств включено ВАТ «ЦЗФ «Дзержинська», контрольний пакет акцій якого (51%) передано до статутного фонду ВАТ «ДХК «Донбасвуглезбагачення».
3 листопада 1999 року зареєстроване Державне підприємство відкрите акціонерне товариство «Державна холдингова компанія «Уквуглересурс-сервіс», що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи (а.с. 148 т. 1).
Розпорядженням Дзержинської міської ради від 12 листопада 1999 року № 508р прийнято рішення про перереєстрацію Державного відкритого акціонерного товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнє підприємство державної холдингової компанії «Донецьквуглезбагаченнясервіс» у Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Уквуглересурс-сервіс» (а.с. 146 т. 1, а.с. 9 т. 2).
Пунктом 3.3 статуту підприємства, зареєстрованого виконавчим комітетом Дзержинської міської Ради народних депутатів відповідно до розпорядження № 508-р від 12 листопада 1999 року, встановлено, що товариство є правонаступником державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнього підприємства відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення-сервіс».
Зазначені вище випадки перереєстрації відбувались згідно із наказом Міністра вугільної промисловості України від 11 жовтня 1996 № 522 шляхом перетворення державного підприємства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» у державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська», яке наказом від 16 січня 1997 року № 9 було введено до складу Державної холдингової компанії «Донецьквуглезбагачення-сервіс» як дочірнє підприємство; Указів Президента України від 15 червня 1993 року № 210 «Про корпоратизацію підприємств» та від 7 лютого 1996 року № 116 «Про структурну перебудову вугільної промисловості»; Указом Президента України від 14 квітня 2000 року № 598/2000. (а.с. 150-161 т. 1, 124-136 т. 3).
26 грудня 2001 року Міністерством палива та енергетики України прийнято наказ № 692 «Про реорганізацію відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Укрвуглересурс-сервіс», яким перейменовано відкрите акціонерне товариство «Державна холдингова компанія «Укрвуглересурс-сервіс» у Відкрите акціонерне товариство «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення» (а.с. 66-67, 184-186 т. 1, 12 т. 2). Свідоцтвом про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи від 14 лютого 2002 року підтверджується факт реєстрації ВАТ «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення» (а.с. 188 т. 1).
Розпорядження міського голови Дзержинського міської ради від 9 квітня 2002 року № 114р прийнято рішення про перереєстрацію Державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнього підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Уквуглересурс-сервіс» в Державне відкрите акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» Дочірнього підприємства відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбагачення» (далі - ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» (а.с. 62, 163, т. 1, а.с. 7 т. 2). Відповідно до п. 3.3 статуту товариства воно є правонаступником усіх прав та обов'язків державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнього підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Уквуглересурс-сервіс» відповідно до наказу Міністерства палива та енергетики України № 692 від 26 грудня 2001 року (а.с. 167-180 т. 1, 152-165 т. 3). Наказом Міністерства вугільної промисловості від 15 червня 2006 року № 332 затверджено статут ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» (а.с. 11 т. 2).
29 грудня 2001 року Міністерством палива та енергетики України прийнято наказ № 717 «Про затвердження переліків державних підприємств, установ і організацій та господарських товариств», яким встановлено, що Державне відкрите товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» належить до сфери управління Міністерства палива та енергетики України (а.с. 181-183 т. 1).
Рішенням Дзержинської міської ради від 18 грудня 2002 року № 442 «Про оформлення права власності на цілісний майновий комплекс по вул. Леніна, буд. 11 в м. Дзержинську» вирішено оформити право власності на цілісний майновий комплекс по вул. Леніна, буд. 11 в м. Дзержинську за Державою в особі Верховної Ради (а.с 189 т. 1), на підставі якого 18 грудня 2002 року видано свідоцтво про право власності, відповідно до якого зазначений майновий комплекс знаходиться у повному господарському віданні Державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (а.с. 64 т. 1).
12 лютого 2004 року зареєстровано паспорт місця видалення відходів (мулонакопичувача № 1) за № 17.04, виданий Державному відкритому акціонерному товариству «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (а.с. 53-72 т. 2, а.с. 65-76 т. 4). Крім цього, у 1999 році Державним відкритим акціонерним товариством «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнім підприємством відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Уквуглересурс-сервіс» отримано паспорт гідротехнічної споруди по з'єднаному ставку-накопичувачу флотохвостів (а.с. 20-32 т. 4). В матеріалах справи міститься довідка № 12-118 від 18 червня 2012 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» та пояснювальна записка з додатками (копіями інвентаризаційних карток), в яких вказано, що мулонакопичувач № 1 (інв. № 129) це гідротехнічна споруда, яка є природною ємністю та в комплекс якої входить: дамба для хвостів флотації, земляне полотно (відсипка тупика, тупик, будівля малої насосної станції для перекачки шламових вод, трубопровід напірної каналізації, каналізація вод хвостів флотації та побутове приміщення. Зазначені об'єкти перебувають на балансі підприємства та є його власністю; знаходиться на земельній ділянці площею 18,1632 га, включений до державного акту на право постійного користування землею: серія ДН № 9 від 14 лютого 1994 року, та знаходиться на балансі товариства з вартістю 36903,91 грн (а.с. 45 т. 1).
15 листопада 2004 року між відкритим акціонерним товариством «Державна холдингова компанія «Донецьквуглезбагачення» та ТОВ «Енергоімпекс» укладено договір купівлі-продажу, яким право власності на будівлю головного корпусу загальною площею (19710,1 кв.м), яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд.11 переходить до ТОВ «Енергоімпекс» (а.с. 236-237 т.1).
Згідно з випискою з рішення Дзержинської міської ради від 19 жовтня 2007 року № 5/15-27 ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» дозволено складання технічної документації по землеустрою для оформлення документів, підтверджуючих право на земельні ділянки за рахунок земель промисловості м. Дзержинська, а саме: - площею 18,16 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування накопичувача; - площею 40,8 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування породного відвалу (технологічної дороги); - площею 13,2 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування породного відвалу «Новий»; - площею 0,4 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування насосної станції (а.с. 41 т. 4).
Рішенням Дзержинської міської ради від 23 липня 2008 року № 5/20-29 на підставі добровільної відмови від права користування земельними ділянками, припинено право користування Державним відкритим акціонерним товариством «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» земельними ділянками, а саме: - земельною ділянкою площею 0,2835 га, кадастровий номер 1411200000:00:002:0573, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна з земель промисловості м. Дзержинська; - земельною ділянкою громадянина ОСОБА_7 площею 0,0144 га, кадастровий номер 1411200000:00:001:0463, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 з земель суспільної забудови м. Дзержинська (а.с. 42 т. 4).
27 серпня 2008 року Дзержинською міською радою прийняте рішення № 5/28-12 яким, зокрема, передано земельну ділянку площею 0,2835 га, кадастровий номер 1411200000:00:002:0573, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна з земель промисловості м. Дзержинська ТОВ «Енергоімпекс» (код ЄДРПОУ 30962337) в оренду строком на 10 років для обслуговування промислової будівлі та встановлено орендна плата у розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки (а.с. 43 т. 4) .
Приписом Головного управління Держкомзему у Донецькій області від 26 травня 2011 року № 000445 встановлено порушення земельного законодавства ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» та зобов'язано у строк до 24 червня 2011 року усунути порушення, а саме - переоформити державний акт на право постійного користування землею у зв'язку зі зміною найменування власника (а.с 5-6 т. 1).
6 липня 2011 року Дзержинським міським головою (лист № 572-02/9) директора ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» Тарасенка В.П. повідомлено про необхідність переоформлення правовстановлюючих документів на землю площею 64,7 до Дзержинської міської ради (а.с. 44 т. 4).
12 липня 2011 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» міському голові м. Дзержинська Слепцову В.М. надало відповідь на лист № 572-02/9 від 6 липня 2011 року, в якій повідомлено, що товариство заверталося із заявою про переоформлення правовстановлюючих документів до Дзержинської міської ради, рішенням № 5/15-27 від 19 жовтня 2007 року підприємству дозволено скласти технічну документацію по землевпорядкуванню для оформлення документів, підтверджуючих право на земельну ділянку. На час надання відповіді технічна документація знаходиться на стадії оформлення. (а.с. 45 т. 4).
23 липня 2011 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» звернулось із заявою до міського голови Слепцова В.М. № 12-195/1, в якій просило надати дозвіл на складання технічної документації по землеустрою для переоформлення документів, підтверджуючих право на земельні ділянки площею 2,6447 га, 0,6107 га та 1,8639 га, розташованих за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд. 11 (а.с. 47 т. 4).
В серпні 2011 року актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства Головного управління Держкомзему у Донецькій області встановлено невиконання припису від 26 травня 2011 року № 000445, а саме - не усунення порушень земельного законодавства (а.с. 82 т. 1).
11 серпня 2011 року міським головою Слепцовим В.М. надано відповідь на заяву ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» № 12-195/1 від 23 липня 2011 року, де зазначено, що товариством не надано до заяви правовстановлюючі документи на юридичну особу, правовстановлюючі документи на будівлі та споруди, які розташовані на зазначеній земельній ділянці та правовстановлюючі документи на земельні ділянки, та рекомендовано надати всі ці документи для розгляду питання щодо надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою на сесії міської ради (а.с. 48 т. 4).
Рішенням Дзержинської міської ради № 6/11-19 від 26 серпня 2011 року скасовані п.п. 1.13 п. 1 рішення сесії Дзержинської міської ради від 19 жовтня 2007 року № 5/15-24 про видачу дозволу на складання проектів землеустрою та технічної документації по відводу земельних ділянок у зв'язку з розбіжністю площі земельної ділянки у правовстановлюючих документах, виданих Центральній збагачувальній фабриці «Дзержинська» (а.с. 46 т. 4).
12 серпня 2011 року комунальне підприємство Бюро технічної інвентаризації повідомило міського голову Слепцова В.М., що Державному відкритому акціонерному товариству «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» належить цілісний майновий комплекс (а.с. 78 т. 4).
12 вересня 2011 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» звернулось до Дзержинської міської ради із листом № 12-246, в якому просило надати перелік усіх необхідних документів для отримання дозволу на складання технічної документації по землеустрою (а.с. 49 т. 4).
На цей лист перший заступник міського голови надав відповідь 5 жовтня 2011 року № 2172-02/3 в якій зазначив, що перелік всіх документів необхідних для отримання дозволу на складання технічної документації по землеустрою вказано в «Эталоне проекта отводов земельных участков юридических и физических лиц для каких-либо нужд», затвердженому Держкомземом України від 15 липня 1999 року за № 11, а саме: для юридичної особи: нотаріально посвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію, нотаріально засвідчена копія статуту, нотаріально засвідчена копія установчого договору, копії довідки управління статистики про внесення в Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України (а.с. 50 т. 4).
В матеріалах справи міститься перелік будинків і споруд, які знаходяться на балансі ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення», який був наданий директором ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» Тарасенком В.П. начальнику Бюро технічної інвентаризації м. Дзержинська 1 листопада 2011 року за № 10-285 (а.с. 77 т. 4).
1 грудня 2011 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» звернулось із заявою до міського голови Слепцова В.М. № 12-310, в якій просило надати дозвіл на складання проекту відводу по землеустрою для розміщення проммайданчика, площею 2,6447 га, який розташований за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд 11. Також заявник ще раз просив надати дозвіл на складання технічної документації по землеустрою для переоформлення документів, підтверджуючих право на земельні ділянки площею: 0,6107 га, 1,8639 га, 18,1632 га, 39,6176 га, 1,620 га та 03973 га, розташовані за цією ж самою адресою (а.с. 51 т. 4).
8 грудня 2011 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» знов звернулось із заявою до міського голови Слепцова В.М. № 12-317/1, в якій просило надати дозвіл на складання проекту відводу по землеустрою для розміщення проммайданчика, площею 2,6447 га, яка розташована за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд 11 (а.с. 52 т. 4).
20 грудня 2011 року Дзержинський міський голова надав відповідь № 3069-02/9 та № 183-02/9 на заяви № 12-310 від 1 грудня 2011 року та № 12-317/1 від 8 грудня 2011 року, в якій зазначив, що виробнича діяльність ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» припинена, підприємство не займається вуглезбагаченням, виробничі потужності, технологічний ланцюг збагачення вугілля експлуатується виключно відкритим акціонерним товариством «Енергоімпекс», яке фактично користується земельною ділянкою фабрики. У зв'язку із тим, що ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» сплачує тільки 1% від нормативної грошової оцінки землі, а плата за землі промисловості для підприємств приватної форми власності (яким є ТОВ «Енергоімпекс») складає 10%, територіальною громадою м. Дзержинськ несуться збитки. Повідомлено, що товариству необхідно оформити співпрацю з «Енергоімпексом» у вигляді договору оренди землі. Внаслідок розробці мулонакопичувача № 1 товариством «Енергоімпекс» погіршується природне середовище, так як створились глибокі штучні кар'єри. (а.с. 53 т. 4).
26 грудня 2011 року міський голова Слепцов В.М. звернувся із проханням до начальника Державної екологічної інспекції в Донецькій області про проведення перевірки відкритого акціонерного товариства «Енергоімпекс» по виявленню факту самовільної виїмки з поверхні землі ґрунту про результати якої повідомити Дзержинську міську раду. Також просив повідомити про проведення перевірок на ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» (а.с. 56 т.4).
10 січня 2012 року Державна екологічна інспекція у Донецькій області надала відповідь Голові дзержинської міської ради Слепцову В.М. № 04/50, в якій повідомила, що звернення направлено до Державної екологічної інспекції України для надання згоди про проведення позапланового заходу відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (а.с. 57 т. 4).
3 січня 2012 року ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» на лист за вх. № 3069-02/9 та вх. № 183-02/9 від 20 грудня 2011 року повідомило Дзержинську міську раду про невідповідність її дій нормам законодавства та зазначило, що заяви Державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» № 12-310 від 1 грудня 2011 року та № 12-317/1 від 8 грудня 2011 року мають бути розглянуті на сесії Дзержинської міської ради (а.с. 54 т. 4).
24 лютого 2012 року Дзержинська міська рада прийняла рішення № 6/19-13 яким відклало розгляд звернення ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» про надання дозволу на складання проекту відводу по землеустрою та складання технічної документації по землеустрою до отримання Дзержинською міської радою інформації про результати проведення Державною екологічної інспекцією в Донецької області перевірки дотримання положень екологічного законодавства при використанні земельних ділянок, розташованих за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд 11 (а.с. 55 т. 4).
11 квітня 2012 року Державна екологічна інспекції у Донецькій області надала відповідь № 09-1140 голові Дзержинської міської ради Слепцову В.М. про результати проведеної перевірки на підставі листа від 26 грудня 2011 року. За результатами перевірки факт самовільного зняття ґрунту на земельних ділянках за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, буд. 11 не виявлено, роботи з чистки недіючого мулонакопичувача не виконувалися (а.с 58 т. 4).
23 квітня 2012 року актом Дзержинської міської ради обстеження земельної ділянки в м. Дзержинську встановлено, що земельна ділянка, яка знаходиться в районі вул. Заводской в м. Дзержинську, площею 18.1632 га, охороняється представниками ВАТ «Енергоімпекс» та не використовується для виробничих потреб ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення», на ділянці не проводяться роботи по покрашенню екологічного становища. Комісія, яка проводила обстеження, прийшла до висновку про необхідність винесення питання на розгляд чергової сесії Дзержинської міської ради «Про припинення права користування земельною ділянкою ДВАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» (а.с. 51-52 т. 1).
Рішенням Дзержинської міської ради від 27 квітня 2012 року № 6/21-14 «Про створення комунального підприємства» вирішено створити юридичну особу власності територіальної громади м. Дзержинська - Дзержинське комунальне підприємство «Дзержинськенергоресурс», провести її реєстрацію та затвердити її статут (а.с. 192, 193-200 т. 1).
23 травня 2012 року Дзержинською міською радою були прийняті рішення:
- № 6/22-7 «Про видачу дозволів на розроблення проектів землеустройства по відводу земельних ділянок та технічної документації по затвердження права на земельні ділянки» (а.с. 42 - 43, 190-191 т. 1);
- № 6/22-13 в якому вирішено внести зміни в Програму економічного і соціального розвитку м. Дзержинська на 2012 рік, затвердженою рішенням сесії міської ради від 29 листопада 2011 року № 6/15-2, а саме в розділ «Охорона навколишнього природного середовища» внесено наступні зміни: пункт № 5 «Раціональне використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів» доповнено підпунктом «Забезпечення екологічно безпечного збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів»; пункт № 6 «Наука, інформація, освіта та моніторинг охорони навколишнього природного середовища" доповнено підпунктом «Обстеження та паспортизація ставків - відстійників шахтних вод, шламонакопичувачів» (а.с. 62 т. 4). В матеріалах справи містяться заходи до розділу «Охорона навколишнього природного середовища», а саме Державному комунальному підприємству «Дзержинськенергоресурс», як виконавцю необхідно виконати наступні заходи: забезпечити екологічно безпечне збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів шляхом зменшення площі складування промислових відходів (18,1632 га), використання земельної ділянки по вул. Заводській у м. Дзержинську (фактичне місце розташування мулонакопичувача № 1) площею 18,1632 га для розміщення міського полігону побутових відходів; обстежити та провести паспортизацію ставків - відстійників шахтних вод, шламонакопичувачів шляхом надання проектного рішення щодо утилізації промислових відходів по вул. Заводській у м. Дзержинську площею 18,1632 га для розміщення міського полігону побутових відходів (а.с. 63-64 т. 4);
- № 6/22-5 «Про припинення права користування земельною ділянкою ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення», відповідно до якого припинено право користування ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» земельною ділянкою загальною площею 18,1632 га на підставі інформації, наданої постійною комісією по промисловості, транспорту, зв'язку та комунального господарства, листа Донецької обласної державної адміністрації від 10 червня 2011 року № вх. 01-03616-14я/02, припису Головного управління Держкомзему у Донецькій області від 26 травня 2011 року. Рішення вмотивоване реалізацією програми економічного та соціального розвитку м. Дзержинська на 2012 рік та посиланням на ст. 12, 141 Земельного кодексу України та ч. 12 його Перехідних положень (а.с. 7 т. 1).
Судом першої інстанції правильно визначено, що даний спір виник з правовідносин щодо здійснення суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, відповідно ця справа є справою адміністративної юрисдикції.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Згідно з ч. 3 ст. 24 цього Закону органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України в редакції, яка діяла під час виникнення спірних відносин, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Пунктами 34-38 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР (в редакції, що діяла під час виникнення спірних відносин), якою закріплена виключна компетенція сільських, селищних, міських рад, визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання (у сфері земельних відносин): вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України; вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про скасування такого дозволу; прийняття рішень про організацію територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об'єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам'ятками природи, історії або культури, які охороняються законом; надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.
Відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України підставами припинення права користування земельною ділянкою є: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абз. 3 цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Державні органи приватизації здійснюють розпорядження (крім відчуження земель, на яких розташовані об'єкти, що не підлягають приватизації) землями, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних капіталах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, а також продаж земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації. До розмежування земель державної та комунальної власності Рада міністрів Автономної Республіки Крим на території Автономної Республіки Крим здійснює розпорядження землями за межами населених пунктів відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Надання та зміна цільового призначення земель водного фонду, історико-культурного, лісогосподарського, оздоровчого, рекреаційного, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених в абз. 2 цього пункту) здійснюється за погодженням з Радою міністрів АРК.
Відповідно до ч. 2 ст. 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.
Відповідно до пункту «ж» ч. 3 ст. 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані державні, у тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти.
ДВАТ «ЦЗФ «Дзержинська» засновано відповідно до наказу Міністра вугільної промисловості України від 11 жовтня 1996 року № 522. Згідно з назвою Державного відкритого акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» дочірнє підприємство відкритого акціонерного товариства «Державна холдингова компанія «Донбасвуглезбачачення» (назва позивача станом на час виникнення спірних правовідносин) товариство є державним, відповідно до п. 4.1 Статуту засновником товариства є Держава в особі Міністерства вугільної промисловості України, згідно з ч. 2 п. 1 статуту товариство належить до сфери управління Міністерства вугільної промисловості України. ДВАТ «ЦЗФ «Дзержинська» є правонаступником усіх прав та обов'язків державного підприємства - ЦЗФ «Дзержинська», якому рішенням виконкому Дзержинської міської ради народних депутатів від 15 грудня 1993 року № 2291 передано в постійне користування 64,7 га землі, про що 14 лютого 1994 року видано державний акт на право постійного користування землею.
З урахуванням приписів ст. 84 Земельного кодексу України, право щодо розпорядження земельною ділянкою, яка належить державному підприємству на праві постійного користування, належить державі в особі органів, визначених ч. 2 ст. 84 Земельного Кодексу України.
Відтак, є правильним висновок суду першої інстанції, що Дзержинська міська рада не мала повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної форми власності, відповідно, не могла припиняти право її користування позивачем.
Зі змісту оскаржуваного рішення міської ради № 6/22-5 від 23 травня 2012 року (а.с. 7 том 1) вбачається, що в якості підстави для прийняття зазначеного рішення міська рада послалась на ст. 141 Земельного кодексу України, при цьому у п. 1 спірного рішення підставою припинення права користування земельною ділянкою зазначена «реалізація програми економічного та соціального розвитку», тобто, підстава, яка не передбачена ст. 141 Земельного кодексу України. Тобто, різні пункти зазначеного рішення не відповідають (суперечать) один одному, що свічить про його протиправність.
Як зазначено вище, статтею 141 Земельного кодексу України передбачений вичерпний перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою, серед яких є припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій (п. в), використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам (п. г), використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (п. ґ), набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці (п. є).
З обставин справи вбачається, що фактично саме ці пункти ст. 141 Земельного кодексу були підставою прийняття спірного рішення.
Оскільки в якості підстав для прийняття міською радою рішення № 6/22-5 були вказані вище підстави, передбачені ст. 141 Земельного кодексу, у спірному рішенні мали бути відображені саме ті підстави, які слугували для прийнятті рішення, та зазначені конкретні пункти цієї статті. Посилаючись у рішення на приписи ст. 141 в цілому, без зазначення певних пунктів, відповідач фактично зазначає про існування восьми підстав, передбачених цією статтею, що не відповідає фактичним обставинам.
Колегія суддів вважає необґрунтованими доводи апелянта стосовно припинення діяльності підприємства, якому надавалась земельна ділянка у користування, та ненадання правовстановлюючих документів на землю, з наступних підстав.
Позивач не є новоствореною юридичною особою. Товариство створено шляхом неодноразових перетворень юридичною особи, яка має унікальний номер (код ЄДРПОУ) - 00176495, та яке, в свою чергу, було створено (започатковано) шляхом корпоратизації державного підприємства «Донецьквуглезбагачення» (а.с. 122-125 том 1). Як зазначалось раніше, корпоратизація та подальше перетворення ЦЗФ «Дзержинська» проводилась відповідно до Указів Президента України та наказів Міністерства вугільної промисловості України. Позивач є правонаступником Центральної збагачувальної фабрики «Дзержинська», що підтверджується наказом Міністра вугільної промисловості України від 11 жовтня 1996 року № 522, наказами Мінвуглепрому та Міністерства палива та енергетики України (якими змінювалась назва підприємства), іншими, доданими до справи доказами, зокрема, статутом підприємства, інвентаризаційним описом, акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу ДП «ЦЗФ «Дзержинська». Ані Указом Президента України «Про корпоратизацію підприємств», ані постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про порядок корпоратизації підприємств» не передбачалось складання інших документів, крім зазначених акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу ДП «ЦЗФ «Дзержинська», інвентаризаційного опису основних засобів. Передача майна та прав на нього зазначеними вище нормативними актами передбачалась без будь-яких застережень та умов.
Відповідно до ст. 30 Земельного кодексу України в редакції від 18 грудня 1990 року (яка діяла на час реорганізації Державного підприємства Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» у 1996 р.), при передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і організаціям разом з цими об'єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди.
Таким чином, враховуючи, що позивач є правонаступником ДП «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська», є правильним висновок суду першої інстанції, що у позивача на законних підставах наявне право постійного користування земельною ділянкою, наданою Державному товариству «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» відповідно до Державного акту на право постійного користування землею № 9 від 14 лютого 1994 року.
Позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами задля переоформлення документів, які підтверджують право користування позивачем земельною ділянкою, наданою відповідно до Державного акту на право користування земельною ділянкою № 9 від 14 лютого 1994 року (а.с. 45, 47, 49, 51, 52, 54 т. 4). При цьому рішенням Дзержинської міської ради від 19 жовтня 2007 року № 5/15-27 ДВАТ ЦЗФ «Дзержинська» ДП ВАТ ДХК «Донбасвуглезбагачення» надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою для оформлення документів, підтверджуючих право на земельні ділянки за рахунок земель промисловості м. Дзержинська, а саме: площею 18,16 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування накопичувача; площею 40,8 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування породного відвалу (технологічної дороги); площею 13,2 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування породного відвалу «Новий»; площею 0,4 га, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна, для функціонування насосної станції (а.с. 41 т. 4).
Рішенням Дзержинської міської ради від 23 липня 2008 року № 5/20-29 на підставі добровільної відмови від права користування земельними ділянками, припинено право користування Державним відкритим акціонерним товариством «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» земельними ділянками, а саме: земельною ділянкою площею 0,2835 га, кадастровий номер 1411200000:00:002:0573, яка знаходиться за адресою: м. Дзержинськ, вул. Леніна з земель промисловості м. Дзержинська; земельною ділянкою громадянина ОСОБА_7 площею 0,0144 га, кадастровий номер 1411200000:00:001:0463, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 з земель суспільної забудови м. Дзержинська (а.с. 42 т. 4).
При цьому, 26 серпня 2011 року рішенням Дзержинської міської ради № 6/11-19 підпункти 1.13 пункту 1 вказаного вище рішення сесії Дзержинської міської ради від 19 жовтня 2007 року № 5/15-27 про надання дозволу на складання проектів землеустрою та технічної документації з відводу земельних ділянок у зв'язку з розбіжністю площі земельної ділянки у правовстановлюючих документах, виданих Центральній збагачувальній фабриці «Дзержинська» були скасовані (а.с. 46 т. 4).
Рішенням сесії Дзержинської міської ради № 6/19-13 від 24 лютого 2012 року розгляд звернення позивача про видачу дозволу на складання технічної документації відкладено до отримання радою інформації про результати проведення Державною екологічною інспекцією в Донецькій області перевірки дотримання вимог екологічного законодавства, що взагалі не передбачено діючим законодавством. Матеріали справи не містять відомостей про розгляд цього звернення.
Таким чином, з урахуванням приписів ст. 30 Земельного кодексу України, колегія суддів вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо правомірності застосування останнім при прийнятті спірного рішення в якості підстави для припинення права користування земельною ділянкою п. «в» ст. 141 Земельного кодексу України.
Також є безпідставними доводи апелянта щодо використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам (п. «г») та використання земельної ділянки не за цільовим призначенням (п. «ґ»).
На земельній ділянці площею 18,1632 га (щодо якої прийнято спірне рішення) знаходиться мулонакопичувач № 1, який належить позивачу на праві власності. Зазначений мулонакопичувач введений в експлуатацію у 1952 році. Як вбачається з обставин справи, що загальний обсяг накопичених флотовідходів складає 330 куб.м. На виконання вимог п. IV.4.4.6 «Паспорта місць видалення відходів» з 2004 року задля уникнення пилоутворення над поверхнею флотовідходів на мулонакопичувачі підтримується шар води в 0,5 м шляхом періодичної подачі очищеної води з мулонакопичувача № 2, який введений в експлуатацію у 1972 році. При проектуванні шламонакопичувача № 2 передбачено, що в якості приймача шламових вод при виникненні аварійних ситуацій на мулонакопичувачі № 2 передбачений мулонакопичувач № 1, в який у даних (аварійних) випадках має відбуватись короткострокова перекачка флотовідходів з мулонакопичувача № 2. Таким чином, відсутні підстави для твердження про зміни цільового призначення використання позивачем спірної земельної ділянки.
Щодо доводів апелянта про порушення позивачем екологічних вимог законодавства, які полягають у тому, що спірна земельна ділянка потребує відповідних екологічних заходів та рекультивації землі, оскільки саме на цій земельній ділянці ВАТ «Енергоімпекс» самовільно, без отримання дозволу міської ради, проводиться порушення верхнього шару землі, без проведення рекультивації, а також розробка і виїмка флотовідходів, наданих в користування ЦЗФ «Дзержинська» земельних ділянках, без правовстановлюючих документів, що є порушенням ч. 3 ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та порушенням п. п. «ж», «и» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України та завдає шкоди земельним ділянкам, що знаходяться в межах м. Дзержинська, що приводить до їх непридатності для подальшого використання.
Колегія суддів зазначає, що використання даної земельної ділянки із порушенням норм земельного законодавства за твердженням відповідача відбувається не позивачем, а іншою особою - ВАТ «Енергоімпекс», тому доводи відповідача в цій частині є необґрунтованими.
Також є хибними доводи відповідача щодо переходу права власності у листопаді 2004 року (а.с. 236-237 том 1) іншій особі (ВАТ «Енергоімпекс») на будівлю головного корпусу позивача, оскільки з обставин справи вбачається, що вказане нерухоме майно знаходиться на іншій окремій земельній ділянці, яка входить до загальної площі землекористування позивача, ніж та земельна ділянка, якої стосується спірне рішення від 23 травня 2012 року № 6/22-5. Крім цього, Земельним кодексом України в редакції, яка діяла з 1 січня 2002 року по 19 грудня 2006 року (ст. 120) не передбачалось автоматичного переходу права на земельну ділянку у випадку відчуження будівлі. Відповідно, відчуження головного корпусу позивача у цей період не змінювало (в автоматичному порядку) обсягу прав позивача як користувача земельною ділянкою. При переході права переході права власності на будівлю право на користування земельною ділянкою передається окремо. Таким чином, станом на час розгляду справи обсяг прав позивача як користувача земельною ділянкою, наданої останньому відповідно до Державного акту на право постійного користування землею 14 лютого 1994 року, не змінився.
Відповідно до ст. 143 Земельного кодексу України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі, зокрема, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; не усунення допущених порушень законодавства в терміни, встановлені вказівками спеціально уповноважених органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів тощо.
Статтею 144 Земельного кодексу передбачено право органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування прийняти рішення щодо припинення права користування земельною ділянкою, але закон не містить уточнень щодо того, чи є рішення відповідного органу безпосередньою підставою для внесення до державного земельного кадастру даних про припинення відповідного права, чи є це рішення щодо звернення до суду із відповідною заявою про припинення права користування землею чи рішенням іншої юридичної значимості.
Разом із цим, ст. 143 Земельного кодексу встановлює не тільки підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку, а й чітко зазначає про те, що право припиняється у судовому порядку.
Тобто, є правильним посилання суду першої інстанції на те, що припинення права користування земельною ділянкою має відбуватись у судовому порядку.
Зазначена висновок суду узгоджується із правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у п. 8 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» від 16 квітня 2004 року № 7, де зазначено, що припинення права користування земельними ділянками, у тому числі відповідно до положень ст. 144 Земельного кодексу, має здійснюватися у судовому порядку, недодержання якого є підставою для визнання рішення цього органу та виданих державних актів недійсними.
З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови не вбачається.
Керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу Дзержинської міської ради Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.10.2013 р. в справі № 2а/0570/6564/2012 залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28.10.2013 р. в справі № 2а/0570/6564/2012 за позовом Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Дзержинська» до Головного управління Держземагентства у Донецькій області, Дзержинської міської ради Донецької області, третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Дзержинське комунальне підприємство «Дзержинськенергоресурс», про визнання протиправним та скасування рішення залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня її складання в повному обсязі.
Повний текст ухвали складений 10.12.2013 р.
Головуючий суддя: Шальєва В.А.
Судді: Компанієць І.Д.
Бишов М.В.
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2013 |
Оприлюднено | 18.12.2013 |
Номер документу | 36083432 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Гімон Микола Михайлович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Шальєва В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні