Ухвала
від 06.11.2013 по справі 820/4405/13-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2013 р.Справа № 820/4405/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Подобайло З.Г.

Суддів: Мельнікової Л.В. , Григорова А.М.

за участю секретаря судового засідання Співак О.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Ізюмської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12.08.2013р. по справі № 820/4405/13-а

за позовом ТОВ "Агро-Інвест"

до Ізюмської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Харківській області

про скасування податкових повідомлень,

ВСТАНОВИЛА:

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2013 року адміністративний позов ТОВ "Агро-Інвест" до Ізюмської ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області про скасування податкових повідомлень - рішень задоволено. Скасовано податкові повідомлення рішення від 24.04.2013 року № 0000182220 та № 0000192220, прийняті Ізюмською ОДПІ Харківської області ДПС. Стягнуто з Державного бюджету на користь ТОВ "Агро-Інвест" судовий збір у розмірі 2294,0 грн.

Ізюмська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області, не погодившись з постановою суду першої інстанції, подала апеляційну скаргу, вважає, що суд при винесенні цього судового рішення порушив норми матеріального і процесуального права та просить суд апеляційної інстанції постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2013 року скасувати, прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Сторони в судове засідання апеляційної інстанції не з'явилися, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, причини неявки не повідомили.

Відповідно до ч. 4 ст. 196 КАС України, неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи у їх сукупності, постанову суду першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню , виходячи з наступного.

Задовольняючи позовні вимоги та скасовуючи податкові повідомлення-рішення Ізюмською ОДПІ Харківської області ДПС, суд першої інстанції виходив з того , що відповідачем не доведений факт порушення позивачем п.5.2 п..п.5.2.1 , пп.5.3.9 п.5.3. ст.5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», п.138.1.1 п.138.1 ст.138, пп.139.1.9. пп.139.1 п.139.1 ст.139 ПК України в частині формування валових витрат на придбання товарів(робіт, послуг) за операціями, що не підтверджені товарно-транспортними накладними, розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення та зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку; п.198.5 ст.198, п.198.3. п.198.6 ст.198 , п.192.1 ст.192 ПК України.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 19.11.2012 року по 03.04.2013 року проведено планову виїзну перевірку ТОВ "Агро-Інвест" з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.10.2010 р. по 30.09.2012 р. , за результати якої складено акт від 10.04.13 року № 287/2220/32881389.

Перевіркою встановлені наступні порушення п.5.2 п..п.5.2.1 , пп.5.3.9 п.5.3. ст..5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», п.138.1.1 п.138.1 ст.138, пп.139.1.9. пп.139.1 п.139.1 ст.139 ПК України в частині формування валових витрат на придбання товарів(робіт, послуг) за операціями, що не підтверджені товарно-транспортними накладними, розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення та зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку; п.198.5 ст.198, п.198.3. п.198.6 ст.198 , п.192.1 ст.192 ПК України.

На підставі висновків акту перевірки Ізюмською ОДПІ Харківської області ДПС 24.04.2013 року № 0000192220, яким підприємству збільшено грошове зобов'язання з податку на додану вартість на суму 110938 грн., в тому числі основний платіж 104989,00 грн., штрафні санкції -5949,00 грн.; № 0000182220, яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток у розмірі 172385 грн., в т.ч. основний платіж 157083,00 грн., штрафні санкції - 15302,00 грн.

Відповідно до пункту 4.1 статті 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"валовий дохід - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.

Відповідно до п. 5.1. ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"валові витрати виробництва та обігу - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

Згідно з п.п. 5.2.1. п. 5.2. ст. 5 цього ж Закону до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, встановлених пунктами 5.3.-5.7. цієї статті.

Відповідно до пп.5.3.1 п.5.3 ст.5 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств"до витрат, не пов'язаним з веденням господарської діяльності віднесений вичерпний перелік витрат, а саме витрат на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання лотерей, участь в азартних іграх, фінансування особистих потреб фізичних осіб.

Так, положеннями п.5.3. - 5.7. зазначеного вище Закону встановлено певні обмеження або пряму заборону щодо включення деяких витрат до складу валових витрат.

Заборони щодо включення до складу валових витрат, пов'язаних з придбанням товару, оренди приміщення, заробітної плати, амортизації, комісії банку законодавцем не встановлено.

Відповідно до п.п. 5.3.9. п. 5.3. ст. 5 наведеного Закону не включаються до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Враховуючи наведені норми законодавець поставив в залежність право платника податку включити до складу валових витрат звітного періоду, лише ті витрати, які пов'язані з виробничою діяльністю та підтверджені відповідними документальними доказами.

Відсутність однієї із зазначених умов ( пов'язаності з виробничою діяльністю та наявність документального підтвердження) не дає платникові податків включати суми витрат до валових витрат бази оподаткування податку на прибуток.

Положеннями п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Згідно п.п.138.1.1 п.138.1 ст.138 Податкового кодексу України витрати операційної діяльності включають: собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати беруться для визначення об'єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 цієї статті, пунктів 140.2 - 140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей цього Кодексу, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку.

Відповідно до п.п.138.2 ст.138 Кодексу, витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.

Згідно 138.4. ст.138 Податкового кодексу України Витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, крім нерозподільних постійних загальновиробничих витрат, які включаються до складу собівартості реалізованої продукції в періоді їх виникнення, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Згідно п.п. 139.1.9. п.139.1 ст.139 Податкового кодексу України витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Розділ V Податкового кодексу України визначає платників податку на додану вартість, об'єкт оподаткування, дату виникнення податкових зобов'язань, порядок визначення бази оподаткування, розміри ставок податку, порядок визначення суми податку та строки проведення розрахунків тощо.

Відповідно до вимог стаття 185.1 Податкового Кодексу України об'єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;

в) ввезення товарів (супутніх послуг) на митну територію України в митному режимі імпорту або реімпорту (далі - імпорт);

г) вивезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі експорту або реекспорту (далі - експорт);

ґ) з метою оподаткування цим податком до експорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг), які перебувають у вільному обігу на території України, до митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України;

д) з метою оподаткування цим податком до імпорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг) з-під митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України, для їх подальшого вільного обігу на території України;

е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Згідно статті 187.1. Податкового Кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 198.1 ст. 198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:

а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);

в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Згідно з п. 198.2 ст. 198 Податкового кодексу України датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається: дата тієї події, що відбулася раніше; дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.

Згідно з пунктами 198.3, 198.6 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

Стаття 200 Податкового кодексу України регламентує порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків.

Відповідно до п. 200.1 цієї статті сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з п. 200.2 цієї статті при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

При від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (п. 200.3).

Згідно п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то:

а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем товарів/послуг;

б) залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.

Отже, від'ємне значення як категорія Кодексу - це також математична (об'єктивна) категорія; різниця між зменшуваним (податкове зобов'язання) та від'ємником (податковим кредитом). Від'ємне (позитивне) значення є результатом математичної дії -"віднімання", и в силу дії об'єктивних законів не може бути змінено будь-чиєю волею.

Відповідно до пункту 201.8 статті 201 Податкового кодексу України право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.

Пунктом 184.1 статті 184 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку

Статтею 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні " № 996 від 16.07.1999 визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Системний аналіз наведених правових норм свідчить про те, що податкова накладна як звітний податковий документ, що є підставою для включення покупцем до податкового кредиту сум податку на додану вартість, сплачених (нарахованих) у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), має таке юридичне значення при обов'язковій умові нарахування податку та виписування податкової накладної особою, яка зареєстрована як платник податку на додану вартість в порядку, встановленому статтею 9 Закону України "Про податок на додану вартість".

З матеріалів справи вбачається, що позивач придбав сільськогосподарську продукцію, а саме соняшник у ТОВ "Діамант" за договором купівлі продажу від 20.10.2010 року № 20/10-10а та від 18.11.2010 року № 18/11-10(а.с.35,37 т.1) та у ПСП "Дружба" за договором від 05.10.10 №05/10-10, від 08.10.2010 № 08/10-10, від 20.1.2010 № 20/10-10 (а.с.40,42,44 т.1).

В підтвердження реальності вчиненого правочину в частині отримання товару суду надані накладні № 8 від 20.10.2010 року, № 9 від 25.11.2010 року по ТОВ "Діамант", від 05.10.2010 року № 284, від 08.10.2010 року № 285, від 20.10.2010 року № 313 по ПСП "Дружба"; податкові накладні, виписка по рахунку (а.с.135-139,169-170,т.1). Придбаний у зазначених вище постачальників соняшник взятий на облік шляхом здійснення записів по д-т рахунок 281 " товари на складі"- к-т.рах.631 "розрахунки з вітчизняними постачальниками", що підтверджується долученими до матеріалів справи оборотно-сальдовою відомістю та випискою журналу ордеру № 6 за жовтень-листопад 2010 року (а.с.139-142, т.2). Подальша реалізація придбаних у ТОВ "Діамант" та ПСП "Дружба" ТМЦ підтверджується долученими до матеріалів справи договорами купівлі продажу, накладними, рахунками фактурами, дорученнями на отримання товарно-матеріальних цінностей та відповідними податковими накладними , виписи нами на адресу контрагентів - покупців (а.с.52-66, т.2).

Як вбачається відповідач не заперечує факт придбання позивачем товару, його безготівкову сплату, облік та подальшу реалізацію, однак піддав ці угоди сумніву з огляду на відсутність доказів щодо транспортування (а.с.21-22, 70-72, т.1).

Однак, колегія суддів зазначає , що згідно договору про надання послуг зі зберігання від 01.08.2010 року № 0108ХР (а.с.46, т.1) ПСП "Дружба" здійснює перевезення сільгосппродукції власними засобами та за власний рахунок до місця зберігання ЗАТ " Іванчуківське ХПП" (п.2.1.1 Договору), а ТОВ "Агро-Інвест" надає послуги із зберігання загаданої сільгосппродукції на складі ЗАТ "Іванчуківське ХПП". Відповідно до вказаного договору ПСП "Дружба" здійснило транспортування соняшника, що підтверджується ТТН ПСП "Дружба" та відповідними реєстрами накладних ЗАТ "Іванчуківське ХПП" -а.с.103-128, т.1. Надання послуг із зберігання соняшника ПСП "Дружба" ТОВ "Агро-Інвест" підтверджується актами виконаних робіт із зберігання від 05.10, 08.10, 20.10.2010 року (а.с.129-134). Отже подальше придбання соняшника у ПСП "Дружба" здійснено зі складу ЗАТ "Іванчуківське ХПП"; згідно договору про надання послуг із зберігання від 10.08.2010 року № 1008ХР (а.с.39, т.1) ТОВ "Діамант" дійснює перевезення сільгосппродукції власними засобами та за власний рахунок до місця зберігання ЗАТ " Іванчуківське ХПП" (п.2.1.1 Договору), а ТОВ "Агро-Інвест" надає послуги із зберігання загаданої сільгосппродукції на складі ЗАТ "Іванчуківське ХПП". Відповідно до вказаного договору ТОВ "Діамант" здійснило транспортування соняшника, що підтверджується накладними ТОВ "Діамант" та відповідними реєстрами накладних ЗАТ "Іванчуківське ХПП" -а.с.140-163, т.1. Надання послуг із зберігання соняшника ПСП "Дружба" ТОВ "Агро-Інвест" підтверджується актами виконаних робіт із зберігання від 20.10.2010 року та 25.11.2010 року (а.с.164-167). Отже подальше придбання соняшника у ТОВ "Діамант" здійснено зі складу ЗАТ "Іванчуківське ХПП".

Реальність операції щодо знаходження соняшника ТОВ "Діамант" та ПСП "Дружба" на зберіганні ТОВ "Агро-Інвест" на складі ЗАТ "Іванчуківське ХПП" підтверджується Договором складського зберігання від 18.08.2010 р., укладеного між ТОВ "Агро-Інвест" та ЗАТ "Іванчуківське ХПП" та первинними документами ЗАТ "Іванчуківське ХПП" щодо виконання робіт із приймання, чистки, просушки та зберігання соняшника, а саме: рахунками -фактурами від 18.09.2010 р., 20.09.2010 р., 23.09.2010 р., 24.09.2010 р 26.09.2010 р., 28.09.2010 р., 29.09.2010 р.. 30.09.2010 п.. 12.10.2010 п.. 13.10.2010 р.. 22.10.2010 р., податковими накладними від 18.09.2010 р., 20.09.2010 р., 23.09.2010 р. 24.09.2010р., 26.09.2010 р., 28.09.2010 р., 29.09.2010 р., 30.09.2010 р., 12.10.2010 р. 13.10.2010 р., 22.10.2010 р., актами приймання-здачі виконаних робіт від 18.09.2010 р., 20.09.2010 р., 23.09.2010 р., 24.09.2010 р., 26.09.2010 р., 28.09.2010 р., 29.09.2010 р., 30.09.2010 р., 12.10.2010 р., 13.10.2010 р., 22.10.2010 р. , виписками банку на підтвердження оплати за отримані послуги (а.с.9-51, т.2)

Тобто, під час купівлі-продажу соняшника відсутня фактична необхідність транспортування товару, а товарно-транспортні накладні оформлювались TOB "Діамант" та ПСП "Дружба" під час перевезення сільськогосподарської продукції з поля на склад TOB "Агро-Інвест" (Іванчуківське ХПП) в момент передачі товару на зберігання, що передувало продажу.

Щодо відсутності товарно-транспортних накладних за IV квартал 2010 року до _: говорів купівлі-продажу сільгоспродукції TOB "Агро-Інвест" по взаємовідносинах із постачальниками TOB "Діамант" та ПСП "Дружба".

Колегія суддів зазначає, що товарно-транспортні накладні складались не зв'язку із продажем продукції, а пов'язані із правовідносинами зберігання, що не передбачає передачу права власності на товар, та є фактично товарно-транспортними документами внутрігосподарського призначення щодо транспортування сільськогосподарської продукції до місця зберігання, а тому вказані товарно-транспортні накладні знаходяться безпосередньо у виробників сільгосппродукції TOB "Діамант" та ПСП "Дружба".

Так, згідно договору про надання послуг із зберігання від 01.08.2010 р. ПСП "Дружба" здійснює перевезення сільгосппродукції своїми засобами та за свій рахунок до місця зберігання - ЗАТ «Іванчуківське ХПП» а TOB «Агро-Інвест» надає послуги із зберігання даної сільгосппродукції на складі ЗАТ "Іванчуківське ХПП". Відповідно до вказаного договору ПСП "Дружба" здійснило транспортування соняшника на місце зберігання до складу ЗАТ "Іванчуківське ХПП", надавши відповідно TOB "Агро-Інвест" право на надання послуг із зберігання даної сільгосппродукції, що підтверджується ТТН ПСП «Дружба» від 11.10.2010 р., реєстром накладних за 11.10.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 11.10.2010 р., ТТН ПСП «Дружба» від 29.09.2010 р., реєстром накладних за 29.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 29.09.2010 р., ТТН ПСП «Дружба» від 28.09.2010 р., реєстром накладних за 28.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 28.09.2010 р., ТТН ПСП «Дружба» від 27.09.2010 р., реєстром накладних за 27.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 27.09.2010 р., ТТН ПСП «Дружба» від 26.09.2010 р., реєстром накладних за 26.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 26.09.2010 р., ТТН ПСП «Дружба» від 19.09.2010 р., реєстром накладних за 19.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 19.09.2010 р., ТТН ПСП «Дружба» від 18.09.2010 р., реєстром накладних за 18.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 18.09.2010 р. Таким чином всього ПСП "Дружба" було передано соняшнику в розмірі 119.040 т. для зберігання.

TOB "Агро-Інвест" надавало послуги із зберігання ПСП "Дружба", що у тому числі підтверджується актами виконаних робіт із зберігання від 05.10.2010 р., 08.10.2010 р., 20.10.2010р.

Шляхом укладання Договорів купівлі-продажу від 05.10.2010 р., 08.10.2010 р. та 20.10.2010 р. TOB "Агро-Інвест" здійснює придбання у ПСП "Дружба" соняшника, який вже знаходиться на складі TOB "Агро-Інвест" (ЗАТ "Іванчуківське ХПП"), що підтверджується накладною про повернення із зберігання від 05.10.2010 р. та видатковою накладною № 284 від 05.10.2010 р. про відпуск соняшника TOB "Агро-Інвест" 10 т на загальну суму 39000,00 грн., накладною про повернення із зберігання від 08.10.2010 р. та видатковою накладної № 285 від 08.10.2010 р. про відпуск соняшника TOB "Агро-Інвест" 12,5610 т на загальну суму 46434,90 грн., накладною про повернення із зберігання від 20.10.2010 р. та видатковою накладної № 313 від 20.10.2010 р. про відпуск соняшника TOB "Агро-Інвест" 11,40 т на загальну суму 45580,45 грн.

TOB "Агро-Інвест" здійснило розрахунок за придбаний соняшник, що підтверджується випискою по рахунку TOB "Агро-Інвест" про перерахування ПСП "Дружба" 39000,00 грн. 05.10.2010 р., випискою про перерахування ПСП "Дружба" 46434,90 грн. 12.10.2010 р., випискою про перерахування ПСП "Дружба" 15000,00 грн. 20.10.2010 р., випискою про перерахування ПСП "Дружба" 25580,45 грн. 20.10.2010 р., випискою про перерахування ПСП "Дружба" 10000,00 грн. 27.12.2010 р.

Аналогічно проходили господарські операції й по взаємовідносинах із TOB "Діамант", так, згідно договору про надання послуг із зберігання від 10.08.2010 р. TOB "Діамант" здійснює перевезення сільгосппродукції своїми засобами та за свій рахунок до місця зберігання - ЗАТ "Іванчуківське ХПП", а TOB "Агро-Інвест" надає послуги із зберігання даної сільгосппродукції на складі ЗАТ "Іванчуківське ХПП". Відповідно до вказаного договору TOB "Діамант" здійснило транспортування соняшника на місце зберігання до складу З AT "Іванчуківське ХПП", надавши відповідно TOB "Агро-Інвест" право на надання послуг із зберігання даної сільгосппродукції, що підрджується ТТН TOB «Діамант» від 16.09.2010 р., реєстром накладних за 16.09.2010 р. ЗАТ « Іванчуківське ХПП», накладною від 16.09.2010 р., ТТН TOB «Діамант» від 23.09.2010 р., реєстростром накладних за 23.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 23.09.2010 р., ТТН TOB «Діамант» від 25.09.2010 р., реєстром накладних за 25.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 25.09.2010 р., ТТН TOB «Діамант» від 26.09.2010 р., реєстром накладних за 26.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 26.09.2010 р., ТТН TOB «Діамант» від 28.09.2010 р., реєстром накладних за 28.09.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 28.09.2010 р., ТТН TOB (Діамант» від 06.10.2010 р., реєстром накладних за 06.10.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 06.10.2010 р., ТТН TOB «Діамант» від 07.10.2010 р., реєстром накладних за 07.10.2010 р. ЗАТ «Іванчуківське ХПП», накладною від 07.10.2010 р. Таким чином всього TOB "Діамант" було передано соняшнику в розмірі 70.680 т. для зберігання.

TOB "Агро-Інвест" надавало послуги із зберігання ТОВ"Діамант", що у тому числі підтверджується актами виконаних робіт із зберігання від 20.10.2010 р. та від 25.11.2010 р.

Шляхом укладання Договорів купівлі-продажу від 20.10.2010 р.. та 25.11.2010 р. TOB "Агро-Інвест" здійснює придбання у TOB "Діамант" соняшника, який вже знаходиться на складі TOB "Агро-Інвест" (ЗАТ "Іванчуківське ХПП"), що підтверджується накладною про повернення із зберігання від 20.10.2010 р. та видатковою накладною № 8 від 20.10.2010 р. про відпуск соняшника TOB "Агро-Інвест" 24,460 т на загальну суму 89126,87 грн., накладною про повернення із зберігання від 25.11.2010 р. та видатковою накладною № 9 від 25.11.2010 р. про відпуск соняшника TOB "Агро-Інвест" 18,880 т на загальну суму 73632,00 грн.

TOB "Агро-Інвест" здійснило розрахунок за придбаний соняшник, що підтверджується випискою по рахунку TOB "Агро-Інвест" про перерахування TOB «Діамант» 89126,87 грн. 22.10.2010 р., випискою про перерахування TOB «Діамант» 15000,00 грн. 18.11.2010 р., випискою про перерахування TOB «Діамант» 58632,00 грн. 06.12.2010 р.

TOB "Агро-Інвест" здійснило розрахунок за виконані роботи із складського зберігання, надані ЗАТ "Іванчуківське ХПП", що підтверджується виписками по рахунку TOB "Агро-Інвест" про перерахунок 12.10.2010 р. та 06.12.2010 р. ЗАТ "Іванчуківське ХПП" 20404,92 грн. та 9119,86 грн.

Придбаний у TOB "Діамант" та ПСП "Дружба" соняшник врожаю 2010 року було використано TOB "Агро-Інвест" у господарській діяльності, а саме здійснено його подальшу реалізацію ПАТ "Агропродторг" за договорами від 07.10.2010 р., 20.10.2010 р. та 02.12.2010 р., що підтверджено у тому числі видатковими накладними від 08.10.2010 р. на 22,561 т. соняшника на загальну суму 89115,95 грн., від 20.10.2010 р. на 33,769 т. соняшника на загальну суму 140141,35 грн. та від 02.12.2010 р. на 17,927 т. соняшника на загальну суму 75293,40 грн., довіреностями на отримання матеріальних цінностей від 07.10.2010 р., 20.10.2010 р. та від 02.12.2010 р., рахунками від 08.10.2010 р., 20.10.2010 р. та від 02.12.2010 р., податковими накладними від 08.10.2010 р., 20.10.2010 р. та від 02.12.2010 р.

Передача товару (соняшнику) здійснювалась TOB "Агро-Інвест" із власного складу у ЗАТ « Іванчуківське ХПП" на склад ПАТ "Агропродторг", що теж знаходиться в ЗАТ "Іванчуківське ХПП", тобто здійснювалось складське переоформлення (переміщення) соняшнику шляхом складання складських квитанцій на зерно у день поставки: ЗАТ "Іванчуківське ХПП" оформлено переміщення соняшника від TOB "Агро-Інвест" на ПАТ "Агропродторг" 08.10.2010 р. складською квитанцією № 417 на бланку серії АС № 876166 залікова вага 22561 кг, що відповідає накладній TOB "Агро-Інвест" на поставку від 08.10.2010 p.; 20.10.2010 p. складською квитанцією № 445 на бланку серії АС № 876194 залікова вага 33769 кг, що відповідає накладній TOB "Агро-Інвест" на поставку від 20.10.2010 p.; 02.12.2010 p. складською квитанцією № 469 на бланку серії АС № 876218 залікова вага 17927 кг, що відповідає накладній TOB "Агро-Інвест" на поставку від 02.12.2010 р.

ПАТ "Агропродторг" здійснило з TOB "Агро-Інвест" розрахунок за придбаний соняшник, що підтверджується: банківською випискою від 11.10.2010 р. про надходження грошових коштів від ПАТ "Агропродторг" в сумі 89115,95 грн. за поставку соняшника 08.10.2010 p., банківською випискою від 22.10.2010 р. про надходження грошових коштів від ПАТ "Агропродторг" в сумі 140141,35 грн. за поставку соняшника 20.10.2010 р., та банківською випискою від 08.12.2010 р. про надходження грошових коштів від ПАТ "Агропродторг" в сумі 75293,40 грн. за поставку соняшника 02.12.2010 р.

Показники господарської діяльності по операціям із контрагентами TOB "Діамант", ПСП "Дружба", ЗАТ "Іванчуківсье ХПП" та ПАТ "Агропродторг", як валові доходи, так і валові витрати, були включені до податкової декларації із податку на прибуток річну за 2010 рік та знайшли своє відображення в бухгалтерському та податковому обліку TOB "Агро-Інвест".

Щодо оприбуткування отриманого товару (соняшнику) від TOB "Діамант" всього у розмірі 43,34 т на загальну суму 135632,39 грн. та ПСП "Дружба" в розмірі 33,961 т на загальну суму 109179,46 грн., то отриманий товар був відображений TOB "Агро-Інвест" в бухгалтерському обліку шляхом здійснення записів: Д-т pax. 281 "Товари на складі" - К-т pax. 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками" - 244811,85 грн., що підтверджується журналом ордером № 6, оборотно- сальдовою відомістю та записами в головній книзі.

Враховуючи наведене, TOB "Агро-Інвест" не допускало порушення пп.5.2.1 п. 5.2 та пп.5.3.9 п.5.3 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

Витрати TOB "Агро-Інвест" щодо придбання соняшника у TOB "Діамант" та ПСП "Дружба" підтверджені договорами купівлі-продажу сільськогосподарської продукції, товарними накладними, які посвідчують факт переходу права власності на товар від продавця до покупця, здійсненням оплати за отриманий товар у безготівковій формі у повному обсязі, що підтверджується платіжними документами, які перевірялись Ізюмською ОДПІ. Сільськогосподарська продукція, що придбавалась TOB "Агро-Інвест" не потребувала будь-якого транспортування, так як й так знаходилась на складі TOB "Агро-Інвест" (Іванчуківське ХПП). Транспортування соняшника здійснювалось TOB "Діамант" та ПСП "Дружба" раніше на підставі товарно-транспортних накладних за вересень-жовтень 2010 року згідно договорів зберігання, які укладались із TOB "Агро- Інвест" як зберігачем.

Таким чином, витрати TOB "Агро-Інвест" на придбання товару в розмірі 244812,00 грн. та його подальше використання у власній господарській діяльності знаходять повне документальне підтвердження й правомірно включені до складу валових витрат IV кварталу 2010 року.

Висновки Ізюмської ОДПІ про нереальність операції з придбання соняшника у TOB "Діамант" та ПСП "Дружба" у зв'язку із відсутністю транспортування в момент придбання, спростовуються вищенаведеними первинними документами, а отже включення TOB "Агро-Інвест" до валових витрат витрат на придбання товарів на загальну суму 244812 грн. за IV квартал 2010 року є правомірним.

Ізюмською ОДПІ невірно зроблені висновки щодо неправомірного включення TOB "Агро-Інвест" до валових витрат І кварталу 2011 р. - витрат на рекламні послуги на загальну суму 125000 грн. так як ці витрати нібито не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

На початку 2011 року TOB "Агро-Інвест" розпочало господарську діяльність з переробки сільгосппродукції, зокрема переробка соняшника, виробництво та продаж олії соняшникової та макухи. Вказані обставини підтверджені договором комісії від 01.02.2011 р., укладеним із ПАТ "Агропродторг" щодо переробки соняшника, що належить TOB "Агро-Інвест", специфікаціями № 1 від 01.02.2011 р. та-№ 2 від 18.03.2011 р., актом передачі соняшника у переробку від 02.02.2011 р., актом приймання-передачі виконаних робіт від 02.02.2011 р., рахунком від 02.02.2011 р., податковою накладною від 02.02.2011 р., актом приймання-передачі готової продукції від 02.02.2011 р., актом передачі соняшника у переробку від 21.03.2011 р., актом приймання-передачі виконаних робіт від 21.03.2011 р. та від 24.03.2011 р., рахунком від 24.03.2011 р., податковими накладними від 21.03.2011 р. та від 24.03.2011 р., актом приймання- передачі готової продукції від 22.03.2011 р., від 23.03.2011 р., від 24.03.2011 р. та від 27.03.2011 р. Внаслідок господарської діяльності, пов'язаної із переробкою сільгосппродукції, TOB "Агро- Інвест" набуло зокрема 158,478 т. олії соняшникової, 159,196 т. макухи, яку було необхідно реалізовувати.

Отже, нова для TOB "Агро-Інвест" діяльність з переробки сільгосппродукції, виробництва та продажу олії соняшникової та макухи потребувала необхідних витрат на рекламу с/г продукції.

02 січня 2011 року TOB "Агро-Інвест" уклало договір щодо надання рекламних послуг із TOB "ХРА "Артмодерн" та додаткову угоду від 04.04.2011 р. щодо здійснення реклами с/г продукції, продажу олії соняшникової та макухи по мережі Інтернет, радіо та телебачення. На виконання п.2.1 та п.3.1 вка'заного Договору TOB "Агро-Інвест" спільно із TOB "ХРА "Артмодерн" розробило та затвердило щомісячну програму робіт з рекламної акції від 02.01.2011 р. та від 04.04.2011 р., що передбачають зокрема розміщення товарного інформеру в рубриках каталогу продукції на сайтах в Інтернеті, пріоритетне розміщення інформації з кількістю товарів/послуг з фото та описом в каталогах на сайтах в Інтернеті, розміщення банеру на головних сторінках сайтів в Інтернеті, розміщення реклами в ефірному часі радіо, трансляція інформаційного матеріалу на телебаченні на правах реклами протягом січня - червня 2011 року. Згідно вказаних програм з об'єктивних причин звітний матеріал не було передбачено, встановлено самостійне візуальне, аудіо- чи аудіовізуальне спостереження.

Ізюмська ОДПІ в акті перевірки вказує на те, що господарська операція TOB "Агро-Інвест" з приводу придбання рекламних послуг не підтверджена первинними документами. Проте, акти здавання-приймання виконаних робіт від 31.01.2011 р., 28.02.2011 р., 31.03.2011 р. та від 29.06.2011 р. підтверджують, що TOB "ХРА "Артмодерн" роботи згідно договору виконано якісно і в повному обсязі, тобто дані первинні документи фактично свідчать, що програма робіт з реклами виконана рекламістом.

Внаслідок халатних дій з боку посадових осіб слідчого управління ДПС у Харківській області, первинні документи на придбання TOB "Агро-Інвест" товарів (робіт, послуг) за період з 01.10.2010 по 30.06.2011 р., які вилучались в результаті обшуку 20.02.2012 р., були втрачені, що відображено в акті перевірки на ар.2-3. Тому, TOB "Агро-Інвест" з метою підтвердження дійсних обставин господарських операцій, що мали місце протягом січня - червня 2011 року з приводу виконання TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" робіт з реклами, звернулось із відповідним запитом до контрагента, й отримало відповідь TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" від 27.04.2013 р., в якій рекламіст вказував, що надання записів трансляцій реклами на радіо та телебаченні не має можливим, тому що відповідно до ст. 48 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" усі передачі, які телерадіоорганізація транслювала або забезпечувала їх трансляцію, повинні бути записані і зберігатися протягом 14 днів від дати їх розповсюдження. При цьому TOB "Хуцожньо-рекламне агентство "Артмодерн" підтвердило, що взаємовідносини із TOB "Агро-Інвест" здійснювались на підставі договору щодо надання рекламних послуг від 02.01.2011 р., додаткової угоди до даного договору від 04.04.2011 р., затвердженої програми робіт з реклами. Виконання роботи з реклами протягом січня-червня 2011 року підтверджено актами здавання-приймання виконаної роботи від 31.01.2011 р., 28.02.2011 р., 31.03.2011 р., та від 29.06.2011 р. Роботи з реклами, відповідно до затвердженої програми, виконувались власними силами та на власній матеріальній базі TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн", трансляція реклами здійснювалась по телерадіоорганізаціям, з якими TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" має довгострокові договірні відносини.

Вказані витрати включені до валових витрат 1 кварталу 2011 року в сумі 125000,00 грн. та 2 кварталу 2011 року в сумі 172500,00 грн. і відображені у податкових деклараціях з податку на прибуток. У 1 кварталі 2011 року згідно пп.5.2.1 п.5.2 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", що передбачає - до складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3-5.7 цієї статті. У 2 кварталі 2011 року згідно пп. г) п.138.10.3 ст.' 138 Податкового кодексу України, що передбачає - до складу інших витрат, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, включаються витрати на збут, які включають витрати, пов'язані з реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, зокрема, - витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів.

Таким чином , Ізюмська ОДПІ не включає витрати TOB "Агро-Інвест" зроблені на рекламні послуги, так як вважає, що договір щодо надання рекламних послуг від 02.01.2011 р. та акти здавання-приймання виконаної роботи від 31.01.2011 р., 28.02.2011 р., 31.03.2011 р. не відповідають вищезазначеним нормам ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88.

Такі висновки є безпідставними, оскільки підприємство позивача 02 січня 2011 року уклало Договір щодо надання рекламних послуг з TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн", яким передбачалось виконання робіт з реклами сільськогосподарської продукції та її переробки, зокрема - здійснення реклами TOB "Агро-Інвест" як переробника сільськогосподарської продукції, продажу олії соняшникової та макухи по мережі Інтернет, радіо та телебачення в період з 12.01.2011 р. по 31.03.2011 р. Відповідно до п.2.1 рекламіст (TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн") зобов'язаний подати на затвердження TOB "Агро-Інвест" докладну програму робіт з реклами продукції та надання послуг із зазначенням часових інтервалів, звітних матеріалів та орієнтовних сум, необхідних для виконання робіт. На виконання даного пункту TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" розроблено, а TOB "Агро-Інвест" затверджено щомісячну програму робіт з реклами, яка виконувалась TOB "Хуцожньо-рекламне агентство "Артмодерн". Виконання робіт (надання рекламних послуг) підтверджено щомісячними актами здавання-приймання виконаної роботи за січень- березень 2011 року від 31.01.2011 р., 28.02.2011 р., 31.03.2011 р. Тому TOB "Агро- Інвест" вважає, що вказані документи складені у відповідності до чинних норм законодавства, є первинними документами у розумінні ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88, так як містять всі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Твердження Ізюмської ОДПІ про те, що витрати TOB "Агро-Інвест" не підтверджені розрахунковими, платіжними та іншими документами спростовуються наявністю Договору щодо надання рекламних послуг від 02 січня 2011 року, щомісячними актами здавання-приймання виконаної роботи за січень- березень 2011 року від 31.01.2011 р., 28.02.2011 р., 31.03.2011 р. на 50000,00 грн. з ПДВ кожний та платіжним дорученням від 30.03.2011 р. № 89 про перерахування TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" плати за послуги в сумі 150000,00 грн. з ПДВ. Стаття 901 Цивільного кодексу України вказує, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Таким чином чинне законодавство не передбачає будь-якого іншого документального підтвердження факту здійснення господарської операції - надання послуг, окрім дії замовника послуги - прийняти надану послугу та сплатити за неї виконавцю.

З урахуванням викладеного, TOB "Агро-Інвест" не допускало иення пп.5.2.1 п. 5.2 та пп.5.3.9 п.5.3 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".

Ізюмська ОДПІ, стверджуючи про відсутність у TOB "Агро-Інвест" документів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку, при цьому не вказує який саме документ відсутній у TOB "Агро-Інвест" та якими правилами ведення податкового обліку передбачено його наявність, таким чином витрати TOB "Агро-Інвест", сплачені за надання рекламних послуг по мережі Інтернет, радіо та телебаченню в розмірі 125000,00 грн. знаходять повне документальне підтвердження й правомірно включені до складу валових витрат І кварталу 2011 року.

Аналогічно Ізюмською ОДПІ невірно зроблені висновки щодо неправомірного включення TOB "Агро-Інвест" до валових витрат II кварталу 2011 р. - витрат на рекламні послуги на загальну суму 172500 грн.. так як ці витрати нібито не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

З матеріалів справи вбачається , що TOB "Агро-Інвест" 04.04.2011 р. уклало з TOB "Хуцожньо- рекламне агентство "Артмодерн" додаткову угоду до Договору щодо надання рекламних послуг від 02 січня 2011 року, якою подовжило термін надання послуг до ЗО червня 2011 року. 04 квітня 2011 року TOB "Агро-Інвест" було затверджено на новий період щомісячну програму робіт з реклами, яка виконувалась TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн". Виконання робіт (надання рекламних послуг) підтверджено щомісячними актами здавання-приймання виконаної роботи за квітень, травень, червень 2011 року від 29.06.2011 р. на суму 69000,00 грн з ПДВ кожний. В цей же день 29.06.2011 р. здійснено перерахування грошових коштів за наданні рекламні послуги в сумі 207000,00 грн.

Із посиланням на п. 139.1.9 ст. 139 Податкового кодексу України, Ізюмська ОДПІ вважає, що вищезазначені витрати TOB "Агро-Інвест" не повинні включатись до складу витрат - як. витрати, що не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку. Проте знов не вказує який саме документ відсутній у TOB "Агро-Інвест" та якими правилами ведення податкового обліку передбачено його наявність.

Всупереч припущенням Ізюмської ОДПІ про відсутність в TOB "Агро-Інвест" первинних документів, позивач правомірно включив до складу валових II кварталу 2011 року - витрати TOB "Агро-Інвест", сплачені за надання рекламних послуг по мережі Інтернет, радіо та телебаченню, в розмірі 172500,00 грн. за період квітень- червень 2011 року.

Із посиланням на п. 139.1.9 ст. 139 Податкового кодексу України ІзюмськаОДПІ також вважає, що TOB "Агро-Інвест" нібито без наявності відповідних розрахункових, платіжних та інших документів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку, включено до валових витрат суму витрат 108500.00 грн. за II квартал 2011 р.

TOB "Arpo-Інвест" мало договірні відносини із TOB "АПТ-Транс", підприємством, яке спеціалізується на здійсненні перевезень вантажів автомобільним транспортом. На підставі Договору на перевезення вантажів № 08/06 від 08.06.2011 р. 10 червня 2011 року TOB "Агро-Інвест" зробило заявку до TOB "АПТ-Транс" з приводу здійснення перевезення вантажу (кукурудзи) з міста Іллічівськ до складу TOB "Агро-Інвест" в с. Іванчуківка Ізюмського району Харківської області. Вартість послуг з перевезення визначалась у розмірі 10,50 грн. за 1 км., за простій автомобіля сплачуються добові в розмірі 75,00 грн. Відповідно до заявок 10.06.2011 р. TOB "АПТ-Транс" направлено 8 вантажних автомобілів за маршрутом м. Ізюм-м. Іллічівськ-м. Ізюм. Із незалежних від TOB "Агро-Інвест" та TOB "АПТ-Транс" причин завантаження товаром в м. Іллічівську не відбулось, й автомобілі повернулись до м. Ізюм пусті. На підставі вищезазначеного договору, заявок, подорожніх листів вантажних автомобілів, акту № 35 від 25.06.2011 р. приймання-передачі робіт, рахунку від 25.06.2011 р., TOB "Агро-Інвест" здійснило 25.06.2011р. оплату транспортних послуг TOB "АПТ-Транс" в сумі 130200,00 грн., у тому числі ПДВ 21700,00 грн., та включило ці витрати до валових витрат II кварталу 2011 року.

У зв'язку із тим, що доставка та відвантаження товару не відбулось Ізюмська ОДПІ вважає, що вказані витрати не повинні включатись до складу валових, роблячи висновок про відсутність у TOB "Агро-Інвест" відповідних розрахункових, платіжних та інших документів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Однак, слід врахувати наявність у підприємства договірних відносин із перевізником, якому TOB "Агро-Інвест" заборгувало оплату за фактично наданні транспортні послуги, які виконувались вантажними автомобілями TOB "АПТ-Транс" (КАМАЗ 35961 ХА, 37353ХА, 20673 ХА, 26433 ХА, АХ 0891 АА, АХ 6322 ВЕ, АХ 0168АЕ, АХ 9019 ВМ) за заявками TOB "Агро-Інвест" за маршрутом м. Ізюм-м. Іллічівськ-м. Ізюм. Вказані витрати щодо розрахунку із перевізником включені TOB "Агро-Інвест" у II кварталі 2011 року по факту їх понесення.

08 червня 2011 року TOB "Агро-Інвест" уклало договір купівлі-продажу із ПП "Бігмет", відповідно до якого останнє зобов'язалось продати TOB "Агро-Інвест" 160 т кукурудзи. Умови поставки товару передбачали самостійне його вивезення TOB "Агро-Інвест" із складу продавця в м. Ільїчівськ.

TOB "Агро-Інвест" мало договірні відносини із TOB "АПТ-Транс", підприємством, яке спеціалізується на здійсненні перевезень вантажів автомобільним транспортом. На підставі Договору на перевезення вантажів № 08/06 від 08.06.2011 р. 10 червня 2011 року TOB "Агро- Інвест" зробило заявку до TOB "АПТ-Транс" з приводу здійснення перевезення вантажу (кукурудзи) з міста Іллічівськ до складу TOB "Агро-Інвест" в с. Іванчуківка Ізюмського району Харківської області. Вартість послуг з перевезення визначалась у розмірі 10,50 грн. за 1 км., за простій автомобіля сплачуються добові в розмірі 75,00 грн. Відповідно до заявок 10.06.2011 р. TOB "АПТ-Транс" направлено 8 вантажних автомобілів за маршрутом м. Ізюм-м. Іллічівськ-м. Ізюм. Із незалежних від TOB "Агро-Інвест" та TOB "АПТ-Транс" причин завантаження товаром в м. Іллічівську не відбулось, й автомобілі повернулись до м. Ізюм пусті.

Як вже зазначалось вище первинні документи на придбання TOB "Агро-Інвест" товарів (робіт, послуг) за період з 01.10.2010 по 30.06.2011 р., які вилучались в результаті обшуку20.02.2012р., були втрачені, тому TOB "Агро-Інвест" з метою підтвердження дійсних обставин господарських операцій, іцо мали місце протягом січня - червня 2011 року зверталось із відповідним запитом до контрагентів. TOB "АПТ-Транс" надало листом від 25.04.2013 р. засвідчені копії заявок на перевезення вантажу від 10.06.2011 р. № 1006/1 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201155 на автомобіль КАМАЗ 35961 ХА з причепом 12212ХА; заявку від 10.06.2011 р. № 1006/2 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201156 на автомобіль КАМАЗ 37353ХА з причепом 12217ХА, заявку від 10.06.2011 р. № 1006/3 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201158 на автомобіль КАМАЗ 26433 ХА з причепом 09320ХА, заявку від 10.06.2011 р. № 1006/4 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201157 на автомобіль КАМАЗ 20673 ХА з причепом 08387ХА, заявку від 10.06.2011 р. № 1006/5 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201159 на автомобіль КАМАЗ АХ 0891 АА з причепом АХ 0376 ХА, заявку від 10.06.2011 р. № 1006/6 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201162 на автомобіль КАМАЗ АХ 9019 ВМ з причепом АХ 3072 ХТ, заявку від 10.06.2011 р. № 1006/7 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201160 на автомобіль КАМАЗ АХ 6322 ВЕ з причепом АХ 0199 ХТ, заявку від 10.06.2011 р. № 1006/8 та подорожній лист від 10.06.2011 р. № 201161 на автомобіль КАМАЗ АХ 0168АЕ з причепом АХ 0306 XX.

На підставі вищезазначеного договору, заявок, подорожніх листів вантажних автомобілів, акту № 35 від 25.06.2011 р. приймання-передачі робіт, рахунку від 25.06.2011 р., TOB "Агро-Інвест" здійснило 25.06.2011 р. оплату транспортних послуг TOB "АПТ-Транс" в сумі 130200,00 грн., у тому числі ПДВ 21700,00 грн., та включило ці витрати до валових витрат II кварталу 2011 року у декларації з податку на прибуток, а також суму ПДВ до податкового кредиту у декларацію з ПДВ за червень 2011 року.

Ізюмська ОДПІ вбачає в діяльності TOB "Агро-Інвест" порушення п. 198.3 та п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, а саме завищення податкового кредиту на суму ПДВ по вище зазначеним операціям з TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" та з TOB "АПТ-Транс", які нібито не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог на загальну суму 81200 грн., в тому числі у березні 2011 року на суму 25000,00 грн., у червні 2011 року на суму 56200,00 грн.

Сума податкового кредиту з ПДВ за березень 2011 року в сумі 25000,00 грн. включено на підставі податкової накладної № 552 від 30.03.2011 р. TOB "Художньо- рекламне агентство "Артмодерн", яке виконувало надання рекламних послуг згідно договору щодо надання рекламних послуг від 02.01.2011 р.

Сума податкового кредиту з ПДВ за червень 2011 року в сумі 34500,00 грн. включено на підставі податкової накладної № 108 від 29.06.2011 р. TOB "Художньо- рекламне агентство "Артмодерн", яке виконувало надання рекламних послуг згідно договору щодо надання рекламних послуг від 02.01.2011 р. з урахуванням Додаткової угоди до даного Договору від 04.04.2011 р.

Сума податкового кредиту з ПДВ за червень 2011 року в сумі 21700,00 грн. включено на підставі податкової накладної № 3 від 25.06.2011 р. TOB "АПТ-Транс", яке виконувало надання транспортних послуг згідно договору на перевезення вантажів від 08.06.2011 р.

На підставі вищезазначених податкових накладних TOB "Агро-Інвест" віднесло до складу податкового кредиту у березні та червні 2011 року суми ПДВ всього в розмірі 81200 грн.

Суми ПДВ в розмірі 81200 грн. на TOB "Агро-Інвест" підтверджені податковими накладними, виписаними виконавцем послуг, отже є всі необхідні законні підстави для включення сум ПДВ до податкового кредиту TOB "Агро-Інвест".

Крім того суми ПДВ, що були сплачені TOB "Художньо-рекламне агентство "Артмодерн" та TOB "АПТ-Транс" у складі вартості наданих послуг, відображено TOB "Агро-Інвест" у деклараціях з ПДВ за березень 2011 року в сумі 25000,00 грн., та за червень 2011 року в сумі 56200,00 грн.

В акті перевірки Ізюмська ОДПІ вказує на порушення TOB "Агро-Інвест" п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України та заниження податкового зобов'язання на суму 23789 грн.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі договору купівлі-продажу № 280711 від 28.07.2011 р. між TOB "Агро- Інвест" та ПСП "Дружба" та видаткових накладних від 28.07.11 та від 29.07.11, TOB "Агро- Інвест" придбало пшеницю 6 класу на загальну суму 698594,54 грн., у тому числі сума ПДВ склала 116432,42 грн.

В подальшому вказаний товар використаний TOB "Агро-Інвест" у операції, яка звільнена від оподаткування згідно п. 15 підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України як операція з постачання зернових культур товарних позицій 1001-1008. Відповідно до договору від 01.08.2011 р. № 108пш1 TOB "Агро-Інвест" відвантажило вказаний товар (пшеницю 6 класу) ПП "Агро-Трейд" на суму 701107,47 грн. без ПДВ.

За наслідками даних операцій TOB "Агро-Інвест" здійснило коригування сум податкового кредиту з ПДВ із посиланням на ст. 192 Податкового кодексу України, тобто здійснило зменшення податкового кредиту з ПДВ на раніше включену суму ПДВ в розмірі 116432,42 грн.

Під час перевірки Ізюмська ОДПІ наполягає на застосуванні п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України в даному випадку, так як у подальшому товар використано в операціях, які звільняються від оподаткування. Тому Ізюмська ОДПІ вважає товар таким, що продано та визначає базу оподаткування, виходячи із вартості проданого товару, тобто здійснює нарахування податкового зобов'язання з ПДВ від суми продажу 701107,47 грн., що становить 140221,49 грн. (701107,47 грн. х 20%). Отже здійснює збільшення грошового зобов'язання з ПДВ TOB "Агро- Інвест" на суму 23789,07 грн. (140221,49 - 116432,42).

Проте, навіть якщо погодитись із необхідністю застосування п. 198.5 ст. 198 ПК України, то слід врахувати, що відповідно до цього пункту такі товари вважаються проданими у податковому періоді, на який припадає таке використання, тобто в даному випадку вважаються проданими у серпні 2011 року. Відповідно до ст. 33 ПК України податковим періодом визнається Податковим періодом визнається встановлений цим Кодексом період часу, з урахуванням якого відбувається обчислення та сплата окремих видів податків та зборів. Базовий податковий (звітний) період - період, за який платник податків зобов'язаний здійснювати розрахунки податків, подавати податкові декларації (звіти, розрахунки) та сплачувати до бюджету суми податків та зборів, крім випадків, передбачених цим Кодексом, коли контролюючий орган зобов'язаний'самостійно визначити суму податкового зобов'язання платника податку.

Як визначено у ст. 202 ПК України звітним (податковим) періодом з ПДВ є один календарний місяць. Відповідно до ст. 203 ПК України податкова декларація з ПДВ подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Отже , на момент формування TOB "Агро-Інвест" декларації з ПДВ за серпень 2011 року . ті:-: ом на останній календарний день звітного (податкового) місяця (31 серпня 2011 року) пункт . :S. 5 ст. 198 ПК України мав наступну редакцію: "Якщо у подальшому такі товари/послуги, основні виробничі засоби фактично використовуються в операціях, які не є об'єктом оподаткування або звільняються від оподаткування відповідно до цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (за винятком випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу), то з метою оподаткування такі товари/послуги, основні виробничі засоби вважаються проданими у податковому періоді, на який припадає таке використання, у тому випадку, якщо платник податку скористався правом на податковий кредит за цими товарами/послугами, основними виробничими засобами. Датою використання товарів/послуг, основних виробничих засобів вважається дата визнання витрат відповідно до розділу III цього Кодексу."

Крім того, відповідно до п. 189. 1 ст. 189 Податкового кодексу України, в редакції станом на серпень 2011 р., у разі постачання товарів/послуг у межах балансу платника податку для невиробничого використання, постачання товарів/послуг та виробничих основних засобів відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, використання виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не у господарській діяльності, переведення виробничих основних засобів до складу невиробничих основних засобів, база оподаткування визначається виходячи з їх балансової вартості на момент переведення (постачання), а для товарів/послуг - не нижче цін придбання."

Балансова вартість закупленої пшениці 6 класу станом на 01.08.2011 р. становила 582162,12 грн., а отже з метою оподаткування база оподаткування повинна братись саме в даному розмірі й нарахування податкового зобов'язання з ПДВ по даній операції склало 116432,42 грн., що не призводить до збільшення грошового зобов'язання з ПДВ.

Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку , що господарські операції позивача з ПФ "Агроіндустрія" мали реальний характер, пов'язані з господарською діяльністю позивача, а відтак позивачем правомірно віднесено суми податку, сплаченого у зв'язку з придбанням товару до податкового кредиту та сформовано валові витрати .

Також, колегією суддів критично оцінено твердження відповідача, що укладений між позивачем та його контрагентами правочини є недійсними (нікчемними) відповідно до приписів статті 228 ЦК України, як такі, що порушують публічний порядок, виходячи з наступного.

Тобто, колегія суддів зазначає, що позивач виконав усі необхідні умови, передбачені Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» та Податковим кодексом України, які надають йому правові підстави для формування валових витрат і нарахування податкового кредиту , в його діях не має порушень вимог Податкового кодексу України, відповідно позивачем правомірно віднесено ці суми до валових витрат та сформовано податковий кредит.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України правомірність винесених податкових повідомлень - рішень належним чином в суді не довів , у зв'язку з чим податкові повідомлення-рішення Ізюмської ОДПІ Харківської області ДПС від 24.04.2013 року № 0000182220 та № 0000192220 не відповідають вимогам чинного законодавства та підлягають скасуванню, а позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Ізюмської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Харківській області залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 12.08.2013р. по справі № 820/4405/13-а залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Подобайло З.Г. Судді (підпис) (підпис) Мельнікова Л.В. Григоров А.М. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Подобайло З.Г.

Повний текст ухвали виготовлений 11.11.2013 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2013
Оприлюднено18.12.2013
Номер документу36085623
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/4405/13-а

Ухвала від 25.07.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 23.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 23.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 06.11.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Ухвала від 24.09.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Подобайло З.Г.

Постанова від 12.08.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 25.06.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 31.05.2013

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні