Рішення
від 11.12.2013 по справі 908/2847/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 19/81/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.12.2013 Справа № 908/2847/13

За позовом Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора (69037, м. Запоріжжя, вул. Миру, 5) в інтересах держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації (69107, м. Запоріжжя, проспект Леніна, 164)

до: 1) Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (69089, м. Запоріжжя, вул. Істоміна, 8) (відповідач-1)

2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» (69034, м. Запоріжжя, вул. Експресівська, 26) (відповідач-2)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства в Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Дзержинського, 108).

про визнання незаконним та скасування розпорядження № 1376 від 05.08.10., визнання недійсним укладеного на його підставі державного акту на право власності на землю, визнання недійсним договору та повернення земельної ділянки

Судді Давиденко І.В. (головуюча)

Горохов І.С.

Смірнов О.Г.

Представники:

Від позивача: Міняйло О.С. - представник за довіреністю № 08-43/0243 від 24.01.13.

Від відповідача-1: Тоболовська О.Є. - представник за довіреністю № 01-07/0706 від 27.05.13.

Від відповідача-2: Ростовська Н.В. - представник за довіреністю № б/н від 12.09.13.

Від третьої особи: не з'явився

Від прокуратури: Борін А.Б., посвідчення № 011303 від 24.10.12., прокурор Запорізької міжрайонної екологічної прокуратури

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До господарського суду Запорізької області 23.08.13. звернувся Виконуючий обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» про:

- визнання незаконним та скасування розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 1376 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» від 05.08.10.;

- визнання недійсним Договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 02.09.10., укладеного між Запорізькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна»;

- визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ № 144170, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» та зареєстрованого 03.12.10. Державним земельним кадастром;

- скасування в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, запису № 02102600000014;

- зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» повернути земельну ділянку, площею 0,1758 га, ринкова вартість якої складає - 67314,88 грн., розташовану на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населених пунктів, кадастровий номер 2322188400:04:003:1121, до власності держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Розпорядження Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області прийняте всупереч вимог чинного законодавства України, в зв'язку з чим підлягає скасуванню. Прокуратура зазначає, що повноваження щодо розпорядження земельною ділянкою площею 0,1758 га, розташованої на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населених пунктів, кадастровий номер 2322188400:04:003:1121 належать до компетенції Запорізької обласної державної адміністрації. Також Прокуратура зазначає, що під час продажу спірної земельної ділянки було порушено порядок та процедуру надання земельної ділянки у власність, які передбачені нормами ст. 128 Земельного кодексу України.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 27.08.13. порушено провадження у справі № 908/2847/13, справі присвоєно номер провадження 19/81/13, судове засідання призначено на 10.09.13. о 10-00; на підставі ст. 27 Господарського процесуального кодексу України залучено до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державну інспекцію сільського господарства в Запорізькій області.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 30.08.13. на підставі ст. 89 Господарського процесуального кодексу України виправлено допущену в п. 2 резолютивної частини ухвали господарського суду Запорізької області від 27.08.13. описку щодо дати та часу проведення судового засідання на 24.09.13. о 11-20.

Від Запорізької міжрайонної екологічної прокуратури 24.09.13. надійшли письмові пояснення, відповідно до яких зазначено, що Запорізька районна державна адміністрація не мала повноважень щодо продажу землі під функціонування об'єкта, що не включений до програми соціально-економічного, культурного розвитку відповідного району, тобто відповідач-1 перевищив свої повноваження передбачені ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України.

Позивачем 24.09.13. подано суду письмові пояснення.

Відповідач-1 24.09.13. подав суду письмовий відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти задоволення позовних вимог заперечив та зазначив, що Розпорядження № 1376 від 05.08.10. прийнято Запорізькою районною державною адміністрацією у відповідності до норм чинного законодавства України та в межах наданих законом повноважень.

Через канцелярію господарського суду Запорізької області 24.09.13. від відповідача-2 надійшов письмовий відзив на позовну заяву, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» зазначає, що заявлені прокурором вимоги не мають розглядатися в господарському суді; по суті позовних вимог відповідач-2 зазначає, що оскільки на спірній земельній ділянці розташована база відпочинку, яка є закладом соціального призначення, то вона є об'єктом, пов'язаним з обслуговуванням жителів територіальної громади району, а отже, прийняття рішення про передачу її у власність відноситься до компетенції саме Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області. Також відповідач-2 вказує, що Прокуратурою не зазначено, з якої саме підстави спірний Договір купівлі-продажу має бути визнаний недійсним. Відповідач-2 зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» є добросовісним набувачем майна, а тому, відповідно до ст. 388 Цивільного кодексу України, підстави для витребування майна у Товариство з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» відсутні. Таким чином, відповідач-2 зазначає, що позовні вимоги Прокуратури є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Також відповідачем-2 24.09.13. подано клопотання про застосування строків позовної давності.

Через канцелярію господарського суду Запорізької області 24.09.13. від Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області надійшли письмові пояснення по справі, відповідно до яких зазначено, що після проведення Державною інспекцією перевірки сільського господарства в Запорізькій області розпоряджень, винесених Головою Запорізькою районною державною адміністрацією третя особа підтримує вимоги прокурора, заявлені у даному позові, в повному обсязі.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 24.09.13. на підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи відкладено на 16.10.13. о 11-30.

В судовому засіданні 16.10.13. представником відповідача-2 надано письмові додаткові пояснення по справі щодо правового статусу бази відпочинку «Лісова поляна», відповідно до яких зазначено, що нерухоме майно, розташоване на спірній земельній ділянці, є базою відпочинку.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 16.10.13. на підставі ст. 4-6 Господарського процесуального кодексу України призначено колегіальний розгляд справи № 908/2847/13 у складі трьох суддів.

Розпорядженням В.о. Голови господарського суду Запорізької області від 17.10.13. визначена колегія суддів наступного складу: головуючий суддя - Давиденко І.В., судді: Горохов І.С. та Смірнов О.Г.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 17.10.13. колегією суддів у складі: головуючий суддя - Давиденко І.В., судді: Горохов І.С. та Смірнов О.Г., прийнято справу № 908/2847/13 до свого провадження, розгляд справи № 908/2847/13 призначено на 27.11.13. о 10-30.

Через канцелярію господарського суду Запорізької області 11.12.13. від Запорізької міжрайонної екологічної прокуратури надійшли письмові пояснення, відповідно до яких зазначено, що незаконна передача земель оздоровчого (рекреаційного), призначення викликає необхідність повернення спірної земельної ділянки до державної власності, таким чином, прокуратурою зазначено, що способом відновлення становища, яке існувало до видачі спірного рішення, є повернення земельної ділянки до державної власності.

Представник прокуратури в судовому засіданні 11.12.13. підтримав позовні вимоги, просив суд позов Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації задовольнити повністю.

Представник позивача в судовому засіданні 11.12.13. не підтримав позовні вимоги Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора.

Через канцелярію господарського суду Запорізької області від Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області надійшло письмове пояснення, відповідно до якого відповідач-1 зазначає, що продаж земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» здійснено з проведенням експертної грошової оцінки земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки ст. 128 Земельного кодексу України встановлює можливість здійснення продажу земельних ділянок або з розробленням проекту землеустрою, або з проведенням експертної грошової оцінки.

Представник відповідача-1 в судовому засідання 11.12.13. заперечив проти задоволення позовних вимог Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора.

Представник відповідача-2 в судовому засіданні 11.12.13. заперечив проти задоволення позовних вимог Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора.

Представник третьої особи в судове засідання 11.12.13. не з'явився, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

За результатами дослідження доказів, наявних в матеріалах справи, суд у нарадчій кімнаті, у відповідності до ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, ухвалив рішення у справі № 908/2847/13.

Розглянувши подані матеріали справи та заслухавши пояснення представників прокуратури та сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави;

Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до п. 2 ст. 5 Закону України «Про прокуратуру», на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів держави в суді.

Згідно з п. 4 ст. 6 Закону України «Про прокуратуру», органи прокуратури України вживають заходів до усунення порушень закону, від кого б вони не виходили, поновлення порушених прав і притягнення у встановленому законом порядку до відповідальності осіб, які допустили ці порушення.

Пунктом 6 ст. 20 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що прокурор має повноваження звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів держави.

Статтею 121 Конституції України на органи прокуратури України покладено функції представництва інтересів громадян та держави в судах.

Частиною 1 ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» встановлено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

З матеріалів справи вбачається, що проведеною Запорізькою міжрайонною екологічною прокуратурою перевіркою встановлено, що розпорядженням Голови Запорізької районної державної адміністрації № 776 від 02.08.07. «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель та передачу їх в оренду ТОВ «Лісова поляна» була затверджена технічна документація щодо інвентаризації земель Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» під викупленими будівлями та спорудами, за межами населеного пункту Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області в довгострокову оренди терміном на 12 років, для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна», розроблену Державним підприємством «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою».

Пунктом 2 вказаного вище розпорядження № 776 від 02.08.07. Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» було передано три земельні ділянки загальною площею 3,4433 га на території Розумівської сільської ради, за межами населеного пункту, в довгострокову оренди терміном на 12 років, для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна».

На підставі розпорядження № 776 від 02.08.07. між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» (Орендар) 22.03.08. був укладений Договір оренди землі (Договір оренди).

Відповідно до п. 1 Договору оренди передбачено, що Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна», яка знаходиться на території Розумівської сільської ради, за межами населеного пункту.

Пунктами 2, 3 Договору оренди встановлено, що в оренду передається земельна ділянка площею 0,2715 га, на якій знаходять об'єкти нерухомого майна: будівля літ. В-3 інв. № 0372 бази відпочинку «Лісова поляна», які належать Орендарю на підставі Договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом 08.06.06. за реєстровим номером 3165; кадастровий номер земельної ділянки: 2322188400:04:003:1002.

Вказаний вище Договір оренди земельної ділянки посвідчений нотаріально та зареєстрований в реєстрі за № 3092.

Договір оренди зареєстровано у Запорізький регіональній філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.04.09. за № 040926000004.

Розпорядженням Голови Запорізької районної державної адміністрації № 1376 від 05.08.10. «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» було вирішено продати Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,1758 га на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту із земель, які перебувають в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна», згідно Договору оренди земельної ділянки площею 0,2715 га, укладеного 22.03.08. з Запорізькою райдержадміністрацією, зареєстрованого в ЗРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» 21.04.09. за № 040926000004 для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна».

Пунктом 2 розпорядження Голови Запорізької районної державної адміністрації № 1376 від 05.08.10. «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» зазначено, що продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,1758 га на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту із земель, які перебувають в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна», згідно Договору оренди земельної ділянки площею 0,2715 га, укладеного 22.03.08. з Запорізькою райдержадміністрацією, зареєстрованого в ЗРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» 21.04.09. за № 040926000004 для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна» необхідно здійснити за ціною, визначеною звітом з експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, виконаним ДП «Запорізький науково-дослідний інститут землеустрою» і яка складає 67314,88 грн.

Відповідно до п. 3 вказаного вище розпорядження № 1376 від 05.08.10. зобов'язано укласти Договір купівлі-продажу земельної ділянки з Товариством з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» у відповідності з вимогами чинного земельного законодавства України.

02.09.10. між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення (Договір купівлі-продажу).

За умовами вказаного вище Договору купівлі-продажу Продавець на підставі розпорядження № 1376 від 05.08.10. Запорізької районної державної адміністрації зобов'язується передати за плату земельну ділянку несільськогосподарського призначення, розташовану на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту, площею 0,1758 га, а Покупець зобов'язується сплатити за неї певну грошову суму і прийняти у власністю цю земельну ділянку (п. 1.1 Договору купівлі-продажу).

Відповідно до п. 1.2 Договору купівлі-продажу встановлено, що цільове призначення земельної ділянки - для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна»; цільове використання, відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі, земельна ділянка віднесена до земель «землі оздоровчого призначення», код цільового використання 1.16; кадастровий номер земельної ділянки: 2322188400:04:003:1001

Договір купівлі-продажу посвідчений приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області та зареєстрований в реєстрі за № 5551.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі Договору купівлі-продажу, 03.12.10. Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» видано Державний акт серія ЯЛ № 144170 на право власності на земельну ділянку площею 0,1758 га з кадастровим номером 2322188400:04:003:1121, розташовану на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту, з цільовим призначенням - для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна».

Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 021026000001.

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, Прокуратура посилається на те, що повноваження щодо передачі земельної ділянки оздоровчого призначення без зміни її цільового призначення для обслуговування та експлуатації існуючої бази відпочинку належить до компетенції Запорізької обласної державної адміністрації, а тому Запорізька районна державна адміністрація не мала повноважень розпоряджуватись спірною земельною ділянкою.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги Запорізької міжрайонної екологічної прокурори не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Згідно з ч. 3 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час прийняття спірного Розпорядження) зазначено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, та будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, коли таке надання має здійснюватися Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час прийняття спірного Розпорядження) встановлено, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, коли розпорядження цими ділянками здійснює Кабінет Міністрів України або районні державні адміністрації.

Статтями 149, 150 Земельного кодексу України встановлено, що Кабінет Міністрів України здійснював вилучення та розпорядження земельними ділянками державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллею, багаторічними насадженнями для несільськогосподарських потреб, лісами площею понад 1 гектар для несільськогосподарських потреб, а також земельними ділянками природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, коли розпорядження такими ділянками здійснюють районні та обласні державні адміністрації, та у випадках, коли йдеться про вилучення та передачу особливо цінних земель (ст. 150 Земельного кодексу України).

Частина 3 ст. 122 Земельного кодексу України не містить вичерпного переліку об'єктів, які можуть бути пов'язані з обслуговуванням територіальної громади жителів району.

Слід зазначити, що чинним законодавством України не роз'яснено питання щодо того, чи пов'язані об'єкти оздоровчого призначення (в тому числі і бази відпочинку) з обслуговуванням територіальної громади жителів відповідної території, чи воно є об'єктами, які з обслуговуванням територіальних громад не пов'язані.

Посилання Запорізької міжрайонної екологічної прокуратури на те, що в програми соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2008 - 2010 р.р., затверджені рішеннями Запорізької обласної ради № 1 від 26.02.09., № 3 від 28.02.09., та № 8 від 14.05.10., не включено такий захід як будівництво (функціонування) бази відпочинку «Лісова поляна», а отже, Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області не мала повноважень щодо продажу землі під функціонування об'єкту, що не включений до цієї програми, є безпідставним, з огляду на наступне:

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання п. 1 ст. 17 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», розпорядженням Запорізької обласної державної адміністрації № 336 від 21.08.06. затверджений «Порядок розроблення, фінансування та моніторингу регіональних програм і звітності про їх виконання», зареєстрований 29.08.06. в Запорізькому обласному управлінні юстиції за № 48/1205, зі змісту якого вбачається, що регіональні програми визначають комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовуються на розв'язання найважливіших проблем та завдань соціально-економічного розвитку області, окремих сфер життєдіяльності регіону або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються із використанням коштів обласного бюджету та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням; розробляються регіональні програми за наявності існування проблем розвитку окремої галузі чи території у випадку, якщо зазначена проблема не може бути розв'язана в процесі поточної роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування та потребує підтримки й координації роботи на рівні облдержадміністрації та обласної ради.

Враховуючи те, що будівництво (функціонування) бази відпочинку «Лісова поляна» не потребувало підтримки й координації на рівні облдержадміністрації та обласної ради, не передбачало використання коштів обласного та місцевого бюджетів, в зв'язку з чим не було включено до заходів затверджених обласною радою програм соціально-економічного розвитку області.

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що Запорізькою міжрайонною екологічною прокуратурою під час розгляду справи не було доведено у встановленому Законом порядку, що об'єкти оздоровчого призначення (в тому числі і бази відпочинку) не пов'язані з обслуговуванням територіальної громади жителів відповідної території, а також те, що земельні ділянки під їх розташування мають надаватися обласними державними адміністраціями та/або Кабінетом Міністрів України.

В зв'язку з вищевикладеним вбачається, що підстави стверджувати, що об'єкт на спірній земельній ділянці не має соціально-культурного або соціально-побутового призначення та не може бути пов'язаний з обслуговуванням громади району, відсутні.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, з наведеного вбачається, що прийняття розпорядження спірною земельною ділянкою відноситься до компетенції Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, в зв'язку з чим розпорядження Голови районної державної адміністрації № 1376 від 05.08.10. «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» є таким, що відповідає вимогам чинного законодавства України.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що інтереси Держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації не порушені, оскільки спірне розпорядження № 1376 від 05.08.10. відповідачем-1 видане з дотриманням вимог чинного на момент його прийняття законодавства України.

Що стосується позовних вимог про визнання недійсним, укладеного на підставі спірного розпорядження № 1376 від 05.08.10. Договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 02.09.10., суд зазначає, що правові підстави для визнання Договору купівлі-продажу недійсним з підстав заявлених в позовній заяві відсутні, з огляду на наступне:

Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину сторонами (стороною) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3, 5, 6 ст. 203 цього Кодексу. Отже, обов'язковою умовою визнання правочину недійсним є наявність підстав саме на момент укладення правочину.

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що розпорядження Голови районної державної адміністрації від 05.08.10. № 1376 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» відповідає вимогам чинного законодавства України, отже було чинним на час укладення Договору купівлі-продажу земельної ділянки та підлягало виконанню на загальних підставах.

Таким чином, враховуючи те, що розпорядження Голови районної державної адміністрації № 1376 від 05.08.10. «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» та Договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 02.09.10. є чинними, позовні вимоги про визнання недійсним акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ № 144170, зареєстрованого Державним земельним кадастром 03.12.10., про скасування в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі запису № 02102600000014, та вимоги про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» повернути земельну ділянку, площею 0,1758 га, ринкова вартість якої складає - 67314,88 грн., розташованої на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населених пунктів, кадастровий номер 2322188400:04:003:1121, до власності держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації до власності держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації не підлягають задоволенню.

Що стосується тверджень Прокуратури про те, що продаж земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» здійснено з проведенням експертної грошової оцінки земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, судом не приймаються до уваги, в зв'язку з наступним:

Приписами ст. 128 Земельного кодексу України встановлений порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам.

Частиною 3 ст. 128 Земельного кодексу України передбачено, що орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

Відповідно до акту встановлення (відновлення) та погодження меж землекористування, копія якого міститься в матеріалах справи, вбачається, що станом на 2007 р. проведено відновлення та погодження на місцевості меж земельної ділянки бази відпочинку «Лісова поляна», загальною площею - 3,4433 га.

Як зазначалось вище та вбачається з розпорядження № 1376 від 05.08.10., площа проданої земельної ділянки складає 0,1758 га, отже вбачається, що спірна земельна ділянка є меншою за площею ніж та, що передана в оренду за розпорядженням № 776 від 02.08.07., тобто площа спірної земельної ділянки не виходить за межі земельної ділянки, переданої в оренду.

Таким чином, враховуючи вищевикладене та те, що цільове призначення земельної ділянки не змінювалось, рішення про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не приймалось.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави;

Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Отже, необхідною умовою для звернення до суду із відповідним позовом є порушення інтересів держави в особі позивача у справі, як органу, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що Запорізькою міжрайонною екологічною прокуратурою належними засобами доказування не доведено суду порушення з боку Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» законних та охоронюваних інтересів Запорізької обласної державної адміністрації.

Розглянувши клопотання Прокурора про визнання поважними причини пропуску строку позовної давності для звернення до суду з даним позовом та поновлення строку позовної давності за цим позовом, а також клопотання відповідача-2 про застосування строків позовної давності, суд зазначає наступне:

Згідно із ст. 256 Цивільного кодексу України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутись до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Відповідно до ст. 257 Цивільного кодексу України, загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України визначено, що перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалась або могла довідатись про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Частиною 2 ст. 267 Цивільного кодексу України передбачено, що заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності.

Відповідно до п. 2.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 10 від 29.05.13. «Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів» вбачається, що за змістом ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові в зв'язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.

Враховуючи вищевикладене та беручі до уваги те, що з боку Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» не порушено законних та охоронюваних інтересів Запорізької обласної державної адміністрації, суд відмовляє Запорізькій міжрайонній екологічній прокуратурі в задоволенні клопотання про поновлення строку позовної давності, а відповідачу-2 в задоволенні клопотання про застосування строків позовної давності.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, судом відмовлено в задоволенні позовних вимог Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову Виконуючого обов'язки Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації відмовити повністю.

2. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 17.12.13.

Судді І.В. Давиденко (головуюча)

І.С. Горохов

О.Г. Смірнов

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення11.12.2013
Оприлюднено23.12.2013
Номер документу36204011
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2847/13

Судовий наказ від 08.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 27.11.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 17.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 24.09.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Давиденко І. В.

Ухвала від 21.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 06.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 09.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Постанова від 17.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька H.O.

Ухвала від 03.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька H.O.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні