Ухвала
від 18.12.2013 по справі 805/14951/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Кравченко Т.О.

Суддя-доповідач - Ханова Р.Ф.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2013 року справа №805/14951/13-а приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі:

головуючого судді: Ханової Р.Ф.

суддів: Гайдара А.В.

Яковенко М.М.

при секретарі судового засідання: Левченко Г.О.

за участю представників сторін:

від позивача:

від відповідача:

Ануфрієв Є.Г. - за дов. від 23 січня 2013 року

Самойленко М.М.- за дов. від 4 листопада 2013 року

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу

Публічного акціонерного товариства «Приазов'є»

на постанову

Донецького окружного адміністративного суду

від

29 листопада 2013 року

по адміністративній справі № 805/14951/13-а (суддя Кравченко Т.О.)

за позовом Публічного акціонерного товариства «Приазов'є»

до

Територіальної державної інспекції з питань праці у Донецькій області

про

визнання дій незаконними та визнання нечинним припису, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 29 листопада 2013 року відмовлено у задоволені позовних вимог Публічного акціонерного товариства «Приазов'є» до Територіальної державної інспекції з питань праці у Донецькій області про визнання дій незаконними та визнання нечинним припису від 22 серпня 2013 року (арк. справи 152-159).

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі (арк. справи 162-165).

Апеляційний розгляд справи здійснювався із застосуванням засобів технічної фіксації судового процесу відповідно до статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Публічне акціонерне товариство «Приазов'є» (ідентифікаційний код 00724790) є юридичною особою, держана реєстрація якої відбулася в результаті зміни найменування Відкритого акціонерного товариства «Приазов'є» на Публічне акціонерне товариство «Приазов'є».

В період з 20 по 22 серпня 2013 року головним державним інспектором з питань праці Охмуш В.Ф. проведена перевірка Товариства, за результатами якої складений акт перевірки додержання суб'єктом господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування за № 05-43-058/0029 (а.с.6-25).

Одним з питань, яке підлягало перевірці, було виконання Товариством вимог статтей 96, 97 Кодексу законів про працю України та статтей 6, 15 Закону України «Про оплату праці».

Перевіркою встановлено, що Товариством допущені порушення вимог статті 96 Кодексу законів про працю України, частини 3 статті 6 Закону України «Про оплату праці» в частині формування тарифної сітки з урахуванням міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів, а також частини 2 статті 97 Кодексу законів про працю України, частини 1 статті 15 Закону України «Про оплату праці» в частині умов оплати праці, визначених у колективному договорі; якщо колективний договір не укладено, питання оплати праці погоджені з виборним органом профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, що відображено в рядках 5.1.3.-5.1.4. розділу «Питання, що підлягають перевірці додержання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування» акта перевірки (арк. справи 12).

Детальний опис виявленого порушення вимог статтей 96, 97 Кодексу законів про працю України наведений в п.2 розділу «Порушення вимог законодавства, виявлені під час перевірки» акта перевірки (арк. справи 20-21).

За результатами перевірки відповідачем зроблений висновок про те, що Товариство невірно сформувало систему оплати праці працівників, чим порушило вимоги статтей 96, 97 Кодексу законів про працю України, статтей 6, 15 Закону України «Про оплату праці», а посадові оклади не відповідають вимогам Генеральної і Регіональної угод.

На підставі акту перевірки відповідачем виданий припис від 22 серпня 2013 року за № 05-43-058/0029-0018, яким Товариство зобов'язано привести систему оплати праці у відповідність зі статтями 96, 97 Кодексу законів про працю України, Законом України «Про оплату праці», з Генеральною угодою між Кабінетом Міністрів України, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками, а також Регіональною угодою між Донецькою обласною державою адміністрацією, профспілковими об'єднаннями Донецької області та Донецькою обласною організацією роботодавців, в тому числі визначити тарифну ставку робітника першого розряду та міжкваліфікаційні посадові коефіцієнти.

Локальним нормативно-правовим актом, який регулює виробничі, трудові і соціально-економічні відносини і поширюється на працівників, які перебувають у трудових відносинах з Товариством, є Колективний договір на 2010 рік, прийнятий конференцією трудового колективу 16 лютого 2009 року та зареєстрований Тельманівською районною державною адміністрацією 17 березня 2010 року за № 10 (далі - Колективний договір) (арк. справи 86-123). За пунктами 6.4.-6.5. статті 6 Колективного договору правління гарантує (при виконанні норм відпрацювання та часу) мінімальний дохід в розмірі, встановленому законодавством України; застосовувати для оплати праці тарифні ставки Галузевої угоди.

Відповідно до штатного розкладу позивача, затвердженого генеральним директором Товариства та введений в дію з 1 червня 2013 року, розмір посадового окладу сторожа, слюсаря-ремонтника, підсобного робочого становить 1 147,00 грн. на місяць, генерального директора - 8 000,00 грн., інспектора по кадрах, інженера з організації нормування праці, завідуючого господарством, бухгалтера першої категорії - 1 610,00 грн., інженера з охорони праці, пожежної безпеки та охорони навколишнього середовища - 2 860,00 грн., головного агронома, головного інженера - 2 750,00 грн., начальника дільниці (виробничої) - 2 140,00 грн., начальника гаража - 1 560,00 грн., головного енергетика - 1 990,00 грн., головного бухгалтера - 3 750,00 грн., провідного бухгалтера - 2 680,00 грн. (арк. справи 124-125).

Постановою Тельманівського районного суду Донецької області від 16 вересня 2013 року по справі № 246/1326/13-а, яка набрала законної сили 26 вересня 2013 року, генерального директора Товариства ОСОБА_6 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, якою передбачена адміністративна відповідальність за порушення встановлених термінів виплати пенсій, стипендій, заробітної плати, виплата їх не в повному обсязі, терміну надання посадовими особами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та фізичними особами - підприємцями працівникам, у тому числі колишнім, на їхню вимогу документів стосовно їх трудової діяльності на даному підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи - підприємця, необхідних для призначення пенсії (про стаж, заробітну плату тощо), визначеного Законом України «Про звернення громадян, або надання зазначених документів, що містять недостовірні дані, порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог законодавства про працю, та застосоване адміністративне стягнення у вигляді штрафу (арк. справи 148).

Право громадян України на працю полягає у праві особи на одержання роботи з оплатою праці не нижче встановленого державою мінімального розміру, що передбачено частиною 1 статті 2 Кодексу законів про працю України (далі - КЗПП України).

Відповідно до частини 1 статті 3 КЗПП України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Аналіз положень КЗПП України та Закону № 108/95-ВР зумовлює висновок, що для організації оплати праці використовується тарифна сітка (схема посадових окладів). В основу формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) покладено два показники: - тарифна ставка робітника першого розряду; - міжкваліфікаційній (міжпосадові) співвідношення розмірів посадових окладів. При цьому тарифна ставка робітника першого розряду встановлюється в розмірі, який має бути вищим за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати.

Закон № 108/95-ВР передбачає дві сфери регулювання оплати праці: державну та договірну. В сфері державного регулювання оплати перебувають питання оплати праці працівників підприємств усіх форм власності шляхом встановлення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій, що передбачено частини 1 статті 8 Закону № 108/95-ВР.

Відповідно до статті 11 Закону № 108/95-ВР мінімальні розміри ставок (окладів) заробітної плати, як мінімальні гарантії в оплаті праці, визначаються генеральною угодою. 15 квітня 2008 року між Кабінетом Міністрів України, всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнськими профспілками і профоб'єднаннями укладена Генеральна угода на 2008-2009 роки (далі - Угода).

Загальними положеннями Угоди визначено, що її положення діють безпосередньо на всіх підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності, є обов'язковими для застосування під час укладання угод іншого рівня та колективних договорів як мінімальні гарантії. Угода набирає чинності з дня підписання і діє до укладення нової або перегляду цієї Угоди.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в частині оплати праці положення Генеральної угоди є обов'язковими для всіх роботодавців, в тому числі для позивача, оскільки вони визначають мінімальні гарантії в оплаті праці, що встановлено статті 11 Закону № 108/95-ВР.

Систему договірного регулювання оплати праці визначає статті 14 Закону № 108/95-ВР, відповідно до часини 1 якої договірне регулювання оплати праці працівників підприємств здійснюється на основі системи угод, що укладаються на національному (генеральна угода), галузевому (галузева (міжгалузева) угода), територіальному (територіальна угода) та локальному (колективний договір) рівнях відповідно до законів. За правилами частини 2 статті 97 КЗПП України форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колективному договорі з дотриманням норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими (регіональними) угодами. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов'язаний погодити ці питання з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником), що представляє інтереси більшості працівників, а у разі його відсутності - з іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом.

Відповідно до частиною 3 статті 97 КЗПП України конкретні розміри тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок робітникам, посадових окладів службовцям, а також надбавок, доплат, премій і винагород встановлюються власником або уповноваженим ним органом з урахуванням вимог, передбачених частиною 2 цієї статті. Аналогічні норми містяться у статті 15 Закону № 108/95-ВР.

Згідно зі статтею 18 Закону № 108/95-ВР розміри ставок (окладів) працівників загальних (наскрізних) професій і посад встановлюються на умовах, визначених колективним договором, з дотриманням гарантій, встановлених законодавством і генеральною, галузевою, (міжгалузевою) і територіальною угодами.

3 лютого 2011 року між Донецькою облдержадміністрацією, профспілковими об'єднаннями Донецької області та Донецькою обласною організацією роботодавців підписана Регіональна угода на 2011-2012 роки (далі - Регіональна угода).

Загальні положення Регіональної угоди передбачають, що її основною метою є підвищення якості життя, гарантій зайнятості населення, динамічне зростання заробітної плати, забезпечення безпечних умов праці на підставі модернізації до світового рівня економіки та забезпечення подальшого її сталого функціонування. Положення Угоди розповсюджуються на підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, суб'єкти підприємницької діяльності. Її норми і положення є обов'язковими для виконання на території Донецької області і діють безпосередньо або шляхом внесення до територіальних угод і колективних договорів. Регіональна угода враховує норми і положення Генеральної угоди як мінімальні і включає положення, що перевищують ці норми з урахуванням особливостей регіону, необхідності міжгалузевої координації основних соціальних гарантій.

Тарифна ставка робітника першого розряду і міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення розмірів посадових окладів складові побудови тарифної системи праці ні КЗПП України, ні Закон № 108/95-ВР не встановлюю.

Водночас Регіональна угода визначає мінімальні коефіцієнти співвідношення місячних посадових окладів окремих працівників загальних професій підприємств реального сектору економіки (Додаток № 1), тарифну ставку робітника першого розряду та мінімальні коефіцієнти міжпосадових окладів керівників, професіоналів і фахівців підприємств реального сектору економіки (Додаток № 2).

При цьому реальний сектор економіки - сектор економіки, безпосередньо пов`язаний з матеріальним виробництвом, отриманням прибутку та наповненням бюджету. У випадку відсутності у таблиці найменування окремих професій коефіцієнти співвідношення встановлюються підприємством самостійно.

Тарифна ставка робітника 1 розряду, яка прийнята за одиницю, складає 120 відсотків від розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу, встановленого законодавством України, з перемноженням отриманої величини на регіональний коефіцієнт 1,15.

Таким чином, здійснюючи побутову тарифної системи оплати праці у відповідності до вимог статтей та статтей 6, 15 Закону № 108/95-ВР, роботодавець зобов'язаний застосовувати положення Генеральної і Регіональної угод, незалежно від того, чи є він їх стороною.

Такий висновок ґрунтується на тому, що правові норми КЗПП України та Закону № 108/95-ВР безпосередньо відсилають до положень генеральної та регіональної (територіальної) угод.

Згідно штатного розкладу позивача, затвердженого генеральним директором Товариства та введений в дію з 1 червня 2013 року, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку, що система оплати праці на підприємстві побудована без врахування тарифної ставки робітника першого розряду та міжкваліфікаційних співвідношень посадових окладів, а тому висновок ТДІзПП про порушення позивачем вимог статтей 96, 97 КЗПП України та статтей 6, 15 Закону № 108/95-ВР є обґрунтованим.

На підставі вищенаведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ :

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Приазов'є» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 29 листопада 2013 року у справі № 805/14951/13-а - залишити без задоволення.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 29 листопада 2013 року у справі № 805/14951/13-а - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частини ухвали постановлені у нарадчій кімнаті та проголошені у судовому засіданні 18 грудня 2013 року. Ухвала у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 18 грудня 2013 року.

Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.

Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.

Головуючий: Р.Ф. Ханова

Судді: А.В. Гайдар

М.М. Яковенко

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2013
Оприлюднено23.12.2013
Номер документу36204805
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/14951/13-а

Ухвала від 15.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Штульман І.В.

Ухвала від 09.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Штульман І.В.

Ухвала від 13.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 18.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 13.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Постанова від 29.11.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 21.11.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 21.10.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 21.10.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні