Постанова
від 02.02.2009 по справі 11/524
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

 

 

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ

СУД  міста КИЄВА

01025,  м. Київ, 

вул. Десятинна,  4/6

П О С Т А Н О

В А

І М Е Н Е

М   У К Р А Ї Н И

 

м. Київ

 02.02.2009

р.                                                         

                                           №

11/524 

 

Окружний адміністративний суд міста

Києва у складі:

головуючого судді Винокурова К.С.

при секретарі судового засідання Давиденко Д.В.,

розглянув у відкритому судовому

засіданні адміністративну справу

За позовом       ОСОБА_1

до                           1. Київського

міського військового комісаріату

                              2. Головного

управління Пенсійного фонду України в м. Києві

                              3. Головного

управління соціального захисту населення Київської міської

                              державної

адміністрації

                              4. Київського

міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних

                              виплат

про                         зобов'язання вчинити

дії

                                                                               

ОБСТАВИНИ

СПРАВИ:

ОСОБА_1. (далі позивач) звернувся

до суду з адміністративним позовом до Київського міського військового комісаріату

(далі відповідач 1), Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві

(далі ГУ ПФУ в м. Києві, відповідач 2), Головного управління соціального

захисту населення Київської міської державної адміністрації (далі ГУ соцзахисту

населення, відповідач 3) про зобов'язання здійснити перерахунок та виплатити

недоплачену щорічну до 5 травня разову грошову допомогу, як учаснику бойових

дій у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком за 2003-2007 роки, про зобов'язання

Київського міського військового комісаріату здійснити перерахунок та надати

довідку КМЦ по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, а ГУ ПФУ в м. Києві

надати довідку також КМЦ по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про

зроблений перерахунок допомоги.         

Ухвалою суду від 16.12.2008 року

відкрито провадження в адміністративній справі за зазначеним позовом,

підготовче провадження у справі закінчено, а справу призначено до судового

розгляду та залучені з ініціативи суду в якості співвідповідачів Київський

міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (надалі відповідач

4).

16.12.2008 р. позивач надіслав

заяву про розгляд судом справи без його участі на підставі наявних матеріалів

справи, яка прийнята судом і залучена до матеріалів справи. У заяві помилково

зазначені у якості відповідачів Державне казначейство України та Міністерство

фінансів України, проте позивачем не подавалось будь-яких клопотань щодо

залучення цих осіб до участі у справі.

Позовні вимоги в цілому мотивовані

тим, що позивачу не було виплачено у повному обсязі щорічної разової грошової

допомоги до 5 травня, чим порушено Закон України «Про статус ветеранів війни,

гарантії їх соціального захисту»від 22.10.1993 № 3551-ХІІ (далі -Закон 3551) та

Рішення Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007.

Представник відповідача 1

-Київського міського військового комісаріату в судове засідання не направив

свого представника, хоча про час і місце судового розгляду був повідомлений

належним чином, що підтверджують поштові повідомлення про вручення кореспонденції

відповідачу 1, які повернулись на адресу суду.

Нез'явлення відповідача -суб'єкта

владних повноважень, належним чином повідомленого про дату, час і місце

судового розгляду, без поважних причин, не перешкоджає розгляду справи судом

відповідно до ст. 128 КАС України на підставі наявних у ній доказів.

Представники інших відповідачів не

заперечували проти розгляду справи у відсутності представника Київського

міського військового комісаріату.

Представник відповідача 2 -ГУ ПФУ в

м. Києві проти позову заперечує та просить суд відмовити у задоволені позову.

Відповідач 2 вказує, що статтею 17-1 Закону України «Про статус ветеранів

війни, гарантії їх соціального захисту»та постановою Кабінету Міністрів України

№ 183 від 12.03.2008 р. встановлено, що виплату вказаної грошової допомоги

здійснюють органи праці та соціального захисту населення, тоді як ГУ ПФУ в м.

Києві подає тільки списки осіб, які мають право на одержання разової грошової

допомоги та які перебувають на обліку в його органах.

Представник відповідача 3 -ГУ

соцзахисту населення проти позову заперечує з підстав викладених у письмових

запереченнях № 06-В08 від 28.01.2009 р., які залучено до матеріалів справи, а

саме стверджує, що виплата грошової допомоги проводилась Київським міським

центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на підставі списків

сформованих Київським міським військовим комісаріатом до 01.01.2007 р., а з

01.01.2007 р. на підставі списків, сформованих Головним управлінням Пенсійного

фонду України в м. Києві. Відповідач 3 вважає, що не порушував прав позивача,

оскільки не приймає участі у призначенні та виплаті разової грошової допомоги

до 5 травня. Головним розпорядником коштів на щорічну разову грошову допомогу

ветеранам є Міністерство праці та соціальної політики України, яке отримувало

бюджетні призначення і перераховувало кошти отримані з Державного бюджету

України на реєстраційний рахунок ГУ соцзахисту, яке в свою чергу перераховує

зазначені кошти на розрахунковий рахунок КМЦ по нарахуванню та здійсненню

соціальних виплат. Таким чином, ГУ соцзахисту стверджує, що не приймає

безпосередньої участі у призначенні допомоги саме позивачу. Крім того,

відповідач зазначає, що на його запит до головного розпорядника коштів

Міністерства праці та соціальної політики, надана відповідь про забезпечення

виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни у розмірах,

визначених Верховною Радою України у законі про Державний бюджет України на

відповідний календарний рік. Пізніше була надана відповідь у листі від

24.12.2007 р. № 953/014/91-07 щодо звернення до Міністерства фінансів України

про виділення додаткових коштів з Державного бюджету України для виплати

ветеранам війни щорічної разової грошової допомоги у розмірах, визначених

Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Представник відповідача 4 -КМЦ по

нарахуванню та здійсненню соціальних виплат проти позову заперечує з підстав

викладених у письмових поясненнях № 09/61-11 від 15.01.2009 р., які залучено до

матеріалів справи. В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що за нормою ч. 3

ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне

страхування»мінімальний розмір пенсії за віком застосовується виключно для

визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом. Розміри щорічних

виплат до Дня Перемоги встановлено, виходячи з видатків, передбачених на цілі

законом про держбюджет на відповідний рік, як це передбачається Конституцією

України та Бюджетним кодексом України.

Відповідач 4 також зазначає, що

положення законів «Про Державний бюджет України на 2004 рік»та «Про Державний

бюджет України на 2007 рік», які визнані неконституційними, втратили чинність

тільки з 01.12.2004 р. та 09.07.2007 р. відповідно, а у 2005, 2006 роках

Конституційним Судом України питання про визнання положень Законів України про

Державний бюджет на поточний рік в частині виплати ветеранам війни разової

грошової допомоги взагалі не розглядалось. Оскільки виплата одноразової

грошової допомоги була проведена у квітні поточних років, вона вважається виплаченою

відповідно до чинного на той момент законодавства.

Представник відповідача 4 у своїх

запереченнях також зазначила, що головним розпорядником державних коштів у м.

Києві є Головне управління соціального захисту населення виконавчого органу

Київської міської ради, завданням якого відповідно до типового положення є

контроль за правильністю і своєчасністю призначення і виплати допомоги.

Крім того, відповідачі також

просили відмовити у задоволені позову в частині вимог про ненарахування та

невиплату грошової допомоги за 2003-2006 роки в зв'язку з пропуском позивачем

річного строку на звернення до адміністративного суду та зазначають що виплата

щорічної разової допомоги за 2007 рік здійсненна позивачу у строки та розмірі,

передбачені законодавством чинним на час здійснення виплати.

Розглянувши подані документи і

матеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з'ясувавши фактичні

обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають

юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

 

ВСТАНОВИВ:

 

Позивач ОСОБА_1. є військовим

пенсіонером та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне

забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Позивач є учасником бойових дій, що підтверджується відповідним посвідчення

серії  НОМЕР_1 від 24.10.1996 р.

Закон України “Про статус ветеранів

війни, гарантії їх соціального захисту” від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII

визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов

для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення

до них.

Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону

України 3551 -щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова

грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в

межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

У редакції Закону України 3551, яка

діяла до набрання чинності Законом України «Про Державний бюджет України на

2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів

України»передбачалось, що щорічно до 5 травня учасникам бойових дій

виплачується разова грошова допомога у розмірі п'яти мінімальних пенсій за

віком.

Згідно з ч. 1 ст. 17-1 Закону 3551

- щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах,

передбачених статтями 12 - 16 цього Закону, здійснюють органи праці та

соціального захисту населення через відділення зв'язку або через установи

банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за

місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх

проживання чи одержання грошового утримання.

Тобто, як передбачено вищевказаним

Законом, виплата щорічної разової допомоги до 5 травня, здійснюється органами

праці та соціального захисту населення на підставі даних списків, які подаються

щороку до 01 березня органами пенсійного фонду (раніше ці функції були

покладені постановою Кабінету Міністрів України № 177 від 18.02.2004 р. «Про

забезпечення щорічної виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом

України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»відповідно

на Міністерство оборони, до 01.01.2007 року).

Як визначено у постанові Кабінету

Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 «Про затвердження Порядку

фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання

державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з

державного бюджету»головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на

здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення

є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних

структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до

компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення. В

матеріалах справи знаходяться копії листа Головного управління Державного

казначейства України в м. Києві та Міністерства праці та соціальної політики

України, де зазначено, що головним розпорядником державних коштів у м. Києві по

виплаті щорічної разової грошової допомоги є Головне управління соціального

захисту населення виконавчого органу Київської міської ради.

Відповідно до Положення про

Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, центр

підпорядковується Головному управлінню соціального захисту населення, головним

завданням центра є: здійснення контролю за правильністю призначення,

перерахунку, нарахування і виплати всіх видів соціальної допомоги, інших

грошових виплат.

У пункті 4.1 Положення про

Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат,

зазначається, що відповідно до покладених на нього завдань центром здійснюється

вхідний облік документів з питань призначення соціальної допомоги, інших

грошових виплат, які надходять від органів праці та соціального захисту

населення районних у м. Києві державних адміністрацій.

З огляду на викладене, суд

приходить до висновку, що належним відповідачем у справі є Київський міський

центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, як орган, що

безпосередньо здійснює соціальні виплати. Проте, покладення обов'язку щодо

перерахунку щорічної разової допомоги на КМЦ по нарахуванню та здійсненню

соцвиплат неможливо, оскільки складання списків здійснюється Головним

управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві, а спрямування бюджетних коштів

на виплату щорічної разової грошової допомоги та контроль за їх використанням

здійснює ГУ праці та соціального захисту населення. Тобто визначені позивачем

сторони є належними відповідачами щодо вимог про здійснення перерахунку

щорічної разової грошової допомоги.

Як свідчать фактичні обставини

справи, Київським міським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних

виплат позивачу здійснена виплата щорічної разової грошової допомоги до 5

травня. А саме, згідно з даними Київського міського центру по нарахуванню та

здійсненню соціальних виплат в 2005 та 2006 роках позивач, як учасник бойових

дій, отримав грошову допомогу в розмірі по 250,00 грн., у 2007 році -280,00

грн. 

Таким чином відповідачем 4 фактично

виплачено щорічну разову грошову допомогу позивачу. Однак, законами України про

Державний бюджет України на відповідний рік встановлювалися інші, значно нижчі,

ніж встановлені Законом України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх

соціального захисту”, розміри щорічної разової грошової допомоги.

Відповідно до ст. 22 Конституції

України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.

Відповідно, вищевказане суперечить

нормам Конституції України про визнання України соціальною державою. При

прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається

звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Крім того, судом звернено увагу на

рішення Конституційного Суду України про соціальні гарантії громадян від

09.07.2007 № 6-рп/2007 (далі -Рішення). В рішенні зазначено, що стаття 29

Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік”, якою встановлювалась

щорічна разова грошова допомога, зокрема, учасникам бойових дій в розмірі 280

гривень, не відповідає Конституції України, тобто є неконституційною. В пункті

4 Рішення, Конституційний Суд України визнав, що це його рішення має

преюдиціальне значення, тобто таким, що не потребує доказів при прийняті рішень

для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'язку, що визнанні

неконституційними.

Рішення Конституційного Суду

України від 09.07.2007 р. набрало чинності з 27.07.2007 року, тобто з моменту

його опублікування у Офіційному віснику України і на момент виплати щорічної

разової допомоги ще був чинним Закон України „Про Державний бюджет України на

2007 рік”, яким встановлювався розмір щорічної разової грошової допомоги,

зокрема, учасникам бойових дій в сумі 280 гривень. Проте слід зазначити, що

внаслідок визнання неконституційною ст. 29 Закону України „Про Державний бюджет

України на 2007 рік”, саме розмір грошової допомоги, який встановлюється цим

законом і в якому грошова допомога була виплачена позивачу є таким, що не

відповідає Конституції України. Тобто, станом на теперішній час позивачу

фактично виплачена щорічна грошова допомога в такому розмірі, який не

відповідає Конституції України. Таким чином, вищезазначені обставини є

безумовною підставою для здійснення позивачу відповідної доплати з метою

приведення суми фактично отриманої позивачем щорічної разової грошової допомоги

у відповідність до Конституції України і Закону України «Про статус ветеранів

війни, гарантії їх соціального захисту».

Базою для розрахунку щорічної

разової допомоги до 5 травня за Законом України «Про статус ветеранів війни,

гарантії їх соціального захисту»встановлено мінімальну пенсію за віком, проте

діючими законами України на час 2003-2007 років не було визначено розміру

мінімальної пенсії за віком щодо положень Закону про статус ветеранів війни.

Відповідно до частини 1 статті 28

Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне

страхування»мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у

жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового

мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Статтею 28

Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне

страхування»передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений

абзацом першим частини першої цієї статті, застосовується виключно для

визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

При цьому, у ч. 2 статті 5 Закону

«Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»встановлено, що виключно

цим Законом визначається мінімальний розмір пенсії за віком.

Враховуючи те, що нормами цього

Закону встановлений розмір мінімальної пенсії за віком, а дія інших

нормативно-правових актів може застосовуватись лише в частині, що не суперечить

цьому Закону, суд приходить до висновку, що будь-яким іншим нормативно-правовим

актом не може визначатись розмір мінімальної пенсії за віком, а відтак

застосовувати при обчисленні підвищення пенсії розміри, встановлені  нормативно-правовими актами Кабінету

Міністрів України немає підстав.

Частиною третьою статті 46

Конституції України встановлено, що пенсії, інші види соціальних виплат та

допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя,

не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Іншими словами,

пенсії та інші види соціальних виплат, що є єдиним джерелом існування, не

можуть бути нижче від прожиткового мінімуму, який встановлюється законом.

Таким чином, встановлена частиною

третьою статті 46 Конституції України мінімальна соціальна гарантія для

визначення пенсії та інших видів соціальних виплат, що є єдиним джерелом

існування, - прожитковий мінімум, який встановлюється законом, не може бути

зменшений ані законом, ані підзаконним нормативно-правовим актом.

Відповідно до ч.2 ст. 3 Конституції

України (далі - Конституції) - права і свободи людини та їх гарантії визначають

зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за

свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним

обов'язком держави.

Відповідно до ст.8 Конституції в

Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має

найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на

основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України

є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і

свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України

гарантується.

Враховуючи вищевикладене, суд

погоджується з позицією позивача щодо порушення його права на отримання

щорічної разової грошової допомоги як учаснику бойових дій, виходячи з розміру

мінімальної пенсії за віком, який встановлюється у розмірі прожиткового

мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Однак, відповідно до ч. 2 ст. 99

Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до

адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи

встановлюється річний строк, який якщо не встановлено інше, обчислюється з дня,

коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав,

свобод чи інтересів. Оскільки позивачу своєчасно було виплачено у 2003 - 2006

роках допомогу, а відповідно до п. 4 ст. 17-1 Закону 3551 він мав право

звернутись за нею та отримати її до 30 вересня відповідного року, в якому

здійснювалась виплата допомоги, таким чином з цього моменту позивач повинен був

дізнатись про порушення свого права.

Таким чином, в цій частині суд

погоджується з відповідачами про порушення строку звернення позивача до суду,

оскільки до Окружного адміністративного суду міста Києва позивач звернувся з

позовом 26.02.2008 року.

Відповідно до ст. 19 Конституції

України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові

особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що

передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України

кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги чи

заперечення. Відповідач не довів суду належними та допустимими доказами

обґрунтованість своїх заперечень.

Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу

адміністративного судочинства України в адміністративних справах про

протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень

обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності

покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, позовні вимоги щодо

перерахунку та виплати щорічної до 5 травня разової грошової допомоги позивачу,

як учаснику бойових дій підлягають частковому задоволенню за 2007 рік, виходячи

з п'яти фактичних розмірів мінімальної пенсії за віком відповідно до ч. 5 ст.

12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального

захисту»у редакції чинній до 01.01.2008 року.

Зважаючи на викладене, суд дійшов

висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Керуючись

ст.ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158-163 КАС України, адміністративний суд, -

 

ПОСТАНОВИВ:

 

1. Позов задовольнити частково.

2. Зобов'язати Головне управління

соціального захисту населення Київської міської державної адміністрації

провести перерахунок щорічної до 5 травня разової грошової допомоги ОСОБА_1, як

учаснику бойових дій у 2007 р., виходячи з п'яти фактичних розмірів мінімальної

пенсії за віком.

3. Зобов'язати Київський міський

центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (03165, м. Київ, просп.

Комарова, 7) виплатити суму щорічної до 5 травня разової грошової допомоги

ОСОБА_1, як учаснику бойових дій у 2007 р., виходячи з п'яти фактичних розмірів

мінімальної пенсії за віком за виключенням сум фактично проведеної виплати.

4. В іншій частині позову

відмовити.

 

Постанова набирає законної сили

після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження або апеляційної

скарги в порядку, встановленому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства

України. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку та в строки,

встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Суддя                                                                                                 

К.С. Винокуров

 

Дата складення та підписання постанови в повному обсязі

-05.02.2009.

 

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.02.2009
Оприлюднено25.05.2009
Номер документу3643311
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —11/524

Постанова від 09.09.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Собків Я.М.

Рішення від 22.01.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Смирнова Ю.М.

Рішення від 25.06.2009

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Постанова від 02.02.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Винокуров К.С.

Судовий наказ від 04.02.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко І.Ф.

Рішення від 18.01.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко І.Ф.

Ухвала від 18.12.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко І.Ф.

Ухвала від 11.12.2007

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

Ухвала від 23.11.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мельниченко І.Ф.

Рішення від 16.11.2006

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Штофель Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні