ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
05 грудня 2013 року 15 год. 40 хв. № 826/9426/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: Головуючого - судді Дегтярьової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Комфі Трейд» до 1. Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва Головного управління Міндоходів у місті Києві, 2. Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Інспекції з питань захисту прав споживачів у місті Києві, - про зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось ТОВ «Комфі Трейд» (далі - позивач) з позовом до Державної податкової інспекції у Дарницькому районі м. Києва Державної податкової служби, правонаступником якої є Державна податкова інспекція у Дарницькому районі міста Києва Головного управління Міндоходів у місті Києві, (далі - відповідач 1, податковий орган), Головного управління Державної казначейської служби України в м. Києві (далі - відповідач 2) про зобов'язання податковий орган підготувати висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та надати їх для виконання Головному управлінню Державної казначейської служби України в м. Києві, яке здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів; зобов'язання Головне управління Державної казначейської служби України в м. Києві на підставі отриманого від податкового органу висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету повернути ТОВ «Комфі Трейд» помилково сплачену суму в розмірі 406 870, 80 грн. на розрахунковий рахунок.
Позовні вимоги ТОВ «Комфі Трейд» мотивовані тим, що податковий орган на підставі заяви позивача про повернення помилково сплаченої суми в розмірі 406 870,80 грн. не виконав покладені на нього обов'язки, визначені Податковим кодексом України, а саме: не підготував та не направив до органів казначейської служби України висновку про повернення помилково сплачених сум коштів з Державного бюджету України.
Відповідачем 1 позовні вимоги заперечуються, посилаючись на те, що виконати вимоги позивача не має можливості з огляду на те, що відсутнє підтвердження від Управління у справах захисту прав споживачів у м. Києві щодо правомірності повернення коштів з державного бюджету на рахунок ТОВ «Комфі-Трейд», оскільки вказаний орган державної влади було ліквідовано без правонаступництва.
Відповідач 2 направив до суду свої заперечення, в яких просило в задоволенні позову відмовити та розглядати справу за відсутності представника казначейства. В обґрунтування заперечень посилався на те, що права позивача ним порушені не були.
Представник позивача у призначених судових засіданнях підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник податкового органу у призначених судових засіданнях заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.
Представники відповідача 2 та третьої особи у призначені судові засідання не з'явились, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання.
На підставі ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України 11 листопада 2013 року судом було ухвалено про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з огляду на таке.
Спірні правовідносини стосуються питання щодо правомірності дій податкового органу щодо неподання висновку до органів казначейської служби України про повернення надлишково сплачених сум до Державного бюджету України.
Як свідчать матеріали, Постановою Управління у справах захисту прав споживачів у м. Києві № 002869/пром від 01.11.2011р. вирішено стягнути з позивача 406 870, 00 грн.
Постановою державного виконавця Жовтневого відділу ДВС Дніпропетровського МУЮ від 21.11.2012р. (ВП № 32309988) було відкрите виконавче провадження.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.12.2011р. по справі № 2а/0470/15402/11 визнано протиправною та скасовано постанову Управління у справах захисту прав споживачів у м. Києві №002869/пром від 01.11.2011р. Рішення суду набрало законної сили 21.02.2012р.
Платіжним дорученням від 13.12.2012р. №2278 ТОВ «Комфі Трейд» перерахувало на користь ДПІ у Дарницькому р-ні м. Києва 406 870, 00 грн. з призначенням платежу: «оплата штрафу згідно постанови № 002869/пром від 01.11.2011р.».
Пізніше ТОВ «Комфі-Трейд» звернулось до Державної податкової інспекції в Дарницькому районі м. Києва з листами: (1) від 19.12.2012р. вих. № 07/03-357; (2) від 08.02.2013р. вих. № 07/03-96; (3) від 26.04.2013р. № 07/03-328, в яких просило повернути помилково сплачені кошти в розмірі 406 870, 00 грн.
Державна податкова інспекція в Дарницькому районі м. Києва листом від 13.03.2013р. за № 4813/10/20-262 повідомила, що для повернення сплачених коштів надіслано запит до Інспекції з питань захисту прав споживачів у м. Києві для отримання довідки про помилкову сплату коштів.
Листом № 7948/10/20-252 від 20.05.2013р. податковий орган повідомив про повторне надіслання запиту до Інспекції з питань захисту прав споживачів у м. Києві для отримання вичерпної інформації щодо сплачених коштів.
Інспекція з питань захисту прав споживачів у м. Києві листом № 07-17-08/1022 від 16.04.2013р. повідомила, що Управління у справах захисту прав споживачів у м. Києві ліквідовано без правонаступництва і підтвердження відомостей на запит податкового органу Інспекція надати не може.
Окремо ТОВ «Комфі-Трейд» звернулось до Головного управління Державної казначейської служби України в м. Києві з поданнями про повернення коштів, помилково зарахованих до Державного бюджету України: (1) від 14.01.2013р. вих. № 07/03-17; (2) від 17.01.2013р. вих. № 07/03-24; (3) від 08.02.2013р. вих. № 07/03-96.1, якими просило орган казначейської служби України повернути помилково сплачені кошти в розмірі 406 870,00 грн.
Головне управління Державної казначейської служби України в м. Києві листами: (1) від 18.01.2013р. № 06-08/210-749; (2) від 28.01.2013р. № 06-08/321-1050; повідомило, що для повернення помилково сплачених коштів необхідне отримання відповідного висновку від податкового органу.
Оцінюючи правовідносини, які є предметом спору, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 45 Бюджетного кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.
Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10 грудня 2002 року № 226 (у редакції наказу Державного казначейства України від 29 травня 2008 року № 181), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2002 року за № 1000/7288, (що діяв на момент виникнення спірних правовідносин)(далі - Порядок № 226) визначав процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою або під державні гарантії (далі - платежі).
В силу п. 5 Порядку № 226 повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету. Подання надається до органу Державного казначейства України за формою, передбаченою відповідними спільними нормативно-правовими актами Державного казначейства України та органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, з питань повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі на офіційному бланку установи, за підписом керівника установи або його заступників відповідно до їх компетенції з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування (П. І. Б.) платника, ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ або реєстраційного номера облікової картки платника податків з ДРФО, або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), суми платежу, що підлягає поверненню, дати та номера розрахункового документа, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Подання в довільній формі надається платником до органу Державного казначейства України разом із його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією розрахункового документа (квитанції, платіжного доручення тощо), який підтверджує перерахування коштів до бюджету.
Заява про повернення коштів з бюджету, яка подається до відповідного органу Державного казначейства України, складається платником у довільній формі з обов'язковим зазначенням такої інформації: причини повернення коштів з бюджету, найменування (П.І.Б.) платника, ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ, реєстраційного номера облікової картки платника податків з ДРФО, або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), адреси та номера контактного телефону, суми платежу, що підлягає поверненню, способу перерахування коштів з бюджету - у безготівковій формі із зазначенням реквізитів рахунку одержувача коштів або готівкою шляхом оформлення чека чи поштовим переказом на адресу, визначену в цій заяві.
Згідно Додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 «Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету» з урахуванням Класифікації доходів бюджету, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 14 січня 2011 року № 11, контроль за справлянням до бюджету доходів за кодом бюджетної класифікації 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції» здійснюється Державною податковою службою України та Державною виконавчою службою України.
Згідно з п. 5 Порядку взаємодії органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платниками податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України 21 грудня 2010 року № 974/1597/499, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за № 1386/18681, (далі - Порядок № 974/1597/499) який регламентує взаємовідносини органів державної податкової служби, місцевих фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених податковим законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Заява подається платником податку до органу державної податкової служби за місцем перебування на податковому обліку в довільній формі (п. 6 Порядку № 974/1597/499).
Відповідно до п. 7 Порядку № 974/1597/499 орган державної податкової служби на підставі даних особових рахунків платників готує висновок за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку, та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку. Згідно із зазначеними реєстрами орган державної податкової служби України, відповідний місцевий фінансовий орган та орган Державного казначейства України проводять приймання-передавання висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань.
За платежами, належними державному бюджету, орган державної податкової служби в строк не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує та передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному територіальному органу Державного казначейства України.
За платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, орган державної податкової служби в строк не пізніше ніж за сім робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує та передає висновки згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, для погодження відповідному місцевому фінансовому органу.
Місцевий фінансовий орган у строк не пізніше ніж протягом двох робочих днів здійснює погодження отриманих висновків шляхом завірення підписом керівника місцевого фінансового органу, засвідченим печаткою, та повертає їх згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, відповідному органу державної податкової служби.
Орган державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого місцевим фінансовим органом, передає його згідно з Реєстром висновків за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами, територіальному органу Державного казначейства України.
Орган державної податкової служби несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі територіальному органу Державного казначейства України для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів із бюджету (п. 8 № 974/1597/499).
На підставі отриманих висновків органи Державного казначейства України здійснюють повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надмірно зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 № 226 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 за № 1000/7288 (в редакції наказу Державного казначейства України від 29.05.2008 № 181)(п. 10 Порядку № 974/1597/499).
Матеріали справи свідчать, що податковим органом у встановлений законодавством строк не був підготований висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету разом з Реєстром висновків та подано для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Заперечення податкового органу про те, що ним запитувалась інформація про помилкову сплату коштів від Управління у справах захисту прав споживачів у м. Києві (яке було ліквідовано) та внаслідок чого податковий орган був позбавлений можливості підготувати відповідний висновок суд оцінює критично, оскільки позивачем було надано достатні докази того, що постанова Управління у справах захисту прав споживачів у м. Києві № 002869/пром від 01.11.2011р., на підставі якої було здійснено помилковий грошовий переказ, була скасована постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.12.2011р. по справі № 2а/0470/15402/11, яка набрала законної сили 21.02.2012р.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.
З огляду на наведене та встановлений факт надмірної сплати суми в розмірі 406 870, 80 грн., суд дійшов висновку про необхідність з метою відновлення порушеного права позивача на підставі ч. 2 ст. 11, п. 1, п. 4 ч. 2 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 щодо непідготовки висновку за відповідною формою з Реєстром висновків та непередачі їх до Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, а також стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачену суму в розмірі 406 870, 80 грн., відмовивши в задоволенні решти позовних вимог, оскільки обраний спосіб захисту повністю відновлює порушені права позивача.
Керуючись ст. 2, ст. 9, ст. ст. 69 - 71, ст. 94, ст.ст. 158-163, ст. 167, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфі Трейд» задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва Державної податкової служби, правонаступником якої є Державна податкова інспекція у Дарницькому районі міста Києва Головного управління Міндоходів у місті Києві, щодо непідготовки висновку з Реєстром висновків та непередачі до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві.
3. Стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у місті Києві (місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Терещенківська, 11а, ідентифікаційний код 37993783) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Комфі Трейд» (місцезнаходження: 49100, м. Дніпропетровськ, бульвар Слави, 6б, кім. 413, ідентифікаційний код 36962487) надмірно сплачених 406 870 (чотириста шість тисяч вісімсот сімдесят) 80 коп.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими в ст.ст. 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.
Суддя О.В. Дегтярьова
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2013 |
Оприлюднено | 11.02.2014 |
Номер документу | 37061088 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Дегтярьова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні