Постанова
від 06.02.2014 по справі 801/10232/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 лютого 2014 року (10:54) Справа №801/10232/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Дудіна С.О., за участю секретаря судового засідання Асєєвої Л.О. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "ПІРЕУС БАНК МКБ"

до Реєстраційної служби Сімферопольського міського управління юстиції АР Крим

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2

про спонукання до виконання певних дій,

за участю представників:

позивача - Кривошея В.Є., довіреність № б/н від 13.01.2014 р., паспорт серії: НОМЕР_1;

відповідача - не з'явився;

третьої особи - не з'явився.

Суть спору:

Публічне акціонерне товариство "ПІРЕУС БАНК МКБ" звернулося до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з позовом до відповідачів: Реєстраційної служби ГУЮ МЮУ в АР Крим; Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян та державної реєстрації друкованих засобів масової інформації; Голови ліквідаційної комісії ТОВ "Єлань" ОСОБА_2, в якому просить суд:

- зобов'язати Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян та державної реєстрації друкованих засобів масової інформації внести запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців по ТОВ "Єлань" у графу наявність даних про перебування юридичної особи в процесі припинення підприємницької діяльності: у процесі припинення;

- зобов'язати Голову ліквідаційної комісії ТОВ "Єлань" ОСОБА_2 виконати всі передбачені процедури по припиненню підприємства ТОВ "Єлань".

Ухвалою суду від 02.12.2013 року відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі в частині позовних вимог до Голови ліквідаційної комісії ТОВ "Єлань" ОСОБА_2 про спонукання виконати всі передбачені процедури по припиненню підприємства ТОВ "Єлань".

Ухвалою суду від 02.12.2013 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - ОСОБА_2.

У судовому засіданні 23.12.2013 р. суд усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до журналу судового засідання, здійснив заміну неналежних відповідачів: Реєстраційну службу ГУЮ МЮУ в АР Крим та Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об'єднань громадян та державної реєстрації друкованих засобів масової інформації, на належного - Реєстраційну службу Сімферопольського міського управління юстиції в АР Крим (95053, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Київська, 150).

Позовні вимоги мотивовані твердженням про порушення головою ліквідаційної комісії та Реєстраційною службою процедури припинення юридичної особи ТОВ "Єлань" шляхом її ліквідації за судовим рішенням, не пов'язаним з банкрутством, внаслідок чого були порушені майнові права Банку, позаяк не були враховані його кредиторські вимоги.

Відповідач та третя особа явку своїх представників в судове засідання не забезпечили, про дату, час та місце судового засідання були проінформовані належним чином, шляхом отримання повідомлення про відкладення розгляду справи в судовому засіданні, а також телефонограмою.

23.01.2014 р. третьою особою надано суду заяву про застосування наслідків пропуску строку звернення до суду та залишення адміністративного позову без розгляду, згідно якої ОСОБА_2 зазначив, що у позивача виникло право звернення до суду ще у 2012 р., але всупереч ст. 99 КАС України позивач не скористався цим правом у шестимісячний строк.

Приймаючи до уваги те, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, враховуючи, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд

ВСТАНОВИВ:

З матеріалів справи вбачається, що у зв'язку з неподанням протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону, постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 12.11.2009 р. у справі №2а-10241/09/4/0170 припинено юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальність "Єлань".

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 р. (далі - Закон України № 755).

Порядок державної реєстрації припинення юридичної особи на підставі судового рішення, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи передбачено ст. 38 Закону України № 755 (в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України № 755 суд, який постановив рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його копію державному реєстратору за місцезнаходженням юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про судове рішення. Дата надходження відповідного судового рішення вноситься державним реєстратором до журналу обліку реєстраційних дій.

Згідно з ч. 3 ст. 38 Закону України № 755 державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, внести до Єдиного державного реєстру запис щодо цього судового рішення та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та юридичну особу, щодо якої було прийнято судове рішення, про внесення до Єдиного державного реєстру такого запису.

Як свідчить наявний в матеріалах справи витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АД № 121688 від 21.01.2014 р. (т.с. ІІ, а.с. 220), запис щодо судового рішення про припинення юридичної особи, що не пов'язано з її банкрутством, внесено до реєстру 07.07.2010 р. за № 18821130004007789.

Положеннями частини 6 зазначеної статті передбачено, що у разі, якщо в судовому рішенні щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією не призначена комісія з припинення (ліквідаційна комісія), державний реєстратор не пізніше трьох робочих днів від дати надходження такого судового рішення вносить до Єдиного державного реєстру запис, в якому вказує як голову комісії з припинення (ліквідаційної комісії) юридичної особи керівника органу управління або особу, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, якщо інше не встановлено судовим рішенням.

Відповідно до ч. 7 ст. 38 Закону України № 755 державний реєстратор не пізніше наступного робочого дня з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису, в якому керівник органу управління або засновник (учасник) юридичної особи вказаний як голова комісії з припинення (ліквідаційної комісії) юридичної особи зобов'язаний надіслати такому керівнику органу управління або засновнику (учаснику) юридичної особи, а також суду, який постановив рішення щодо припинення юридичної особи у зв'язку з її ліквідацією, відповідне повідомлення.

На виконання вимог зазначених правових норм державним реєстратором внесено запис про призначення головою ліквідаційної комісії керівника ТОВ "Єлань" ОСОБА_2, про що на адресу останнього надіслано відповідне повідомлення (т.с. ІІ, а.с. 198).

Положеннями статті 105 Цивільного кодексу України (тут і надалі - в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (ліквідаційну комісію, ліквідатора тощо) та встановлюють порядок і строки припинення юридичної особи відповідно до цього Кодексу.

Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи може бути покладено на орган управління юридичної особи.

З моменту призначення комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Комісія виступає в суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи.

Комісія вживає усіх можливих заходів щодо виявлення кредиторів, а також письмово повідомляє їх про припинення юридичної особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 111 Цивільного кодексу України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Згідно з ч. 3 ст. 111 Цивільного кодексу України після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс, який затверджується учасниками юридичної особи або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, крім випадків, встановлених законом.

З наявного в матеріалах справи ліквідаційного балансу ТОВ "Єлань" від 01.09.2011 р., складеного головою ліквідаційної комісії ТОВ «Єлань» ОСОБА_2, вбачається, що кредиторська заборгованість перед третіми особами у товариства відсутня.

В обґрунтування позовних вимог ПАТ "ПІРЕУС БАНК МКБ" зазначає, що процедура ліквідації ТОВ "Єлань" була проведена з порушенням вимог законодавства, оскільки кредиторські вимоги, які пред'являлися товариству в рамках процедури припинення зазначеної юридичної особи, не були враховані під час складання ліквідаційного балансу та на даний момент є непогашеними, з приводу чого суд звертає увагу на наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 111 Цивільного кодексу України виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, провадиться у порядку черговості, встановленої статтею 112 цього Кодексу, відповідно до проміжного ліквідаційного балансу, починаючи від дня його затвердження, за винятком кредиторів четвертої черги, виплати яким провадяться зі спливом місяця від дня затвердження проміжного ліквідаційного балансу.

В разі недостатності у юридичної особи, що ліквідується, грошових коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія здійснює продаж майна юридичної особи.

Положеннями ч. 3 ст. 112 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право до затвердження ліквідаційного балансу юридичної особи звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звертався до голови ліквідаційної комісії ТОВ "Єлань" з заявою про визнання вимог кредитора в загальному розмірі 3721346,48 грн., однак поштова кореспонденція, якою ці вимоги направлялися до ТОВ "Єлань" неодноразово поверталася відправнику з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Правовою нормою, закріпленою ч. 3 ст. 112 Цивільного кодексу України позивачу як кредитору надано право до затвердження ліквідаційного балансу юридичної особи звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії у разі відмови останньої в задоволенні таких вимог або ухилення від їх розгляду.

Під час судового розгляду позивачем не було надано доказів звернення до суду з відповідним позовом до ліквідаційної комісії ТОВ «Єлань».

Згідно з ч. 5 ст. 112 Цивільного кодексу України вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.

За таких обставин та враховуючи, що у встановлений законом строк позивач не скористався наданим йому правом оскаржити до суду дії голови ліквідаційної комісії, пред'явлені позивачем (кредитором) вимоги в сумі 3721346,48 грн. набули статусу погашених у розумінні ч. 5 ст. 112 Цивільного кодексу України.

Як було зазначено вище, відповідно до частини 3 ст. 111 Цивільного кодексу України після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс, який затверджується учасниками юридичної особи або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи, крім випадків, встановлених законом.

Положеннями частини 5 ст. 111 Цивільного кодексу України передбачено, що юридична особа є ліквідованою з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Частиною 8 ст. 38 Закону України № 755 (в редакції станом на 23.09.2011 р. - момент державної реєстрації припинення юридичної особи) передбачено, що документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи подаються головою комісії з припинення (ліквідаційної комісії) юридичної особи, яку призначив суд, або головою комісії з припинення (ліквідаційної комісії), якого вказав в Єдиному державному реєстрі державний реєстратор, у порядку, який встановлено частинами першою - п'ятою статті 36 або частинами першою - шостою статті 37 цього Закону.

Згідно з ч. 1 статті 36 Закону України № 755 для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії або уповноважена ним особа після закінчення процедури ліквідації, яка передбачена законом, але не раніше двох місяців з дати публікації повідомлення у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації, повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору такі документи:

- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією;

- оригінал установчих документів;

- акт ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом;

- довідку відповідного органу державної податкової служби про відсутність заборгованості по податках, зборах (обов'язкових платежах);

- довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості;

- довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

У разі якщо юридична особа утворена та діяла на підставі модельного статуту, оригінал установчих документів державному реєстратору не подається.

Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 36 Закону України № 755 підписи голови та членів ліквідаційної комісії на ліквідаційному балансі повинні бути нотаріально засвідчені. Ліквідаційний баланс повинен бути затверджений засновниками (учасниками) юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи.

Частиною 6 ст. 36 Закону України № 755 встановлено, що документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, приймаються за описом, копія якого в день надходження документів видається (надсилається рекомендованим листом) голові ліквідаційної комісії або уповноваженій ним особі з відміткою про дату надходження документів.

Дата надходження документів для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації вноситься до журналу обліку реєстраційних дій.

З матеріалів реєстраційної справи ТОВ "Єлань" № 188200778916, витребуваної судом під час розгляду справи, вбачається, що всі документи, визначені ч. 1 ст. 36 Закону України № 755 в якості необхідних для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, були надані головою ліквідаційної комісії ОСОБА_2 в повному обсязі та прийняті державним реєстратором згідно опису.

Ліквідаційний баланс ТОВ «Єлань» був підписаний головою ліквідаційної комісії ОСОБА_2, справжність підпису якого була засвідчена приватним нотаріусом О. О. Хархан.

Суд звертає увагу на те, що наявні в матеріалах зазначеної реєстраційної справи документи оформлені згідно вимог вищенаведеної статті, належним чином засвідчені та затверджені.

Згідно з ч. 7 ст. 36 Закону України № 755 державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо:

- документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації;

- документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону;

- ліквідаційний баланс не відповідає вимогам абзацу другого частини другої цієї статті;

- документи подані не у повному обсязі;

- документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті.

Відповідно до ч. 9 ст. 36 Закону України № 755 за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації є датою державної реєстрації припинення юридичної особи.

Враховуючи подання головою ліквідаційної комісії всіх необхідних для реєстраційних дій документів та відповідність останніх законодавчим вимогам, а також відсутність підстав для залишення поданих документів без розгляду, державним реєстратором 23.09.2011 р. внесено до Єдиного державного реєстру запис № 18821390005007789 про державну реєстрацію припинення юридичної особи на підставі судового рішення, що не пов'язане з банкрутством юридичної особи.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналізуючи в сукупності наведені обставини, суд доходить висновку про дотримання державним реєстратором встановленого законодавцем порядку проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, у зв'язку з цим, неможливо вести мову про наявність в діях відповідача ознак протиправності. Доказів протилежного під час розгляду справи позивачем надано не було.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Однак, враховуючи ненадання позивачем під час розгляду справи документальних доказів вчинення відповідачем якихось протиправних дій при проведенні державної реєстрації припинення ТОВ «Єлань», суд не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог.

При цьому, суд не може погодитися з твердженням третьої особи про пропуск позивачем строку звернення до суду, оскільки згідно відмітки на поштовому конверті, адміністративний позов було направлено до суду 01.11.2013 р., тобто в рамках встановленого ч. 2 ст. 99 КАС України шестимісячного строку, який обчислюється з дня, коли ПАТ "ПІРЕУС БАНК МКБ" дізналося про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, а саме: з 17.07.2013 р. (моменту отримання довідки з ЄДРПОУ).

Судові витрати у вигляді сплаченого судового збору суд в порядку статті 94 КАС України залишає за позивачем.

В судовому засіданні 06.02.2014 р. були оголошені вступна та резолютивна частини рішення. Повний текст рішення складений та підписаний 11.02.2014 р.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 158-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Дудін С.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення06.02.2014
Оприлюднено19.02.2014
Номер документу37207250
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/10232/13-а

Постанова від 06.02.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

Ухвала від 23.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

Ухвала від 04.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Дудін С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні