Рішення
від 10.02.2014 по справі 908/2287/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 34/61/13-14/65/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.02.2014 Справа № 908/2287/13

Суддя господарського суду Запорізької області Сушко Л.М., розглянув матеріали

за позовом Прокурора Ленінського району міста Запоріжжя (69006, м. Запоріжжя, вул. Добролюбова, буд. 14 ) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206)

до відповідача Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Держземагенства у Запорізькій області (юридична адреса: 69059, м.Запоріжжя, вул. Парамонова, 15; фактична адреса: 69059, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

За участю уповноважених представників сторін:

від прокуратури: Соловйова О.С., посвідчення № 010828 від 23.10.2012 р.

від позивача : Бережна Г.Ю., довіреність №01/02-17/02187 від 15.07.2013р.

від відповідача : Гуліян Т.Г., довіреність №679/д від 05.12.2013р.

від третьої особи : Кісь Р.Б., довіреність №9 від 25.06.2013р.

СУТЬ СПОРУ:

04 липня 2013 року Прокурор Ленінського району м. Запоріжжя (далі за текстом Прокурор) звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Запорізької міської ради до відповідача Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (далі за текстом ПАТ «Укрнафта») про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 07.08.2013р., залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 17.09.2013р., позов задоволено; змінено п. 8 Договору оренди землі, укладений щодо земельної ділянки загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул.. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) 15.04.2006р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» для розташування автозаправної станції, який 31.05.2006р. зареєстрований в Запорізькій регіональній філії ДП «Центр земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100462, виклавши його у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 129205,44 грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року»; стягнуто з ПАТ «Укрнафта» в доход Державного бюджету України 1174,00 грн. судового збору.

Постановою Вищого господарського суду України від 19.11.2013р. рішення господарського суду Запорізької області від 07.08.2013р. та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 17.09.2013р., скасовано, справу № 908/2287/13 направлено на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.

Системою документообігу господарського суду здійснено автоматичний розподіл справи для розгляду між суддями та справу призначено до розгляду головуючому судді Сушко Л.М.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 13.12.2013р. справу № 908/2287/13 прийнято до провадження; справі присвоєний номер провадження 34/61/13-14/65/13; судове засідання призначено на 21.01.2014 р.; у сторін витребувано документи і матеріали, необхідні для вирішення спору.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.01.2014р. розгляд справи відкладено до 06.02.2014 р.

Ухвалою господарського суду від 06.02.2014р. до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучено Головне управління Держземагенства у Запорізькій області, розгляд справи відкладено до 10.02.2014р.

В судовому засіданні 11.02.2014р. справу розглянуто, на підставі ст.ст. 82-85 ГПК України за згодою представників сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Судом повідомлено про час складання повного рішення суду.

В обґрунтування позовних вимог Прокурор зазначив, що 15.04.2006р. між Запорізькою міською радою та ПАТ «Укрнафта» укладено договір оренди земельної ділянки, загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжя. Відповідно до умов договору оренди, з урахуванням Додаткової угоди від 13.11.2007р., до цього договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 29090,80 грн., що складає 4% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

Згідно рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. «Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку, що призвело до необхідності внесення змін до п. 8 Договору оренди землі від 15.04.2006р.

20.01.2014р. від Прокурора надійшла заява про зміну предмету позову, в якій додатково зазначено, що відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 19.03.2013 №09-05-10/1349, наданого Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою з урахуванням всіх локальних коефіцієнтів становить 2153424,00 грн. Договором оренди не передбачено, що у випадку затвердження нової нормативної грошової оцінки землі орендна плата переглядається без внесення змін до цього договору. Тобто, для розрахунку орендної плати за Договором оренди у 2013 році базовою є нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки станом на 2013 рік. Таким чином існує необхідність приведення у відповідність і п. 4 Договору оренди землі від 15.04.2006р.

З урахуванням зазначених обставин, Прокурор просить:

1. Змінити п. 4 Договору оренди землі, укладений щодо земельної ділянки загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) 15.04.2006 р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» для розташування автозаправної станції, який 31.05.2006 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100462, виклавши його у наступній редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 153 424 грн. 00 коп. (два мільйона сто п'ятдесят три тисячі чотириста двадцять чотири грн. 00 коп.) в цінах 2013 року».

2. Змінити п. 8 Договору оренди землі, укладений щодо земельної ділянки загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) 15.04.2006 р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» для розташування автозаправної станції, який 31.05.2006 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100462, виклавши його у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 129205,44 грн. (сто двадцять дев'ять тисяч двісті п'ять грн. 44 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

3. Судові витрати стягнути з відповідача в повному обсязі.

Заява не суперечить ст. 22 ГПК України, судом приймається та розглядаються уточнені позовні вимоги.

Відповідач 06.02.2014р. подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що позовні вимоги є необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню. При цьому, посилаючись на норми п. 4.1.9 ст. 4 Податкового кодексу України вказав, що рішення Запорізької міської ради № 37, яке є підставою для внесення змін до договору оренди землі, було оприлюднене 24 липня 2012 року, а отже в силу положень Податкового кодексу України має застосовуватись не раніше 01 січня 2014 року. Таким чином, на момент звернення позивача до суду, рішення Запорізької міської ради № 37 не підлягало застосуванню до спірних правовідносин. Також відповідач не погоджується з наданими позивачем розрахунками, вважає, що викладені у Витягу з технічної документації данні щодо грошової оцінки землі є помилковими.

Крім того, в судовому засіданні 06.02.2014р. представник Відповідача заявив клопотання про зупинення провадження у справі в якому зазначив, що у провадженні Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя знаходиться справа № 335/10532/13-а, 2-а/335/272/2013 за адміністративним позовом ТОВ «Виробничо-торгівельна компанія «КВАНТ-ПЛЮС» до Запорізької міської ради про скасування окремих положень рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. Посилаючись на те, що рішення по вказаній адміністративній справі суттєво вплине на права та обов'язки Відповідача, вважає що провадження у справі № 908/2287/13 має бути зупинено до вирішення адміністративної справи, у порядку ч.1 ст.79 ГПК України.

Вивчивши вказане клопотання ПАТ «Укрнафта», суд відмовляє його задоволенні за необґрунтованістю.

При цьому, судом також взято до уваги, що чисельними рішеннями Європейського суду з прав людини у справах проти України визнано порушення пункту 1 статті 6 «Право на справедливий розсуд» Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, що, зокрема, полягало у тому, що національними судами не забезпечено розгляд справи заявника в «розумний строк» через затримки у провадженні, в основному з вини судів першої інстанції,

Представник третьої особи пояснив, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) виконано вірно. Для розрахунку застосовано «Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затверджену Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213.

За клопотанням представників сторін та Прокурора розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу.

Судом у відповідності з вимогами статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.

Заслухавши пояснення представників сторін та Прокурора, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступне .

15.04.2006р. між Запорізькою міською радою - Орендодавець та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (правонаступником якого є ПАТ «Укрнафта») - Орендар укладений договір оренди земельної ділянки, загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:04:020:0011), для розташування автозаправної станції, який 31.05.2006 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «"Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100462 (далі за текстом Договір).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 702 270,00 грн. в цінах 2006 року (п. 4 Договору).

Згідно п. п. 8, 10 Договору, орендна плата встановлена за один календарний рік у розмірі 7022 грн. 70 коп. (сім тисяч двадцять дві гривні сімдесят копійок) за календарний рік в цінах 2006 року та вноситься орендарем щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району 33219812600006 в відділені Держказначейства у Ленінському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014152, код 13050200.

За умовами п. 11 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.

Відповідно до п. 7 Договору, строк його дії становить 10 років.

Згідно п. 32 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.

13.11.2007 р. між Запорізькою міською радою та ПАТ «Укранафта» укладена додаткова угода до Договору, яка зареєстрована у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 15.05.2008 р. за № 040826100853. В пункті 1 додаткової угоди сторони домовились викласти пункт 8 Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 28090,80 грн. (двадцять вісім тисяч дев'яносто грн. 80 коп.), що складає 4 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

03.03.2008р. Запорізька міська рада прийняла рішення № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» відповідно до якого вирішено: затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Діпромісто» (п. 1); затвердити базову вартість 1 м.кв. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п. 6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 (п. 7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя" таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п. 8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п. 9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п. 10).

27.07.2011 р. на позачерговій сесії Запорізької міської ради шостого скликання було прийнято рішення № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», відповідно до якого визначений коефіцієнт, згідно якого розраховується розмір орендної плати за земельні ділянки.

26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, що надана для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.

Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012 р. в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р.

У подальшому Запорізька міська рада, на підставі ст. 188 Господарського кодексу України, звернулася до ПАТ «Укрнафта» з письмовою пропозицією від 02.04.2013 р. за № 01/02-21/00951 «Про внесення змін до договору оренди землі», що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення уповноваженому представнику відповідача 12.04.2013р.

У листі-відповіді на пропозицію Запорізької міської ради від 24.04.2013 р. № 490 ПАТ «Укрнафта» зазначило, що сплачує орендну плату за користування земельною ділянкою у відповідності до вимог чинного законодавства та умов укладеного договору оренди, а нотаріальне посвідчення та державна реєстрація додаткової угоди до договору оренди землі можливі лише після реєстрації територіальною громадою м. Запоріжжя (в особі Запорізької міської ради) права власності на земельну ділянку комунальної власності з отриманням відповідного свідоцтва про право власності.

Листом від 22.05.2013 р. Запорізька міська рада повідомила ПАТ «Укрнафта», що право власності на земельну ділянку не зареєстроване та запропонувала відповідачу звернутись до Головного управління Держземагенства у Запорізькій області для отримання витягу з Державного земельного кадастру на земельну ділянку для подальшої реєстрації міською радою права власності на земельну ділянку.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею ж 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ч. 288.4), але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ч. 288.5).

Відповідно до ст. 274.1 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Частиною 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно витягу від 06.02.2013 р. з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим № 2310100000:04:020:0011 нормативно грошова оцінка кв.м. земельної ділянки під забудовою становить 633,36 грн., нормативно грошова оцінка земельної ділянки під забудовою площею 3400 кв.м. становить 2153424,00 грн.

Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.

Зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки автоматично змінює розмір орендної плати.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Пунктом 32 договору оренди сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Пунктом 11 договору з урахуванням додаткової угоди від 13.11.2007 р., розмір орендної плати переглядається один раз на рік, у разі: зміни умов господарювання, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (п.2.19) роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» акти органів місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи викладене, суд вважає, що укладений між сторонами по справі договір оренди землі потребує приведення його у відповідність до норм чинного законодавства.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України встановлено, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням законної сили.

Пунктом 2 статтею 187 Господарського кодексу України, день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішення суду не визначено інше.

За таких обставин, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При цьому, заперечення відповідача щодо неправомірності застосування рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. з посиланням на приписи п. 12.3 ст. 12 ПК України, п. 271.2 ст. 271 ПК України, суд до уваги не приймає, виходячи з наступного.

Статтею 4 ПК України закріплено принцип стабільності, згідно з яким зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніше як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки, а податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Відповідно до п. 9.1.10 ст. 9 ПК України, плата за землю віднесена до загальнодержавних податків.

В статті 14 ПК України дано визначення понять, що використовуються у цьому Кодексі. Так, земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (п. 14.1.72 ст. 14 ПК України). Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України). Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п. 14.1.147 ст. 14 ПК України).

Таким чином наведені вище норми чинного податкового законодавства України відносять плату за землю відноситься до загальнодержавних податків.

Приписами ст. 12 ПК України, на яку посилається відповідач, закріплено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4 ст. 12 ПК України).

Таким чином, рішення Запорізької міської ради № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення в м. Запоріжжя», яким внесено зміни до коефіцієнту розміру орендної плати на земельні ділянки, було прийнято позивачем 26.06.2012 р., тобто не пізніше як за 6 місяців до початку нового бюджетного періоду.

Посилання відповідача на п. 12.3 ст. 12 ПК України, є безпідставними, оскільки рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. не встановлювався місцевий податок чи збір, передбачений ст. 10 ПК України, так як положення щодо оприлюднення рішень відносно місцевих податків та зборів не стосуються рішення щодо орендної плати як загальнодержавного податку.

Також суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на норми п. 271.2 ст. 271 ПК України, оскільки приписами вказаної статті регулюють порядок офіційного оприлюднення відповідним органом місцевого самоврядування рішень ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

В рішенні Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. визначається кратність розміру орендної плати по відношенню до розміру земельного податку , що має застосовуватися для розрахунку орендної плати за користування земельною ділянкою, як загальнодержавного податку, а не нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки. Тобто, зазначене рішення міської ради жодним чином не стосується нормативної грошової оцінки земельної ділянки, отже посилання на пункт 271.2 статті 271 ПК України у даному випадку є недоречним.

Необґрунтованими також суд вважає заперечення відповідача щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки у зв'язку з наступним.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років (ст. 18 Закону).

Згідно зі ст. 20, 23 згаданого Закону дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою Кабінету Міністрів від 23 березня 1995 року № 213 (останні зміни до постанови внесено 23 травня 2012 року) було затверджено «Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів». Зазначену Методику було доповнено пунктом 2-1 згідно з постановою Кабінету міністрів України від 23.05.2012р. № 492, а саме: Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагенства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Отже, витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 06.02.2013 р., на який позивач посилається в обґрунтування позовних вимог, було надано Управлінням Держкомзему у м. Запоріжжя в межах повноважень та відповідно до вищезазначених приписів нормативно-правових актів.

Судом перевірені розрахунки та встановлено, що різниця між розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки Управлінням Держкомзему у м. Запоріжжя та відповідача становить 5,26 грн. Така різниця в розрахунках, на думку суду, можлива внаслідок різного округлення сум з яких складається нормативна грошова оцінка земельної ділянки.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

Доводи відповідача, надані в обґрунтування заперечень на позов, суд визнав такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства.

З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно ст. 49 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 32-34, 49, 75, 82-84 Господарського процесуального кодексу України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Прокурора Ленінського району м. Запоріжжя, поданий в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Запорізької міської ради до відповідача Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задовольнити.

Змінити п. 4 Договору оренди землі, укладений щодо земельної ділянки загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) 15.04.2006 р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» для розташування автозаправної станції, який 31.05.2006 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100462, виклавши його у наступній редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2153424 грн. 00 коп. (два мільйона сто п'ятдесят три тисячі чотириста двадцять чотири грн. 00 коп.) в цінах 2013 року».

Змінити п. 8 Договору оренди землі, укладений щодо земельної ділянки загальною площею 0,34 га, яка знаходиться за адресою: вул. Братська, 80 у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:04:020:0011) 15.04.2006 р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» для розташування автозаправної станції, який 31.05.2006 р. зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у державному реєстрі земель вчинено запис № 040626100462, виклавши його у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 129205,44 грн. (сто двадцять дев'ять тисяч двісті п'ять грн. 44 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5, код ЄДР 00135390) в доход Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), банк одержувача: УДКСУ у м. Запоріжжя (Орджонікідзевський район), р/р 31215206783007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409, код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності 206) 1147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Суддя Л.М. Сушко

Рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 17.02.2014р.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.02.2014
Оприлюднено24.02.2014
Номер документу37264706
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2287/13

Ухвала від 22.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 06.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 04.09.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Ярешко О.В.

Ухвала від 06.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 21.01.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Постанова від 16.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 20.05.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 10.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 13.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні