Постанова
від 26.05.2009 по справі 2-а-1771/08
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

26.05.09 Справа №2-а-1771/08

о 10:40

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки К рим у складі головуючого суд ді Циганової Г.Ю. , при секрета рі Кравченко О.І., за участі пр едставників сторін:

від позивача - Бахарева Н.Ю .;

від відповідача - Власенк о В.В.;

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу

за позовом Кримського рес публіканського відділення Ф онду соціального захисту інв алідів

до ТОВ "Щит-Крим"

про стягнення 69630,00 грн.

Суть спору: Кримське респуб ліканське відділення Фонду с оціального захисту інваліді в (далі - позивач) звернулось до адміністративного суду і з позовом до Товариства з обм еженою відповідальністю «Щи т-Крим» (далі - відповідач) пр о стягнення адміністративно -господарських санкцій у сум і 69630,00 грн. Позов мотивовано тим , що відповідачем не сплачені штрафні санкції у розмірі та порядку, передбаченому стат тею 20 Закону України від 21.03.1999 ро ку № 875-ХІІ «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні» за невиконання у 2007 р оці нормативу створення робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів, передбаченого ст. 19 цього Закону.

Ухвалами суду від 13.08.2008 року в ідкрито провадження у справі , закінчено підготовче прова дження і справу призначено д о судового розгляду.

Ухвалою суду від 10.02.2009 року зу пинено провадження у справі за зверненням сторін для над ання їм часу для примирення. У хвалою суду від 28.03.2009 року прова дження у справі поновлено.

Представник позивача в суд овому засіданні позов підтри мав, надав пояснення по суті с пору, крім того надав заяву пр о зміну позовних вимог. Ухвал ою суду від 26.05.2009 року відмовлен о в задоволенні зазначеної з аяви про зміну позовних вимо г.

Представник відповідача в судовому засіданні проти по зову заперечував, надав пись мовий відзив на позовну заяв у, в якому просив відмовити в з адоволенні позову, посилаючи сь на те, що основними категор іями працівників відповідач а є охоронці на роботах, що від несені до категорії робіт з п ідвищеною небезпекою. Тому в казував, що єдина категорія й ого працівників, де може бути застосована праця інвалідів , є адміністративно-управлін ський персонал, норматив ств орення робочих місць для інв алідів розраховувався відпо відачем виходячи з середньоо блікової кількості штатних п рацівників цієї категорії об лікового складу, який на підп риємстві у звітному періоді становить дві особи, тому вим оги ст. ст. 19, 20 Закону України ві д 21.03.1999 року № 875-ХІІ «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні» (далі - Закон №875) на нього не поширюються.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в ї х сукупності, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 17 К АС України до компетенції ад міністративного суду віднес ено спори за зверненням суб'є кта владних повноважень у ви падках, встановлених законом .

Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 КАС України в изначено поняття суб' єктів владних повноважень, до яких належать орган державної вл ади, орган місцевого самовря дування, їхня посадова чи слу жбова особа, інший суб' єкт, я кий здійснює владні управлін ські функції на основі закон одавства, в тому числі на вико нання делегованих повноваже нь.

Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 №1434, Фонд є урядовим органом державного управління, який діє у складі Міністерства праці та соціа льної політики і підпорядков ується йому.

Згідно з пунктом 9 зазначено го Положення для реалізації покладених на Фонд соціально го захисту інвалідів завдань за погодженням з Міністерст ва праці та соціальної політ ики України утворюються тери торіальні відділення Фонду в межах граничної чисельності його працівників.

Основним завданням Фонду с оціального захисту інваліді в, відповідно до пункту 3 цього Положення є, зокрема контрол ь за виконанням підприємства ми, установами, організаціям и, у тому числі підприємствам и, організаціями громадських організацій інвалідів, фізи чними особами, які використо вують найману працю, нормати ву робочих місць для працевл аштування інвалідів, установ леного статтею 19 Закону №875. У в ідповідності до покладених н а Фонд завдань останній здій снює контроль за сплатою роб отодавцями адміністративно -господарських санкцій і пен і (підпункт 3 пункту 4 зазначен ого Положення).

Таким чином, Фонд та його ві дділення є органами державно ї влади, які у правовідносина х з роботодавцями, зокрема у з в'язку із здійсненням контро лю за перерахуванням адмініс тративно-господарських санк цій, передбачених статтею 20 За кону №875, реалізують владні уп равлінські функції, у спірни х відносинах є суб' єктами в ладних повноважень, право ві дділень Фонду на звернення д о суду у відповідних відноси нах визначено в законодавчом у порядку (частина 9 статті 20 За кону №875), з огляду на викладене та відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3, п. 4 ч . 1 ст. 17 КАС України, дана справа є адміністративною і її нале жить розглядати за правилами адміністративного судочинс тва.

Судом встановлено, що відпо відач є юридичною особою, іде нтифікаційний код 34271675, держав ну реєстрацію якого проведен о Виконавчим комітетом Ялтин ської міської ради 22.03.2006.

Відповідно до ч. 9 ст. 19 Закону №875 підприємства, установи, ор ганізації, у тому числі підпр иємства, організації громадс ьких організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основ ним місцем роботи працює 8 і бі льше осіб, реєструються у від повідних відділеннях Фонду с оціального захисту інваліді в за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділе нням звіт про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів.

Судом встановлено, що відпо відач зареєстрований у відді ленні Фонду соціального захи сту інвалідів, що підтверджу ється довідкою про реєстраці ю від 04.05.2007 №25/49 (а.с. 23).

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону №875 для підприємств, установ, о рганізацій, у тому числі підп риємств, організацій громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, установ люється норматив робочих міс ць для працевлаштування інва лідів у розмірі чотирьох від сотків середньооблікової чи сельності штатних працівник ів облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кі лькості одного робочого місц я.

Статтею 20 Закону №875 встановл ено обов'язок підприємств (об 'єднань), установ і організаці й (незалежно від форм власнос ті і господарювання), де кільк ість працюючих інвалідів мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим частиною 1 ст атті 19 вказаного Закону, щорок у сплачувати відповідним від діленням Фонду України соціа льного захисту інвалідів штр афні санкції, сума яких визна чається у розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві (об 'єднанні), установі, організац ії за кожне робоче місце, неза йняте інвалідом.

Строки подання Фонду соціа льного захисту інвалідів, йо го відділенням звітів про за йнятість та працевлаштуванн я інвалідів, порядок контрол ю за виконанням нормативів р обочих місць та перевірки пі дприємств, установ, організа цій, у тому числі щодо подачі щ орічного звіту та сплати ним и адміністративно-господарс ьких санкцій, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для о рганізації працевлаштуванн я інвалідів, визначаються Ка бінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Поря дку сплати підприємствами, у становами, організаціями та фізичними особами, що викори стовують найману працю, суми адміністративно-господарсь ких санкцій та пені за невико нання нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів, затвердженого постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 31 січня 2007 року № 70 роботод авці сплачують суму адмініст ративно-господарських санкц ій відділенням Фонду соціаль ного захисту інвалідів до 15 кв ітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів .

Обчислення суми адміністр ативно-господарських санкці й проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядко м заповнення звіту про зайня тість і працевлаштування інв алідів, затвердженим Міністе рством праці та соціальної п олітики України за погодженн ям з Державним комітетом ста тистки України.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме зі звіту про за йнятість інвалідів за 2007 рік, н аданого відповідачем 29.02.2008 рок у позивачеві, середньообліко ва чисельність працівників о блікового складу підприємст ва у 2007 році становила 124 особи; п рацюючих інвалідів 0; кількіс ть інвалідів, які повинні пра цювати 0.

В обґрунтування заявлених позовних вимог про стягненн я адміністративно-господарс ьких санкцій представник поз ивача зазначив, що їх сума, заз начена у звіті про зайнятіст ь і працевлаштування інвалід ів за 2007 рік, визначена із поруш енням встановленого порядку , оскільки за рядком «кількіс ть інвалідів, які повинні пра цювати» слід будо зазначити 5 осіб, а за рядком «сума адмін істративно-господарських са нкцій» відповідач мав вказат и 69630,00 грн., тобто п' ятикратний розмір середньорічної зароб ітної плати штатного працівн ика (13925,80 грн.).

Заперечуючи проти позову в ідповідач посилався на те, що більшість робочих місць на п ідприємстві пов' язана із ва жкими умовами праці, де праця інвалідів заборонена, тож пр ацевлаштування інвалідів су перечитиме вимогам трудовог о законодавства, а вимоги ст. с т. 19, 20 Закону №875 взагалі на поши рюються на підприємство.

Згідно із довідкою є Єдиног о державного реєстру підприє мств та організацій України №05.3-6-21/210 (а.с. 21) видами діяльності підприємства є слідча діяльн ість та забезпечення безпеки і діяльність адвокатських о б' єднань та інша адвокатськ а діяльність, відповідно до л іцензій (а.с. 41, 42), виданих Мініст ерством внутрішніх справ Укр аїни 20.07.2006, відповідач має право здійснювати види господарсь кої діяльності по охороні де ржавної та іншої власності т а охороні громадян.

Проте суд не приймає до уваг и доводи відповідача щодо не поширення на нього вимог ст. с т. 19, 20 Закону №875, оскільки предс тавником відповідача під час судового розгляду надано до кументи, які свідчать про те, щ о штатним розписом підприємс тва передбачено наявність во сьми посад адміністративно-у правлінського персоналу (дод аток 1 до наказу №Ш-6 від 01.06.2007 рок у, а.с. 43) та інші посади технічн ої служби (а.с. 45), підприємство за власною заявою зареєстров ано в відділенні Фонду соціа льного захисту інвалідів, то ж в будь-якому разі відповіда ч зобов' язаний виконувати в имоги ст. ст. 19, 20 Закону №875. Крім т ого, за клопотанням представ ника відповідача до матеріал ів справи долучено докази пр ацевлаштування в 2007 році двох інвалідів (а.с. 80-99) на посади охо ронців, які безпосередньо по в' язані із діяльністю підпр иємства по наданню послуг, по в' язаних із охороною держав ної та іншої власності та охо роною громадян.

Більш того, відповідно до ч. 11 ст. 19 Закону № 875 норматив робо чих місць, призначених для пр ацевлаштування інвалідів, по рядок його встановлення визн ачаються виключно цим Законо м. Якщо іншими законами встан овлюються нормативи робочих місць, призначених для праце влаштування інвалідів, або п орядок їх встановлення, відм інні від зазначених у цьому З аконі, застосовуються положе ння цього Закону. Норми стате й 19 і 20 Закону №875 не містять поло жень про обмеження сфери їх д ії стосовно підприємств з ва жкими або небезпечними умова ми праці.

Разом з тим, відповідно до ч астини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження ріш ень, дій чи бездіяльності суб ' єктів владних повноважень , адміністративні суди перев іряють, чи прийняті вони на пі дставі, у межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и, обґрунтовано, тобто з ураху ванням усіх обставин, що мают ь значення для прийняття ріш ення; безсторонньо (неуперед жено); добросовісно; розсудли во.

Тому вирішуючи справу стос овно позовних вимог позивача , суд зобов' язаний встанови ти, чи діяв відповідач на підс таві закону, чи є його дії обґр унтованими, безсторонніми та добросовісними.

Судом встановлено, що відпо відно до ч. 3 ст. 20 Закону №875, п. 2 По рядку сплати підприємствами , установами, організаціями т а фізичними особами, що викор истовують найману працю, сум и адміністративно-господарс ьких санкцій та пені за невик онання нормативу робочих міс ць для працевлаштування інва лідів, затвердженого Постано вою Кабінету Міністрів Украї ни від 31 січня 2007 року № 70 підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, де середньооблік ова чисельність працюючих ін валідів менша, ніж установле но нормативом, обчислюють су му адміністративно-господар ських санкцій самостійно.

Відповідно до п. 5 Порядку пр оведення перевірки підприєм ств, установ, організацій та ф ізичних осіб, що використову ють найману працю, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 31 січня 2007 р оку № 70 подання звіту, в якому о бчислюється сума адміністра тивно-господарських санкцій із помилками, що призвели до н есплати суми таких санкцій а бо сплати їх не у повному обся зі є підставою для проведенн я позапланової виїзної перев ірки відділеннями Фонду соці ального захисту інвалідів. Н аслідки такої перевірки є пі дставою для вжиття заходів д о усунення виявлених порушен ь у встановленому законодавс твом порядку, відповідно до п . 13 цього Порядку.

Позивачем не надано доказі в проведення позапланової ви їзної перевірки відповідача згідно із наведеними вимога ми законодавства. Наданий пр едставником позивача в судов ому засіданні 26.05.2009 року акт зві рки достовірності даних не п ідписаний посадовими особам и відповідача і не є актом поз апланової виїзної перевірки , порядок проведення якої пер едбачений вищевказаним Поря дком.

Обчислення суми адміністр ативно-господарських санкці й за незабезпечення норматив у працевлаштування інваліді в здійснюється саме роботода вцями, таким чином, визначенн я суми таких санкцій позивач ем виключно в адміністративн ому позові, за відсутності до казів реалізації повноважен ь позивача, передбачених Пор ядком проведення перевірки п ідприємств, установ, організ ацій та фізичних осіб, що вико ристовують найману працю, за твердженим постановою Кабін ету Міністрів України від 31 с ічня 2007 року № 70 не можна визнат и таким, що здійснено на підст аві, у межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.

Більш того, суд звертає уваг у позивача на те, що за клопота нням представника відповіда ча судом долучено до матеріа лів справи докази працевлашт ування відповідачем в 2007 році двох інвалідів. Зазначені об ставини позивачем належним ч ином не підтверджені і не спр остовані. За таких обставин с уд позбавлений можливості вс тановити правильність розра хунку суми позовних вимог.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни, кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.

Враховуючи, що позивачем не надано належних і допустими х доказів на підтвердження п равильності обчислення суми позову, не доведено реалізац ії передбачених законодавст вом повноважень щодо проведе ння позапланової виїзної пер евірки і не обґрунтовано пра ва самостійно визначати суму адміністративно-господарсь ких санкцій за незабезпеченн я нормативу працевлаштуванн я інвалідів, позов є таким, що задоволенню не підлягає.

У зв' язку із складністю сп рави в судовому засіданні 26.05.20 09 оголошено вступну і резолют ивну частини постанови, пост анову у повному обсязі склад ено 01.06.2009 року.

На підставі викладеного, ке руючись ст. ст. 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову відм овити у повному обсязі.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ення в повному обсязі у разі н еподання заяви про апеляційн е оскарження (апеляційної ск арги).

Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана, поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.

Протягом 10 днів з дня склада ння постанови в повному обся зі через Окружний адміністра тивний суд Автономної Респуб ліки Крим до Севастопольсько го апеляційного адміністрат ивного суду може бути подана заява про апеляційне оскарж ення, після подачі якої протя гом 20 днів може біти подана ап еляційна скарга.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження (10 днів).

Суддя Цига нова Г.Ю.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення26.05.2009
Оприлюднено06.11.2009
Номер документу3752648
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-1771/08

Постанова від 16.09.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 16.12.2008

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич С.Ф.

Постанова від 22.12.2008

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Флоренко О.Ю.

Постанова від 16.12.2008

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Мишенко В.В.

Постанова від 26.05.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Циганова Г.Ю.

Постанова від 20.02.2008

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні